ethinylestradiol / drospirenon

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

02-01-2013 | Vrouw | 41
Depressief
Hallo. Heel graag wil ik mijn verhaal vertellen, ik lees hier toch veel herkenning. Sinds november 2011 slik de Yaz. Dit na aanraden van een consulente die me de Yaz laat slikken tegen de grote stemmingswisselingen die ik had rond mijn menstruatie maar meer rondom de ovulatie. Omdat de Yaz meer progesteron bevat zou dit beter aansluiten op mijn verhaal. Maar nu na een jaa[lees meer...]r merk ik steeds meer verschijnselen waar ik niet blij van word. Elke maand, als ik in de 4 witte pillen periode zit, word ik enorm somber en krijg erg buikpijn. Ook elke maand rond de ovulatie blijf ik zo somber. Eigenlijk ben ik dan maar een paar week in de maand niet somber. In april 2011 is mijn man overleden, dus mijn emoties gaan al alle kanten op. Maar dit maakt het er niet makkelijker op. De sombere buien zorgen voor veel piekerwerk, zo erg dat ik soms denk dat het allemaal niet zoveel zin meer heeft allemaal. En kan ik moeilijk uit die negatieve spiraal komen. Wie heeft dit ook en heeft misschien een tip voor een ander alternatief? Groetjes, Joyce.

27-04-2012 | Vrouw | 41
ethinylestradiol / drospirenon
Ik gebruik Yaz nu ongeveer 1 jaar. Ben van Marvelon overgeschakeld op Yaz door tussenbloedingen. Met Yaz heb ik nog veel meer last van tussenbloedingen en daarbij ook nog eens migraine tijdens de stopweek. Dat had ik vroeger ook al, maar minder ernstig.

06-06-2013 | Vrouw | 42
ethinylestradiol / drospirenon
Ik ben op 5 juni begonnen met de Yaz pil, ik kreeg het voorgeschreven omdat ik voor elke menstruatie 1 week ziek was / ben, erge migraine tot aan galovergeven aan toe. Nu hoop ik dat ik met inname van de yaz pil vanaf kom,maar als ik die ervaringen lees over een longembolie wordt ik er niet vrolijker van en vraag me af ik ik er goed aan doe! Over effectiviteit, bijwerking[lees meer...]en kan ik nog niets vertellen, je moest daar iets invullen maar uiteindelijk kloppen die antwoorden niet.

05-03-2013 | Vrouw | 42
Longembolie
Na 10 dagen gebruik heb ik een longembolie en vervolgens een longinfarct. Het is me bijna fataal geworden! Mijn collega heeft ook deze pil gebruikt en na 3 maanden heeft ook een longembolie gekregen en later nog een borstkanker! Nooit meer de pil! En kijk wat nu in de media besproken wordt : de pil! Eindelijk worden we allemaal wakker. Je krijgt nooit een waarschuwing van[lees meer...] een arts over de bijwerkingen van de pil. het wordt hier te makkelijk mee om gegaan.

15-04-2011 | Vrouw | 42
Anticonceptie
Begonnen na stoppen met de Microgynon 30(gewichtstoenamen, spotting) in november 2010 met de Yaz 24. Bijwerkingen; zere borsten, hoofdpijn en spierpijn Voordelen; korte menstruatie met zeer licht bloedverlies. Bijwerkingen zijn bijna verdwenen, behalve af en toe nog zere borsten.

07-12-2013 | Vrouw | 43
ethinylestradiol / drospirenon
Voor mijn zwangerschappen geen enkel probleem met de pil (verschillende genomen). Sinds de 2de zwangerschap (al van 2000) op de sukkel: verdroeg geen pil meer (hoofdpijn), eerste mirena succes met vooral positieve effecten (gewichtsverlies, geen maandstonden) wel meer acné, 2 mirena helemaal anders (vooral humeurwisselingen en acné), koperspiraaltje zware en lange maandst[lees meer...]onden, nogmaals mirena maar idem als de 2de keer. Libido nul. Voor mij was de maat vol, op 43 jaar is er geen kinderwens meer en ik wou sterilisatie. Heb 4 maanden geen contraceptiemedicamenten genomen en voelde me super! De specialist raadde me aan een allerlaatste keer een lichte pil te proberen (wegens gemak dat je je periode van maandstonden kent + minder lang): jaz. Na 2 maanden quasi elke dag vies bloedverlies (bruin, klonters, slijm) en opnieuw humeurwisselingen, acné, opgeblazen gevoel, zware borsten, geen libido staat mijn beslissing vast. Maandag bel ik naar de gynaecoloog... Zet dit hier op de website omdat ik bij het websurfen vele gelijkaardige klachten tegen kom van die zogenaamde lichte pil...

05-11-2011 | Vrouw | 43
ethinylestradiol / drospirenon
Begonnen met deze pil op aanraden van mijn Gyneacoloog was best wel huiverig voor de hormonen maar het vele vloeien heeft me over de streep getrokken. Ik slik deze pil nu ruim een maand en ben er zeer tevreden over. Geen bijwerkingen, gebruiksvriendelijk, niet aangekomen en geen zware bloedingen meer dus Top!

27-09-2017 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Gevraagd aan huisarts ivm pms (vooral zere borsten en psychische klachten), verhoging dosis antidepressiva helft van de maand werkte niet bij mij. Nu gewone dosis antidepressivum (20 mg fluoxetine) en deze pil en ik ben nu al 3 mnd van mijn pms klachten af! Ik hoop van harte dat dit zo blijft!

10-10-2011 | Vrouw | 44
Anticonceptie
Ik slik deze pil nu 2 weken en ben gematigd positief. In de eerste week voelde ik me prima, vorige week ging het wat minder goed: moe, hoofdpijn, pijnlijke borsten, weinig zin in sex en nu is de hoofdpijn nog erger geworden. Ik hoop dat dit niet zo blijft. Ik blijf nog even volhouden. Heb begrepen dat het toch wel 3 maanden kan duren voordat je lichaam aan de pil gewend is[lees meer...]. Heb een tijdlang geen pil geslikt, nu ivm nieuwe relatie weer wel en het is weer even wennen.

26-05-2015 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / drospirenon (30/3/3mg)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb deze anticonceptie 2 maanden geslikt. Kreeg last van trekkingen in de kuiten die langzaam omhoog trokken naar de boven benen. Begin mei in de avond heftige hartkloppingen, benauwdheid, misselijkheid, braken, duizeligheid en zwakte. Op de e.h. terecht gekomen, ecg en bloeddruk gemeten 104/145, ze zijn vergeten bloed af te nemen i.v.m. aantonen hartaanval (slordige fo[lees meer...]ut volgens cardioloog), soms aanval op ecg niet te zien. Loop nu bij cardioloog op verdenking hartaanval en wordt nader onderzoek gedaan. Moest direct stoppen met de anticonceptie! En via de huisarts naar gynaecoloog verwezen voor het oplossen v.h. probleem waar ik deze pil voor heb gekregen.

21-01-2015 | Vrouw | 45
Premenstrueel syndroom (PMS)
Al jaren erg veel pms-klachten; hevige buikpijn tijdens eisprong en menstruatie, somberheid, moeheid, opgeblazen buik. Na start Yaz zijn de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik menstrueer nu 2 dagen ipv 5 en heb geen pijn meer. Somberheid tijdens pms-week is helemaal uitgebleven in de 4 maanden dat ik de pil nu slik. Handig dat je de menstruatie kunt uitstellen o[lees meer...]f juist bespoedigen als dat beter uitkomt door iets langer door te slikken of juist eerder te stoppen. Geen gewichtstoename. Had ik dit maar jaren eerder ontdekt!!!

29-12-2011 | Vrouw | 45
ethinylestradiol / drospirenon
Ivm constante doorbraakbloedingen tijdens slikken Microgynon 30 heb ik deze pil gekregen. Slik hem nu 4 maanden en behalve de 1e 6 weken wat spotting, geen bloeding meer gehad. Super dus! Wel migraine tijdens stopweek net als bij vorige pillen. Gelukkig korter ivm de 4 dagen stoppen. Ik ben tot nu toe tevreden!

20-10-2015 | Vrouw | 48
ethinylestradiol / drospirenon (20ug/3mg)
Lees het verslag van de Amerikaanse FDA, dit is werkelijk een gevaarlijke pil die verboden zou moeten worden.Indien u deze slikt absoluut opzoeken!!!schokkend!!!

07-10-2014 | Vrouw | 50
ethinylestradiol / drospirenon (30/3/3mg)
Maagklachten
Wijlen mijn lieve vrouw nam paar jaar Pantazol dan Zantac dan Nexium ongeveer 7 jaar daarna kwamen ernstige problemen -maagkanker. Dr.Vogel: sap van biologisch aardappel op nuchtere maag 2 a 3 maanden, klachten weg na paar weken verbetering. Aardappel ca 6 a7 cm groot. Lieve groeten, Mate B. P.S. Mijn vrouw was verpleegkundige 20 jaar ICC 21 jaar CCU, zij was ec[lees meer...]hte workoholic, ze geloofde in regulaire medische wereld, want ze was zelf zeer ijverig, honderden levensduur gered.Zij geloofde de docter. Laat U niet met de tabletjes wegsturen, vraag een onderzoek. Lees over Nexium. Nexium kan maagkanker verbergen! Sterkte

09-11-2017 | Vrouw | 51
Overgang
Ten einde raad via de gynaecoloog met de Yaz gestart om zo de overgang wat aangenamer te maken. Wat een ellende! Met name de moodswings zijn echt vreselijk. Van een piepklein lontje naar helemaal geen lontje meer. Huilbuien, vreselijk onredelijk zijn bij de kleinste dingen en ruzie zoeken. Eigenlijk met mezelf geen raad meer weten. Op advies van arts per direct gestopt en [lees meer...]nu op zoek naar het volgende alternatief. Yaz24+4 is voor mij duidelijk geen (tijdelijk) oplossing...

13-03-2013 | Vrouw | 51
Endometriose
Deze pil slik ik al 2,5 jaar en ik ben zeer tevreden. Mijn menstruaties zijn normaal geworden en van endometriose heb ik bijna geen last meer. De bijwerkingen zijn licht: mijn borsten zijn iets zwaarder en dat is alles! Verder ben ik 5 kilo afgevallen, mede dankzij deze pil.