Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2165 meningen)
Nuvaring (261 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (158 meningen)
Kyleena (151 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb in november de implanon in mijn arm laten zetten. Dit verliep vrijwel pijnloos. Je krijgt en verdovingsprikjd en binnen 5 minuten zit ie er in. Sindsdien ben ik elke maand maar 1 dag ongesteld en dat valt eigenlijk niet eens ongesteld te noemen ik heb een kleine doorbloeding dan. Ik zit nu een stuk lekkerder in mijn vel. Ik heb veel minder stemmingswisselingen. [lees meer...]Ook mijn vreetbuien zijn afgenomen. Sinds de implanon ben ik 4 kilo kwijt terwijl ik niet per se op mijn eten ben gaan letten of meer ben gaan sporten. Merkte alleen dat mijn eetlust beetje afnam. Ik vind het dus echt een aanrader.
20-01-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

10 jaar lang kampte ik ben zware PMS klachten en heftige menstruatie Het was zo heftig dat ik 3 van de 4 weken bezig was met het fenomeen ongesteld Begon eigenlijk met de eisprong .. Drama kon 2 dagen niet normaal zitten van de pijn Daarna was ik een week klachten vrij .. Na die week begon alle ellende opnieuw .. Een week voor mijn ongesteldheid zware rugpijnen [lees meer...]Vreselijke buikpijnen Migraine Zere ogen was op iedereen boos een emotioneel wrak zo voelde ik me 10 dagen heftig vloeien 4 pakken maandverband gingen er doorheen .. Heeft lang geduurd voordat ik de stap nam om naar de HA te gaan .. Ik had altijd zoiets tja het hoort bij het vrouw zijn .. Na mijn nieuwe baan was ik er zo klaar mee .. Dat ik besloot de gok te wagen .. Heb zelfs overwogen om de binnen boel eruit te laten halen .. Kon niet meer normaal functioneren .. HA adviseerde de Mirena .. Maar zelf wil ik geen gerommel aan de onderkant .. Dus vroeg ik een consult bij de gynaecoloog. Zij adviseerde om de Implanon eens te proberen .. Geen eisprong en ze zei dat het de pms klachten aanpakte .. Tijdens mijn ongesteld ben ik gegaan want dan ben je gelijk veilig .. Het inbrengen stelt niks voor en ik stond ook zo weer buiten .. Nog 2 weekjes een lichte spotten gehad .. Daarna niet meer ongesteld geweest .. Mijn zware pms klachten zijn verdwenen .. Ik weet werkelijk niet wat mij overkwam .. Wat een opluchting .. Heel veel spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb .. Ik ben een ander mens .. Bijwerkingen heb ik nauwelijks gehad ..
18-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Per ongeluk zijn er twee implanons geplaatst. De volgende dag is 1 van de 2 verwijdert. Binnen een week begonnen de bijwerkingen en viel ik vrij snel in een depressie. Na een maand gepaard met hevige paniekaanvallen en de drang om zelfmoord te plegen. Vanwege de lichamelijke en psychische veranderingen vrij snel besloten de overblijvende implanon te verwijderen. Een paar m[lees meer...]aanden hormoonloos en nog steeds moeite met psychische klachten, in december opnieuw gestart met de pil en de klachten nemen nu ook af. Sinds mijn 12de aan de pil geweest, dus nooit echt een eigen hormoonbalans gehad.
15-01-2018

Afslanken - overgewicht

ik heb de implanon 2 van de 3 jaar gehad i.v.m extreme bijwerkingen. sinds de dag dat ik de implanon heb laten zetten ben ik extreem onregelmatig ongesteld. de eerste 3 maanden ben ik aan een stuk ongesteld geweest. daarna was het 3 weken lang ongesteld dan weer maar 2 weken soms zelfs maar 1 week. het klopte helemaal niet. daarbij ben ik ook nog eens ongeveer 20 kg aangek[lees meer...]omen. eerst woog ik altijd rond de 54 kg en nu iets van 77 kg. donderdag gaat de mijne eruit en ga ik over op de pil pleister. en ik heb al verhalen rondom gehoord van andere meiden dat ze al van de dag dat de implanon eruit was er meteen een aantal kilo's vanaf gingen. dus ik sta erop te wachten. ik raad jullie de implanon niet aan, maar het blijft natuurlijk jullie eigen keuze.
14-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben nog best jong (15) maar misschien ligt het daar aan hoor. Maar ik wordt dus niet meer ongesteld.. of eigenlijk krijg ik de krampen nog wel maar ik bloed niet meer. Nou las ik dat veel vrouwen helemaal niet meer ongesteld werden. Nu vondt ik het toch wel raar dat ik nog wel de 'echte' menstruatie krampen kreeg.. na het plaatsen van de inplanon heb ik wijnig veranderi[lees meer...]ngen gehad. Vooral was ik de eerste maand heel moe na het einde van de dag en snel geïriteerd en chagerijnig. Nu (3 maanden later) heb ik alleen nog last van het snelle iriteren aan mensen. Maar verder niks eigenlijk. Het werkt wel prima naar wens ;p ik zou het zeker aanraden! Maar niet schrikken als je niet meer ongesteld wordt, dat deed ik namelijk wel. Ik met mn domme kop dacht natuurlijk dat ik zwanger was. Maar voor de rest wel erg blij mee!
02-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Overgestapt van de pil naar Implanon omdat ik iedere maand in de stopweek migraine had. Daartussen in vaak hoofdpijn en duizeligheid. Nu 4 mnd al geen migraine en geen hoofdpijn gehad! Ben zo blij! Alleen de eerste week na het zetten ongesteld geweest en verder niet meer. Enige bijwerking is dat het rond het staafje jeukt en ik soms uitslag heb. Maar als dat het ergste is [lees meer...]...
02-01-2018

Bloedarmoede

Mijn ervaring met de implanon: De dokter raadde me dit aan voor mijn regels wat te verminderen aangezien ik veel bloedarmoede had/heb. Begin mei geplaatst en had er 1 maand geen last van. Geen maandstonden, geen bijwerkingen... begin juni kreeg ik mijn maandstonden terug en dacht dat dit misschien normaal kon zijn, maar de bloeding was evenveel als voor de implanon, w[lees meer...]at niet de bedoeling was. Ik heb sindsdien een halfjaar mijn maandstonden elke dag aan een stuk gehad. De ene dag wat feller als de andere, maar dit was ongelofelijk vervelend. Ik ben na 3 maanden van mijn bloedingen naar de huisarts gegaan die me vertelde dat het normaal was om de eerste 3 maanden bloedingen te hebben. We zijn meer als een halfjaar verder en heb er nog steeds last van. Buiten bloedingen heb ik extreem last gehad van gedragsveranderingen. Mijn vrienden, familie etc herkende me niet meer omdat ik een heel ander persoon werd, en niet positief bedoelt. Ben vrijwel zeker dat dit ook te maken heeft met de implanon. Ten slofte krijg je er nog eens een mooi(!) litteken bovenop! Geen goede ervaring dus, en ik raad het zeker niet aan want je weet niet hoe je lichaam hierop zal reageren. Morgen ben ik er eindelijk van verlost, dan kan mijn jaar wat mooier beginnen.
27-12-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben overgestapt naar de Implanon omdat ik niet tegen de pil kon. Ik werd telkens misselijk en moest soms overgeven na 5 verschillende pillen hebben gebruikt werd ik het zat en ging ik over na de Implanon. Dit beviel mij de eerste maanden heel erg, ik merkte wel altijd dat ik erg veel last had van moodswings, dan ben ik blij, dan ben ik verdrietig, dan ben ik boos. Ik be[lees meer...]n soms een half jaar niet ongesteld dan opeens twee dagen en maand niet dan opeens 10 dagen wel. Het is erg afwisselend. Ik ben laatste halfjaar aangekomen maar komt eerder door mezelf omdat ik gestopt bent met hockeyen. Ik ben tevreden want ik kan de pil niet gebruiken, maar als ik de keus had koos ik wel voor de pil omdat ik meer van structuur houd. Ik heb mij nooit echt verdiept in alternatieve anticoncepties omdat mijn moeder doktersassistent is van de gynaecologe en vond dat deze anticonceptie het best bij mij past. Ik heb wel meer haaruitval. Ik ga als deze 3 jaar om zijn (zit nu 1,5) wel weer de pil proberen en anders weer terug naar de Implanon. Ik ben wel tevreden maar vind het jammer dat ik mijn gevoelens niet in bedwang kan houden en dat het erg onregelmatig is.
16-12-2017

Menstruatiepijn

Ik had heel erg last van menstruatiepijn. Elke maand lag ik weer op de badkamervloer pijn de lijden en flauw aan het vallen. Ik kon niet tegen de pil door de bijwerkingen. Toen maar een Implanon geprobeerd. Het zit er al een half jaar in en ik ben zeer tevreden! Bijna geen bijwerken, wel iets meer last van acne, haarverlies en afscheiding. Maar dat neem ik voor lief na a[lees meer...]lle pijn die ik heb ervaren met de menstruatie. Ik ben niet meer ongesteld geworden na het plaatsten dus ook geen pijn meer ervaren, Super!
15-11-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Mijn zin in sex, fysieke betrekingen (de reden van het gebtuik van dit product zeg maar) ging naar frosty -2. Als ik erover sprak met vriendinen dan bleken die hetzelfde probleem. Dus geen zin meer in betrekkingen, zeer snel na inplanting en ik kwam van een vrij hoog libido eigenlijk. Heb moeten operatief laten verwijderen, was te diep gezet en was niet meer te vinden toen[lees meer...] het eruit mocht.
31-10-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Het werkt prima! Ideaal voor mijn lichaam. Een aanrader om te proberen.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb voor de implanon gekozen omdat het zeer gebruiksvriendelijk is. Je kunt het niet vergeten en beschermt heel goed. Het heeft zeker zijn werk gedaan. Ik ben weinig ongesteld geweest, das was fijn. Ik merkte echter steeds meer klachten. Depressie, droge vagina, laag libido, af en toe langere perioden van spotting. Waarschijnlijk ook een drogere huid en eczeem (maar d[lees meer...]at moet de tijd nog uitwijzen). Ik was echt mezelf niet meer; minder sociaal, angstiger, laag zelfbeeld, niet meer opgewonden raken, niet meer enthousiast raken voor dingen. Ik heb het een maand geleden eruit laten halen omdat de nadelen niet meer opwogen tegen de voordelen. We hebben nu ook voldoende geld om evt een kind te krijgen. Nu over op natuurlijke anticonceptie methodes.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Sinds 2012 gebruik al de implanon. De eerste heb ik er na 1.5 jaar uitlaten halen door de hormoon overvloed en ik was totaal niet te genieten. Besloten om in okt 2014 de inplanon opnieuw te plaatsen met als reden dat ik ziek werd van andere anticonceptie. Ik ben nu 3 jaar verder en hij wordt morgen 26/09/17 verwijderd. Mijn ervaringen tot nu zijn: Als bijwerking is mijn [lees meer...]Libido echt ergens onder het vriespunt beland en nu heb ik nog geen vriend/man dus niet heel erg. Maar in de tijd dat ik wel een vriend had was het niet erg fijn. Omdat ik voor de implanon er van kon genieten. Ik ben echt een hormoonbom, stemmingswisselingen van hier tot Tokio... het is niet te geloven.. ik kan zo uit mn slof schieten maar ook in eens in een hoekje duiken en niemand meer willen zien.. of Janken tot ik er bij neer val om echt werkelijkwaar helemaal niks.. dit ben ik niet zelf.. Het zwaarder worden is nog een twijfelkwestie.. de HA in Oss zei van wel.. de HA in Andijk zei van niet.. Zou ik hem een derde keer laten plaatsen? Geen idee.. Hij gaat eruit.. en ondanks ik in een nieuwe relatie ga stappen wil ik mijn lichaam rust geven.. is dat iets. Je lichaam rust geven na 3 jaar hormoonovervloed?
18-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb in februari 2017 een Implanon laten zetten. Ik ben tot nu toe 1 keer ongesteld geweest dus dat is wel heel fijn. Verder heb ik wel veel last van puistjes en slaap ik slecht. Ik ben de hele dagen zo moe dat ik soms wel 12 uur lang slaap, maar wel heel vaak wakker word. Ook heb ik het idee dat ik weer paniekaanvallen en hyperventilatie krijg wat ik hiervoor nooit mee[lees meer...]r heb gehad maar sinds de Implanon heb ik ze weer. Ook ben ik 7 kilo aangekomen ondanks dat ik een zwaar beroep heb (verpleeghuis) en 2 x per week sport. Het enige voordeel is dus dat ik helemaal niet meer ongesteld word, maar ik weet niet of ik de inplanon wel wil houden ivm de andere bijwerkingen.
16-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na de gewone pil te hebben geslikt (een depressieve tijd en veel nare dingen verder) besloten te stoppen met de pil. Toen een jaar ontpild, ik wilde uiteindelijk toch een alternatieve manier van conceptie in plaats van alleen een condoom. Toen kwam ik toevallig achter de implanon en ik ben er erg tevreden mee! Ik heb weinig tot geen last bijwerkingen en ben minder vaak ong[lees meer...]esteld. Voorgeschreven door de huisarts en geplaatst door een gynaecoloog. Je kunt hem in principe niet vergeten, als je moet overgeven etc. ben je nog steeds beschermt, je krijgt een veel lagere en geleidelijke hormoon afgifte en er hoeft ook niemand in je baarmoeder te zitten om het te plaatsen , wat bij een spiraal wel het geval is.. Je krijgt een verdoving, het staafje wordt in je arm geschoten en klaar voor de komende 3 jaar! Ik heb hem nu 8 maanden en ik vind het ideaal!( Voor mij dan in ieder geval..)
13-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gekozen voor implanon omdat een spiraal tot twee keer toe niet bleef zitten en ik de pil wel eens vergeet. Het liefst zou ik zonder hormonen willen, maar koperspiraal werkte niet (viel uit na twee weken) en plaatsen van Mirena ging niet goed. Plaatsen van implanon ging prima, had wel extra verdoving nodig en wat blauwe plekken, maar verder geen last van. Heb eerst twee maa[lees meer...]nden de werkzame stof in pilvorm gebruikt om te kijken hoe het beviel. Die periode niet ongesteld geweest. Voelde me sterk en goed! Geen last van bijwerkingen. Daarna laten plaatsen en de eerste drie maanden waren heerlijk. Nauwelijks ongesteld geweest. Daarna begon de ellende. Soms tot 14 dagen aaneengesloten hevig bloeden, de paar dagen daarvoor echt zeer pijnlijke borsten en buikpijn. Als ik niet bloedde dan had ik wel last van veel en ruikende afscheiding, echt niet prettig wanneer je net een nieuwe relatie hebt. Daarnaast heel veel last van stemmingswisselingen. Soms nergens zin in, zelfs niet in sex. Ik laat hem binnenkort verwijderen, ben er helemaal klaar mee.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum