Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen zware menstruatie opgeblazen gevoel bloedverlies migraine langdurige menstruatie onregelmatige menstruatie acute hoofdpijn overgewicht acne

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

04-11-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
De eerste keer implanon was een droom. Drie jaar nergens last van. Toen ik na drie jaar weer seksueel actief werd, werd ik ook opeens continue ongesteld. Dus huisarts nieuwe implanon geplaatst. De bijwerkingen zijn dit keer niet gering. Ik ben continue ongesteld of heb last van (bruine of witte vloed). Mijn humeur is een ramp. Ik ben altijd prikkelbaar en boos. Ik heb met [lees meer...]de huisarts besloten hem deze maand te verwijderen als er geen verbetering optreedt en als ik deze meningen zo eens “scan” lijkt het erop dat het de eerste keer een gelukstreffer betrof. Ik neem voorlopig even geen hormonen meer om uit te zoeken hoe mijn lichaam reageert.

04-11-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
Na mijn ongeplande zwangerschap die door de artsen voordien meldden dat de kans op een zwangerschap, vrijwel nihil was na de bevalling (aug 2019) toch maar een staafje laten plaatsen. Niet dat ik een vaste partner had en/of seksueel actief was, maar vooral tegen de krampen en PMS. Ik ben drie jaar lang vergeten dat ongesteldheid überhaupt bestond. Ik heb tijdens die 3 jaar[lees meer...] misschien twee keer wat spotting gehad, maar ook gemoedstoestand etc, prima. Pas na 3 jaar na de geboorte van m’n zoontje (dus juni 2022), werd ik weer seksueel actief en opeens ongesteld? En ook echt twee weken op, twee weken af. Met de huisarts besproken en in juli 2022 nieuwe laten plaatsen. M’n leven staat volledig op z’n kop. Ik kan emoties nauwelijks in bedwang houden, veel boosheid, prikkelbaar, kan weinig hebben en continue net niet ongesteld of extreem ongesteld. Om de dag bijv bruine afscheiding. Of 10 dagen hevig bloeden. ZO raar dat de eerste zó anders heeft gewerkt. Ik heb tot dusver pas tot de tweede pagina gelezen en maar 1 soortgelijk geval tegengekomen. Zij schrijft overigens wel dat ze dit vaker heeft gehoord. Dat de eerste perfect werkt en de tweede een ramp is. Ik ga hem zsm laten verwijderen. Dit is voor mijzelf maar zeker voor mijn directe omgeving echt niet leuk meer. Zo jammer. Momenteel ben ik niet seksueel actief dus ik denk dat ik even niets ga gebruiken. Eens kijken wat m’n lichaam doet. Spiraal wil ik niet ivm de pijn en prikpil erg veel hormonen evenals de pil.. dus geen opties?

16-02-2024 | Vrouw | 38
etonogestrel

overgewicht acute hoofdpijn onregelmatige menstruatie duizeligheid

Ik begon met de pil maar ik was mezelf niet, kort lontje, humeurig en somber. Toen ben ik over gegaan naar spiraaltje, werkte super tot mijn 3e keer plaatsing, ik had verschijnselen van verkeerde plaatsing, druk op de darmen en dagelijks buikpijn. Ik ben over gegaan naar inplanon. Ik had een aantal dagen last van stijve arm en erge duizeligheid, gelukkig trok dit weg. Hel[lees meer...]aas was ik wat kilo's aangekomen en heb ik regelmatig hoofdpijn. Af en toe verschuift mijn menstruatie anderhalf week later. Ik ben met moeite wel afgevallen. Vergeleken met andere anti conseptie is het zeker de moeite waard omdat in brengen veel malen prettiger is dan spiraaltje en kwa gemoedstoestand doet het me ook goed.

25-01-2022 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Het implanonstaafje heeft ruim een halfjaar in mijn arm gezeten en mij niet veel positiefs gebracht, zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Anticonceptie met hormonen zijn niet aan mij besteed. Het beheerst mijn leven op alle fronten.

30-12-2021 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Dit was mijn 3e implanon. De eerste heb ik 3 jaar gehad. Geweldig. Geen bijwerkingen en nooit meer ongesteld. De 2e was al een beetje een drama. Werd erg onregelmatig ongesteld. Laten verwijderen. Aan de pil. En nou in febr toch opnieuw laten plaatsen in de hoop dat het zou zijn als de eerste. Maar helaas na 10 maanden blij dat hij er uit is. Wat een verschrikkelijke bijwe[lees meer...]rkingen. Hij is er nu een week uit. En slaap na maanden eindelijk weer goed. Geen zere borsten meer. Ben weer een ander mens. Nee voor mij nooit meer de imolanon. Nu weer aan de pil.

09-11-2023 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Ik heb al 6 jaar af en aan last van periodes Met vreselijke duizeligheid. Alsof je op een boot staat de hele dag. Ook erg moe, haaruitval en niet lekker in mijn vel. Ik gebruik nu 6 jaar implanon en hij is van de week verwijderd. Ik hoop dat de klachten nu ook gaan verdwijnen. Herkennen andere vrouwen ook die duizeligheid?

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

26-02-2024 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)

somber voelen opgeblazen gevoel zware menstruatie

Ik heb er geen fijne ervaring mee. De eerste weken keek ik het aan en dacht dat ik er gewoon doorheen moest. Echter werden de klachten steeds erger. Ik kwam aan, kreeg acne, menstruatie bleef aanhouden. Ik heb hem eruit laten halen na een maand. Dat ging overigens niet makkelijk. Het staafje was zo erg ingenesteld, het heeft een paar sneetjes, geduw en getrek gekost voor d[lees meer...]at ding er eindelijk uit kon. Nooit meer.

04-09-2023 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
1e inplannon 3 jaar geweldig ervaren. Na de 2e inplannon werden de milde klachten super erg. Elke dag bloed verlies, emotioneel, extreem moe, vergeetachtig buikpijn. Zoveel klachten dat ik naar de dokter ging. Als je het moeilijk hebt met een situatie verergert het je klachten nog meer. Ik belandde in een burn out. Ik heb het inplannon laten verwijderen. Ik voelde gelijk [lees meer...]een blij en bevrijd gevoel. Nu 3 maanden later voel ik mij beter dan ooit. Wat ben ik blij dat dat rot ding uit mijn arm is. Lang leve het condoom.

27-09-2020 | Vrouw | 41
etonogestrel (68mg)
Echt geen aanrader! Mijne is zoek, hoop dat het staafje alsnog gevonden wordt doormiddel van de echo die ik over 2 weken krijg en dan opnieuw naar de dokter voor het verwijderen. Momenteel een flinke bloeduitstorting op mn arm en hechtingen

15-06-2021 | Vrouw | 43
Overgang
Implanon laten plaatsen ivm continue spotting en pijn in eierstokken tijdens de overgang, als laatste redmiddel ter voorkoming van een hysterectomie. Andere hormoonpreparaten in het verleden waren geen succes ivm bijwerkingen. De Implanon bleek voor mij helaas ook geen uitkomst te bieden. Later verwijderen ivm een continue menstruatie met flinke buikkrampen en enorme ha[lees meer...]aruitval. De plek waar de Implanon in mijn arm zat bleef ook gevoelig/pijnlijk.

02-05-2021 | Vrouw | 43
etonogestrel (68mg)
Dun slijmvlies in baarmoeder, daardoor regelmatig contact bloedingen. In het begin een heel jaar niet o gesteld, nu soms heel erg la g (twee weken) achter elkaar, zij het met zeer licht bloedverlies

27-09-2020 | Vrouw | 43
Vleesboom
bleek beste grote vleesboom te hebben... met het implantaat zou ik aan tonen alles geprobeerd te hebben... ondertussen loop ik al weken met tampon omdat ik blijf vloeien dat na 1.5 maand ik twijfel om hem te verwijderen en toch maar met me 43 jaar baarmoeder te laten verwijderen

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

02-09-2021 | Vrouw | 50
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vanaf mijn 45e werd ik om de 2 weken ongesteld met veel pijn en overlast. Daarvoor altijd regelmatig eens in de 28 dagen ongesteld met weinig klachten. Waarschijnlijk werd nieuwe menstruatie patroon door pre-overgang veroorzaakt. Sinds Implanon is ingebracht niet meer ongesteld geworden en nul overgangsklachten. Ben nu 50 jaar en kan het iedereen aanraden!

07-02-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na veel heftige bloedingen is er besloten voor een spiraaltje,maar helaas nog steeds heftige bloedingen.dus maar eruit gehaald.toen gingen we over op de implanon. Heb nu een paar maanden de implanon,maar ben al vanaf het begin ongesteld gebleven,wel 5 weken en dan 3 weken niet,en toen weer 5 weken en dan weer 3 weken niet,en zo gaat het maar door.het is verschrikkelijk .s[lees meer...]ta nu op de lijst voor novasure, hopen dat dit gaat helpen ,want het is een ramp. Heeft er iemand ook ervaring hiermee.