etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

20-11-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Wat een nachtmerrie!! Het begon als een feestje, ik was 2 weken niet ongesteld en vertelde iedereen doodleuk dat ik de komende 3 jaar lekker niet meer ongesteld zou gaan zijn. Maar het tegendeel bleek. Na die twee weken kreeg ik mega hevige bloedingen met heftige rug en buikpijnen. Ook werd ik ineens meegesleurt in een paar heftige depressieve paar maanden. Zeer neerslach[lees meer...]tig en elke dag ongesteld. Ook voelde ik dat ding vaak steken in mijn arm. Mijn vriend wilde hem er het liefst uit rukken, maar ik wilde doorzetten, wie weet kwam het nog wel een keertje goed. Maar toch besloten om dat ronding eruit te laten halen. 180 euro lichter. En een vreselijke ervaring rijker. Voel me veel beter nu. Stik jaloers op de mensen die hier tegen kunnen, maar dit voor mij nooit meer.

17-11-2018 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Super gemakkelijk. 3 jaar lang niet meer hoeven denken aan de pil. Ik wordt echt te gemakkelijk zwanger. 1 x zwanger geraakt na de buikgriep en gebruik van de pil. 1 keer na 1 x pil vergeten, gemeenschap gehad.... volgende dag een morning-afterpil gehaald.... en toch zwanger! Dus vond dit een ideaale oplossing. Werkt goed tegen zwangerschap. Maar..... ik was altijd super g[lees meer...]oed gereguleerd ongesteld.... gewoon natuurlijk.... maar sinds ik de implanon heb ben ik onregelmatig, soms ben ik 2 maanden niet ongesteld, dan 2 weken achter elkaar... dan 3 maanden niet, dan wat spotting, of ik ben gewoon 5 weken achter elkaar ongesteld.... alles kan. Toch weegt het gebruiksgemak voor de ongemakken. Tuurlijk, als je continu ongesteld bent dan werkt dat inderdaad ontzettend goed tegen het voorkomen van een zwangerschap, je sexleven is totaal dood dan.....

15-11-2018 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Op 8/5/18 heb ik een implanon laten inbrengen. Nadat het spiraal twee keer bij mij is mislukt( verschoven). Eerste maand na het inbrengen van het implanon had ik geen menstruatie. In juni begon ik elke veel bloedverlies te krijgen. Ik dacht het zou ophouden maar het hield niet op. Elke dag was in ongesteld. Toen de gyneacoloog gebeld en die gaf aan dat het normaal is. En [lees meer...]dat als het niet over is in 5 maanden dat ik terug moet komen. Dus vandaag ga ik het verwijderen. Want 6 maanden ongesteld is wel heel erg

13-11-2018 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Wat een verschrikkelijk ellende dit, ik had het precies 1 jaar toen het net geplaats was had ik de eerste 3 maanden zeer weinig menstruatie. Na drie maanden begon de ellende tussen de 3 tot 7 weken hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Ik keek dit even aan, want ik dacht hoort erbij, maar merkte ook veel last van hoofdpijn, stemmingswisselingen, neerslachtigheid en [lees meer...]gewichtstoename. Dus gisteren meteen laten verwijderen wat een opluchting en dit dus nooit meer.

29-10-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Op maandag 14 mei 2018 is bij mij de Implanon geplaatst. Ingreepje van niks maar naderhand toch wel wat last gehad. Enorm blauwe plek en ik voel het staafje nog steeds redelijk goed zitten. De eerste weken na plaatsing niet ongesteld geworden, heb zelfs een overweging gemaakt om een zwangerschapstest te doen. Dit omdat ik pijnlijke borsten had en ze groeiden ineens weer. [lees meer...]Maar na een tijdje werd ik toch ongesteld, gelukkig. Helaas spreek ik nu niet meer van gelukkig zijn met mijn menstruatie. Ik werd het 2 oktober j.l. en dat heeft 21 dagen geduurd. Ik kijk het nog een aantal maanden aan maar als het niet beter wordt (dat wil zeggen dat ik minder menstrueer) dan laat ik de Implanon eruit halen. Ik lees ook veel over gewichtstoename, daar heb ik geen last van gehad. Wel heb ik maandelijks, meestal vlak voor de menstruatie los barst, een paar enorme pukkels...

08-10-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Verschrikkelijk! Ik kreeg na een half jaar opeens enorme last van mijn hormonen, dat heb ik nooit gehad, ik voelde het gewoon door mijn lichaam gieren dag en nacht. Last van zenuwen, enorme buikkrampen alsof ik continu ongesteld moest worden, rugpijn etc. We hebben alles uitgesloten bij de huisarts (wellicht stress of andere gezondheidsproblemen) maar ik heb nergens last v[lees meer...]an. Het moest dus wel de implanon zijn en heb hem laten verwijderen. Overigens werd ik helemaal niet meer ongesteld ervan.

08-10-2018 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Een jaar geleden werd de Implanon door de huisarts in mijn bovenarm ingebracht. Na een paar dagen voel je hem niet tot nauwelijks meer zitten. Er zijn geen heftige bijwerkingen bij mij (eerst lang ongesteld met weining bloedverlies, later geen menstruatie of heel af en toe met weining bloedverlies, niet meer acne vorming dan normaal, soms wat pijnlijke borsten) en over tw[lees meer...]ee jaar hoop ik opnieuw een implanon te laten zetten.

07-10-2018 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Plaatsen was niet pijnlijk. Het moet even helen in je arm. Dat merk je daarna. 3 jaar lang, in mijn geval zelfs 2 keer dus 6 jaar, plezier van gehad. Amper ongesteld. 1 keer in het jaar een beetje. Tegen het einde van de 3 jaar wat vaker. Wat niets zegt over de werkzaamheid. Geen hormoon schommelingen meer. Geen menstruatie klachten. Rust in mijn lijf. Heerlijk. Geen g[lees meer...]ewichtstoename. Uit halen voel je niet. Wordt verdoofd. Even gepruts dat wel. Staafje is glad en wat lastig te pakken voor de arts. Geen pijn of last van gehad. Aanrader!

19-09-2018 | Vrouw | 27
etonogestrel (68mg)
Op de 2e dag van menstruatie laten plaatsen, wat erg makkelijk ging. Menstruatie werd direct minder ( was altijd vrij heftig ongesteld )... toen nog 3 dagen matig ongesteld gebleven , zoals gewoonlijk. De keer erop werd ik precies weer ongesteld op de datum dat ik het had verwacht , maar ben toen 7 weken ongesteld gebleven. Ben nu op het punt dat ik me erg neerslachtig vo[lees meer...]el, dit is ook waar ik al bang voor was. Morgen maar eens de huisarts overleggen! Voel me niet meer opgewekt en mijzelf. Heb nergens zin meer in en heb een kort lontje . Ben er 100% zeker van dat dit door dr implanon komt

19-09-2018 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
Wat een hel. Constant ongesteld geweest die 3 jaar. Ontzettend veel pijn dat ik bijna niet kon lopen. Voorgeschreven gekregen omdat ik al veel pijn had en meer ongesteld was dan niet. Nou dit werd alleen maar erger.

10-09-2018 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Wat een hel. Ik begon aan de implanon na 4 jaar Modena spiraal. Inbrengen ging prima bij de huisarts. Maar meteen na inbrengen kwam ik gemiddeld 3 kilo per week aan. Heel veel nare bijwerkingen gehad. Verwijderen is gedaan door de gynaecoloog. Ze gaf aan dat de implanon vaak veel bijwerkingen heeft wegens hoeveelheid hormonen. Verwijderen ging bijna niet, hij zat veel te d[lees meer...]iep. Tijdens verwijdering is een zenuw beschadigd geraakt. Heb hier nu nog steeds last van, misschien gaat dit nooit meer over.

11-08-2018 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
In augustus 2016 heb ik een implanon laten zetten, dit was vrijwel pijnloos. Één jaar later laten verwijderen bij de huisarts wat echt geen pretje was, ondanks de verdoving. De huisarts heeft een uur in mijn arm lopen peuren om het staafje eruit te krijgen... de reden van verwijdering is dat ik een jaar lang aan een stuk ongesteld was 🙄 in deze periode wel 10 kilo afgeval[lees meer...]len wat er nu inmiddels weer aan zit doordat ik de pil weer ben gaan gebruiken. Nu weer hard opzoek naar een ander alternatief.

08-08-2018 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Ik wilde graag stoppen met de pil omdat ik er naar van werd en veel aankwam. Ik durfde geen spiral te nemen en besloot dus om de implanon te nemen aangezien hier de minste hormomen in zitten (naast de spiraal). Ik ben er super blij mee! Ik ben afgevallen, ik voel me goed! Ik ben niet meer ongesteld geweest sinds ik het gekregen heb.

02-08-2018 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
Ik heb hem inlaten zetten bij de dokter maar na bijna een jaar ben ik 20 kilo aan gekomen hetzelfde eet patroon dan met de pil maar nu dus 20 kilo aangekomen laat hem nu ook zo snel mogelijk weg halen

31-07-2018 | Vrouw | 36
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen kon bij mij gewoon door de huisarts gedaan worden, ideaal. De eerste 2 weken dat t staafje zat had ik vrij veel hoofdpijn, maar daarna nooit meer. Inmiddels zo'n 3 keer per jaar een kleine bloeding die 3 tot 5 dagen aanhoudt. Ik raad het iedereen aan, al geef ik toe dat ik op zie tegen t staafje eruit halen volgend jaar... Overigens, indien men vanaf een[lees meer...] vliegveld met body scan vliegt dan is t zeer raadzaam om t bijbehorende pasje in je portemonnee te hebben, men wilde vooral in panisch Amerika heel graag weten wat er in mijn bovenarms verborgen zat..

30-07-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Het plaatsten is zo gedaan, en het staafje doet wat hij moet doen. Het voorkomen van zwangerschap. Ten eerste schrijf ik dit niet voor iedereen af. Voor een heleboel vrouwen werkt het wel. Toch wil ik mijn verhaal doen en vertel ik waarvan ik ik zoveel last heb gehad. Bijwerking 1: continu ongesteld - in het begin dacht ik dat ik geluk had. Het staafje ging er met okto[lees meer...]ber in en de eerste keer dat ik ongesteld werd was rond 15 december. Ik schrok hier niet van want als het 1 keer in de 3 maanden kwam kon ik daar zeker wel mee leven. Na een week was het ook over. Maar toen ineens rond 31 december werd ik het weer. Daar baalde ik flink van want ik was net op vakantie. Maar goed ik vond het niet een drama en naar een week was het weer over. Toen ongeveer een maand niet meer ongesteld geweest en ik dacht dat het over was. Maar toen ik daarna weer ongesteld werd, werd het ook meteen vaker en erger. Op een gegeven moment was ik het 2 weken lang per maand. En eindigde zelfs met 2 maand lang ongesteld. Bijwerking 2: negatieve gedachtes en paniekaanvallen - ik moet toegeven ik ben altijd wel last gehad van negatieve gedachtes en depressieve gevoelens. Maar die waren eens in de zoveel tijd en ik kon ze ook makkelijk onderdrukken. In juni 2017 zijn er heftige dingen in mijn leven gebeurd, en daar had ik wel is last van maar kon er goed mee leven. Sinds het staafje in mijn arm kwam werd juist die gebeurtenis ondraagbaar van paniekaanvallen tot huilbuien. Ook begon ik over veel meer dingen te twijfelen en kon moeilijk in slaap komen door de gedachtes. Nu wil ik niet zeggen dat het door het staafje komt maar ik denk wel dat het er erger door is geworden. Bijwerking 3: pijnlijke borsten - zeurende pijn in mijn borsten gehad. Daarmee naar de huisarts geweest en meende knobbeltjes te voelen. Daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis. Om de knobbeltjes te onderzoeken. Conclusie: het kwam door mijn cyclus wat weer terug slaat op het staafje. Bijwerking 4: gewichtstoename - ook deze wil ik niet helemaal gooien op het staafje want dit heb je ook zelf in de hand. Maar sinds het staafje in mijn arm zit zijn de kilos eraangevlogen. Ik was in oktober ongeveer 10 kilo lichter. Hopelijk gaat dit er weer af. Bijwerking 5: moeite met verwijderen - met al die bijwerkingen kun je je vast wel voorstellen dat deze anticonceptie niet geschikt is voor mij en ik er zo snel mogelijk vanaf wil. Nadat ik na 2 weken niet meer stopte met bloeden heb ik de knoop doorgehakt. Ik wil hem er zo snel mogelijk uit hebben. Helaas kon ik pas 3 weken later terecht. Toen ik bij de dokter kwam kon hij het staafje niet goed voelen en moest ik naar de chirurg. Weer een week verder. De chirurg voelde hem wel en weer een week later kon het staafje er pas uit. En vandaag is dus eindelijk de dag. Over een uurtje gaat hij eruit ik kan niet wachten. Hopelijk ben ik dan eindelijk van al deze nare bijwerkingen af en ben ik na 8 weken niet meer ongesteld.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum