Ervaringen met Depo-Provera '150' (prikpil)

medroxyprogesteron parenteraal

kan geen orgasme hebben gewichtstoename puistjes verlies van libido zware menstruatie depressie verminderde zin in seks bloedverlies

10-05-2023 | Vrouw | 27
Endometriose
Na vermoeden endometriose wilde de gynaecoloog dat ik een spiraal zou nemen. Dit durfde ik niet omdat ik heftige verhalen gelezen heb en ik nog geen kinderen heb gehad (en dat zou pijnlijker zijn). Ik ben zelf lesbisch en vind het erg tegenstrijdig om anticonceptie te nemen. Maargoed als het helpt.. Ik moet zeggen dat het verrassend goed helpt tegen mijn pms klachten, volg[lees meer...]ens mijn vriendin hoeft ze niet meer op haar tenen te lopen. Dus dat is een positief effect. Echter bleef ik doorbraakbloedingen hebben tot 6 maanden en menstruatiepijn. Het bloeden is nu de 7e maand gestopt maar nog steeds dagelijks menstruatiepijn. Ook heb ik heftige acne ontwikkeld en het ergste, ik ben 8 kilo in 7 maanden aangekomen! Daarnaast heeft het mijn angststoornis verergerd, voel ik me vooral de eerste weken na de prik erg nerveus en slaap ik slecht. Ik heb dus ook besloten dat de derde prik m'n laatste was. Ik wil nu de minipil hierna proberen. Nog 3 maanden uitzitten en hopelijk niet nog zoveel aankomen!

02-05-2023 | Vrouw | 19
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben in begin mei 2022 begonnen met de prikpil, omdat ik de gewone pil vaak vergat of niet om een beetje dezelfde tijd kon innemen door mijn werk. In de eerste 3 maanden was het best oké, merkte wel dat ik zelf wat opvliegender was etc. Een week na mijn 2e prik werd ik ongesteld en dat is nooit meer opgehouden. Ik heb mijn laatste injectie in Januari 2023 gehad, aangezie[lees meer...]n ik er graag mee wilde stoppen heb ik mijn laatste afspraak afgezegd. Na een paar dagen na de dag dat ik mijn prik gehad had moeten hebben stopte het bloeden. Dat is nu nog maar heel kort geleden dus ik weet niet zeker of het nog terug komt, maar ik hoop van niet! Ik wou eigenlijk dat ik nooit aan anticonceptie begonnen was…

28-04-2023 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik ben begonnen met het gebruik van de prikpil in begin augustus 2022. Mijn menstruatie is eind augustus begonnen en vervolgens nooit meer gestopt. Het is nu eind april 2023. Ik ben uiteraard zeer ontevreden over de prikpil. Ik ben gestart met deze medicatie om mijn menstruatieklachten te verminderen maar alles is erger geworden. Ik wou dat ik hier nooit aan was begonn[lees meer...]en. Meerdere gesprekken met de huisarts gehad, echografie gehad en alles duidt op de prikpil. Ik ga nu nog meerdere maanden met dit probleem moeten zitten omdat niemand mij wilt/kan helpen.

06-04-2023 | Vrouw | 48
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben met de prikpil begonnen toen ik 20 jaar was vanwege werkschema. Aangezien ik niet zwanger wil worden ben ik blijven gebruiken ook nadat mijn werkschema veranderde. Ik ben nooit meer ongesteld geweest en heb nooit bijwerkingen gehad. Geen gewichtstoename, geen haaruitval, geen verandering in mood, geen bloedingen, helemaal niets. Voor mij een ideale manier om niet zw[lees meer...]anger te worden en niet meer ongesteld te worden. Ik ben erg tevreden met de prikpil.

17-02-2023 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
De hell gewoon. Was niet de leuke mama voor mijn kids die altijd al was. Had zoveel pijn vanaf de eerste prik maar ze zeide dat het eve tijd nodig had voor je lichaam om het opnemen. Dus 3 prikken gehad en gestopt . Mijn haar viel uit tot ernstig aan toe. Depressie kon elke dag huilen en met moeite iets positief bekijken of opnemen (terwel ik totaal niet zo ben) libido zak[lees meer...]t tot nul. Doe het gewoon niet zoveel andere opties

