etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-06-2018 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Het gemak van het implanon is de beste reden tot gebruik. Daar ben ik dan ook erg over te spreken. Het leidt in mijn ervaring alleen wel tot een onregelmatige cyclus, waarbij menstruatie soms uitblijft en soms doorbraakbloedingen zijn. De eerste 2 jaar was ik erg onregelmatig en had geen erg in de doorbraakbloedingen eens in de 3 maanden. Vaak kreeg ik wel doorbraakbloedin[lees meer...]gen na seks. Inmiddels zit ik op 2,5 jaar en heb het gevoel dat ik vaker dan eens per 4 weken ongesteld ben. Dat is wel echt heel irritant. Het is me gesuggereerd dat dit een artefact zou kunnen zijn van een nu regelmatig maar eerder bijna volledig absent seksleven, maar ik denk ook dat de effectiviteit vermindert kan zijn. Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben.

08-06-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Eerste 2 jaar was perfect! Geen klachten niet ongesteld, na 2 jaar kwam de acne in het gezicht, en regelmatig bruine afscheiding en vaak ongesteld. Het is wel enorm fijn dat ik niet meer aan de pil hoef te denken en de hormonale klachten zijn minder als met de pil

30-05-2018 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin wisselde me stemming heel erg. Ik huilde normaal niet zo snel en op eens huilde ik om kleine dingen. Ik werd ook sneller boos. Na een maand of 3 minderde de effecten. Ik ben nog steeds gevoelig maar het valt mee. Afentoe een wordt ik heel boos, maar ook dit valt mee. Eens in de maand heb ik een vreetbui .Een groot pluspunt is het wegblijven van me ongesteldhei[lees meer...]d. Ik had er vroeger veel last van. Het deed zo veel pijn. Nu niet meer. Me libido is aanzienlijk toegenomen. Ik denk dat ik in de verre toekomst er weer een neem

16-05-2018 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ongewenste bijwerking van ander medicijn
Het is een perfect middel als je wel eens je pil vergeet en nog geen kinderen wilt. Dit is inmiddels als mijn tweede implanon. Mijn eerst heb ik 3 jaar erin gehad. De tweede implanon heb ik nu inmiddels 1 jaar. De bijwerkingen bij mij zijn goed te merken. Vooral ernstige buikkrampen die ik heb. Deze buikkrampen houden 1 week aan en gaan daarna wel tijdje weg, bij mij voor [lees meer...]ongeveer 2 maand. Wat ik verder merk is dat ik erg ben aangekomen terwijl ik precies zelfde hoeveelheden eten en net zo veel sport als eerst. Ben in afgelopen jaar weer 5 kg aangekomen. Totaal zeker wel 10’kg... verder merk ik dat mijn humeur erg wisselt, maar dat is wellicht bij elke anticonceptie. Al met al is het een goed middel wat super werkt als je voorkomt wilt dat je ongewenst zwanger wordt, maar houd er wel rekening mee dat je wat kilo’s aan gaat komen en misschien net als ik te maken krijgt met ernstige krampen. P.s. Mocht het niet bevallen kun je hem makkelijk laten verwijderen door je huisarts.

13-05-2018 | Vrouw | 37
etonogestrel (68mg)
sinds 2 jaar in het bezit van dit staafje in mijn arm. Het gebruiksgemak staat voorop. Nooit meer na hoeven denken om de pil te nemen. Maar sinds het implantaat heb ik al 2 jaar lang doorbraakbloedingen. Ook ben ik sinds het gebruik een aantal kilo aangekomen. Het libido is ook erg laag geworden (dus in deze gevallen werkt de anticonceptie zeker ook! ;) ) funest voor je se[lees meer...]ksleven! continu ongesteld en absoluut geen zin meer in seks.

12-04-2018 | Vrouw | 21
Uitstellen van menstruatie
Vandaag de implanon laten verwijderen. Juni 2017 is hij geplaatst, dus ik heb hem ongeveer 10 maanden gehad. De eerste twee maanden had ik continu wat bruinvrlies, maar na die maanden ben ik niet meer ongesteld geweest. Dat was dan ook meteen het enige voordeel aan de implanon. Ik ben ruim 15 kg aangekomen terwijl ik juist enorm veel op mijn eten let en veel beweeg. En w[lees meer...]at ik ook deed; er ging geen grammetje van af! Ik pas mijn kleren niet meer en het brengt zelfs wel een gevoel van schaamte met zich mee omdat alles zo snel is gegaan. Ik ben van maat 36 naar maat 40/42 gegaan!!!! Ook heb ik het gevoel dat ik vaker ziek ben en voel ik mij eigenlijk nooit fit. Veel migraine en extreme vermoeidheid. Ook heb ik continu verhoging/koorts na inspanning. Eerst natuurlijk mijn bloed laten testen, maar daar kwam (gelukkig) niets uit. Toen schoot mij te binnen dat dit met de implanon te maken kon hebben. Ik kan mij namelijk nog wel herinneren hoe goed ik mij voelde toen ik even niet aan de pil zat. Voor mij dus geen anticonceptie op basis van hormonen meer!!

23-02-2018 | Man | 23
etonogestrel (68mg)
ik ben de implanon gaan gebuiken omdat ik de pil niet met regelmaat nam en hem na een tijdje steeds vergeete. na verschillende mogelijkheden onderzocht te hebben leek deze me het makkelijkste. het plaatsen was niet dat je zegt heel pijnlijk. was wel de eerste tijd wennen dat er wat in mn arm zat maar nooit storend als in pijn of iets dergelijks. gelijk vanaf het begin is [lees meer...]mijn periode totaal onregelmatig geworden en geen pijl meer op te trekken. vaak ook meer dan een week aan het vloeien. na twee keer een hormoon boost die dan weer voor een maand of twee drie hielp begon het weer van voor af aan. nu in overleg met de huisarts aan het kijken voor een alternatief. dat wat hij moet doen, zorgen dat je niet zwanger raakt doet hij voor mij. de rest ben ik niet over te spreken.

20-02-2018 | Vrouw | 29

15-01-2018 | Vrouw | 17
Afslanken - overgewicht
ik heb de implanon 2 van de 3 jaar gehad i.v.m extreme bijwerkingen. sinds de dag dat ik de implanon heb laten zetten ben ik extreem onregelmatig ongesteld. de eerste 3 maanden ben ik aan een stuk ongesteld geweest. daarna was het 3 weken lang ongesteld dan weer maar 2 weken soms zelfs maar 1 week. het klopte helemaal niet. daarbij ben ik ook nog eens ongeveer 20 kg aangek[lees meer...]omen. eerst woog ik altijd rond de 54 kg en nu iets van 77 kg. donderdag gaat de mijne eruit en ga ik over op de pil pleister. en ik heb al verhalen rondom gehoord van andere meiden dat ze al van de dag dat de implanon eruit was er meteen een aantal kilo's vanaf gingen. dus ik sta erop te wachten. ik raad jullie de implanon niet aan, maar het blijft natuurlijk jullie eigen keuze.

27-12-2017 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
Ik ben overgestapt naar de Implanon omdat ik niet tegen de pil kon. Ik werd telkens misselijk en moest soms overgeven na 5 verschillende pillen hebben gebruikt werd ik het zat en ging ik over na de Implanon. Dit beviel mij de eerste maanden heel erg, ik merkte wel altijd dat ik erg veel last had van moodswings, dan ben ik blij, dan ben ik verdrietig, dan ben ik boos. Ik be[lees meer...]n soms een half jaar niet ongesteld dan opeens twee dagen en maand niet dan opeens 10 dagen wel. Het is erg afwisselend. Ik ben laatste halfjaar aangekomen maar komt eerder door mezelf omdat ik gestopt bent met hockeyen. Ik ben tevreden want ik kan de pil niet gebruiken, maar als ik de keus had koos ik wel voor de pil omdat ik meer van structuur houd. Ik heb mij nooit echt verdiept in alternatieve anticoncepties omdat mijn moeder doktersassistent is van de gynaecologe en vond dat deze anticonceptie het best bij mij past. Ik heb wel meer haaruitval. Ik ga als deze 3 jaar om zijn (zit nu 1,5) wel weer de pil proberen en anders weer terug naar de Implanon. Ik ben wel tevreden maar vind het jammer dat ik mijn gevoelens niet in bedwang kan houden en dat het erg onregelmatig is.

18-02-2020 | Vrouw | 17

10-01-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Na ons derde kindje voelde ons gezin compleet, maar vond het nog te vroeg voor een definitieve oplossing. Zocht iets wat samen met borstvoeding kon, en kwam uit bij de implanon. Deze geeft echt een minimale hoeveelheid hormonen af. Plaatsen kon niet bij mijn eigen huisarts, dus ben naar een gespecialiseerde huisarts gegaan via de website van implanon. Plaatsing was vervele[lees meer...]nd maar niet pijnlijk, en kreeg goede informatie. In het begin zeer licht ongesteld, nu na een jaar weer regelmatig en gemiddeld zwaar ongesteld. Al met al erg tevreden!

07-11-2019 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik raad de implanon zeker aan! Niet ongesteld en ik viel zelfs af door de implanon. Sinds kort mijn tweede die erin zit. Het enige nadeel is het eruit laten halen, dat is wel pijnlijk.

29-08-2019 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Ik ben erg makkelijk zwanger, en door de pil heen ook. En met de implanon heb ik nergens last van.

20-08-2019 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Inmiddels ben ik aan mijn 3e staafje. Ik had altijd veel last van mijn menstruatie, dat is nu nagenoeg weg! Ik word slechts 1 à 2 keer per jaar lichtelijk ongesteld. De rest van de tijd niets. Wel zit dit 3e staafje vrij diep in mijn arm, en kan ik me voorstellen dat het verwijderen een gedoe wordt. Bij het 2e staafje duurde dit ook al bijna 30 minuten.

05-02-2019 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ongeveer een half jaar geleden besloot ik te beginnen aan de Implanon. Het leek me een perfecte oplossing, aangezien in slecht tegen de pil kan en mijn menstruaties erg zwaar zijn. Met het vooruitzicht 3 jaar niet meer ongesteld te worden, werd ik na 2 weken 2 volle maanden ongesteld. Dit was gelukkig lichte ongesteldheid met weinig buikkrampen en weinig bloedverlies, maar[lees meer...] alsnog erg naar. Na die 2 maanden had ik een week waarin de ongesteldheid stopte en kreeg ik weer hoop. Maar al snel werd ik weer een volle maand ongesteld. Dit patroon herhaalde zich ongeveer 2 tot 3 maanden waarin de ongesteldheid periode steeds afnam. Momenteel heb ik geen last meer van lange ongesteldheidsperiodes en krijg ik af en toe een bloeding van een paar dagen. Echter heb ik de afgelopen 2 weken last van pijnlijke tepels en sinds een week last van hevige buikkrampen (ik ben niet zwanger). Ik hoop dat dit snel over gaat maar verder ben ik best wel tevreden met hoe het nu gaat. Zelf wilde ik na die 2 maanden ook de hoop opgeven, maar ik denk dat bij sommige mensen je lichaam even moet wennen aan de nieuwe hormoonschaal. En natuurlijk heeft het bij iedereen een ander effect dus de eerste 2/3 maanden aankijken hoe het gaat en of er vooruitgang te zien is, is mijn advies. Ook zou ik regelmatig checken of je Implanon nog op de goede plek zit want deze blijkt soms te verschuiven heb ik gehoord en dat geeft ook complicaties (zwangerschap of hij raakt kwijt/ is moeizaam te verwijderen).

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum