Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2165 meningen)
Nuvaring (261 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (158 meningen)
Kyleena (151 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

04-03-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Als allereerst lees alle reviews goed door en ga nooit af op één verhaal. Het implanon heeft bij mij helaas heel slecht uitgepakt. Het inbrengen was echter heel makkelijk en heb weinig pijn ervaren. Je voelt het staafje echter wel zitten (kan vervelend zijn). Na drie weken begon ik depressieve gevoelens te krijgen, zo erg dat ik moest stoppen met stage. Ik kon letterlijk o[lees meer...]m helemaal niks in huilen uitbarsten en wilde me echt van kant maken (totaal niet wie ik ben) en ik schrok daar heel erg van. Ik ben na een week met deze depressieve klachten (ik dacht dat het aan stage lag) naar de huisarts gegaan (niet wetende dat het door het implanon kan komen). De huisarts heeft geadviseerd om het eruit te laten halen en na drie dagen stopte mijn depressieve klachten. Ik ben echter die hele maand niet ongesteld geweest, maar dat woog niet op tegen die nare gevoelens. Het eruit laten halen was het beste wat ik ooit had kunnen doen en het lag dus echt aan de hormonen. Ik ben tot op heden nog niet ongesteld geworden en heb ik last van buikkrampen. Als je al van nature soms down ben dan raad ik het je echt af, maar de keuze is aan jou. Ik wil hiermee wel aangeven dat het voor mij echt nooit meer hoeft.
01-03-2019

Acne/puistjes

Nou, ik heb hem 24 december er in laten zetten wat opzich wel goed ging. De verdoving werkte eerste niet goed waardoor er meerdere keren een enorme naald in mijn huid werdt gestoken. Heb hierdoor ook veel paarse/blauwe plekken eromheen gehad. De eerste paar weken werdt ik niet ongesteld. Ik dacht YES ik hoef niet maandelijks chagie te zijn. Maar helaas heb ik nu al ongevee[lees meer...]r 4 weken last van "spotting" Ik heb hierbij ook een beetje last van rugpijn maar niet elke dag. Ik weet dat er gezegd wordt dat je er 4 tot 5 maanden aan moet wennen maar als dit zo door gaat zit ik er over na te denken om het er uit te laten halen. Heeft iemand tips of heeft iemand dit ook gehad? laat het mij alsjeblieft weten.
05-02-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ongeveer een half jaar geleden besloot ik te beginnen aan de Implanon. Het leek me een perfecte oplossing, aangezien in slecht tegen de pil kan en mijn menstruaties erg zwaar zijn. Met het vooruitzicht 3 jaar niet meer ongesteld te worden, werd ik na 2 weken 2 volle maanden ongesteld. Dit was gelukkig lichte ongesteldheid met weinig buikkrampen en weinig bloedverlies, maar[lees meer...] alsnog erg naar. Na die 2 maanden had ik een week waarin de ongesteldheid stopte en kreeg ik weer hoop. Maar al snel werd ik weer een volle maand ongesteld. Dit patroon herhaalde zich ongeveer 2 tot 3 maanden waarin de ongesteldheid periode steeds afnam. Momenteel heb ik geen last meer van lange ongesteldheidsperiodes en krijg ik af en toe een bloeding van een paar dagen. Echter heb ik de afgelopen 2 weken last van pijnlijke tepels en sinds een week last van hevige buikkrampen (ik ben niet zwanger). Ik hoop dat dit snel over gaat maar verder ben ik best wel tevreden met hoe het nu gaat. Zelf wilde ik na die 2 maanden ook de hoop opgeven, maar ik denk dat bij sommige mensen je lichaam even moet wennen aan de nieuwe hormoonschaal. En natuurlijk heeft het bij iedereen een ander effect dus de eerste 2/3 maanden aankijken hoe het gaat en of er vooruitgang te zien is, is mijn advies. Ook zou ik regelmatig checken of je Implanon nog op de goede plek zit want deze blijkt soms te verschuiven heb ik gehoord en dat geeft ook complicaties (zwangerschap of hij raakt kwijt/ is moeizaam te verwijderen).
27-01-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

De implanon inbrengen en vooral verwijderen was behoorlijk pijnlijk. De bloedingen verergerden met de maand.
14-01-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ivm gebruik ursodeoxycholzuur moest ik iets anders kiezen dan de pil. Dit werd de oplossing en bevalt mij beter dan wat dan ook. Ik voel me beter dan met elke andere hormoonpil.
01-01-2019

Colitis ulcerosa

Ik ben overgestapt van de pil naar de Implanon. Dit was me aangeraden door mijn MDL arts i.v.m. darm problemen en betrouwbaarheid van de pil. Ik ben zeker 8/9 jaar aan de pil geweest, maar ik vind het een verademing om de Implanon te hebben. Ik heb m inmiddels dik 5 maanden en ik ben niet meer ongesteld, mijn hormonen zijn rustiger, ik ben een beetje afgevallen zelfs en ik[lees meer...] heb nog steeds zin seks (want sommige maken zich daar zorgen over). Als ik dit had geweten eerder, had ik de overstap al veel eerder gemaakt!
30-12-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

werkte eerste maanden goed na paar maand stopte mijn mentstruatie (bleek zwanger te zijn) na 1,5 maand miskraam gehad veel bloed verlies daarna rest van alle maanden door blijven vloeien verwijderd omdat ik er ijzer te kort van kreeg En het was onveilig omdat de afgifte steeds minder werd.
11-12-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Frustrerendd.. Ik heb hem kerst 2017 erin laten zetten. Het ging erg goed in het begin, voelde hem niet zitten en was weinig ongesteld. Toen na 4 maanden ging het mis, ik ben ongeveer 2,5 maanden ongesteld geweest, erg afwisselnd kwa hoeveelheid, maar door die onvoorspelbaarheid heb ik wel mijn hele ondergoed garderobe moeten vervangen. Ik wilde hem eruit laten halen maar [lees meer...]hij was te diep in mijn arm gezakt, in het ziekenhuis zou ik 1,5 maand moeten wachten tot hij eruit kon. Toen was de lange ongesteldheid even over, maar regelmatig nog ongesteld. Dus ik ben het nog even aan gaan kijken, nu half oktober begon de hel weer, bloed chagerijnig boos verdrietig pijn noem maar op, maar niks positiefs. Erg makkelijk tegen zwangerschap maar dat kan niet op tegen de vreselijke maanden die ik heb gehad. En het is ook onvoorspelbaar of het nog een keer gaat gebeuren. Ik ga weer proberen hem te laten verwijderen. Het verschilt per persoon hoe je erop reageert maar ik zou het niet aanbevelen.
09-12-2018

Onregelmatige menstruatiecyclus

Ik was altijd enorm onregelmatig ongesteld en had veel moeite de pil regelmatig in te nemen. In eerste instantie spiraaltje geprobeerd, maar daar had ik enorm last van. Toen in overleg met de huisarts gekozen voor de implanon. De eerste keer erin zetten ging prima, ik ben nu aan mijn vierde. Het wisselen van de implanon geeft afhankelijk van de vaardigheden van de per[lees meer...]soon die het doet wel of geen problemen. Als hij prikt, dan weet ik dat hij te ondiep is ingebracht, als hij helemaal niet voelbaar is, dan zit hij te diep, en dan wordt het eruit halen een hele toer. Dan kun je erop wachten dat een onaangename ervaring is. Ik heb nu eigenlijk geen menstruatie, en dat vind ik heerlijk! Zo tegen het begin van het derde jaar komen er wat doorbraak-bloedingen, maar niets om over naar huis te schrijven. Op basis van mijn ervaringen zou ik het iedereen aanbevelen.
27-11-2018

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

In 2016 is er bij mij PCOS geconstateerd en samen met de gyneacoloog heb ik besloten om een implanon te nemen. Ook omdat ik steeds mijn pil vergat. Eenmaal thuis begon ik me in te lezen en er kwamen echte horror verhalen voorbij waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed durfde. Toch maar gedaan, en serieus ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! Ik heb sinds die tijd gee[lees meer...]n menstruatie meer gehad en dus ook geen pijn. Wel wat meer last van pukkeltjes, maar ach dat nemen we dan maar voor lief toch? Als dat alles is...
20-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Wat een nachtmerrie!! Het begon als een feestje, ik was 2 weken niet ongesteld en vertelde iedereen doodleuk dat ik de komende 3 jaar lekker niet meer ongesteld zou gaan zijn. Maar het tegendeel bleek. Na die twee weken kreeg ik mega hevige bloedingen met heftige rug en buikpijnen. Ook werd ik ineens meegesleurt in een paar heftige depressieve paar maanden. Zeer neerslach[lees meer...]tig en elke dag ongesteld. Ook voelde ik dat ding vaak steken in mijn arm. Mijn vriend wilde hem er het liefst uit rukken, maar ik wilde doorzetten, wie weet kwam het nog wel een keertje goed. Maar toch besloten om dat ronding eruit te laten halen. 180 euro lichter. En een vreselijke ervaring rijker. Voel me veel beter nu. Stik jaloers op de mensen die hier tegen kunnen, maar dit voor mij nooit meer.
17-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Super gemakkelijk. 3 jaar lang niet meer hoeven denken aan de pil. Ik wordt echt te gemakkelijk zwanger. 1 x zwanger geraakt na de buikgriep en gebruik van de pil. 1 keer na 1 x pil vergeten, gemeenschap gehad.... volgende dag een morning-afterpil gehaald.... en toch zwanger! Dus vond dit een ideaale oplossing. Werkt goed tegen zwangerschap. Maar..... ik was altijd super g[lees meer...]oed gereguleerd ongesteld.... gewoon natuurlijk.... maar sinds ik de implanon heb ben ik onregelmatig, soms ben ik 2 maanden niet ongesteld, dan 2 weken achter elkaar... dan 3 maanden niet, dan wat spotting, of ik ben gewoon 5 weken achter elkaar ongesteld.... alles kan. Toch weegt het gebruiksgemak voor de ongemakken. Tuurlijk, als je continu ongesteld bent dan werkt dat inderdaad ontzettend goed tegen het voorkomen van een zwangerschap, je sexleven is totaal dood dan.....
15-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 8/5/18 heb ik een implanon laten inbrengen. Nadat het spiraal twee keer bij mij is mislukt( verschoven). Eerste maand na het inbrengen van het implanon had ik geen menstruatie. In juni begon ik elke veel bloedverlies te krijgen. Ik dacht het zou ophouden maar het hield niet op. Elke dag was in ongesteld. Toen de gyneacoloog gebeld en die gaf aan dat het normaal is. En [lees meer...]dat als het niet over is in 5 maanden dat ik terug moet komen. Dus vandaag ga ik het verwijderen. Want 6 maanden ongesteld is wel heel erg
13-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Wat een verschrikkelijk ellende dit, ik had het precies 1 jaar toen het net geplaats was had ik de eerste 3 maanden zeer weinig menstruatie. Na drie maanden begon de ellende tussen de 3 tot 7 weken hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Ik keek dit even aan, want ik dacht hoort erbij, maar merkte ook veel last van hoofdpijn, stemmingswisselingen, neerslachtigheid en [lees meer...]gewichtstoename. Dus gisteren meteen laten verwijderen wat een opluchting en dit dus nooit meer.
29-10-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Op maandag 14 mei 2018 is bij mij de Implanon geplaatst. Ingreepje van niks maar naderhand toch wel wat last gehad. Enorm blauwe plek en ik voel het staafje nog steeds redelijk goed zitten. De eerste weken na plaatsing niet ongesteld geworden, heb zelfs een overweging gemaakt om een zwangerschapstest te doen. Dit omdat ik pijnlijke borsten had en ze groeiden ineens weer. [lees meer...]Maar na een tijdje werd ik toch ongesteld, gelukkig. Helaas spreek ik nu niet meer van gelukkig zijn met mijn menstruatie. Ik werd het 2 oktober j.l. en dat heeft 21 dagen geduurd. Ik kijk het nog een aantal maanden aan maar als het niet beter wordt (dat wil zeggen dat ik minder menstrueer) dan laat ik de Implanon eruit halen. Ik lees ook veel over gewichtstoename, daar heb ik geen last van gehad. Wel heb ik maandelijks, meestal vlak voor de menstruatie los barst, een paar enorme pukkels...
08-10-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Verschrikkelijk! Ik kreeg na een half jaar opeens enorme last van mijn hormonen, dat heb ik nooit gehad, ik voelde het gewoon door mijn lichaam gieren dag en nacht. Last van zenuwen, enorme buikkrampen alsof ik continu ongesteld moest worden, rugpijn etc. We hebben alles uitgesloten bij de huisarts (wellicht stress of andere gezondheidsproblemen) maar ik heb nergens last v[lees meer...]an. Het moest dus wel de implanon zijn en heb hem laten verwijderen. Overigens werd ik helemaal niet meer ongesteld ervan.

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum