Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie duizeligheid buikklachten vermoeidheid bloedverlies opgeblazen gevoel buikkrampen zware menstruatie migraine

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

14-08-2021 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
In het begin echt een perfect anticonceptiemiddel, volledig aan te raden maar na het eerste halfjaar begonnen de bijwerkingen… Constante migraine, gewichtstoename tot en met… Ook is mijn libido onder nul!

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

05-03-2021 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik heb 1,5 jaar een implanon gehad, maar heb hem vanochtend eindelijk laten verwijderen. Alhoewel het staafje goed beschermt tegen zwangerschap, vond ik dat de bijwerkingen te heftig werden. Al gauw werd duidelijk dat het staafje bij mij voor veel (hormonale) acne zorgde. Het werd zelfs zo erg dat ik niet meer zonder make-up de deur uit durfde. Daarnaast had ik regelmatig[lees meer...] last van vaginaal bloedverlies zonder dat ik ongesteld was. Het verwijderen van het staafje was verschrikkelijk, aangezien het staafje vast was komen te zitten in mijn weefsel. De huisarts is meer dan 45 minuten bezig geweest om hem eruit te krijgen, met als gevolg een behoorlijk litteken. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar zou ik de implanon niet aanraden.

14-02-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Ik heb de Implanon nu ongeveer een jaar. Het plaatsen ging snel en pijnloos. De eerste maanden is bekend dat er wat bijwerkingen kunnen optreden. Bij mij is dit beperkt gebleven tot incidenteel zeer licht bloedverlies, hoofdpijn en misselijkheid. Na een maand had ik het idee dat mijn bijwerkingen weg waren en ik heb de periode daarna nooit meer ergens last van gehad tot e[lees meer...]en paar weken geleden... Het begon met buikpijn en een wat neerslachtige stemming, een beetje zoals wanneer je bijna ongesteld moet worden. Ik dacht hier echter niet aan omdat ik dus al een maand of 11 totaal geen negatieve effecten van de Implanon meer had ondervonden. En ja hoor, kort na het beginnen van de klachten werd ik ongesteld. Ik schrok erg want ik verloor naast wat helder bloed ook veel donkerrood/bruin achtig bloed wat ook deels de vorm had aangenomen van ‘stukjes’ ipv meer vloeibaar bloed zoals ik gewend was voor ik aan anticonceptie begon. De ongesteldheid hield een week aan, inclusief klachten als buikpijn/steken in mijn onderbuik en hoofdpijn. Na een week stopte het bloedverlies en ik had mijn aanvankelijke plan om naar de huisarts te gaan afgewimpeld in de hoop dat dit iets eenmaligs was. Helaas werd ik een dag of 5 later opnieuw ongesteld met precies dezelfde bijkomende klachten (helder en bruin verlies en hoofdpijn), alleen dit keer is de buikpijn erger, ben ik met name ‘s ochtends vaak misselijk en heb ik ook een geïrriteerd gevoel in mijn blaas. Ik heb momenteel geen blaasontsteking, maar ben hier wel vatbaar voor. Een weinig voorkomende bijwerking van de Implanon schijnt het hebben van blaasklachten te zijn, dus wie weet val ik ook in die categorie. Het is in elk geval zeer vervelend en ergerlijk. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik nog altijd ongesteld, al is het wel minimaal op het moment. Persoonlijk interesseert me dat niet zo, ongesteld is ongesteld en ik heb nog steeds erg veel last van mijn (onder)buik en was ook weer behoorlijk misselijk vanmorgen... Ik ben van plan om morgen de huisarts te bellen en ik neig er naar om de Implanon in de komende tijd te laten verwijderen. Ik vind het jammer dat mijn aanvankelijke positieve ervaring met de Implanon nu is omgeslagen in een erg negatieve ervaring. Ik twijfel over overstappen naar de Cerazette (minipil) want wie weet reageer ik daar beter op dan op de Implanon, dat is voor iedere vrouw weer anders, natuurlijk.

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

09-11-2020 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Ik heb 2 keer achter elkaar het implanon staafje gehad. Dit komt omdat ik heel misselijk werd van de pil. Na het proberen van de nuvaring was ik ook niet tevreden omdat ik het goed voelde zitten. Na advies van de huisarts maar de implanon geprobeerd en ik werd niet meer misselijk! De keren dat ik hem liet zetten deed het geen pijn alleen de verdoving prikte. Het was snel g[lees meer...]ezet en geen last van verschuivingen gehad. De eerste 3 maanden had ik extreme menstruatie maar daarna stopte het volledig. Ik kwam wat aan en ik ging van een cup D naar cup E. Dit stoorden mij in het begin niet. Bij de eerste keer het er uit te halen heeft de huisarts uren zitten plukken. Dit kwam omdat het staafje was ingekapseld door mijn lichaam. Hier door kon de huisarts de nieuwe niet precies op de zelfde plek zetten. Een aantal maanden verder merkte ik weer dat mijn borsten gingen groeien ik ging langzaam van E naar F. Ik kreeg meer rugpijn en begon veel last te krijgen van een droge vagina ik had amper een keer wat afscheiding. Dus toch maar besloten om het te verwijderen. Mijn implanon is 2 maanden geleden verwijderd. Ik heb nu net weer voor de eerste keer in 5 jaar een menstruatie. Het is nog geen normale menstruatie maar ik kijk uit naar de tijd dat mijn lichaam weer helemaal in balans is. De huisarts vertelde me dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren omdat ik het dus 2 keer heb gehad voor een lange tijd. Nu terug kijkend op de tijd denk ik dat ik het beter nooit had kunnen gebruiken. Het is onnatuurlijk, heeft veel effect op je lichaam en je raakt uit balans. Ik ga nooit meer aan de anticonceptiedrugs... Condooms en een menstruatie app, ovulatie app daar doe ik het voortaan wel mee zodra mijn lichaam in balans is

07-07-2020 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Ik heb in totaal bijna twee jaar de implanon gehad. Het eerste jaar ben ik zeer tevreden geweest, nauwelijks ongesteld en je hoef nergens naar om te kijken. Ik had veel negatieve reacties gelezen en ik was blij dat ik dit niet zo ervaarde. Tot een half jaar geleden, ik ging steeds vaker ongesteld worden. Het maakte mij niet zo uit, zolang het maar netjes elke maand bleef.[lees meer...] Ook kreeg ik de meest donkere haartjes op de meest vreemde plekken, denk aan rondom mijn borsten en op mijn buik. Mijn zin in seks ging heel erg naar beneden en tijdens het vrijen had ik constant een droge vagina. Maandelijks ongesteld worden ging naar bijna wekelijks ongesteld worden. Op het laatst was ik elke week wel ongesteld met drie dagen er tussen van niet. Na twee maanden heb ik besloten om hem eruit te laten halen. Eruit halen was niet pijnlijk maar het ging niet erg makkelijk. Hij had tenslotte bijna twee jaar in mijn arm gezeten en er was wat weefsel rondom gaan zitten. Helaas heeft de huisarts de snee groter moeten maken waardoor ik nu een hechting heb. Hopelijk trekt de litteken in de toekomst weg. Het is jammer dat de implanon zoveel bijwerkingen geeft, het is een mooie manier van anticonceptie zonder er veel bij te moeten nadenken. Momenteel heb ik geen anticonceptie en ik voel mij tien keer beter. Achteraf heeft de implanon al een langere tijd meer bijwerkingen laten zien dan ik zelf bewust van was. Van zere borsten tot neerslachtig voelen.

05-05-2020 | Vrouw | 35
etonogestrel (68mg)
Half maart heb ik dit ideale staafje in mn arm laten zetten. Niet meer de pil slikken, niet meer ongesteld nou dat leek me wel wat. Vanwege de Corona ben ik veel thuis en daardoor extra gaan sporten ik woog 60kg dat ik de implanon liet zetten. Normaal ben ik tussen de 60 en 63kg. Ik merkte dat ondanks het hardlopen en buikspieroefeningen dat mn broek wel strak ging zitt[lees meer...]en bij mn bovenbenen dus ik op de weegschaal 65.8kg! huh, is de weegschaal stuk?! In 1 maand tijd bijna 6kg aangekomen. Ik ben extra gaan hardlopen en beetje op mn eten gaan letten en weeg nu 67.2kg. om te janken... Ik vraag me nu af of ik nog geduld moet hebben dat mn lichaam eraan gaat wennen en de kilos er vanzelf weer af gaan of moet hij er nu uit?

14-01-2024 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Ik heb 21 december mijn implanon laten zetten. Ik had altijd last van acne, mijn gezicht is nu abnormaal glad. Geen onzuiverheden, komt dit door de implanon, want dan ben ik wel erg tevreden. Verder heb ik wel veel jeuk op de plek waar de implanon is geplaatst. En ervaar ik hoofdpijn, en is mijn libido erg laag. Ik heb af en toe een bloeding. Ik had altijd last van een lag[lees meer...]e bmi maar eet nu alles wat los en vast zit, ben in 1 maand 1 kilo aangekomen.. ik ga het een tijdje aankijken

20-03-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
In februari 2020 heb ik mijn implanon gekregen en zoals vrij gebruikelijk is had ik de eerste weken zo nu en dan last van hoofdpijn en licht bloedverlies (spotting). In het eerste jaar heb ik verder niet gemenstrueerd en geen verdere bijwerkingen bemerkt. Erg tevreden dus. Halverwege 2021 kreeg ik plotseling last van spotting die maar niet over ging. De eerste periode du[lees meer...]urde bijna drie weken, toen een week niks en daarna weer ruim een week spotting. Tegen mijn verwachting in heb ik daarna nooit meer last gehad van spotting en bleef mijn menstruatie dus helemaal uit. Rond het einde van 2021 kreeg ik het idee dat mijn libido aanzienlijk minder was geworden dan voorheen. Omdat er in mijn privéleven ook andere dingen speelden wilde ik niet gelijk de implanon als oorzaak hiervan zien. Een heel aantal maanden verder was mijn libido alleen nog maar minder geworden, terwijl de situatie in mijn privéleven was bedaard en ik mij verder prima voelde. De huisarts heeft mij toen verteld dat de implanon hier zeker invloed op kan hebben, maar dat het lastig is vast te stellen hoe groot die invloed precies is en dat dit ook sterk verschilt per persoon. Vandaag heb ik de implanon laten verwijderen en hij heeft de volle drie jaar in mijn arm gezeten. Ik heb nog altijd vrijwel geen libido en hoop toch dat dit nu weer terug zal keren. Tegen vrouwen die de implanon overwegen, maar bang zijn voor plaatsing en/of verwijdering wil ik graag zeggen dat dit bij mij allebei heel soepel is verlopen. Er staan aardig wat ‘horrorverhalen’ op het internet, maar bedenk dan dat mensen vaak enkel berichten plaatsen op het moment dat iets helemaal verkeerd gaat en niet als alles gewoon goed gaat (zoals bij mij). Dus, laat je vooral niet bang maken als je voor de implanon wil kiezen. Na het verwijderen heb ik niet direct een nieuwe implanon laten zetten. Op dit moment wil ik mijn lichaam namelijk even de kans geven zelf de hormoonhuishouding weer over te nemen, maar wanneer ik weer aan de anticonceptie ga sluit ik een nieuwe implanon niet uit.

05-12-2022 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
1 jaar geleden de implanon laten zetten. Ik was super bang omdat ik er ook horror verhalen over had gehoord maar ik had toch zoiets van ik zet door en ga het gewoon proberen. Het eerste jaar verliep eigenlijk prima! Was wel onregelmatig ongesteld en soms wel 2 weken maargoed dat vond ik nog niet zo erg als hij erna weer weg was en het staafje wel gewoon werkt. Mijn sekslev[lees meer...]en kreeg echt wel een boost door geen condooms meer te hoeven gebruiken ( voelde me niet helemaal safe bij de pil ). Maar sinds een half jaar loop ik wel tegen een depressie aan en heb ik soms het gevoel dat ik echt nergens meer zin in heb. Nu ben ik daar sowieso gevoeliger voor maar nu ben ik dus ook al opeens 6 weken non stop ongesteld waardoor ik steeds meer begin te twijfelen aan het staafje. Ben ik door de hormonen zo depressief en ongelukkig geworden? Ik ga iniedergeval na deze week de dokter bellen en zoeken voor een oplossing want ik word er nogal ellendig van...

18-10-2022 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
ik heb heel veel acne gekregen van de inplanon, ze zeiden dan het na 3 maanden weg ging, maar ik heb het nu al langer dan een jaar. de dokters hebben veel geprobeerd maar niets hielp...

17-02-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Het is altijd goed om te melden dat vaak alleen mensen met bijwerkingen en klachten een bericht plaatsen. Ik gebruikte de Implanon als anticonceptie. Van mei 2021 tot en met februari 2022 heb ik een Implanon gehad. In die tijd was ik ook constant aan het bloeden. Het staafje bevat 1 hormoon en heeft als functie om het baarmoederslijmvlies dunner te maken. Een bijwerking k[lees meer...]an hierbij dus overmatig bloedverlies zijn, omdat het baarmoederslijmvlies heel dun is. Ik heb hormoonkuren (Progynova) geprobeerd en echo's en uitstrijkjes laten maken, alles wees erop dat mijn bijwerking kwam door de Implanon. Constant door blijven bloeden tussen menstruaties in komt niet bij iedere vrouw voor, maar het kan dus wel voorkomen. Naast deze bijwerking ben ik tevreden over het gemak en de werking. Na het verwijderen van de Implanon is het bloeden na minder dan een week gestopt.

15-08-2021 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik heb op 16-04-2021 mijn implanon laten plaatsen bij de huisarts na 5 jaar aan de pil te hebben gezeten. Ik ben echt geen fan van naalden maar het inbrengen was zo gebeurd. De eerste 2,5 maanden heb ik iedere dag spotting gehad. Hierna stopte het een aantal weken en dan begon het weer een paar dagen. Ik heb geen menstruatiepijn meer en eigenlijk ook nooit echt meer een gr[lees meer...]ote bloeding gehad. Ik hoop dat ik na een half jaar toch meer ritme ga krijgen of dat het zelfs helemaal weg blijft.

04-08-2021 | Vrouw | 31
etonogestrel (68mg)
Pijn om het te plaatsen is goed te doen, je hebt wel een blauwe plek achteraf die na een paar dagen weggaat. Ik vind dit de perfecte anticonceptie, voor maanden geen maandstonden meer gehad, MAAR ik ben in 3 jaar 20kg verdikt. Niet normaal. Daarom overweeg iets anders te gebruiken maar niets lijkt mij zo betrouwbaar en gemakkelijk als deze methode.

28-09-2020 | Vrouw | 17