20-01-2023 | Vrouw | 31
Menstruatiepijn
Aan alle (jonge) vrouwen die die dit zien, aub lees! Artsen in Amerika raden de prikpil nu alleen nog maar aan voor maximaal 2 jr gebruik. Mocht je wel jong zijn, moet je zorgen dat je extra supplementen slikt (vitamine D en calcium). Ik wist dit niet. Hier mijn verhaal: Mega heftige, pijnlijke en onregelmatige menstruaties. Vanaf 14e aan de pil, na 2 jaar proberen en[lees meer...] wisselen overgestapt op prikpil. Eerste jaar bleef ik klachten/doorbraak bloedingen houden dus ik kreeg de injectie elke 8 weken. Nooit geen problemen gehad, was super blij met niet ongesteld zijn en heb geen kinderwens. Wel heb ik sinds pubertijd gestruggled met angsten en depressie, wat op mijn 27e resulteerde in een burn out. Ik zit inmiddels 4,5 jaar thuis waarbij ik geen voortgang leek te boeken. Nadat ik wat informatie tegen kwam over de bijwerkingen van de prikpil, en vooral dat ik supplementen had moeten slikken tegen botontkalking, besloot ik te stoppen. Ik heb me nog nooit beter gevoeld! Angsten zijn veeeel minder, ik voel m’n eigen emoties eindelijk weer (ik werd altijd ijs konijn genoemd), depressie is nu veel meer naar de achtergrond. M’n haar valt niet meer uit, ik heb minder last van allergische reacties, m’n libido is hoog. Ik begon zo vroeg met de (prik)pil (16/14) waardoor ik helemaal niet wist wie ik was zonder hormonen. De kinderwens is er nog steeds niet, dus nu in het proces van sterilisatie. Mocht je nog twijfelen, zoek vooral op Amerikaanse literatuur over de depo provera.

16-01-2023 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
In Juli 2022 gestart met de prikpil. De eerste 2 weken na de prik zijn een hell voor mij. Ik herken mijzelf totaal niet terug. Ook de weegschaal laat mij schrikken na elke nieuwe prik. In een half jaar 9 kilo aangekomen! Libido is tot onder het nulpunt gedaald. Ik ken mensen die niets anders willen dan de prikpil maar bij mij is het helaas geen succes. Overgestapt sinds gi[lees meer...]steren op de minipil hopen op meer succes..

08-01-2023 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Vanwege adenomyose heel veel en heel lang bloedverlies elke maand. Tel daarbij op vreselijke buikpijn en rugpijn en de ellende was compleet. De prikpil is hier echt een uitkomst. Ik ben al jaren niet meer ongesteld! Zo blij mee. Ook tussendoor zonder problemen na het stoppen snel mijn cyclus terug en gemakkelijk zwanger geworden van alle 4 mijn kinderen.

07-01-2023 | Vrouw | 21
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben een tijdje geleden gestopt na een aantal jaar de pil slikken. Toch voelde ik mij niet beschermd en een condoom is soms een "spelbreker". Na lang nadenken, Googlen, gesprekken voeren met mijn vriend en mijn huisarts, koos ik voor de prikpil (in de hoop daar veel gemak van te hebben). Uiteraard wordt je gewaarschuwd voor bijwerkingen en ook zodra je stopt, maar met de[lees meer...] pil had ik direct regelmatige cyclussen en ik heb er nooit problemen mee gehad, ik dacht dus ach dat zal wel loslopen. Niet dus...... Het startte direct met haaruitval, opgeblazen buik en een menstruatie van 14 dagen. Helaas bleef het hier niet bij.. seks met mijn vriend was niet meer mogelijk het deed pijn, echt pijn, ik had onwijs last van droogheid waar geen glijmiddel tegenop kon. Ik heb meteen besloten het te laten bij de 1e prikpil en nooit meer hormonen te gebruiken. De datum dat ik had moeten herhalen was halverwege november, ik zit dus in de uitwerk periode. Ik heb mega last van onregelmatig (licht) bloedverlies (van helderrood tot donkerbruin), het varieert van 14 dagen tot 3 dagen niet en dan weer 5 dagen wel etc.. Het enige voordeel is dat de pijn bijna weg is en mijn haar komt weer op sterkte. Ook na een orgasme heb ik direct bloedverlies.. Als dit van 1 prik 3-6 maanden gaat duren voordat mijn cyclus weer normaal wordt, dan zie ik het somber in. Binnenkort een telefonische afspraak met de HA, voor nu hopen dat ik hier snel vanaf ben. Ik ken mijn lichaam zo niet en voor mij NOOIT geen hormonen meer.

01-12-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Elke maand 2 weken voorafgaand aan menstruatie last van enorme angst, onwerkelijk gevoel, droge ogen, en 2 slechte nachten…pil en minipil geprobeerd, helaas. Nu na 2 jaar te zijn gestopt, toch weer aan de prikpil. En het gaat veel beter! 2 jaar geleden na stoppen extreem veel last van angsten, droge ogen en onwerkelijk gevoel. Lijkt er dus op dat ik niet zonder deze hoevee[lees meer...]lheid hormonen kan. Daarnaast werkt het goed voor mijn endometriose, welke ik in zo’n mate heb dat er een operatie volgt. Tevreden dus! Doe zelf geen advies, want het is zó persoonsafhankelijk!!

25-09-2022 | Vrouw | 40
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Hallo allemaal , ik zit al mijn hele leven aan de prikpil Mij hoor je niet klagen bij iedere bijwerking of afwijking gaat een nieuwe deur open Ik lijd wel aan slapeloosheid maarja nu kijk ik lekker heel de nacht netflix alle bij werkingen die er naar op staan heb ik wel gehad je kunt er maar gehad hebben of gebben dan heb je ook een je wat Maar ik heb ook nooit een o[lees meer...]f andere reden een kinderwens gehad hoor dat zou kindermishandeling zijn de wereld us al verrot maar we dwalen af Ik ben een zeer tevreden gebruiker hoop dat ik nooit hoef te stopoen

06-08-2022 | Vrouw | 22
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
In mei 2022 starte ik met de prikpil, de eerste week verliep vlekkeloos. Maar na die week ging het van kwaad naar erger, ik werd constant ongesteld.. Ik heb het dan echt niet over een beetje bloedverlies, het stopte niet. De dokter stelde dan voor om te wachten totdat de prikpil uitgewerkt was en geen nieuwe spuit meer te zetten.. Maar het is nog steeds niet opgelost. Ik [lees meer...]ben ondertussen 6 kg afgevallen, mijn haren vallen uit en last but not least ik ben totaal uitgeput. Natuurlijk raad ik de prikpil dus zeker niet aan, want de voorbije maanden waren voor mij en mijn lichaam een hel!

27-07-2022 | Vrouw | 54
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Rond mijn menstruatie meestal in het weekend migraine en last van pms veel stemmingswisselingen, ik had een gewone lichte pil Minulet maar toen werd migraine steeds erger ipv 2 dagen 3 dagen uitgeschakeld door migraine Toen ben ik zo rond mijn 30ste aan de deprovera prikpil gegaan. Af en toe spotting en nog heel af en toe migraine geen pms meer. Ik voelde mij een ander men[lees meer...]s. Wel wat libidoverlies en misschien iets aangekomen maar ik had dat er graag voor over doordat het psychisch zoveel beter ging. Zou het weer doen onlangs op 53 jarige leeftijd gestopt cold turkey , de stemmingswisselingen kwamen terug en was helemaal van de kaart. Gelukkig ging dat ivm overgang snel over en nu mijn libido weer terug ook leuk.

24-07-2022 | Vrouw | 41
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik had altijd hele erge menstruatie was net 16 en begon met de pil maar dat werkte niet ben toen ik 21 was met de prikpil begonnen in het begin een paar keer beetje bloedverlies al snel van elke 12 weken naar elke 10 weken prikken heb 1 x een staafje geprobeerd in m’n arm en dat na 7 maanden laten verwijderen wat een hel 7 maanden lang bloed en zoveel dat ik bloedarmoede [lees meer...]had en zelfs een ijzer infuus moest erna de prikpil weer terug maar nu is het nog geen 6 weken dat hij geprikt is en heb buikpijn en bloedverlies is het mogelijk dat de prikpil niet meer voldoende is na ruim 20 jaar iets anders is geen optie iemand een optie wat nog te doen

19-06-2022 | Vrouw | 39
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Gebruik de prikpil al zo lang en ik was altijd extreem moe veel extreme hoofdpijn en de artsen gooiden het steeds op stress .Toen stopte ik met de pil en voelde me daarna stuk opgewekter en weer de energie wat te doen en .Nu toch weer de prikpil geprobeerd om te kijken of het nou echt hierdoor komt.En ja hoor het is een verschil van dag en nacht.Ik heb weer een libido [lees meer...]van 0 en ben zo erg moe/lusteloos en opgeblazen.Deze troep wil ik hierna nooit meer .En artsen zijn hier ook zo onwetend in .En ze hadden dit kunnen weten als ik alle verhalen er over lees ,dit is dus een veel voorkomend probleem! Vind dit dan ook erg kwalijk .

11-05-2022 | Vrouw | 17
medroxyprogesteron parenteraal (150mg/ml)
Ik ben nu bijna 18 en ik gebruik de prikpil nu al ongeveer anderhalf tot 2 jaar. Ik ben sinds het 2e gebruik van de prikpil niet meer ongesteld geweest, en ik heb al bijna 2 jaar geen bloedverlies meer gehad, ik ervaar veel hoofdpijn, en regelmatig ben ik best duizelig. Ik heb het idee dat ik allang weer bloedverlies had moeten krijgen en maak mij zorgen dat het te l[lees meer...]ang duurt of dat het helemaal niet meer gaat gebeuren, zijn er meer mensen met dit soort klachten? Hopelijk is er iemand die mij meer antwoorden kan geven, of dezelfde ervaringen heeft, en dat ik meer duidelijkheid krijg of dit soort klachten normaal zijn.