Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie migraine bloedverlies opgeblazen gevoel zware menstruatie overgewicht acute hoofdpijn acne onregelmatige menstruatie

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

13-11-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
De eerste 2 jaar was ik er erg blij mee had hem daarom ook opnieuw laten zetten (kwam er wel 15 kilo door aan) tot de 2de keer.. Ik ervaar nu klachten zoals: hoofdpijn, altijd bloeden, depressief, snel boos, misselijk, moe, altijd onderbuik pijn, zweten, eetbuien en flinke gewichtstoename.. Daarom laat ik hem zo snel mogelijk verwijderen ben intotaal 35 kilo aangekomen

28-09-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Laten zetten ging gemakkelijk, 1e 3 maanden geen mestruatie gehad en daarna 3 maanden lang iedere maand 3 weken lang. Geen mentale klachten ervaren met deze anticonceptie. Laten verwijderen ns 6 maanden en bij het verwijderen zat de staaf vastgegroeid waardoor ik een lelijk litteken eraan over heb gehouden.

28-07-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Slechtste keuze die ik ooit heb gemaakt. Ik werd veel ongesteld en soms een maand lang daarnaast ging mijn mentale gezondheid zwaar achteruit. Ik kreeg last van mega veel stres, moodswings en paniekaanvallen. Ook kreeg ik mega erge haaruitval en gewichtsverlies. Het is ook drama om hem eruit te laten halen. Heb hem nog steeds terwijl ik 4 maanden terug aangaf dat ik het ni[lees meer...]et meer wou.

10-05-2022 | Vrouw | 19
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik ben 19 jaar en kreeg inmiddels 4 maanden geleden mijn implanon. Grootste fout die ik in mijn leven heb gemaakt. Na 1 week begon ik met bloeden en het is sinds dien niet gestopt. Ik bloed nu meer en erger dan voor de implanon. Ook heb ik acne gekregen, wat ik nooit eerder heb gehad. Pijnlijke borsten, gewochtstoename, moeheid, hoofdpijn en geen energie zijn ook nog bijwe[lees meer...]rkingen. Maar, het aller ergste vind ik het effect op mijn emoties. Na 1 maand was ik extreem emotioneel. Ik huilde om alles. Na 2 maanden, kreeg ik periodes van emotieloosheid. Ik voelde gewoon NIKS meer. Geen verdriet, geen woede, geen medeleven en geen blijdschap. Heb mu regelmatig last van dagen of weken van emotieloosheid. Dames, neem NOOIT een implanon. Wat een ontiegelijke troep. Het haalt heel je hormonen door de war. De grootste fout van mijn leven. Heb gewoon letterlijk 4 maanden van mijn leven verspild

11-08-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
De implanon leek mij heel geschikt voor mij aangezien ik niet goed ben in plannen en je dit staafje voor 3 jaar kan laten zitten zonder er iets aan te doen. De eerst aantal maanden dat ik het staafje had voelde ik me wat minder vrolijk maar ik ging naar de huisarts en zij zeiden dat dit hoogstwaarschijnlijk niet door de implanon zou komen dus ik ging ermee door. Ik kreeg o[lees meer...]p momenten dat ik stress ervaarde veeeel meer stress dan normaal. Ik sliep nachten achter elkaar niet en werd er ziek van. Weer dacht ik dat dit gewoon door school kwam en had niet de verbanden gelegd. Een tijdje later voelde ik me steeds verschrikkelijker. Na een jaar had ik pijn tijdens seks en 3 keer in 3 weken ongesteld. Toen bleek dat ik hpv virus had wat kan komen door een schommeling van hormonen wat kanker kan veroorzaken. Maar nogsteeds dezelfde huisarts sprak niet over de implanon waardoor ik geen verbanden had gelegd. Door de loop van een aantal maanden begon ik me steeds naarder te voelen. Tot het moment nu, dat ik hier schrijf, ben ik ongelukkig en voel ik mij bijna dag in dag uit kut. Het blijft in vlagen komen maar het is een vreselijk gevoel. Ik ging naar de huisarts en kreeg voor het eerst een andere mevrouw. Zij zei gelijk dat ik de implanon er uit moest halen omdat het dus niet voor mij werkt. Het verschilt natuurlijk per persoon maar deze implanon heeft bijna 2 jaar van mij afgenomen om het maar even zo te zeggen. Ik ga het er over 2 weken uithalen en raad dit niemand aan.

18-01-2021 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Het plaatsen van de implanon deed geen pijn en het was snel voorbij. De eerste paar weken ging het goed maar daarna kreeg ik last van dagelijkse bloedingen. Daarbij kwam soms ook een vervelende geur. Ook kreeg ik een half jaar daarna last van acne. Alle bijwerkingen zouden na 3 maanden weggaan maar een jaar later heb ik er nogsteeds last van.

21-09-2020 | Vrouw | 19
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ikzelf ben na 2 jaar gestopt met de implanon. Dit omdat mijn klachten/bijwerkingen steeds meer en heftiger werden. (Denk aan heftige bloedingen. Kleine constante bloedingen en langdurige menstruatie.) Ik had mijn implanon in mijn linkerarm. Waarschijnlijk had dat geen effect op de heftigheid van de klachten. Misschien dat hij verkeerd is geplaats, ik weet het niet. Ik k[lees meer...]en mensen die wel positieve ervaringen hebben gehad met de implanon. Ze hadden nergens last van en waren tussentijds ook weinig tot niet ongesteld. Het kan dus wel werken. Alleen werkte het niet voor mij.

17-04-2024 | Vrouw | 18
Premenstrueel syndroom (PMS)

somber voelen langdurige menstruatie doffe hoofdpijn

Ik heb mijn implanon nu sinds november 2023. Hiervoor heb ik geen enkele andere vorm van anticonceptie gebruikt. Ik ben gevoelig opgesteld en omdat ik minderjarig was, ben ik zelf naar de huisarts gestapt en meerdere dingen gaan vergelijken. Ik heb uiteindelijk de implanon gekozen omdat die mij het belangrijkst leek. Ik kampte met depressie-dagen en kon amper functioner[lees meer...]en als ik ongesteld was. Overgevoelig, negatieve gedachten, hoofdpijn en vooral heel moe omdat het mij mentaal sloopte. Mij was verteld, dat na 3 maanden de bijwerkingen zouden moeten stoppen. Ik heb toen gebeld, en kreeg te horen dat dit 6 maanden kon zijn, zo niet langer. Mijn bijwerkingen waren dan ook in het begin, nog steeds heftige paniekaanvallen en somberheid. Veel bloeden, wel altijd op schema met mijn menstruatie. Elke maand bijna 2 weken achter elkaar bloedverlies en spotting. Vanwege mijn partner, is het ook een anticonceptie middel geworden. Ik ervaar op dit punt geen moeilijkheden of belemmeringen. Nog geen enkele keer het idee gehad "dat het fout was gegaan". Enigste wat ik nu nergens op het internet kan vinden, is waarom plots mijn cycles van 2 weken ongesteld is gestopt. Ik ben nu bijna 1,5 niet meer ongesteld en zit in mijn 6de maand van de implanon. Mijn ouders zeggen dat het waarschijnlijk een doorbraak is van, maar ik moet zeggen dat ik toch een beetje freaked out ben sinds je ook gewoon niet ongesteld kan worden met de implanon (hier was ik van bewust toen ik de keuze maakte). Dat is dus wel een nadeel- het is zeer betrouwbaar aangeschreven, maar je weet het maar nooit.

19-01-2024 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb last van heel vaak een opgeblazen buik en lang bloedverlies. Na ong. 8 maanden begint het iets meer “normaal” te worden.

22-02-2022 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
heb het staafje nu iets meer dan drie maanden geleden laten zetten, eerste 2 weken nergens last van, daarna begon het gedoe, ongeveer 8 weken lang ongesteld geweest, daarna was het eventjes over, maar nu ben ik alweer bijna 3 weken ongesteld en het lijkt er niet op dat het binnenkort gaat stoppen, kan niet zeggen dat je daar nou heel blij van wordt.

12-05-2020 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Staafje is opzich een hele makkelijke oplossing voor als je regelmatig je pil vergeet te nemen of als je bij de andere middelen je maandstonden nog doorkrijgt. De dag dat ik mijn staafje had laten steken had ik het eerste uurtje geen pijn alleen tintelingen, maar naarmate hij er langer inzat en ik mijn arm wou bewegen deed het enorm veel pijn. De dag die volgde was nie[lees meer...]t veel beter alles er rond zag paars zelfs bijna zwart de plakker mocht eraf en ik kon geen trui of iets op die plek verdragen dit schuurde enorm en deed egt veel pijn. Voor de toekomstige meisjes/vrouwen die denken nou nu heb ik egt veel pijn het wordt beter maar ik heb er toch een weekje last van gehad.

18-10-2022 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
ik heb heel veel acne gekregen van de inplanon, ze zeiden dan het na 3 maanden weg ging, maar ik heb het nu al langer dan een jaar. de dokters hebben veel geprobeerd maar niets hielp...

13-04-2022 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
Vanaf mijn 17e drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van de implanon. Ik had zelfs geen menstruaties meer. Vervolgens ging het mis toen ik hem liet verwisselen voor een tweede, opeens was ik een jaar lang elke dag ongesteld, waarna de huisarts mij aanraadde de minipil bij te gaan slikken. Dit verergerde het probleem alleen maar. Na ruim een jaar heb ik de 2e implanon[lees meer...] laten verwijderen en heb ik een kyleena spiraal geprobeerd, ook deze kon ik niet verdragen. Ik hoor uit mijn omgeving van steeds meer vrouwen terug dat bij plaatsing van een tweede implanon ernstige bijwerkingen optreden en zij vervolgens ook geen andere hormoonanticonceptie meer kunnen verdragen.

28-09-2020 | Vrouw | 17

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel (68mg)
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

19-09-2023 | Vrouw | 15
Endometriose
ik heb hem laten zetten toen ik 15 was. al 3/4 verschillende soorten pillen geprobeerd, maar niks bleek te helpen. uiteindelijk heb ik een ‘zware’ pil gekregen die ik in de ochtend en avond moest slikken. vond dit alles behalve ideaal dus ik wilde wat anders. spiraal werd hem voor mij niet aangezien ik (en de gynaecoloog) me te jong vonden en ze wilde dat ik zo lang mogeli[lees meer...]jk van een spiraal afbleef, waarom? ik heb geen idee. ik heb ook endometriose dus als ik ongesteld ben heb ik echt hartstikke veel pijn, dus ik wilde niet meer ongesteld worden tot dat ik zwanger wilde worden. dus toen werd het de implanon. het zetten ging erg makkelijk geen pijn niks, alleen ik ging slecht op de verdoving dus was bijna flauwgevallen. eerste 4 dagen nergens last van gehad. toen opeens ongesteld, heel veel buikpijn en pijn in m. onder rug gehad toen voor 2 dagen. daarna was ik ook nog ongesteld voor een paar dagen maar nergens last meer van. hij zit er nu een maandje in en hoop dat ik niet meer ongesteld word, en zo wel? dat ik tenminste niet zulke erge buikpijnen meer krijg.