Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2137 meningen)
Nuvaring (253 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (168 meningen)
Cerazette (minipil) (153 meningen)
Kyleena (122 meningen)

27-07-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Vanaf mijn 17e slikte ik de pil. Na jaren de pil te hebben geslikt realiseerde ik me dat ik mij vaak niet 'happy' voelde en kon niet plaatsen waar dit door kwam. Toen ik 22 was ben ik gestopt met de pil en heb ik 2 jaar van de pil afgegaan om te zien wat voor effect dit op mijn algehele gesteldheid had. Na twee jaar ben ik overgestapt op de spiraal. Na een periode van 3 we[lees meer...]ken van menstrueren met een week pauze, heb ik januari dit jaar besloten de spiraal te laten verwijderen. Na overleg met mijn huisarts en gynaecoloog bleek de implanon de enige optie. Nu loop ik inmiddels 1,5 maand rond met de implanon. Ik ben zeer tevreden. Enige bijwerkingen die ik heb is een 2/3 dagen durende bloeding (variërend in zwaarte), gepaard met menstruatiekrampen. Vooral toen de implanon net geplaatst was had ik last van stemmingswisselingen. Dit is inmiddels tot rust gekomen.
16-07-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik kreeg de implanon omdat ik niet tegen hormonen kan die in de normale pil zitten maar de hormonen in de implanon zijn bijna nog erger! In 7 maand tijd ben ik 10 (!!) kg aangekomen wat er ondanks fanatiek sporten met geen mogelijkheid af ging. Ook kreeg ik een vettere huid incl puistjes = niet leuk. Ik was heel vaak moe, en daardoor snel geïrriteerd. Mijn libido was ook e[lees meer...]rnstig verminderd naar ergens ver onder het vriespunt dus nee, de implanon zou ik absoluut NIET aanraden.
06-07-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn

Overgestapt op de Implanon omdat ik last had van de bijwerkingen van de pil en ik hem nog wel eens wilde vergeten. Ik ben tevreden over de Implanon. Sinds het laten zetten van de Implanon (7 maanden geleden) ben ik niet meer ongesteld geweest (alleen een paar dagen per maand last van wat menstruatiekrampen). Weinig last van bijwerkingen; af en toe hoofdpijn bij overbelasti[lees meer...]ng, paar kilo's gewichtstoename en iets meer haarverlies.
06-07-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Goede ervaring met mirena spiraal gehad, maar contactbloedingen bij nieuwe relatie. Overgestapt op Implanon. Langzaam maar zeker bouwden verschijnselen op en resulteerden in een levensontwrichtende situatie (hoofdpijn, pijnlijke borsten, fibroadenoom borst, neerslachtigheid, gewichtstoename, woede uitbarstingen, paniekaanval, labiliteit, opvliegers, acne, verminderd libido[lees meer...], vaginale droogheid, vaginale schimmelinfecties, blaasontstekingen). Implanon met klem laten verwijderen, klachten namen binnen enkele dagen substantieel af en afname heeft daarna doorgezet.
05-07-2017

Menstruatiepijn

Prima te doen, beter dan de pil. als die er uit is laat ik gelijk weer een nieuwe zetten.
02-07-2017

