ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-08-2011 | Vrouw | 24
Anticonceptie
Het vervelende aan anticonceptiepillen is altijd dat je niet zeker weet wat de bijwerkingen waren tot je ermee stopt. De veranderingen zijn vaak geleidelijk en tenzij ze enorm heftig zijn merk je het niet gelijk in connectie met de pil. Twee dingen waarvan ik Yaz verdenk is het veroorzaken van hoofdpijn tijdens de stopdagen (of in elk geval sneller hoofdpijn). Daarnaast[lees meer...] ook een redelijke afname in libido. Helaas is het "vocht" in die streek een heel stuk minder sinds ik meer dan een maand aan deze pil zit. Het kan toeval zijn, misschien psychologisch van iets anders, maar ik had het met Microgynon ook al dus ik vermoed dat het Yaz is.

13-08-2011 | Vrouw | 29
Anticonceptie
Hoi, ik gebruik de yaz 24+4 nu 11 dagen en ik ben moe,prikkelbaar,opgefokt,heb erge stemmingswisselingen,grotere pijnlijke borsten,hoofdpijn,misselijk en last van mijn darmen (lichte vorm van diarree)lucht en gerommel. Zal ik met deze pil doorgaan? Kan dit na 11 dgn? Het liefst gooi ik ze de prullenbak in! Help!!! Van alles geprobeerd wat nu?

31-05-2011 | Vrouw | 25
ethinylestradiol / drospirenon
Ik gebruik deze pil nog maar 11 dagen, maar ik heb er niks dan last mee. Zonder pil duren mijn regels ongeveer 5 dagen, nu zit ik er al 11 dagen mee! Ze stoppen gewoonweg niet! De laatste dagen ben ik ook heel moe. Eerst dacht ik dat ik niet genoeg sliep, maar na het lezen van al deze reacties begin ik te denken dat het misschien wel van die Yaz komt... Morgen eens naar de[lees meer...] dokter bellen en om een andere pil vragen, want deze lijkt niet te werken voor mij!

24-05-2011 | Vrouw | 40
ethinylestradiol / drospirenon
Al 6 maanden doorbraakbloedingen van week 1 tot week 4. Zeeeeeeeer vervelend....

23-05-2011 | Vrouw | 31
Anticonceptie
Ik had al meerdere pilsoorten gebruikt, maar ik kreeg last van migraine tijdens de stopweek. Na mijn 2e bevalling moest ik weer aan de anticonceptie en eerst Nuvaring geprobeerd vanwege de lokale afgifte van kleine hoeveelheden hormonen, helaas nog steeds migraine. Toen een verhaal van Yaz24+4 gelezen en hij leek me ideaal. De eerste maanden had ik wel eens een doorbraakbl[lees meer...]oeding, maar dit kon wel vaker voorkomen in de eerste periode. Ook bleef ik migraine behouden in mijn stopdagen. Laatst ben ik naar een internist gegaan vanwege een groot aantal klachten (o.a. gebrek aan energie, buikpijn, boeren, niet lekker in mijn vel zitten) en in mijn bloed is niks te vinden (geen bloedarmoede of schildklier of allergie of lever/nier of hart/longen) en toen kwam mijn anticonceptie ook ter sprake. Toen we gingen terugdenken, zijn mijn klachten begonnen toen ik met Yaz24+4 ben begonnen! Na deze strip stop ik ermee!

10-05-2011 | Vrouw | 23
Anticonceptie / acne
Deze pil leek in het begin ideaal; altijd een pil en dus minder vaak vergeten van de pil. Echter kreeg ik na 2 maanden last van doorbraakbloedingen. Dit werd steeds erger, en na verloop van tijd was ik vrijwel elke week 'ongesteld', en kon ik zomaar van het ene op het andere moment een flinke doorbraakbloeding krijgen. Ook tijdens de seks werd het steeds een bloedbad. [lees meer...]Ik heb contact opgenomen met mijn huisarts. Blijkbaar komt dit meer voor doordat je slijmvliezen heel dun blijven waardoor bloedingen veel sneller voorkomen. Ik ben nu een maand overgestapt op de nuvaring, en de bloedingen zijn gelukkig verdwenen. Voor mij nooit meer de Yaz 24+4

04-05-2011 | Vrouw | 30
Anticonceptie
bij deze pil ben ik gewoon mijzelf! Geen stemmings wisselingen dus! Verminderde eetlust "snacks" hierdoor ben ik zeker 7 kilo afgevallen. Meer energie. En ideaal die korte stopweek en soms blijft het helemaal weg! (staat ook in de bijsluiter en kan geen kwaad) minder hormonen. Met alle andere pillen had ik altijd last van vreetbuien en semmingwisselingen. Kortom deze pil [lees meer...]is voor mij helemaal op en die raad ik echt aan!

27-04-2011 | Vrouw | 27
Ontvruchting
Ik ben echt tevreden met de YAZ. Ik gebruik de pil sinds januari 2010 (dus al meer dan een jaar) en ik ben 12 kilo's afgevallen. Ik merk nauwelijks van bijwerken, alleen in de tweede maand hand ik last van buikpijn, misselijkheid en braken, maar dat duurde maar twee dagen en ik weet niet eens zeker of dat aan Yaz lag. Inderdaad minder bloedverlies tijdens menstruatie, maar[lees meer...] ik weet niet of dat goed voor je lichaam is. Maar in ieder geval echt een aanradertje!!!

25-04-2011 | Vrouw | 32
ethinylestradiol / drospirenon
Ik heb de pil twee maanden gebruikt. Ben zojuist weer met mijn oude pil begonnen (microgenon). Ben de Yaz twee maanden geleden gaan gebruiken op aanraden van de huisarts omdat ik last het van 4 dagen migraine in de stopweek van mijn oude pil. Nou ik heb er wat voor teruggekregen hoor. sterke stemmingswisselingen, hoofdpijn, pijnlijke borsten (en een cup groter) last v[lees meer...]an het bekken(spieren). hartkloppingen en dan nog de enorme eetllust (alles wat los en vast zit zeg maar) en een gewichtstoename. Na de vierde pil van de nieuwe strip had ik nog last van bloedingen. Voor mij geen Yaz meer.

15-04-2011 | Vrouw | 42
Anticonceptie
Begonnen na stoppen met de Microgynon 30(gewichtstoenamen, spotting) in november 2010 met de Yaz 24. Bijwerkingen; zere borsten, hoofdpijn en spierpijn Voordelen; korte menstruatie met zeer licht bloedverlies. Bijwerkingen zijn bijna verdwenen, behalve af en toe nog zere borsten.

04-04-2011 | Vrouw | 35
Anticonceptie
Nadat ik net maar weer eens met hartkloppingen en ziekmakende gedachten wakker geworden ben op enkele dagen voor mijn menstruatie moet beginnen besloot ik toch eens te googelen over de vermoedelijke oorzaak van mijn probleem. En ik vind al direct een stormvloed van berichten die mijn vermoeden bevestigen : Yazz ligt aan de oorzaak. Na de geboorte van mijn zoontje heb ik[lees meer...] eerst een Mirena spiraaltje laten plaatsen. Het eerste jaar was ik daar enorm gelukkig mee, maar daarna begon ik meer en meer depressief te worden. Ik had er al een paar keer met mijn huisarts over gesproken en ben ook met mijn klachten naar mijn gyne geweest. En zij zei dat ze ooit in 1 geval het spiraaltje had moeten verwijderen omdat die persoon er depressief van werd. Ik moest toen 3 maanden de pil nemen, terwijl ik ook het spiraal nog had. Dan moest het beter zijn. NOT dus. Uiteindelijk heb ik het laten verwijderen en kreeg ik Yaz van mijn huisarts. In het begin leken mijn problemen van de baan. Maar hoe langer ik de pil gebruik hoe meer ik er van overtuigd ben dat ze meer en meer bijwerkingen heeft. Als ik dit lees zijn er meer klachten die ik heb maar die ik dan nog niet aan de pil gelinkt had : extreme moeheid en luiheid, gewichtstoename, compleet libidoverlies (terwijl dat net altijd abnormaal hoog was), boosheid, frustratie, wakker worden met hartkloppingen, onrustige gedachten en bijna paranoia, pijnlijke borsten, ... Ik ben onlangs eens een maandje gestopt, maar toen ik moest menstueren was ik nog meer depressief. Ik denk dat ik snel moet stoppen, zeer snel ...

02-04-2011 | Vrouw | 17
ethinylestradiol / drospirenon
Tussentijds bloedverlies en buikpijn en rugpijn
Ik vind deze pil echt niet fijn, ik zit er nu 2 week aan en heb al 2 weken last van hoofdpijn, buikpijn en enorm last van stemmingswisselingen.. Maandag maar weer even kijken voor wat anders.. Liefs J.

21-03-2011 | Vrouw | 27
Last van onregelmatig bloedverlies/acne
Ik ben zeer tevreden met de Yaz 24. Ik heb daarvoor vanalles geprobeerd en niks werkte en nu sinds 3 maanden deze pil, heb nergens meer last van..geen acne, bloedverlies en buikkrampen en je bent maar 2 dagen ongesteld:-)

22-03-2020 | Man | 19
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Acne/puistjes
Ik begon een week geleden met de yaz, ik kan zeggen dat mijn menstruaties veeel minder heftiger zijn maar wel langer duren ( vroeger 3 dagen nu 5-6) , ook mijn gezicht is al beetje beter geworden , de huid is niet meer zo vettig, de puistjes gaan beeetje weg maar nog niet helemaal. Wel enige minpunt tot nu toe , ik heb echt veel last van hoofdpijn, ( en beetje borstpijn al[lees meer...]s ik aanraak, maar niet zo storend)wat irritant is. Maar we zullen zien hoe het werkt, het is nog maar het begin. Ook nog over hoge libido, bij mij is het wat verhoogd, terwijl meisjes zeggen dat bij hun het juist vermindert is. Maar nogmaals, het is maar een weekje , zal binnen 2-3 weken nog iets zeggen.

01-10-2014 | Man | 19
ethinylestradiol / drospirenon
Heb deze pil jaren genomen maar kon inderdaad mijn pil ook niet doornemen. Mijn beslissing om te veranderen van pil kwam door het opkomen van enorme hoofdpijn tijdens mijn maandstonden het laatste half jaar. 2 maanden geleden ook een tussenbloeding gehad terwijl ik ze perfect innam. Voor mij heeft Yaz dus afgedaan bij deze. Toen ik naar de huisarts ging zei hij ook dat dit[lees meer...] een nieuwe pil is, heel duur en eigenlijk niet beter dan de andere anticonceptiepillen. Hij zei me ook dat de pil die hij mij nu voorqchrijft niet zal zorgen voor gewichtstoename, terwijl dit bij Yaz wel was... Yaz helpt ook niet tegen pijnlijke maandstonden...

16-06-2011 | Man | 24
Endometriose
Ik weet nog niet zo erg lang dat ik endometriose heb. Ik was gestopt met anticonceptie omdat ik veel bijwerkingen had (Meliane, Yasmin). Hierdoor werd mijn endometriose erger en moest ik weer aan de pil. Na microgynon geprobeert te hebben (migraine, buikpijn etc) is door mijn gyn Yaz voorgeschreven. De eerste maand was ik tevreden. Nu totaal niet meer. Ik gebruik de pil nu[lees meer...] bijna drie maanden en wordt gek van de bijwerkingen. Komen ze: pijnlijke borsten en cystes in borst, misselijkheid en braken, moe, slecht slapen, duizelig, 5 kilo aangekomen, geen libido meer, pijn bij vrijen (als het al gebeurt), acne wat ik nooit gehad heb trouwens, migraine voor ik ongesteld moet worden en vreetbuien. Ik ga mijn gyn vragen of ik misschien toch maar weer iets anders mag proberen, ben er echt ziek van en wel een beetje klaar mee.