etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

13-05-2018 | Vrouw | 37
etonogestrel (68mg)
sinds 2 jaar in het bezit van dit staafje in mijn arm. Het gebruiksgemak staat voorop. Nooit meer na hoeven denken om de pil te nemen. Maar sinds het implantaat heb ik al 2 jaar lang doorbraakbloedingen. Ook ben ik sinds het gebruik een aantal kilo aangekomen. Het libido is ook erg laag geworden (dus in deze gevallen werkt de anticonceptie zeker ook! ;) ) funest voor je se[lees meer...]ksleven! continu ongesteld en absoluut geen zin meer in seks.

17-11-2018 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Super gemakkelijk. 3 jaar lang niet meer hoeven denken aan de pil. Ik wordt echt te gemakkelijk zwanger. 1 x zwanger geraakt na de buikgriep en gebruik van de pil. 1 keer na 1 x pil vergeten, gemeenschap gehad.... volgende dag een morning-afterpil gehaald.... en toch zwanger! Dus vond dit een ideaale oplossing. Werkt goed tegen zwangerschap. Maar..... ik was altijd super g[lees meer...]oed gereguleerd ongesteld.... gewoon natuurlijk.... maar sinds ik de implanon heb ben ik onregelmatig, soms ben ik 2 maanden niet ongesteld, dan 2 weken achter elkaar... dan 3 maanden niet, dan wat spotting, of ik ben gewoon 5 weken achter elkaar ongesteld.... alles kan. Toch weegt het gebruiksgemak voor de ongemakken. Tuurlijk, als je continu ongesteld bent dan werkt dat inderdaad ontzettend goed tegen het voorkomen van een zwangerschap, je sexleven is totaal dood dan.....

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

10-01-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Na ons derde kindje voelde ons gezin compleet, maar vond het nog te vroeg voor een definitieve oplossing. Zocht iets wat samen met borstvoeding kon, en kwam uit bij de implanon. Deze geeft echt een minimale hoeveelheid hormonen af. Plaatsen kon niet bij mijn eigen huisarts, dus ben naar een gespecialiseerde huisarts gegaan via de website van implanon. Plaatsing was vervele[lees meer...]nd maar niet pijnlijk, en kreeg goede informatie. In het begin zeer licht ongesteld, nu na een jaar weer regelmatig en gemiddeld zwaar ongesteld. Al met al erg tevreden!

24-03-2019 | Vrouw | 39
Premenstrueel syndroom (PMS)
In januari 2018 heb ik een implanon gekregen. Mijn huisarts raadde me dit aan i.v.m. premenstruele klachten en ook omdat ik zo min mogelijk extra hormonen in mijn lijf wil. Sindsdien heb ik een onregelmatige cyclus. Het varieert van 21 dg naar 26 dg. Nooit een hele maand. Mijn ongesteldheid is ook onregelmatig namelijk 4, 5, 6 of 7 dagen lang. Helaas en dat is ook bekend h[lees meer...]eb ik last van haaruitval. Het zijn geen bossen haar wat ik verlies hoor maar elke keer als ik kam of douche verlies ik dus meer haren dan voor dat staafje in mijn arm. In het begin toen ik deze pil gebruikte merkte ik wel degelijk effect. Mijn PMS klachten waren een stuk minder maar nu ik het al meer dan een jaar gebruik zijn de klachten weer toegenomen. Ik gebruik nu ook een homeopatisch middel namelijk vitex agnus cactus (monnikspeper). Dit middel is te verkrijgen bij een gespecialiseerde drogist in Nederland. In Belgie wordt de monnikspeper door een huisarts als middel voorgeschreven en is het zelfs te verkrijgen in de apotheek daar. Zoals ik al zei het is homeopatisch dus baat het niet schaad het niet. Het is een stuk gezonder voor je lijf dan 'de pil' en blijkbaar zeer gewaardeerd in ons buurland.

13-11-2018 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Wat een verschrikkelijk ellende dit, ik had het precies 1 jaar toen het net geplaats was had ik de eerste 3 maanden zeer weinig menstruatie. Na drie maanden begon de ellende tussen de 3 tot 7 weken hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Ik keek dit even aan, want ik dacht hoort erbij, maar merkte ook veel last van hoofdpijn, stemmingswisselingen, neerslachtigheid en [lees meer...]gewichtstoename. Dus gisteren meteen laten verwijderen wat een opluchting en dit dus nooit meer.

29-10-2018 | Vrouw | 39
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Op maandag 14 mei 2018 is bij mij de Implanon geplaatst. Ingreepje van niks maar naderhand toch wel wat last gehad. Enorm blauwe plek en ik voel het staafje nog steeds redelijk goed zitten. De eerste weken na plaatsing niet ongesteld geworden, heb zelfs een overweging gemaakt om een zwangerschapstest te doen. Dit omdat ik pijnlijke borsten had en ze groeiden ineens weer. [lees meer...]Maar na een tijdje werd ik toch ongesteld, gelukkig. Helaas spreek ik nu niet meer van gelukkig zijn met mijn menstruatie. Ik werd het 2 oktober j.l. en dat heeft 21 dagen geduurd. Ik kijk het nog een aantal maanden aan maar als het niet beter wordt (dat wil zeggen dat ik minder menstrueer) dan laat ik de Implanon eruit halen. Ik lees ook veel over gewichtstoename, daar heb ik geen last van gehad. Wel heb ik maandelijks, meestal vlak voor de menstruatie los barst, een paar enorme pukkels...

19-09-2018 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
Wat een hel. Constant ongesteld geweest die 3 jaar. Ontzettend veel pijn dat ik bijna niet kon lopen. Voorgeschreven gekregen omdat ik al veel pijn had en meer ongesteld was dan niet. Nou dit werd alleen maar erger.

27-09-2020 | Vrouw | 41
etonogestrel (68mg)
Echt geen aanrader! Mijne is zoek, hoop dat het staafje alsnog gevonden wordt doormiddel van de echo die ik over 2 weken krijg en dan opnieuw naar de dokter voor het verwijderen. Momenteel een flinke bloeduitstorting op mn arm en hechtingen

09-12-2018 | Vrouw | 41
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik was altijd enorm onregelmatig ongesteld en had veel moeite de pil regelmatig in te nemen. In eerste instantie spiraaltje geprobeerd, maar daar had ik enorm last van. Toen in overleg met de huisarts gekozen voor de implanon. De eerste keer erin zetten ging prima, ik ben nu aan mijn vierde. Het wisselen van de implanon geeft afhankelijk van de vaardigheden van de per[lees meer...]soon die het doet wel of geen problemen. Als hij prikt, dan weet ik dat hij te ondiep is ingebracht, als hij helemaal niet voelbaar is, dan zit hij te diep, en dan wordt het eruit halen een hele toer. Dan kun je erop wachten dat een onaangename ervaring is. Ik heb nu eigenlijk geen menstruatie, en dat vind ik heerlijk! Zo tegen het begin van het derde jaar komen er wat doorbraak-bloedingen, maar niets om over naar huis te schrijven. Op basis van mijn ervaringen zou ik het iedereen aanbevelen.

27-09-2020 | Vrouw | 43
Vleesboom
bleek beste grote vleesboom te hebben... met het implantaat zou ik aan tonen alles geprobeerd te hebben... ondertussen loop ik al weken met tampon omdat ik blijf vloeien dat na 1.5 maand ik twijfel om hem te verwijderen en toch maar met me 43 jaar baarmoeder te laten verwijderen

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

27-12-2019 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik wil even mijn verhaal delen.ik heb in februari 2019 een Implanon laten zetten ivm aardig bloedverlies, de Implanon zou het bloeden minderen of zelfs uitblijven.. ik heb 2 maanden daar iets van gemerkt dat er 6 a 7 weken tussen zaten en dan weer 2 weken ongesteld was.. daarna ben ik Dus altijd ongesteld gebleven tot de dag van vandaag dat ze de Implanon verwijderd hebben[lees meer...] 7 maanden lang niet altijd even heftig, maar zonder ob of wat dan ook kon ik niet.. misschien zijn er meer personen die net als ik er geen fijne tijd mee hebben gehad.. hopelijk krijg ik nu weer een cyclus en gaat mn gezondheid er weer op vooruit

06-03-2019 | Vrouw | 48
Menstruatiepijn
Ik ben een van de eerste gebruikers, net na de testfase 18 jaar geleden in 2001. En vandaag heb ik de 7e laten zetten. Wat de laatste zal zijn vanwege de overgang. Bij mij geen tussentijdse bloedingen. En de manier van inbrengen is inmiddels heel erg verbeterd. Zou geen andere anticonceptie willen.

02-09-2019 | Vrouw | 51
etonogestrel (68mg)
Ik gebruik hem nu 9 jaar en zou vanwege mijn leeftijd, 51 geen volgende meer krijgen. Vanwege een ander medicijn (Ursochol) mocht ik geen pil slikken alleen Implanon of spiraaltje. Ik koos voor het eerste nadat ik reviews erover had gelezen en dat hij zeker op oudere leeftijd erg prettig werd bevonden. Ik voelde me inderdaad veel beter in alle opzichten met Implanon de afg[lees meer...]elopen jaren dan dat ik me ooit met de pil heb gevoeld. Ik viel spontaan 10 kilo af en nu hij net uitgewerkt lijkt te zijn krijg ik allerlei kwaaltjes, ik ben in 6 weken tijd 6 kilo aangekomen, ben lusteloos, stijfheid van de gewrichten, transpireren, slecht slapen etc.. Ik wil weer zo'n staafje!!! morgen naar de huisarts om te bespreken...

14-01-2019 | Vrouw | 51
etonogestrel (68mg)
Ivm gebruik ursodeoxycholzuur moest ik iets anders kiezen dan de pil. Dit werd de oplossing en bevalt mij beter dan wat dan ook. Ik voel me beter dan met elke andere hormoonpil.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (556) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (511) - Antibiotica - penicillines breedspectrum