Onregelmatige menstruatiecyclus

Ik heb altijd erg veel pijn, veel bloedverlies en onregelmatige menstruaties gehad. Vaak 2 weken per maand of meer. Verschillende jaren aan de pil geweest, vaak een 'zwaardere' pil geprobeerd maar het heeft nooit geholpen. Had last van hevige doorbraakbloedingen en de pil vrije week was net zo erg als de tijd dat ik nog geen pil gebruikte. Uiteindelijk afgelopen oktober ee[lees meer...]n bezoekje gebracht aan de gynaecoloog en daar werd mij een Implanon aangeraden. Na het zetten van het Implanon had ik nergens last van, alleen een beetje blauwe plekken bij de plaats waar het gezet was. De eerste weken moest ik mijn pilstrip nog afmaken, dit was verder geen probleem en ik had geen last van bijwerkingen. In de pil vrije week werd ik ook nog niet ongesteld dus ik begon hoop te krijgen dat het Implanon begon te werken. Helaas begon ik kort daarna last te krijgen van spotting, wat nog maanden elke dag heeft aangehouden. Toen ben ik naar de gynaecoloog terug gegaan en besproken wat ik eraan kon doen, want dit was geen doen.. Toen heb ik na overleg besloten om het Implanon te laten zitten maar wel in combinatie met de 'normale' pil. Dit doe ik sinds maart en nu ben ik tevreden over het gebruik. Ik heb zelf onder controle wanneer ik ongesteld wil worden, doorbraakbloedingen komen niet meer voor, en de pijn is gelukkig ietsje minder. Het is niet ideaal, maar het werkt.
22-06-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Innplanon laten plaatsen omdat ik van de pil hoofdpijn kreeg. In de eerste instantie leek het ideaal. Alleen kwam ik heel veel kg aan binnen eenpaar maanden. Volgens de huisarts klopt het dat je aankomst maar dat zoveel niet kon. De implanon was snel gezet en ik had er niet echt veel last er van. Maar toen begon het met de ene bloeding na de andere vaak 6 weken aan een[lees meer...] stuk door 1 of 2 weken niets en dan begon het weer opnieuw. Eerst denk je je lichaam moet er aan wennen. Omdat ik er tegen op zag om het te laten verwijderen heb ik hem ruim 2 jaar gehad. Er uithalen was zo gepiept klein litteken in mijn boven arm wat af en toe jeukt. Ik raad hem iedereen echt af! Want een kennis liet hem zetten ondanks mijn negatieve ervaring en ook zij kreeg soort gelijke klachten!
16-06-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb 8 maand de implanon gehad en ik heb deze vanmorgen laten verwijderen. Wat een vreselijk ding! Ik ben in 8 maand tijd 9kg aangekomen, ondanks fanatiek sporten (5x per week) en goed op mijn eten letten bleven de kg's plakken. Er ging echt geen gram vanaf! Tevens had ik na een maand dagelijks bloedverlies wat bleef aanhouden, er werd mij verteld dat ik dan Aleve Femina[lees meer...]x moest slikken. Eentje per dag, dan zou het bloedverlies wel stoppen maar nee hoor..ook dat ging door. Nu is 'ie eruit dus laat het afvallen maar beginnen:)!
18-05-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb precies een maand geleden de implanon laten plaatsen door de huisarts. Dit was zo gepiept. Wel even een blauwe en daarna gele plek op mijn arm gehad, en iets gevoelig, maar dit was na een weekje over. Tot nu toe nog he-le-maal niks gehad aan bloedverlies ( afkloppen.. ) Hopen dat dit zo blijft. Alleen merk ik dat ik de laatste maand iets sneller geprikkeld ben, maar[lees meer...] ik kan niet met zekerheid zeggen of dit te linken is aan de implanon. Ik heb pas even voor alle zekerheid een zwangerschapstest gedaan ( heb een relatie ), en niet zwanger. De implanon doet z'n werk dus! Ik lees aan de variërende reacties dat de implanon op iedereen anders reageert, maar wat mij betreft is het een dikke aanrader!!!
30-04-2017

Menstruatiepijn

In verband met mijn extreme menstruatiepijn uiteindelijk op advies van de gynaecoloog een implanon laten zetten. De eerste twee maanden last gehad van bloedverlies. Daarna ongeveer eens per drie maanden ongesteld. Verder geen last van bijwerkingen gehad.
23-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In verband met borstvoeding had ik niet veel keuze qua anticonceptie. Spiraal zie ik niet zitten en ik ben na 20 jaar de pil slikken wel klaar voor wat anders. Ik kwam uit op de Implanon. Ideaal. 1x laten zetten en 3 jaar geen omkijken naar! Vorig jaar april heb ik 'm laten zetten. Tot februari heb ik nergens last van gehad. Hooguit 1 aan 2x een beetje rommelig zoals ik h[lees meer...]et noem. In februari ben ik begonnen met afvallen en vanaf dat moment begon de ellende. Eerst een weekje ongesteld, daarna een weekje niks en vervolgens weer een week ongesteld. Dat ging zo door tot 3 weken geleden... Sindsdien ben ik alleen nog maar ongesteld geweest en dan heb ik het niet over een klein beetje ongesteld! In eerste instantie dacht ik dat het met het afvallen te maken had, maar als ik de verhalen hier lees, lijkt het "normaal" te zijn. Nou een betere anticonceptie kan je niet hebben. Ik heb nu totaal geen zin en ben toch alleen maar ongesteld... Misschien toch maar ff contact opnemen met mijn huisarts aangezien het me energie vreet waardoor ik moe ben, hoofdpijn heb en niet vooruit te branden ben...
21-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gewichtstoename van 7.2 kg in 6 weken tijd. Bizar, zelfde eetpatroon. Continu moe. Eerste weken pijn in arm. 1e 3 weken continu ongesteld. Stemmingswisselingen (heftig). Vet haar en haaruitval. Libido sterk verminderd. Eruit halen is niet iets dat je wil. Eerst komt arts met advies dan ander hormoon te gaan geven erbij.. om de implanon te temperen. Ik liet het eruit halen[lees meer...]. Eerst verdovingsprik. Daarna snijden ze in je arm. Ze waren een half uur bezig. Blij dat ie eruit is. Ik raad dit middel iedereen af. Krijg je bijwerkingen, kun je niet gewoon stoppen zoals met de pil. Meer mensen hebben deze bijwerkingen dat de organisatie doet geloven. Voor mij: Nooit weer!
19-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na veel pijn bij het 2de spiraaltje (eersten nooit klachten gehad) overgegaan op de implanon, ik dacht lekker makkelijk, hoef ik 3 jaar nergens aan te denken. helaas liep dit even anders. veel pijn ervaren na het zetten. nu 2 maanden niet vloeien, een maand lang gevloeid en een hormonen kuur ernaast moeten doen om dit te laten stoppen. het scheen te werken tot ik anderhalv[lees meer...]e maand geleden weer begon met nonstop vloeien. 2 weken geleden heeft de huisarts geprobeerd om het staafje er uit te halen. mislukte poging, van narigheid is die wond ook nog gaan ontsteken. met een echo ontdekt dat het staafje zich in de spier bevond. vandaag operatie gehad om hem te laten verwijderen. blij dat het er uit is, maar ik weet niet wat ik met mezelf aan moet van de pijn. ik was naast het vloeien ook erg emotioneel instabiel. nu even helemaal geen hormonen en het lijf het lijf laten zijn.
18-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In 2013 heb ik een implanon laten plaatsen bij mijn huisarts. Het inbrengen van het staafje was vrij pijnloos omdat ik van te voren een verdovend zaalfje heb op gebracht. Eerste twee jaar bleven de bloedingen weg. Ook de menstruatiepijn was weg. Toen ik mijn derde jaar inging begonnen de bloedingen steeds heviger te worden. Ik kon voor 2 weken lang ongesteld blijven (geluk[lees meer...]kig bleef de pijn weg) op een gegeven moment werd ik om de twee weken ongesteld voor een periode van 2 weken. Toen weer om de week ongesteld (bloedingen duurden niet al te lang, maar kwamen om de korte tijd weer terug) door het gebrek aan tijd en steeds heen en weer reizen naar het buitenland heb ik mijn implanon 3 maanden na de verloopdatum eruit gehaald. Dat ging ook moeizaam, eerst 40 min bij de huisarts gelegen die het implanon maar niet wegkreeg en toen uiteindelijk doorgestuurd naar de eerste hulp waarbij de arts nog een half uur aan t kloten was met mijn arm. Mijn lichaam heeft een vlies gecreëerd rond het staafje waardoor de arts geen grip had.. Daarbij kreeg ik wel een plaatselijke verdoving, waardoor de behandeling nog mee viel qua pijn. Binnen een kalender maand was mijn ongesteldheid weer op de normale orde alleen zijn de pijnen ondraagelijk. Ik wist dat het te maken had met het adaptatie van het hormonengang in mijn lichaam alleen zijn we bijna een jaar verder en de pijn vermindert niet. Aan anticonceptie ga ik liever niet meer beginnen, omdat ik nu een duidelijke verschil heb gemerkt tussen de bloedingen en daadwerkelijk de menstruatie. Ook ben ik in de periode dat ik het implantaat heb gehad heel erg veel somber geweest en zelfs zwaar depressief. Dat was na een tijdje vermindert alleen toen de tijd was ik er niet van bewust dat dat de oorzaak kon zijn. Natuurlijk reageren mensen er verschillend op en kan het zo zijn dat je de tijd van je leven gaat krijgen net als ik de eerste twee jaar van het gebruik. Het is wel echt een aanrader om je arts te raadplegen als je ongewenste bijwerkingen verkrijgt.
03-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 12 oktober 2016 heb ik het Implanon door mijn gynaecologe laten plaatsen omdat ik al een tijdje een vaste relatie had en omwille van intolerantie geen pil kon verdragen. Condooms zijn vrij duur om continu een doos van te kopen dus besloot ik om het implantaat te laten inbrengen in de linkerbovenarm. Ik heb in het begin mijn maandstonden nog doorgekregen, maar in januari[lees meer...] bleven deze uit. Nu krijg ik ze om de 2 maanden. Ik ben niet echt aangekomen, maar ik heb wel heel veel last val haaruitval en vooral stemmingswisselingen. De stemmingswisselingen zijn zelfs zo extreem dat ik de ene moment erg vriendelijk kan zijn en de andere moment, van de ene op de andere seconde, helemaal kan omslaan. Mijn vriend die herkent me soms niet meer en begint zelfs alsmaar minder en minder begrip te tonen omdat hij gewoon niet snapt dat zoiets kan. Als je van nature uit al een vrij emotioneel persoon bent, raad ik je aan om ERG voorzichtig te zijn met het implantaat. Het is tricky waneer het op hormonen aankomt. Voor de rest doet het prima zijn werk, je bent 3 jaar safe en ook écht safe. Het inbrengen is pijnloos (is bij mij door de gynaecologe gedaan) en de verwijdering tja... Dat zie ik dan wel. Nu en dan voel ik het implantaat wel eens zitten, maar een storende factor is het zeker niet, ik vind het zelf handig om te weten dat het nog steeds op zijn plek zit.
30-03-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben ondertussen al aan mijn 2de implantaat toe, en ben er zeer tevreden over, want ben niet zwanger geraakt! Het kan wel vervelend zijn dat mijn bloedingen soms langer of korter duren en wat onregelmatig zijn, maar dat is een klein ongemak in vergelijking met elke dag de zorgen van pilletjes te nemen etc. Ik had geen andere bijwerkingen, ben bv. niet verdikt, heb geen a[lees meer...]cné gekregen of hoofdpijn. De plaatsing en verwijdering doet ook helemaal geen pijn want het is onder plaatselijke verdoving.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (516) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum