Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2158 meningen)
Nuvaring (260 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (156 meningen)
Kyleena (143 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-07-2018

Afslanken - overgewicht

In 2012 begon ik met de pil alles ging prima geen bijwerkingen gehad. Maar ik kwam echt zoveel kilo’s aan van 60 naar 78,8 terwijl ik ook fitnesste dus toen rinkelde een belletje dat het aan de pil lag kon echt niet anders! Mijn vriend zei dat het inderdaad daaraan kon liggen. Zo heb ik toen jaar geleden afspraak gemaakt bij de gynacoloog en kreeg de yasmin pil, heb het to[lees meer...]en jaar gebruikt en was het zelfde geen veranderingen. Toen heb ik besloten om over te stappen naar een andere anticonseptie IMPLANON. 9 mei 2018 heb ik het laten zetten het was zo gepiept alleen de verdoving vond ik een beetje prikken totaal niet pijnlijk. 25 mei kreeg ik bruine afscheiding lichtelijk dit hield echter 5 weken aan. 30 juni was het gestopt maar na 3/4 dagen werd ik weer ongesteld(minimaal bruine afscheiding) Maargoed het is gestopt zit nu op dag 6 hoop dat het zo blijft al is het maar lichtelijk. Ik wil zeker afwachten al is het nu even vervelend qua sex want ik reageer voor de rest namelijk heel goed op voel me oprecht gelukkiger zit beter in mijn vel. En ben inmiddels al -10 kilo kwijt iedereen schrok ervan ik zelf ook positief natuurlijk! Ik zei tegen me vriend en me moeder IK WIST HET dat het door de pil kwam vele zeggen dat het onmogelijk is omzoveel kilos aantekomen maar sorry heb het zelf ervaren. Lang verhaal kort te maken ladies ik geef mijn lichaam nog maandje of 4 de kans. Als de menstruatie langer dan 6 maanden duurt dan neem ik contact met de huisarts en moet ik het helaas laten verwijderen. POSITIEF : GEWICHTSAFNAME ,VOEL ME HEEL GOED, MINDER SNEL GEÏRRITEERD.
18-08-2017

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Na jaren de pil gebruikt te hebben kreeg ik doorbraakbloedingen. Omdat andere pillen niet hielpen ben ik geadviseerd om de implanon te proberen. Ik heb de implanon een half jaar gehad en vanaf het begin tot eind ongesteld geweest, met hooguit 3 dagen geen bloed verlies en dan begon het weer. Na 2/3 maanden kreeg ik grote ontstekingen op mijn gezicht en rug, zo dik als een [lees meer...]knikker onder de huid. Deze waren erg pijnlijk en het duurde minimaal 2 weken voordat ze weg waren. Helaas kwamen er dan weer nieuwe voor in de plaats. Ik heb altijd een egale huid gehad en nooit last van puistjes of ontstekingen en ben daarvoor doorgestuurd naar de dermatoloog. Deze heeft helaas ook bevestigd dat dit door de implanon komt. Ik zit nu met blijvende littekens op mijn gezicht en rug. Zou de implanon iedereen afraden!!
02-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Plaatsing van de implanon ging goed, enkel werd ik niet verdoofd (omdat de arts gebruik wilde maken van het schrikeffect) en werd de implanon geplaatst door een stagiair terwijl ik gezegd had dit niet te willen. Het eruit halen was in een ander ziekenhuis en ging vele malen beter. Wel ben ik niet zo van de prikken,bloed etc. dus daarom was het wat minder prettig. Ik heb de[lees meer...] implanon 3 jaar gehad. Ik weet niet hoe ik het zo lang heb vol gehouden maar ik ben zeer ontevreden. Ik had de eerste twee jaar bijna non stop bloedingen (echt iedere dag) het derde jaar werd dit iets minder, maar nog om de twee weken last van bloedingen. Ook zeer veel last van stemmingswisselingen. Dit werd nog duidelijker toen hij er uit was en ik meer mezelf kon zijn.
13-10-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

4 jaar geleden laten plaatsen. Eerste jaar nergens last van . Daarna begon het. Haaruitval de plekken werden steeds meer iedere keer een verstopte douche putje. Haaruitval was zo erg dat ik mezelf moest kaal scheten ook kwam ik 20 kilo aan en bleef ik honger houden. Mijn libido ging omlaag , ik had last van stemmingswisselingen en werd depressief. Heb er drie jaar mee ron[lees meer...]d gelopen nooit mijn vinger erop kunnen leggen . Toen ik hem ging verwijderen de klachten besproken met de huisarts die adviseerde even een half jaar zonder Implanon te kijken of de klachten daarvan kwamen. Binnen een maand voelde ik mij beter viel ik weer af kwam mijn libido terug en nu een jaar later zit ik beter in mijn vel dan ooit. Ik raad iedereen dit horor anticonceptie af als je niet goed op hormonen reageert.
10-09-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Wat een hel. Ik begon aan de implanon na 4 jaar Modena spiraal. Inbrengen ging prima bij de huisarts. Maar meteen na inbrengen kwam ik gemiddeld 3 kilo per week aan. Heel veel nare bijwerkingen gehad. Verwijderen is gedaan door de gynaecoloog. Ze gaf aan dat de implanon vaak veel bijwerkingen heeft wegens hoeveelheid hormonen. Verwijderen ging bijna niet, hij zat veel te d[lees meer...]iep. Tijdens verwijdering is een zenuw beschadigd geraakt. Heb hier nu nog steeds last van, misschien gaat dit nooit meer over.
08-08-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik wilde graag stoppen met de pil omdat ik er naar van werd en veel aankwam. Ik durfde geen spiral te nemen en besloot dus om de implanon te nemen aangezien hier de minste hormomen in zitten (naast de spiraal). Ik ben er super blij mee! Ik ben afgevallen, ik voel me goed! Ik ben niet meer ongesteld geweest sinds ik het gekregen heb.
14-04-2019

Braken

Iedere vier weken hevig ziek. Zeker twee dagen. Het begint met brake en diarree dat zeker twee dagen aan houdt. Exact een week later komt de menstruatie op gang. Dit is nu de vierde keer geweest. Daar naast veel moe en last van stemmingswisselingen. Mijn implanon gaat verwijderd worden.
09-04-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na veel research te hebben gedaan en met de huisarts gesproken te hebben, heb ik gekozen voor de implanon. Het inbrengen in de arm was gemakkelijk en pijnloos. Helaas heb ik wel erg veel last van bijwerkingen. Naast de vele bijwerkingen kon helaas geen enkele specialist mij goed informatie geven betreft de implanon wat ik echter zeer vervelend ervaarden. Ik kreeg naast da[lees meer...]t ook nog eens tegenstrijdige antwoorden van de verloskundige. Waar er in de bijschrift duidelijk de bijwerkingen staan geven hun echter aan dat het niet eens bij de implanon voorkwam. Zeer vervelend. Ik ga het nu gelukkig binnenkort eruit laten halen en implanon is voor mij helaas niet de juiste keuze.
20-02-2018

13-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gekozen voor implanon omdat een spiraal tot twee keer toe niet bleef zitten en ik de pil wel eens vergeet. Het liefst zou ik zonder hormonen willen, maar koperspiraal werkte niet (viel uit na twee weken) en plaatsen van Mirena ging niet goed. Plaatsen van implanon ging prima, had wel extra verdoving nodig en wat blauwe plekken, maar verder geen last van. Heb eerst twee maa[lees meer...]nden de werkzame stof in pilvorm gebruikt om te kijken hoe het beviel. Die periode niet ongesteld geweest. Voelde me sterk en goed! Geen last van bijwerkingen. Daarna laten plaatsen en de eerste drie maanden waren heerlijk. Nauwelijks ongesteld geweest. Daarna begon de ellende. Soms tot 14 dagen aaneengesloten hevig bloeden, de paar dagen daarvoor echt zeer pijnlijke borsten en buikpijn. Als ik niet bloedde dan had ik wel last van veel en ruikende afscheiding, echt niet prettig wanneer je net een nieuwe relatie hebt. Daarnaast heel veel last van stemmingswisselingen. Soms nergens zin in, zelfs niet in sex. Ik laat hem binnenkort verwijderen, ben er helemaal klaar mee.
29-08-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben erg makkelijk zwanger, en door de pil heen ook. En met de implanon heb ik nergens last van.
20-08-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Inmiddels ben ik aan mijn 3e staafje. Ik had altijd veel last van mijn menstruatie, dat is nu nagenoeg weg! Ik word slechts 1 à 2 keer per jaar lichtelijk ongesteld. De rest van de tijd niets. Wel zit dit 3e staafje vrij diep in mijn arm, en kan ik me voorstellen dat het verwijderen een gedoe wordt. Bij het 2e staafje duurde dit ook al bijna 30 minuten.
14-04-2019

ADHD

Na de geboorte van mijn zoontje in 2016 heb ik het advies van mijn huisarts gekregen om de implanon te nemen.... Ik ben zelf jaren lang, (vanaf 16 jaar) aan de prikpil geweest. Maar op mijn 27ste begon ik me zorgen te maken of dat niet schadelijk zou zijn voor mijn vruchtbaarheid. Toen huisarts ingelicht en die zei dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat ik zo een l[lees meer...]ange periode aan de prikpil zou blijven zonder tussenstop om weer natuurlijk te vloeien. Vooral vanaf zo een jonge leeftijd. Kort verhaal, cyclus terug gekomen en zwanger geraakt (bewuste keuze) en om geen stemmingswisselingen weer te krijgen zoals bij de prikpil en ook niets in me vagina te plaatsen, leek ne huisarts implanon het beste ivm dat ik vergeetachtig kan zijn omdat ik ADHD heb en dus mezelf niet vertrouw met een pil te slikken. Goed, lucifer in me arm... maar een bijwerken kan wel komen en dat is dat ik minder zin kan gaan hebben in sex... niet zo heel erg dacht ik want ik ben soms net een kerel en heel sexueel actief en gevoelig. Dus dat kan mooi een beetje dimmen dan...! Hihi... Nou, ik herken mezelf totaal niet meer terug hierin.... Soms voelde ik me net een oversekste puber voorheen maar nu voel ik me een saaie troela dat geen interesse toont in haar partner. Is het niet dat ik soms bijna 2 weken super ongesteld ben achter elkaar dan is het wel dat ik een hele negatieve depressie achtig gevoel krijg soms bij de gedachte om te gaan vrijen... Heb weinig gevoel nog voor fantasie op seksueel gebied en minder prikkel gevoelig voor intimiteit... Ik ga me implanon er binnenkort uithalen want het zit er nu over de 2 jaar in me arm. (In het begin was ik 125 kilo en nu 77 ivm maagverkleining) en als je zwaarlijvige bent is hij minder lang betrouwbaar. Dus ben benieuwd of mijn cyclus weer normaal gaat worden en mijn sexuele gevoelens weer terug gaat komen. Vooral het laatste hoop ik graag, want ik vind intimiteit wel heel erg belangrijk in een levenslange (langdurige) relatie... En kan dat zelf nu niet waarmaken na tevredenheid. Als er interesse is, dan geef ik een update!
28-07-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Allereerst het inbrengen, geen verdoving en door hork van een specialist (ziekenhuis Hilversum. Daarna zoveel last van bijwerkingen dat mijn huisarts hen er gelijk uit wilde halen. Hij maakt een snee maar kon hem niet vinden. Snee profisorisch dicht gemaakt en verwezen naar specialist in ander ziekenhuis. Die heeft hem wel gevonden en verwijderd. Nu groot lelijk litteken[lees meer...] ter grootte van euromunt op binnenzijde bovenarm. Vreselijk en verschrikkelijke ervaring.
15-11-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Mijn zin in sex, fysieke betrekingen (de reden van het gebtuik van dit product zeg maar) ging naar frosty -2. Als ik erover sprak met vriendinen dan bleken die hetzelfde probleem. Dus geen zin meer in betrekkingen, zeer snel na inplanting en ik kwam van een vrij hoog libido eigenlijk. Heb moeten operatief laten verwijderen, was te diep gezet en was niet meer te vinden toen[lees meer...] het eruit mocht.
24-10-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb de Inplanon op 3 Mei 2019 in mijn bovenarm laten zetten. Het zetten was zo gebeurd. Ik ben ongeveer na de 1 e week begonnen met bloeden tot aan 5,5 maanden later., ik ben in die tijd alleen 1 x 10 dagen niet ongesteld geweest. Ik vind het echt troep en heb het eruit laten halen,. Ik werd zo ontzettend moe, sagerijnig, niet lekker en veel buikpijn en opgezette buit [lees meer...]alsof ik 5 maanden zwanger was. Op een gegeven moment kreeg ik ook elke keer veel hoofdpijn en duizeligheid Ook hield ik wat vocht vast. Ben niet veel aangekomen 2 kilo maar dat was puur vocht.. Voor mij nooit meer een implanon!!!

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum