Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie duizeligheid buikklachten vermoeidheid bloedverlies opgeblazen gevoel buikkrampen zware menstruatie migraine

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

05-12-2022 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
1 jaar geleden de implanon laten zetten. Ik was super bang omdat ik er ook horror verhalen over had gehoord maar ik had toch zoiets van ik zet door en ga het gewoon proberen. Het eerste jaar verliep eigenlijk prima! Was wel onregelmatig ongesteld en soms wel 2 weken maargoed dat vond ik nog niet zo erg als hij erna weer weg was en het staafje wel gewoon werkt. Mijn sekslev[lees meer...]en kreeg echt wel een boost door geen condooms meer te hoeven gebruiken ( voelde me niet helemaal safe bij de pil ). Maar sinds een half jaar loop ik wel tegen een depressie aan en heb ik soms het gevoel dat ik echt nergens meer zin in heb. Nu ben ik daar sowieso gevoeliger voor maar nu ben ik dus ook al opeens 6 weken non stop ongesteld waardoor ik steeds meer begin te twijfelen aan het staafje. Ben ik door de hormonen zo depressief en ongelukkig geworden? Ik ga iniedergeval na deze week de dokter bellen en zoeken voor een oplossing want ik word er nogal ellendig van...

29-09-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik ben echt heel blij met de implanon. Heb even getwijfeld om hem te laten zetten maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt. Het zetten verliep heel vlot en was bijna pijnloos. Ik ben na het zetten 1x ongesteld geweest en ben nu al bijna een half jaar niet meer ongesteld, hier ben ik erg blij mee! Verder heb ik geen last van bijwerkingen.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

07-05-2020 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

27-10-2023 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb het implanon nu wat meer als een maand. Ik ben na het plaatsen niet meer ongesteld geweest. Wel heb ik af en toe hoofdpijn, en gevoelige/zere borsten. Dit zou als het goed is na 3 maanden minder zijn. Dat ga ik nog ervaren. Had hiervoor een spiraal waarvan ik maandelijks echt ziek was. Dit is al 10x beter.

03-03-2022 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
In september 2021 een implanon laten zetten. Dit ging prima. Mijn menstruatie cyclus was onregelmatig. Tot eind december een paar keer mijn menstruatie gehad, soms een paar dagen en soms een week. Het is nu maart en heb vanaf januari constante bloedingen. Ik ben in staat om het staafje eruit te halen en een spiraal te laten zetten. Het houd niet op.

23-12-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Begin dit jaar gestopt met de pil, hierbij namelijk last van veel bijwerkingen. Overgegaan op het hormoonstaafje. Laten plaatsen verliep zonder moeite. 1.5 maand bleef mijn menstruatie weg. Hierna was ik 2 weken per maand ongesteld. Nu de keuze gemaakt om het staafje te laten verwijderen. Huisarts heeft het staafje te diep geplaatst waardoor de huisarts deze er nu niet uit[lees meer...] kan halen, al wel 2 hechtingen. Nu doorgestuurd naar de gynacoloog zodat hun het staafje eruit kunnen halen.

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

05-01-2024 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Hi ik had een vraagje ik heb 2 dagen geleden voor het eerst weer seks gehad na een jaar. Vorig jaar was dan ook mijn eerste keer en na de seks bloedde ik ook gelijk. Nu ik weer seks heb gehad bloedde ik dus pas vandaag na 2 dagen pas en ik had vorige week buikgriep waardoor k een beetje buikpijn nog had maar dat houd nog steeds aan met bloedverlies. Ik vind het wel een bee[lees meer...]tje gek omdat het bij de eerste keer gelijk was en nu pas na 2 dagen. Ik heb zelf een Implanon dus ik ben beschermd tegen zwangerschap die heb ik nu ook al een jaar en ben in die jaar nog niet ongesteld geweest dus ik weet ook niet of dat weer verband heeft met elkaar. Omdat ik het gewoon beetje gek vind waarom ik nu pas bloed verlies. En nu is het dag 3 en ik heb nu het gevoel dat ik ongesteld ben onderbuikpijn en bloedverlies. Kan dit toevallig zijn dat ik nu ongesteld ben geworden met de Implanon of hoort dit niet?

29-09-2023 | Vrouw | 21

24-10-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik hoorde positieve verhalen over de implanon van een klasgenoot van mij. Ik slikte eerst de normale pil. Aangezien ik echt hele heftige menstruatiekrampen krijg als ik ongesteld ben, leek het me ook wel een fijn idee om een lange tijd niet ongesteld te worden. Maar helaas heb ik hem na 2 weken alweer moeten laten verwijderen. Vanaf dag 1 had ik de hele dag non stop migrai[lees meer...]ne. Van ‘s ochtends vroeg tot s’ avonds laat pijnstillers blijven slikken om het te proberen onderdrukken. Echt heel vervelend en dat kan natuurlijk nooit goed zijn! Maar wat ik nog het aller vervelendste vond waren de moodswings. Heel eventjes gaat het oke en vervolgens heel erg boos dan ineens intens verdrietig, vervolgens geïrriteerd om alles en dat dan de hele dag door. Ik wist echt niet wat ik meemaakte. Hij is er inmiddels een par dagen uit en ik heb gelijk geen hoofdpijn meer. Elk persoon reageert er weer anders op maar ik zal t zelf aan niemand aanraden.

27-09-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
implanon laten zetten op advies van huisarts, door mijn implanon constante spier, hoofd en buikpijn. Constant ongesteld en depressieve klachten.

17-02-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Het is altijd goed om te melden dat vaak alleen mensen met bijwerkingen en klachten een bericht plaatsen. Ik gebruikte de Implanon als anticonceptie. Van mei 2021 tot en met februari 2022 heb ik een Implanon gehad. In die tijd was ik ook constant aan het bloeden. Het staafje bevat 1 hormoon en heeft als functie om het baarmoederslijmvlies dunner te maken. Een bijwerking k[lees meer...]an hierbij dus overmatig bloedverlies zijn, omdat het baarmoederslijmvlies heel dun is. Ik heb hormoonkuren (Progynova) geprobeerd en echo's en uitstrijkjes laten maken, alles wees erop dat mijn bijwerking kwam door de Implanon. Constant door blijven bloeden tussen menstruaties in komt niet bij iedere vrouw voor, maar het kan dus wel voorkomen. Naast deze bijwerking ben ik tevreden over het gemak en de werking. Na het verwijderen van de Implanon is het bloeden na minder dan een week gestopt.

15-08-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb op 16-04-2021 mijn implanon laten plaatsen bij de huisarts na 5 jaar aan de pil te hebben gezeten. Ik ben echt geen fan van naalden maar het inbrengen was zo gebeurd. De eerste 2,5 maanden heb ik iedere dag spotting gehad. Hierna stopte het een aantal weken en dan begon het weer een paar dagen. Ik heb geen menstruatiepijn meer en eigenlijk ook nooit echt meer een gr[lees meer...]ote bloeding gehad. Ik hoop dat ik na een half jaar toch meer ritme ga krijgen of dat het zelfs helemaal weg blijft.