ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

05-01-2012 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik neem deze pil nog maar juist...op aanraden van mijn gyneacoloog. Na een reeks klachten die ik had met Nuvaring. Nuvaring gaf mij juist acne , hoge talg productie, totaal GEEN libido, haar uitval, hevige maandstonden en doorbloedingen die tot wel 3 weken lang duurde...kortom ik voelde mij rot. Ik gebruik Yaz nog niet zolang...maar vanaf DAG 1 dat ik yaz gebruikte ST[lees meer...]OPTE mijn doorbloedingen DIRECT.. Tot zover ook geen acne...anders had'k wel constant meerdere kleine puistjes of gewoon van die BUILEN waar je twee weken last mee hebt voor ze beginnen te verdwijnen. En ik heb nu al dagen op een rij seksueele dromen...dus dat wijs denk'k op dat mijn libido misschien terug keert. (want dit begon na 2 jaar 0 libido wel door te wegen op mijn relatie) Kan niet wachten tot mijn borsten ook een cupmaat groeien :) De hoofdpijn en de misselijkheid die er mogelijk gepaart mee gaan neem ik er wel bij. Een D-cup (of hoger)is dat wel waard...

06-11-2011 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon
Ik slik nu een jaar deze pil, sinds ik deze pil slik heb ik geen last meer van tussentijdse bloedingen en is al mijn acne verdwenen heb ook geen last meer van hoofdpijn en buikpijn..alleen ben ik nu erg aan t twijfelen, want mijn libido is erg omlaag gegaan en daar baal ik erg van, maar als ik weer stop komen al mijn acne weer terug en zullen mn borsten weer een stuk klein[lees meer...]er worden!! binnenkort maar vragen aan mn gynacoloog..

04-09-2011 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / drospirenon
Aan het begin van het gebruik dacht ik dat hij eigenlijk best goed werkte. Ik ben 3 jaar na mijn zwangerschap opnieuw begonnen met de pil. Ik had alleen last van doorbraak bloedingen, in de tijd dat ik hem nu gebruik 1 maand geen bloeding tussendoor gehad. Na de eerste maand was ik even bang dat ik zwanger was. Ik had alle symptomen als bij mijn eerste zwangerschap (z[lees meer...]wanger terwijl ik microchynon 30 gebruikte) ik was misselijk, had last van mijn baarmoeder en was bijzonder emotioneel. Na een week trokken de symptomen weg, maar komen nu elke maand weer terug. Wat erg frustrerend is, en een duur geintje met al die zwangerschapstesten. Het emotioneel zijn dat blijft nu de hele maand. Elke dag word ik verdrietiger, mijn vriend kan niets meer goed doen, zelfs als hij niets doet is het verkeerd. Het wordt nu zelfs zo erg dat ik depressief begin te worden. Zover laat ik het natuurlijk niet komen. Ik ben verder niet zwanger geraakt, ondanks onregelmatig gebruik en regelmatig vergeten in het begin. (Wat ik stiekem wel jammer vind) Maar hij werkt dus wel.

18-12-2020 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Voel me weer lekker in me vel en energiek, drink hierdoor zelfs minder koffie. Libido verminderd wel lichtelijk.

01-08-2013 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / drospirenon
ben aan de pil gegaan omdat het nodig is om af en toe een doorbraak bloeding te krijgen omdat ik verder nauwelijks menstrueer. Alleen komt die doorbraak bloeding in de placebo dagen alsnog niet. verder heeft het wat mij betreft een positieve werking op mijn stemmingswisselingen die minder heftig zijn dan voorheen.

13-08-2011 | Vrouw | 29
Anticonceptie
Hoi, ik gebruik de yaz 24+4 nu 11 dagen en ik ben moe,prikkelbaar,opgefokt,heb erge stemmingswisselingen,grotere pijnlijke borsten,hoofdpijn,misselijk en last van mijn darmen (lichte vorm van diarree)lucht en gerommel. Zal ik met deze pil doorgaan? Kan dit na 11 dgn? Het liefst gooi ik ze de prullenbak in! Help!!! Van alles geprobeerd wat nu?

23-01-2020 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik had enorm last van PM(D)S. Elk jaar en elke maand werden de klachten heviger en langduriger. Ik was minstens 13 dagen per maand depressief, nerveus, prikkelbaar, serieus 'van de kaart' en had last van overmatig zweten, krampen, opgeblazen buik, opvliegers en ijskoude rillingen. Het was zo erg dat ik echt de helft van de tijd mezelf niet was en PMS meer weg had van een p[lees meer...]sychose. Dankzij yaz is het leven weer draaglijk. Ik slik de pil door en heb geen cyclus en nauwelijks klachten meer. Voor mij echt een wondermiddel. De eerste 3 maanden waren zwaar, met helse krampen en hoofdpijn, maar dat zakte uiteindelijk weg en nu blijven al m'n klachten al een half jaar voor 99% WEG! (Nu ik dit schrijf kan ik haast niet geloven dat het pas een half jaar is. Het voelt echt alsof ik m'n leven terug heb.)

04-05-2011 | Vrouw | 30
Anticonceptie
bij deze pil ben ik gewoon mijzelf! Geen stemmings wisselingen dus! Verminderde eetlust "snacks" hierdoor ben ik zeker 7 kilo afgevallen. Meer energie. En ideaal die korte stopweek en soms blijft het helemaal weg! (staat ook in de bijsluiter en kan geen kwaad) minder hormonen. Met alle andere pillen had ik altijd last van vreetbuien en semmingwisselingen. Kortom deze pil [lees meer...]is voor mij helemaal op en die raad ik echt aan!

01-04-2019 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...

02-08-2012 | Vrouw | 31
ethinylestradiol / drospirenon
Ik heb ruim 7 maanden de Yaz geslikt. Mijn eerste anticonceptiepil. Mijn huid werd mooi strak, porien kleiner, en mijn doorgaans ietwat vette huid, aanzienlijk minder vet. Alles wat ik had gelezen over deze pil werd bewaarheid. Ik had elke dag last van diarree, viel 8 kilo af in minder dan twee maanden en werd depressief. Ik voelde nauwelijks iets. Mijn gevoel voelde vlak[lees meer...], alsof er geen diepte in zat. De werking van deze pil op mijn hele gestel heeft ook een negatieve invloed gehad op mijn relatie toentertijd. Helaas, kon mijn vriend er niet meer omgaan, hij wist geen raad met me. Ik wilde was emotioneel verlamd, voelde me niet als mezelf. Ook op sexueel gebied ging er vanalles mis door de pil. Mijn vagina was er droog, glijmiddel hielp niet genoeg. Ik was en bleef erg droog, waardoor gemeenschap ontzettend pijnlijk was. Libido was gezakt naar nul. Ik wist eerlijk waar niet wat mij overkwam. Na het stoppen met de Yaz, begon ik me steeds beter te voelen, ik voelde mij lichaam weer, de natuurlijke sappen etc. Wat een wereld van verschil. Ik kon weer voelen, weg was de vlakheid. Ik wilde dit graag delen. Iedere vrouw heeft een ander lichaam en een ieder reageert weer anders op welke pil dan ook. Maar voor mij dit nooit meer. Hoe lang moet je blijven slikken? Langer dan een half jaar depressief blijven?? in de hoop dat het beter gaat worden. Het is en blijft troep.

23-05-2011 | Vrouw | 31
Anticonceptie
Ik had al meerdere pilsoorten gebruikt, maar ik kreeg last van migraine tijdens de stopweek. Na mijn 2e bevalling moest ik weer aan de anticonceptie en eerst Nuvaring geprobeerd vanwege de lokale afgifte van kleine hoeveelheden hormonen, helaas nog steeds migraine. Toen een verhaal van Yaz24+4 gelezen en hij leek me ideaal. De eerste maanden had ik wel eens een doorbraakbl[lees meer...]oeding, maar dit kon wel vaker voorkomen in de eerste periode. Ook bleef ik migraine behouden in mijn stopdagen. Laatst ben ik naar een internist gegaan vanwege een groot aantal klachten (o.a. gebrek aan energie, buikpijn, boeren, niet lekker in mijn vel zitten) en in mijn bloed is niks te vinden (geen bloedarmoede of schildklier of allergie of lever/nier of hart/longen) en toen kwam mijn anticonceptie ook ter sprake. Toen we gingen terugdenken, zijn mijn klachten begonnen toen ik met Yaz24+4 ben begonnen! Na deze strip stop ik ermee!

03-12-2014 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / drospirenon
Heel tevreden, hiervoor een half jaar Microgynon 30 gebruikt en toen 5 kilo aangekomen, neerslachtig en veel hoofdpijn. Nu alleen hoofdpijn in het weekend (lang leve de koffie) en 4 kilo kwijt in 2 maanden. Verder heb ik haast geen bloeding meer in de stopperiode (1/2 dag) en voel mij stukken beter. Iemand anders ervaring met het uitblijven van de bloeding?

07-05-2013 | Vrouw | 32

25-04-2011 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / drospirenon
Ik heb de pil twee maanden gebruikt. Ben zojuist weer met mijn oude pil begonnen (microgenon). Ben de Yaz twee maanden geleden gaan gebruiken op aanraden van de huisarts omdat ik last het van 4 dagen migraine in de stopweek van mijn oude pil. Nou ik heb er wat voor teruggekregen hoor. sterke stemmingswisselingen, hoofdpijn, pijnlijke borsten (en een cup groter) last v[lees meer...]an het bekken(spieren). hartkloppingen en dan nog de enorme eetllust (alles wat los en vast zit zeg maar) en een gewichtstoename. Na de vierde pil van de nieuwe strip had ik nog last van bloedingen. Voor mij geen Yaz meer.

13-06-2015 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon (20/3/3mg)
Ik slik deze pil nu ruim 2 jaar en ben er erg tevreden over. Ik heb de jaren ervoor diverse pillen geprobeerd en had bij allemaal dezelfde klachten. Hoofdpijn, laag libido, neerslachtig, afgevlakte emoties. Met de Yaz heb ik hier voor het eerst geen last van. Voor mij absoluut de juiste pil. Zelfs van de goedkopere namaakvariant kreeg ik bijwerkingen. Ik ben dus snel weer [lees meer...]terug gegaan naar de Yaz

13-02-2013 | Vrouw | 33
ethinylestradiol / drospirenon
Gebruik de yaz sinds bijna een jaar. Duidelijk meer vrouwelijk hormoon in mijn lichaam: meer dan een cupmaat verschil, ook meer spek op heupen gekregen, meer zin om te eten rondom menstruatie en meer emoties en instabiliteit. Menstruatie is licht en komt pas op laatste dag van witte pil, stopt na 1 dag om dan na 2 dagen niets weer terug te komen als ik al aan de nieuwe st[lees meer...]rip begonnen ben. Libido is compleet verdwenen!! Ik overweeg helemaal met hormonen te stoppen. Na meerdere pillen en een spiraal kan ik zeggen dat vrijwel alle hormoon toevoegingen merkbaar zijn en niet echt prettig

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum