Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie migraine bloedverlies opgeblazen gevoel zware menstruatie overgewicht acute hoofdpijn acne onregelmatige menstruatie

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

02-09-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Bij het zetten kreeg ik een verdoving waardoor je het niet voelt. De pil vergat ik vaak, daarom heb ik voor de implanon gekozen. Onregelmatig word ik nu ongesteld, dat is wel jammer. In het begin was het ook vaak langer dan een week, maar dan licht ongesteld. Ik ben vooral blij dat ik niet elke dag de pil hoef in te nemen en da[lees meer...]t ik beschermd ben tegen zwangerschap.

26-08-2020 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Ik heb de implanon implantaat nu nog geen anderhalf maand in mijn arm en ben 24 dagen op verschillende momenten ongesteld geweest, de eerste keer was ik 11 dagen achter elkaar ongesteld, na een week 3 dagen , en nu, anderhalve week verder, zit ik alweer op de 10e dag van ongesteld zijn. Daarnaast heb ik enorme last van mijn baarmoeder, het voelt een beetje zoals menstrua[lees meer...]tie pijn, zoals ik het altijd heb gehad, met continu pijn en afentoe steken, maar nu voelt het lager in de baarmoeder, alsof het in de baarmoederhals zit met steken richting de vagina opening. Ik heb ook continue last van lage rug pijn en constipatie, doordat persen op de wc enorme pijn doet, en meer steken geeft in de baarmoederhals. Ik heb sinds dat ik de implanon heb ook veel last tijdens het vrijen, het voelt veel gevoeliger op een pijnlijke manier, en vooral er na kan ik nog een 2/3 dagen last hebben van mijn baarmoeder. Aangezien ik de implanon nog niet heel lang heb wil ik even wachten, in de hoop dat mijn lichaam er aan went en de pijn, klachten en bloed verlies verminderd.

28-07-2020 | Vrouw | 33
Epilepsie
werd meer voor het blok gezet om dit te gebruiken als je epilepsie heb word je verplicht anticonceptie te gebruiken anders kreeg ik geen depakine meer. niks anders als problemen met dat ding de bijwerkingen zijn geen pretje zeker de hoofdpijnen die ik er aan overheid die lijken op flinke migraine ik wil hem er super graag uit hebben maar huisarts weigert ivm epilepsie i[lees meer...]k wil naar de pil maar helaas spiraal doe ik liever niet denk echt goed na voor je hem laat zetten zeker als je gevoelig ben met hoofdpijnen

27-07-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Zit nu ongeveer anderhalf jaar met die chip in mijn arm. Het begin was pijnlijk de arm, maar ok dat is niet zo erg. Heel veel tussen bloedingen, super irritant. En nu na anderhalf jaar in totaal 12 kilo aangekomen, vreselijk. Depressief, humeur wisselingen, opgezwollen buik, onregelmatig ongesteld, super vaak dagen pijnlijke borsten. Hormonen lijken uit balans. Probeer nu[lees meer...] na de corona zsm afspr te vinden om hem eruit te laten halen. Nooit meer. Voel me helemaal mezelf niet meer.

27-07-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Mijn dochter heeft sinds 6 weken een implanon staafje. Vreselijk ik ken mijn dochter niet meer terug. Ze heeft last van stemmingen. Is overal boos om. Ga proberen haar over te halen om het staafje eruit te laten halen. Want dit is niet leuk meer. Maakt ruzie met iedereen

16-07-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Naar de bevalling van me dochter heb ik in januari de inplanon gekregen sinds dien ben ik bijna alleen maar ongesteld. Het is nu juli en nog steeds op in week per maand blijf ik ongesteld ik ben er nu wel klaar mee

15-07-2020 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Afgelopen halfjaar heb ik de implanon gehad en eergisteren heb ik hem er uit laten halen en ik voel nu al verschil! Ik ben mezelf weer! Ik heb voor de implanon gekozen omdat deze weinig hormonen afgeeft en een van de weinige opties is omdat ik eerder trombose heb gehad. Twee weken na het zetten heb ik een week ontzettende hoofdpijn, zere borsten en rug gehad. Eenmaal echt [lees meer...]ongesteld geweest en nadien zeker 3 maanden last van bloedverlies. Dit is niet fijn maar ik wist uit ervaringen dat het vanzelf weg zou gaan. In de 5e maand werd ik echt gek van mezelf, waar ik normaal positief was werd alles me teveel. Ik huilde iedere dag, kon me slecht concentreren, snauwde vaak zonder aanleiding en was steeds moe. Als ik had geslapen voelde ik me nog slechter, en voelde ik me ook vaak depressief. Stemmingswisselingen waren ook echt om gek van te worden tot ik echt dacht: nee dit ben ik niet. Ik heb helemaal geen reden om me zo te voelen. Ik ben gaan nadenken en bedacht me dat het slechter met me is gegaan sinds de implanon. Ik heb gezocht op internet en vond hier al jullie ervaringen en herkende me er 1000% in. Wat erg wat zo’n klein staafje te weeg kan brengen. Hij is er nu uit en ik zing weer, voel me echt vrolijk en knuffel mijn vriend en hond helemaal plat. Voor mij nooit een implanon meer!!

07-07-2020 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Ik heb in totaal bijna twee jaar de implanon gehad. Het eerste jaar ben ik zeer tevreden geweest, nauwelijks ongesteld en je hoef nergens naar om te kijken. Ik had veel negatieve reacties gelezen en ik was blij dat ik dit niet zo ervaarde. Tot een half jaar geleden, ik ging steeds vaker ongesteld worden. Het maakte mij niet zo uit, zolang het maar netjes elke maand bleef.[lees meer...] Ook kreeg ik de meest donkere haartjes op de meest vreemde plekken, denk aan rondom mijn borsten en op mijn buik. Mijn zin in seks ging heel erg naar beneden en tijdens het vrijen had ik constant een droge vagina. Maandelijks ongesteld worden ging naar bijna wekelijks ongesteld worden. Op het laatst was ik elke week wel ongesteld met drie dagen er tussen van niet. Na twee maanden heb ik besloten om hem eruit te laten halen. Eruit halen was niet pijnlijk maar het ging niet erg makkelijk. Hij had tenslotte bijna twee jaar in mijn arm gezeten en er was wat weefsel rondom gaan zitten. Helaas heeft de huisarts de snee groter moeten maken waardoor ik nu een hechting heb. Hopelijk trekt de litteken in de toekomst weg. Het is jammer dat de implanon zoveel bijwerkingen geeft, het is een mooie manier van anticonceptie zonder er veel bij te moeten nadenken. Momenteel heb ik geen anticonceptie en ik voel mij tien keer beter. Achteraf heeft de implanon al een langere tijd meer bijwerkingen laten zien dan ik zelf bewust van was. Van zere borsten tot neerslachtig voelen.

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

19-05-2020 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Ik heb echt alleen maar klachten gehad! Ik heb begin vorig jaar september de implanon laten zetten. Dit omdat mijn dokter zei het is echt een fijne methode. De eerste 2 maanden geen last gehad. Daarna begon de ellende, 6 weken last gehad van spotting dus beetje bloed verlies of bruine afscheiding. Na die 6 weken had ik 6 weken borsten die echt heel veel pijn deden! P[lees meer...]lus ik merkte dat ik super slecht sliep veel dromen en heel veel honger. Ik dacht dan ook ik ben zwanger, dit was niet zo! Daarna de laatste twee maanden depressief, bloed verlies borsten die pijn doen en je hoeft maar een suikerkoreltje te laten vallen en ik was al georiënteerd. Ik heb de huisarts Gebeld om het ding er uit te laten halen! Afgelopen vrijdag is dit gebeurt, Het was geen pretje want hij zat vast en me dokter moest der best doen om hem er voorzichtig uit te laten halen! De hele dag op vrijdag was ik beetje suf nou prima, Zaterdag ongesteld niet een beetje maar voelde me zo veel beter niet depressief en me vriend zei al wat ben jij vrolijk en gezellig wat een verschil! Tot vandaag nog wel veel bloedverlies ongesteld maar ik slaap beter en ben een fijner persoon! Ik zeg bij twijfel haal het ding er uit. Succes dames

16-05-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!

12-05-2020 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Staafje is opzich een hele makkelijke oplossing voor als je regelmatig je pil vergeet te nemen of als je bij de andere middelen je maandstonden nog doorkrijgt. De dag dat ik mijn staafje had laten steken had ik het eerste uurtje geen pijn alleen tintelingen, maar naarmate hij er langer inzat en ik mijn arm wou bewegen deed het enorm veel pijn. De dag die volgde was nie[lees meer...]t veel beter alles er rond zag paars zelfs bijna zwart de plakker mocht eraf en ik kon geen trui of iets op die plek verdragen dit schuurde enorm en deed egt veel pijn. Voor de toekomstige meisjes/vrouwen die denken nou nu heb ik egt veel pijn het wordt beter maar ik heb er toch een weekje last van gehad.

10-05-2020 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Staafje geplaatst nov. 2018. Verdovingsprik prikt redelijk, enkele dagen een pijnlijke arm, maar dat was het. Nu enkele maanden geleden, stel ik vast dat mijn staafje 'gebroken' is. Ik bel met het bedrijf, zij zeggen: vervangen. Ik ga dus langs bij de gynaecoloog, hij zegt: kan geen kwaad. Staafje blijft zitten. Intussen krijg ik steeds ernstigere acne op mijn ge[lees meer...]zicht, rug en borst. Medicatie hiervoor helpt quasi niets. Deze week liet ik mijn staafje verwijderen. Terug diezelfde prik om te verdoven, maar het staafje bleek vergroeid. Was een heel pijnlijke ervaring. Hechting van 4 draadjes.

07-05-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

05-05-2020 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Half maart heb ik dit ideale staafje in mn arm laten zetten. Niet meer de pil slikken, niet meer ongesteld nou dat leek me wel wat. Vanwege de Corona ben ik veel thuis en daardoor extra gaan sporten ik woog 60kg dat ik de implanon liet zetten. Normaal ben ik tussen de 60 en 63kg. Ik merkte dat ondanks het hardlopen en buikspieroefeningen dat mn broek wel strak ging zitt[lees meer...]en bij mn bovenbenen dus ik op de weegschaal 65.8kg! huh, is de weegschaal stuk?! In 1 maand tijd bijna 6kg aangekomen. Ik ben extra gaan hardlopen en beetje op mn eten gaan letten en weeg nu 67.2kg. om te janken... Ik vraag me nu af of ik nog geduld moet hebben dat mn lichaam eraan gaat wennen en de kilos er vanzelf weer af gaan of moet hij er nu uit?

30-03-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening