Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

somber voelen langdurige menstruatie duizeligheid buikklachten vermoeidheid bloedverlies opgeblazen gevoel buikkrampen zware menstruatie migraine

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

17-04-2021 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
WAAROM: Ik heb voor Implanon gekozen omdat ik mezelf wilde beschermen tegen zwangerschap, maar moeite heb met het consequent innemen van medicijnen, en het een griezelig idee vind om een fysiek spiraaltje in mijn baarmoeder te hebben zitten. PLAATSING: Het plaatsen van het staafje was niet pijnlijk en duurde ongeveer vijf minuten. Alleen de spuit van de verdoving deed zee[lees meer...]r. Ik heb ongeveer twee week pijn rond het staafje gehad terwijl mijn weefsel heelde. Daarna heb ik er niks meer van gevoeld - alleen bij bloedprikken doet het zeer als de band erop drukt. WERKING: Ik heb de volle 3 jaar opgebruikt en ben niet zwanger geworden. Ook is mijn menstruatie - na een aantal maand heel licht en onregelmatig te zijn geweest - uiteindelijk helemaal gestopt. Toen mijn menstruatie licht was, had ik geen menstruatiepijn. Dat was een bijkomend voordeel. BIJWERKINGEN: Ik heb lichte maar vervelende hormonale acne op mijn gezicht, hals, nek, schouders en borst. Ik ben in korte tijd 10 kilo aangekomen maar dit stabiliseerde rond een nieuw gewicht en schoot niet ongecontroleerd ver omhoog. Ik maak me soms zorgen over langetermijneffecten op mijn vruchtbaarheid omdat ik niet meer ongesteld word. Daar is geen reden voor anders dan mijn eigen onzekerheid, maar dat gevoel is wel iets om rekening mee te houden. CONCLUSIE: Ik ben tevreden met dit anticonceptiemiddel. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft relatief weinig bijwerkingen (vergeleken met de pil), en is effectief in zowel het voorkomen van zwangerschap als het verminderen van menstruatiepijn. PERSOONLIJK: Dit is de ervaring van Implanon in mijn lichaam. Ik heb mijn staafje tegelijkertijd met een vriendin laten plaatsen. Zij heeft het na twee week weer laten verwijderen omdat ze zeer zware bijwerkingen ervaarde. De bijwerkingen van het middel zijn dus helemaal persoonlijk. Hou daar rekening mee.

07-02-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Na veel heftige bloedingen is er besloten voor een spiraaltje,maar helaas nog steeds heftige bloedingen.dus maar eruit gehaald.toen gingen we over op de implanon. Heb nu een paar maanden de implanon,maar ben al vanaf het begin ongesteld gebleven,wel 5 weken en dan 3 weken niet,en toen weer 5 weken en dan weer 3 weken niet,en zo gaat het maar door.het is verschrikkelijk .s[lees meer...]ta nu op de lijst voor novasure, hopen dat dit gaat helpen ,want het is een ramp. Heeft er iemand ook ervaring hiermee.

30-12-2020 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu al ongeveer 1,5 jaar mijn hormoonspiraaltje en ik ben er over het algemeen erg tevreden over. Het is het eerste anticonceptiemiddel wat ik gebruik en ik ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van dit middel. Dat is ook de reden dat ik voor het hormoonspiraaltje heb gekozen (een van de betrouwbaarste die er bestaat). Ik heb wel wat bijwerkingen. Ten eerste mo[lees meer...]et ik wel ietsjes meer letten om op gewicht te blijven, maar ik heb gelukkig verder geen last van gewichtsschommelingen (alleen als ik ongesteld moet worden). Verder heeft het bij mij een jaar geduurd voordat mijn lichaam helemaal gewend was aan het staafje. Tegenwoordig heb ik wel een vast ritme in mijn menstruatie. Ik word gewoon ongesteld, heel erg licht en voor 5 dagen. Wel heb ik iets meer last van buikpijn/rugpijn de eerste dag(en). Maar hiervoor neem ik meestal een paracetamol en dat werkt prima. Twaalf dagen later bloed ik minimaal voor een dag (soms 2). Daarna duurt het weer 4 à 5 weken voordat ik mijn "echte" menstruatie weer krijg. Ik ben dus tevreden over hoe mijn menstruatie is op dit moment en ik ben blij dat het redelijk regelmatig is. Een ander ding dat mij is opgevallen is de gevoeligheid van borsten (en dan vooral een week of twee voor de menstruatie begint). Ik ben dus erg tevreden, en vind de bijwerkingen goed te doen. Het is makkelijk in gebruik, je hoeft er maar een keer in de drie jaar aan te denken en het inbrengen valt erg mee (dmv de verdoving).

11-12-2020 | Vrouw | 47
etonogestrel (68mg)
Ik ben aan mijn derde implanon bezig. Behalve dat ik vaak hoofdpijn had, beviel het goed. Zelden ongesteld ipv superziek met ongesteldheid. Heerlijk. Na 2 jaar lijkt hij bij mij uit te gaan werken en krijg ik veel en heftige bloedingen. Na het wisselen voor een nieuwe is dat normaal weg. Nu heb ik echter sinds 6 maanden een nieuwe en heb ik om de week een hele week licht [lees meer...]bloedverlies en die weken ook stemmingswisselingen, hoofdpijn en elke ochtend word ik depressief wakker. Ik weet niet of dat wat met de implanon te maken heeft. Ik ga maandag met de huisarts bespreken wat te doen overweeg hem na 5 jaar tevredenheid te verwijderen.

02-09-2020 | Vrouw | 25
etonogestrel (68mg)
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Bij het zetten kreeg ik een verdoving waardoor je het niet voelt. De pil vergat ik vaak, daarom heb ik voor de implanon gekozen. Onregelmatig word ik nu ongesteld, dat is wel jammer. In het begin was het ook vaak langer dan een week, maar dan licht ongesteld. Ik ben vooral blij dat ik niet elke dag de pil hoef in te nemen en da[lees meer...]t ik beschermd ben tegen zwangerschap.

05-01-2024 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Hi ik had een vraagje ik heb 2 dagen geleden voor het eerst weer seks gehad na een jaar. Vorig jaar was dan ook mijn eerste keer en na de seks bloedde ik ook gelijk. Nu ik weer seks heb gehad bloedde ik dus pas vandaag na 2 dagen pas en ik had vorige week buikgriep waardoor k een beetje buikpijn nog had maar dat houd nog steeds aan met bloedverlies. Ik vind het wel een bee[lees meer...]tje gek omdat het bij de eerste keer gelijk was en nu pas na 2 dagen. Ik heb zelf een Implanon dus ik ben beschermd tegen zwangerschap die heb ik nu ook al een jaar en ben in die jaar nog niet ongesteld geweest dus ik weet ook niet of dat weer verband heeft met elkaar. Omdat ik het gewoon beetje gek vind waarom ik nu pas bloed verlies. En nu is het dag 3 en ik heb nu het gevoel dat ik ongesteld ben onderbuikpijn en bloedverlies. Kan dit toevallig zijn dat ik nu ongesteld ben geworden met de Implanon of hoort dit niet?

22-11-2023 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Ik stopte met de pil omdat ik die een paar keer per maand vergat, wat niet handig is als je nog geen kinderen wilt. Ik ging opzoek naar een alternatief en kwam uit bij de implanon. Laten zetten toen ik net 1 dag ongesteld was en diezelfde dag stopte mijn ongesteldheid al. Daarna niet meer ongesteld geworden. Wat voor mij de enigste bijwerking is. Voor mij werkt de implanon[lees meer...] goed en ben er super tevreden mee.

24-04-2023 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Na het verwijderen van mijn spiraal wat totaal mis was gegaan en enorm veel pijn deed ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Toen kwam ik samen met mijn huisarts en mijn eigen online reaches op de hormonaal implantaat. Beste keuzen ooit! Na veel horror verhalen te hebben gelezen, heb ik toch besloten dit staafje te proberen. Bedenk ook dat mensen meestal alleen re[lees meer...]views achterlaten als ze ergens ontevreden over zijn. Daarom deel ik graag mijn positieven ervaring met jullie. Het plaatsen ging zeer gemakkelijk, pijnloos en stond binnen 5 minuten weer buiten de kliniek. Na 2 dagen ongesteld te zijn geweest heb ik geen bloedingen meer gekregen. Ook lees ik veel klachten over kilo's aankomen na het zetten v an het staafje. Stiekem vraag ik mij af hoe mensen weten dat dit door het staafje komt? Mijn advies is om dit staafje te proberen. Mocht je ontevreden zijn haal je dit staafje gemakkelijk door een sneden weer uit je arm.

04-11-2022 | Vrouw | 37
Premenstrueel syndroom (PMS)
De eerste keer implanon was een droom. Drie jaar nergens last van. Toen ik na drie jaar weer seksueel actief werd, werd ik ook opeens continue ongesteld. Dus huisarts nieuwe implanon geplaatst. De bijwerkingen zijn dit keer niet gering. Ik ben continue ongesteld of heb last van (bruine of witte vloed). Mijn humeur is een ramp. Ik ben altijd prikkelbaar en boos. Ik heb met [lees meer...]de huisarts besloten hem deze maand te verwijderen als er geen verbetering optreedt en als ik deze meningen zo eens “scan” lijkt het erop dat het de eerste keer een gelukstreffer betrof. Ik neem voorlopig even geen hormonen meer om uit te zoeken hoe mijn lichaam reageert.

02-09-2021 | Vrouw | 50
Onregelmatige menstruatiecyclus
Vanaf mijn 45e werd ik om de 2 weken ongesteld met veel pijn en overlast. Daarvoor altijd regelmatig eens in de 28 dagen ongesteld met weinig klachten. Waarschijnlijk werd nieuwe menstruatie patroon door pre-overgang veroorzaakt. Sinds Implanon is ingebracht niet meer ongesteld geworden en nul overgangsklachten. Ben nu 50 jaar en kan het iedereen aanraden!

31-07-2021 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)
Sinds een halfjaar nu een implanon. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik er graag niet aan wilde denken door het vele onregelmatig werken, waardoor ik de pil steeds vaker vergat. In overleg met mijn arts heb ik gekozen voor deze methode, want ik zag een spiraal niet zitten en wilde dit eerst proberen. En wat ben ik er blij mee! Het plaatsen stelde niks voor. Je voelt de verdo[lees meer...]ving en die brandt een beetje, maar daarna voel je helemaal niks meer. Ik had er wel een flinke blauwe plek van. Nadat dit was weggetrokken bleef er een heel klein bultje over. Dit is het enige wat je er van ziet. Je ziet hem absoluut niet in mijn arm zitten, maar kan hem wel voelen, zoals het hoort. Mijn arts raadde mij aan om de pil er de eerste 3 maanden naast te slikken, omdat dit kan helpen de veel voorkomende bijwerkingen niet te krijgen en deze veel voorkomende bijwerkingen na 3 maanden vaak wegtrekken. Ik was echter zelf erg nieuwsgierig wat het met mijn lichaam ging doen, dus na 1 maand ben ik gestopt de pil erbij te slikken. Ik ben toen 1 week later dan mijn stopweek ongesteld geworden. Dit was ook meteen mijn laatste keer dat ik ongesteld ben geworden en geniet nu van een goede bescherming zonder ongesteld te worden. Dit vind ik het aller fijnste van deze methode! Ik begon aan de pil door mijn hevige menstruatie en had erg veel pijn hierbij. Dit is ook niet terug gekomen met het overstappen. Ik zou niet anders meer willen dan een implanon en achteraf had ik al eerder van deze methode willen weten, want dan had ik hem ook al zeker eerder geplaatst!

06-06-2021 | Vrouw | 33
etonogestrel (68mg)
Ik ben intussen aan mijn derde staafje toe. Sinds ik de overstap heb gemaakt van de pil naar het staafje heb ik nog maar zelden last van migraine en zijn de aanvallen minder erg. Ook mijn stemmingswisselingen zijn verdwenen. Het is heel handig dat je hier maar om de drie jaar aan moet denken. Het onregelmatige bloedverlies (wel veel lichter dan voorheen) en het ongemak bij[lees meer...] het verwijderen van het staafje wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen.

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel (68mg)
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

07-01-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel (68mg)
Ik heb nu sinds september 2019 een implanon en ik ben er heel erg tevreden over! Hiervoor slikte ik een aantal jaar de anticonceptiepil. Hier had ik ook nauwelijks bijwerkingen van, alleen vergat ik nog wel eens een pil wat voor een hoop stress zorgde. Daarom koos ik er voor om een implanon te laten zetten. Het laten zetten was geheel pijnloos en ik heb na het zetten al[lees meer...]leen een paar dagen een gevoelige arm gehad. Wel heb ik een klein litteken op mijn arm, maar dit is ook bijna niet te voorkomen denk ik. Ik ben nog maar twee keer ongesteld geweest in de afgelopen maanden en beide keren ging het om lichte bloedingen en had ik ook nauwelijks krampen. Erg fijn! Als andere bijwerking merk ik dat mijn haar super snel vet wordt, binnen 1 dag. Mijn haar was altijd al vrij vet, maar ik merk dat het de afgelopen maanden erg is toegenomen. Maar verder eigenlijk geen bijwerkingen zoals gewichtstoename, acne, stemmingswisselingen etc. Ik ben er erg tevreden over en kan een implanon iedereen aanraden!

23-05-2020 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.

16-05-2020 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!