Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

14-08-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin echt een perfect anticonceptiemiddel, volledig aan te raden maar na het eerste halfjaar begonnen de bijwerkingen… Constante migraine, gewichtstoename tot en met… Ook is mijn libido onder nul!

11-08-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
De implanon leek mij heel geschikt voor mij aangezien ik niet goed ben in plannen en je dit staafje voor 3 jaar kan laten zitten zonder er iets aan te doen. De eerst aantal maanden dat ik het staafje had voelde ik me wat minder vrolijk maar ik ging naar de huisarts en zij zeiden dat dit hoogstwaarschijnlijk niet door de implanon zou komen dus ik ging ermee door. Ik kreeg o[lees meer...]p momenten dat ik stress ervaarde veeeel meer stress dan normaal. Ik sliep nachten achter elkaar niet en werd er ziek van. Weer dacht ik dat dit gewoon door school kwam en had niet de verbanden gelegd. Een tijdje later voelde ik me steeds verschrikkelijker. Na een jaar had ik pijn tijdens seks en 3 keer in 3 weken ongesteld. Toen bleek dat ik hpv virus had wat kan komen door een schommeling van hormonen wat kanker kan veroorzaken. Maar nogsteeds dezelfde huisarts sprak niet over de implanon waardoor ik geen verbanden had gelegd. Door de loop van een aantal maanden begon ik me steeds naarder te voelen. Tot het moment nu, dat ik hier schrijf, ben ik ongelukkig en voel ik mij bijna dag in dag uit kut. Het blijft in vlagen komen maar het is een vreselijk gevoel. Ik ging naar de huisarts en kreeg voor het eerst een andere mevrouw. Zij zei gelijk dat ik de implanon er uit moest halen omdat het dus niet voor mij werkt. Het verschilt natuurlijk per persoon maar deze implanon heeft bijna 2 jaar van mij afgenomen om het maar even zo te zeggen. Ik ga het er over 2 weken uithalen en raad dit niemand aan.

04-08-2021 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Pijn om het te plaatsen is goed te doen, je hebt wel een blauwe plek achteraf die na een paar dagen weggaat. Ik vind dit de perfecte anticonceptie, voor maanden geen maandstonden meer gehad, MAAR ik ben in 3 jaar 20kg verdikt. Niet normaal. Daarom overweeg iets anders te gebruiken maar niets lijkt mij zo betrouwbaar en gemakkelijk als deze methode.

31-07-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Sinds een halfjaar nu een implanon. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik er graag niet aan wilde denken door het vele onregelmatig werken, waardoor ik de pil steeds vaker vergat. In overleg met mijn arts heb ik gekozen voor deze methode, want ik zag een spiraal niet zitten en wilde dit eerst proberen. En wat ben ik er blij mee! Het plaatsen stelde niks voor. Je voelt de verdo[lees meer...]ving en die brandt een beetje, maar daarna voel je helemaal niks meer. Ik had er wel een flinke blauwe plek van. Nadat dit was weggetrokken bleef er een heel klein bultje over. Dit is het enige wat je er van ziet. Je ziet hem absoluut niet in mijn arm zitten, maar kan hem wel voelen, zoals het hoort. Mijn arts raadde mij aan om de pil er de eerste 3 maanden naast te slikken, omdat dit kan helpen de veel voorkomende bijwerkingen niet te krijgen en deze veel voorkomende bijwerkingen na 3 maanden vaak wegtrekken. Ik was echter zelf erg nieuwsgierig wat het met mijn lichaam ging doen, dus na 1 maand ben ik gestopt de pil erbij te slikken. Ik ben toen 1 week later dan mijn stopweek ongesteld geworden. Dit was ook meteen mijn laatste keer dat ik ongesteld ben geworden en geniet nu van een goede bescherming zonder ongesteld te worden. Dit vind ik het aller fijnste van deze methode! Ik begon aan de pil door mijn hevige menstruatie en had erg veel pijn hierbij. Dit is ook niet terug gekomen met het overstappen. Ik zou niet anders meer willen dan een implanon en achteraf had ik al eerder van deze methode willen weten, want dan had ik hem ook al zeker eerder geplaatst!

30-07-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Elke maand waarvan 4 weken ben ik 1week niet ongesteld en de rest van de 3weken wel dan is het met een weekend er tussen best heftige bloedingen heb nu pillen gekregen om het bloeden te minderen dat helpt wel maar ben erg op vliegerig

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

15-06-2021 | Vrouw | 43
Overgang
Implanon laten plaatsen ivm continue spotting en pijn in eierstokken tijdens de overgang, als laatste redmiddel ter voorkoming van een hysterectomie. Andere hormoonpreparaten in het verleden waren geen succes ivm bijwerkingen. De Implanon bleek voor mij helaas ook geen uitkomst te bieden. Later verwijderen ivm een continue menstruatie met flinke buikkrampen en enorme ha[lees meer...]aruitval. De plek waar de Implanon in mijn arm zat bleef ook gevoelig/pijnlijk.

06-06-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Ik ben intussen aan mijn derde staafje toe. Sinds ik de overstap heb gemaakt van de pil naar het staafje heb ik nog maar zelden last van migraine en zijn de aanvallen minder erg. Ook mijn stemmingswisselingen zijn verdwenen. Het is heel handig dat je hier maar om de drie jaar aan moet denken. Het onregelmatige bloedverlies (wel veel lichter dan voorheen) en het ongemak bij[lees meer...] het verwijderen van het staafje wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen.

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel (68mg)
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

02-05-2021 | Vrouw | 43
etonogestrel (68mg)
Dun slijmvlies in baarmoeder, daardoor regelmatig contact bloedingen. In het begin een heel jaar niet o gesteld, nu soms heel erg la g (twee weken) achter elkaar, zij het met zeer licht bloedverlies

17-04-2021 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
WAAROM: Ik heb voor Implanon gekozen omdat ik mezelf wilde beschermen tegen zwangerschap, maar moeite heb met het consequent innemen van medicijnen, en het een griezelig idee vind om een fysiek spiraaltje in mijn baarmoeder te hebben zitten. PLAATSING: Het plaatsen van het staafje was niet pijnlijk en duurde ongeveer vijf minuten. Alleen de spuit van de verdoving deed zee[lees meer...]r. Ik heb ongeveer twee week pijn rond het staafje gehad terwijl mijn weefsel heelde. Daarna heb ik er niks meer van gevoeld - alleen bij bloedprikken doet het zeer als de band erop drukt. WERKING: Ik heb de volle 3 jaar opgebruikt en ben niet zwanger geworden. Ook is mijn menstruatie - na een aantal maand heel licht en onregelmatig te zijn geweest - uiteindelijk helemaal gestopt. Toen mijn menstruatie licht was, had ik geen menstruatiepijn. Dat was een bijkomend voordeel. BIJWERKINGEN: Ik heb lichte maar vervelende hormonale acne op mijn gezicht, hals, nek, schouders en borst. Ik ben in korte tijd 10 kilo aangekomen maar dit stabiliseerde rond een nieuw gewicht en schoot niet ongecontroleerd ver omhoog. Ik maak me soms zorgen over langetermijneffecten op mijn vruchtbaarheid omdat ik niet meer ongesteld word. Daar is geen reden voor anders dan mijn eigen onzekerheid, maar dat gevoel is wel iets om rekening mee te houden. CONCLUSIE: Ik ben tevreden met dit anticonceptiemiddel. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft relatief weinig bijwerkingen (vergeleken met de pil), en is effectief in zowel het voorkomen van zwangerschap als het verminderen van menstruatiepijn. PERSOONLIJK: Dit is de ervaring van Implanon in mijn lichaam. Ik heb mijn staafje tegelijkertijd met een vriendin laten plaatsen. Zij heeft het na twee week weer laten verwijderen omdat ze zeer zware bijwerkingen ervaarde. De bijwerkingen van het middel zijn dus helemaal persoonlijk. Hou daar rekening mee.

14-03-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Zenuwschade! Tijdens het zetten voelde ik ineens mijn pink en ringvinger tintelen: oei. Ik dacht dit trekt nog wel weg, maar inmiddels ben ik erachter dat er een zenuw geraakt is tijdens het verdoven. Wat betekent dit? Ik ben nu vier en een halve maand verder en kan nog steeds niet alles met mijn linkerarm. De eerste twee maanden kon ik helemaal niks, mijn arm verkrampte a[lees meer...]l bij het minste gebruik. Momenteel zit de pijn vooral in handelingen als typen. Aangezien ik full-time studeer, heb ik volop studievertraging opgelopen, puur omdat ik niet kan typen! Ik vind de implanon daarom VERSCHRIKKELIJK en zou het absoluut niemand aanraden. Daarnaast ben ik bijna constant ongesteld, soms heel veel maar eigenlijk altijd wel een beetje. Ik kan niet wachten tot ik em eruit laat halen, maar durf dit niet vanwege wat ik bij het plaatsen heb meegemaakt. Is er iemand die dit ook heeft gehad? En is het over gegaan?

08-03-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijke ervaring. Ik begon hieraan omdat ik nooit goed was in het regelmatig nemen van de pil. Vandaag ongeveer 1,5 jaar geleden liet ik het buisje zetten. De verdoving was net niet goed geplaatst waardoor ik wel pijn had bij het plaatsen. Na een week was het blauwe weg en durfte ik te voelen waar het buisje zat. Wat denk je... buisje kwijt. Na een echo van een uu[lees meer...]r hebben we het buisje gevonden. Hij is 5 cm omhooggekropen en half onder mijn bicep gaan zitten. De dokter zei toen dat dit nooit hoort te gebeuren maar dit niet erg zou zijn. “Het zou alleen betekenen dat het verwijderen van het buisje moeilijker zou gaan”. Hierover later meer. Daarbij was ik de eerste 3 maanden elke dag ongesteld. De huisarts vertelde mij dat dit normaal was en dat het na een halfjaar minder zou zijn. Inmiddels 1,5 jaar verder ben ik nogsteeds bijna elke dag wel een beetje ongesteld wat betekend dat ik altijd maandverband in moet hebben. In totaal ben ik misschien 2,5 week per maand ongesteld soms veel bloed verlies soms minder. Soms 2 weken mega erg achter elkaar en soms maar 1 dag. Het is zo stom. Nu heb ik de laatste maanden af en toe het gevoel dat er iets mis zat in mijn arm. Een soort spierpijn kramp gevoel rond de plek van mijn buisje. Nu is het de afgelopen week erger en erger geworden. Vanmiddag heb ik ondanks de pijn boekenplanken geinstaleerd en nu heb ik zodanig veel pijn dat ik niet kan slapen. Ik lees hier dat ik niet de enige ben waarbij het buisje is verplaatst en dat ik waarschijnlijk onder narcose zou moeten als ze het er uit halen. Ik bel gelijk in de ochtend de huisarts maar ik raad dit absoluut niemand aan.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

14-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu ongeveer een jaar. Het plaatsen ging snel en pijnloos. De eerste maanden is bekend dat er wat bijwerkingen kunnen optreden. Bij mij is dit beperkt gebleven tot incidenteel zeer licht bloedverlies, hoofdpijn en misselijkheid. Na een maand had ik het idee dat mijn bijwerkingen weg waren en ik heb de periode daarna nooit meer ergens last van gehad tot e[lees meer...]en paar weken geleden... Het begon met buikpijn en een wat neerslachtige stemming, een beetje zoals wanneer je bijna ongesteld moet worden. Ik dacht hier echter niet aan omdat ik dus al een maand of 11 totaal geen negatieve effecten van de Implanon meer had ondervonden. En ja hoor, kort na het beginnen van de klachten werd ik ongesteld. Ik schrok erg want ik verloor naast wat helder bloed ook veel donkerrood/bruin achtig bloed wat ook deels de vorm had aangenomen van ‘stukjes’ ipv meer vloeibaar bloed zoals ik gewend was voor ik aan anticonceptie begon. De ongesteldheid hield een week aan, inclusief klachten als buikpijn/steken in mijn onderbuik en hoofdpijn. Na een week stopte het bloedverlies en ik had mijn aanvankelijke plan om naar de huisarts te gaan afgewimpeld in de hoop dat dit iets eenmaligs was. Helaas werd ik een dag of 5 later opnieuw ongesteld met precies dezelfde bijkomende klachten (helder en bruin verlies en hoofdpijn), alleen dit keer is de buikpijn erger, ben ik met name ‘s ochtends vaak misselijk en heb ik ook een geïrriteerd gevoel in mijn blaas. Ik heb momenteel geen blaasontsteking, maar ben hier wel vatbaar voor. Een weinig voorkomende bijwerking van de Implanon schijnt het hebben van blaasklachten te zijn, dus wie weet val ik ook in die categorie. Het is in elk geval zeer vervelend en ergerlijk. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik nog altijd ongesteld, al is het wel minimaal op het moment. Persoonlijk interesseert me dat niet zo, ongesteld is ongesteld en ik heb nog steeds erg veel last van mijn (onder)buik en was ook weer behoorlijk misselijk vanmorgen... Ik ben van plan om morgen de huisarts te bellen en ik neig er naar om de Implanon in de komende tijd te laten verwijderen. Ik vind het jammer dat mijn aanvankelijke positieve ervaring met de Implanon nu is omgeslagen in een erg negatieve ervaring. Ik twijfel over overstappen naar de Cerazette (minipil) want wie weet reageer ik daar beter op dan op de Implanon, dat is voor iedere vrouw weer anders, natuurlijk.