Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2165 meningen)
Nuvaring (261 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (158 meningen)
Kyleena (151 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-06-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Eerste 2 jaar was perfect! Geen klachten niet ongesteld, na 2 jaar kwam de acne in het gezicht, en regelmatig bruine afscheiding en vaak ongesteld. Het is wel enorm fijn dat ik niet meer aan de pil hoef te denken en de hormonale klachten zijn minder als met de pil
06-06-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb nu ongeveer een maand de implanon in mn arm zitten. Aan het begin vond ik het een beetje spannend om het te laten zetten maar dat was gelukkig zo gedaan, binnen 5 minuten stond ik weer buiten! Tot nu toe heb ik niet veel bijwerkingen. Ik ben de laatste tijd alleen wat sneller moe. Daarnaast merk ik dat ik een klein beetje ben aangekomen. Maar ik heb het nog maar een[lees meer...] maand dus dat hoort er allemaal bij. Ik probeer wel op gewicht te blijven door wat meer te bewegen en beter te eten want de laatste weken heb ik veel behoefte gehad aan slecht eten alsof je ongesteld word (dat had ik toen ik de pil slikte). Daarnaast ik nogsteeds zin in seks, dat zeg ik er even bij. Omdat ik veel ervaringen zie waarbij er geen zin meed in seks is. Bij mij is dit niet het geval. Iedereen reageerd er natuurlijk ook weer anders op.
30-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In het begin wisselde me stemming heel erg. Ik huilde normaal niet zo snel en op eens huilde ik om kleine dingen. Ik werd ook sneller boos. Na een maand of 3 minderde de effecten. Ik ben nog steeds gevoelig maar het valt mee. Afentoe een wordt ik heel boos, maar ook dit valt mee. Eens in de maand heb ik een vreetbui .Een groot pluspunt is het wegblijven van me ongesteldhei[lees meer...]d. Ik had er vroeger veel last van. Het deed zo veel pijn. Nu niet meer. Me libido is aanzienlijk toegenomen. Ik denk dat ik in de verre toekomst er weer een neem
28-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Zelf aan m’n derde staafje. Heel tevreden. Geen bijwerkingen en niet meer ongesteld.
16-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn

Het is een perfect middel als je wel eens je pil vergeet en nog geen kinderen wilt. Dit is inmiddels als mijn tweede implanon. Mijn eerst heb ik 3 jaar erin gehad. De tweede implanon heb ik nu inmiddels 1 jaar. De bijwerkingen bij mij zijn goed te merken. Vooral ernstige buikkrampen die ik heb. Deze buikkrampen houden 1 week aan en gaan daarna wel tijdje weg, bij mij voor [lees meer...]ongeveer 2 maand. Wat ik verder merk is dat ik erg ben aangekomen terwijl ik precies zelfde hoeveelheden eten en net zo veel sport als eerst. Ben in afgelopen jaar weer 5 kg aangekomen. Totaal zeker wel 10’kg... verder merk ik dat mijn humeur erg wisselt, maar dat is wellicht bij elke anticonceptie. Al met al is het een goed middel wat super werkt als je voorkomt wilt dat je ongewenst zwanger wordt, maar houd er wel rekening mee dat je wat kilo’s aan gaat komen en misschien net als ik te maken krijgt met ernstige krampen. P.s. Mocht het niet bevallen kun je hem makkelijk laten verwijderen door je huisarts.
13-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

sinds 2 jaar in het bezit van dit staafje in mijn arm. Het gebruiksgemak staat voorop. Nooit meer na hoeven denken om de pil te nemen. Maar sinds het implantaat heb ik al 2 jaar lang doorbraakbloedingen. Ook ben ik sinds het gebruik een aantal kilo aangekomen. Het libido is ook erg laag geworden (dus in deze gevallen werkt de anticonceptie zeker ook! ;) ) funest voor je se[lees meer...]ksleven! continu ongesteld en absoluut geen zin meer in seks.
10-05-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na nu toe te zijn aan mijn 7 e implanon heb ik ervoor gekozen om niet een nieuwe te laten zetten. Ik ben nu 20 jaar aan dit AC en de bijwerkingen beginnen nu toch wel de verstorende factor te worden. De voordelen? Met name het gemak, het snelle en pijnloze inzetten en uithalen bij mijn huisarts en de effectiviteit. Nadelen? Nu ik 38 ben ben ik klaar met de onregelmatige bl[lees meer...]oedingen die maar aan bleven houden en de pijnlijke hormonale acne waar ik bijna een dwangneurose van krijg door er steeds maar aan te willen zitten. Libido is schokkend laag. Dacht op een gegeven moment dat er iets met me aan de hand was maar nu ik 2 dagen zonder ben ervaar ik direct het verschil...ik lees veel ervaringen van dames die 1-3 jaar ervaring hebben en vond het ook goed om die van mij te delen die een wat langer tijdspad hebben. De eerste jaren had ik minder last van de bijwerkingen dan de laatste 10 jaar met als absolute dieptepunt de afgelopen 3 jaar. Misschien is het de leeftijd? Ik stap nu over op een niet- hormonale A-C. Ben benieuwd.
12-04-2018

Uitstellen van menstruatie

Vandaag de implanon laten verwijderen. Juni 2017 is hij geplaatst, dus ik heb hem ongeveer 10 maanden gehad. De eerste twee maanden had ik continu wat bruinvrlies, maar na die maanden ben ik niet meer ongesteld geweest. Dat was dan ook meteen het enige voordeel aan de implanon. Ik ben ruim 15 kg aangekomen terwijl ik juist enorm veel op mijn eten let en veel beweeg. En w[lees meer...]at ik ook deed; er ging geen grammetje van af! Ik pas mijn kleren niet meer en het brengt zelfs wel een gevoel van schaamte met zich mee omdat alles zo snel is gegaan. Ik ben van maat 36 naar maat 40/42 gegaan!!!! Ook heb ik het gevoel dat ik vaker ziek ben en voel ik mij eigenlijk nooit fit. Veel migraine en extreme vermoeidheid. Ook heb ik continu verhoging/koorts na inspanning. Eerst natuurlijk mijn bloed laten testen, maar daar kwam (gelukkig) niets uit. Toen schoot mij te binnen dat dit met de implanon te maken kon hebben. Ik kan mij namelijk nog wel herinneren hoe goed ik mij voelde toen ik even niet aan de pil zat. Voor mij dus geen anticonceptie op basis van hormonen meer!!
10-04-2018

Stemmingswisselingen

Ik heb vanaf mijn 14e aan de pil gezeten en nooit een probleem mee gehad tot 2 jaar geleden. In mijn stopwerk had ik zoveel stemmingswisselingen dat ik aan het eind van de dag klaar was om het uit te maken met m’n vriend en te stoppen met m’n opleiding en dan werd ik de volgende dag wakker en dan had ik geen idee wat mijn probleem was geweest. Sinds de implanon heb ik geen[lees meer...] abnormale stemmingswisselingen meer. Heerlijk! Ik ben na 2 weken voor het eerst ongesteld geworden en dat houd nu een week vol ik hoop dat het bijna klaar is. Het mindert wel en ik heb de hele periode amper pijn gehad em dus ook geen stemmingswisselingen meer. Zo vind ik het niet zo erg om ongesteld te zijn. Vingers gekruist dat het snel afgelopen is.
09-04-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na veel research te hebben gedaan en met de huisarts gesproken te hebben, heb ik gekozen voor de implanon. Het inbrengen in de arm was gemakkelijk en pijnloos. Helaas heb ik wel erg veel last van bijwerkingen. Naast de vele bijwerkingen kon helaas geen enkele specialist mij goed informatie geven betreft de implanon wat ik echter zeer vervelend ervaarden. Ik kreeg naast da[lees meer...]t ook nog eens tegenstrijdige antwoorden van de verloskundige. Waar er in de bijschrift duidelijk de bijwerkingen staan geven hun echter aan dat het niet eens bij de implanon voorkwam. Zeer vervelend. Ik ga het nu gelukkig binnenkort eruit laten halen en implanon is voor mij helaas niet de juiste keuze.
24-03-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb ander half jaar geleden een implanon laten zetten. Sinds ik de implanon heb ben ik iedere dag ongesteld. ik heb heel veel last van de bijwerkingen en hormonen ook heb ik veel pijn tijdens het ongesteld zijn en dat had ik daarvoor niet ook heb ik veel last van stemmingswisselingen. Dus snel een afspraak maken bij de dokter om hem te verwijderen. Het valt mij i[lees meer...]edereen anders dit is mijn ervarinf
19-03-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Sinds een paar maanden heb ik mijn implanon. Het staafje laten zetten is vrijwel pijnloos. Hij zat er binnen 2 minuten in. Ik ervaar geen bijwerkingen ermee. Het voordeel eraan is dat ik niet meer ongesteld wordt. Ook heb ik geen bijwerkingen meer , zoals die ik bij de anticonceptiepil had.
05-03-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ging 2 maanden geleden naar de huisarts om het te hebben over anticonceptie. Ik had al veel gelezen over de implanon en dat veel vrouwen nauwelijks nog ongesteld worden en dat leek me wel wat. Ik heb hem laten zetten toen ik ongesteld was, zodat hij meteen zou werken. De eerste 2 weken merkte ik er weinig van, maar toen werd ik ineens alweer (licht) ongesteld. Vanaf d[lees meer...]ie tijd tot nu eigenlijk continu heel licht ongesteld. Het is niet heel heftig en ik heb ook totaal geen last van krampen, maar het is wel vervelend dat ik de hele tijd tampons bij me moet hebben. Voor mijn seksleven is het ook niet heel bevordelijk, omdat de rode vlag al bijna 2 maanden omhoog staat. Ook merk ik dat ik een stuk emotioneler ben dan voorheen. Ik huilde laatst al omdat ik geen kaas in mn koelkast had liggen voor een tosti, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het ene moment ben ik verdrietig, heb ik nergens zin in en het andere moment ben ik heel erg blij. Ik hoop dat dit gewoon kwaaltjes zijn omdat mijn lichaam moet wennen aan de hormonen, ik heb hiervoor 3 jaar totaal geen anticonceptiemiddel tot me genomen, dus hopelijk went mijn lichaam er nog aan.
23-02-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

ik ben de implanon gaan gebuiken omdat ik de pil niet met regelmaat nam en hem na een tijdje steeds vergeete. na verschillende mogelijkheden onderzocht te hebben leek deze me het makkelijkste. het plaatsen was niet dat je zegt heel pijnlijk. was wel de eerste tijd wennen dat er wat in mn arm zat maar nooit storend als in pijn of iets dergelijks. gelijk vanaf het begin is [lees meer...]mijn periode totaal onregelmatig geworden en geen pijl meer op te trekken. vaak ook meer dan een week aan het vloeien. na twee keer een hormoon boost die dan weer voor een maand of twee drie hielp begon het weer van voor af aan. nu in overleg met de huisarts aan het kijken voor een alternatief. dat wat hij moet doen, zorgen dat je niet zwanger raakt doet hij voor mij. de rest ben ik niet over te spreken.
20-02-2018

25-01-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na jaren dramatische menstruaties (zeer pijnlijk ivm endometriose) heb ik na de bevalling van mijn tweeling in januari 2012 de eerste implanon gekregen. Wat een verademing! Deze week krijg ik mijn derde implanon (2012 de eerste, 2015 de tweede en 2018 de derde). Ik ben na mijn zwangerschap geen een keer meer ongesteld geworden. En dus ook geen pijn meer gehad. Ik zou nooit[lees meer...] meer iets anders willen!

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum