etonogestrel

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

24-03-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Ik heb ander half jaar geleden een implanon laten zetten. Sinds ik de implanon heb ben ik iedere dag ongesteld. ik heb heel veel last van de bijwerkingen en hormonen ook heb ik veel pijn tijdens het ongesteld zijn en dat had ik daarvoor niet ook heb ik veel last van stemmingswisselingen. Dus snel een afspraak maken bij de dokter om hem te verwijderen. Het valt mij i[lees meer...]edereen anders dit is mijn ervarinf

19-03-2018 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Sinds een paar maanden heb ik mijn implanon. Het staafje laten zetten is vrijwel pijnloos. Hij zat er binnen 2 minuten in. Ik ervaar geen bijwerkingen ermee. Het voordeel eraan is dat ik niet meer ongesteld wordt. Ook heb ik geen bijwerkingen meer , zoals die ik bij de anticonceptiepil had.

05-03-2018 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
Ik ging 2 maanden geleden naar de huisarts om het te hebben over anticonceptie. Ik had al veel gelezen over de implanon en dat veel vrouwen nauwelijks nog ongesteld worden en dat leek me wel wat. Ik heb hem laten zetten toen ik ongesteld was, zodat hij meteen zou werken. De eerste 2 weken merkte ik er weinig van, maar toen werd ik ineens alweer (licht) ongesteld. Vanaf d[lees meer...]ie tijd tot nu eigenlijk continu heel licht ongesteld. Het is niet heel heftig en ik heb ook totaal geen last van krampen, maar het is wel vervelend dat ik de hele tijd tampons bij me moet hebben. Voor mijn seksleven is het ook niet heel bevordelijk, omdat de rode vlag al bijna 2 maanden omhoog staat. Ook merk ik dat ik een stuk emotioneler ben dan voorheen. Ik huilde laatst al omdat ik geen kaas in mn koelkast had liggen voor een tosti, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het ene moment ben ik verdrietig, heb ik nergens zin in en het andere moment ben ik heel erg blij. Ik hoop dat dit gewoon kwaaltjes zijn omdat mijn lichaam moet wennen aan de hormonen, ik heb hiervoor 3 jaar totaal geen anticonceptiemiddel tot me genomen, dus hopelijk went mijn lichaam er nog aan.

20-02-2018 | Vrouw | 29

25-01-2018 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Na jaren dramatische menstruaties (zeer pijnlijk ivm endometriose) heb ik na de bevalling van mijn tweeling in januari 2012 de eerste implanon gekregen. Wat een verademing! Deze week krijg ik mijn derde implanon (2012 de eerste, 2015 de tweede en 2018 de derde). Ik ben na mijn zwangerschap geen een keer meer ongesteld geworden. En dus ook geen pijn meer gehad. Ik zou nooit[lees meer...] meer iets anders willen!

24-01-2018 | Vrouw | 18
etonogestrel (68mg)
Ik heb in november de implanon in mijn arm laten zetten. Dit verliep vrijwel pijnloos. Je krijgt en verdovingsprikjd en binnen 5 minuten zit ie er in. Sindsdien ben ik elke maand maar 1 dag ongesteld en dat valt eigenlijk niet eens ongesteld te noemen ik heb een kleine doorbloeding dan. Ik zit nu een stuk lekkerder in mijn vel. Ik heb veel minder stemmingswisselingen. [lees meer...]Ook mijn vreetbuien zijn afgenomen. Sinds de implanon ben ik 4 kilo kwijt terwijl ik niet per se op mijn eten ben gaan letten of meer ben gaan sporten. Merkte alleen dat mijn eetlust beetje afnam. Ik vind het dus echt een aanrader.

20-01-2018 | Vrouw | 44
Abnormaal vaginaal bloedverlies
10 jaar lang kampte ik ben zware PMS klachten en heftige menstruatie Het was zo heftig dat ik 3 van de 4 weken bezig was met het fenomeen ongesteld Begon eigenlijk met de eisprong .. Drama kon 2 dagen niet normaal zitten van de pijn Daarna was ik een week klachten vrij .. Na die week begon alle ellende opnieuw .. Een week voor mijn ongesteldheid zware rugpijnen [lees meer...]Vreselijke buikpijnen Migraine Zere ogen was op iedereen boos een emotioneel wrak zo voelde ik me 10 dagen heftig vloeien 4 pakken maandverband gingen er doorheen .. Heeft lang geduurd voordat ik de stap nam om naar de HA te gaan .. Ik had altijd zoiets tja het hoort bij het vrouw zijn .. Na mijn nieuwe baan was ik er zo klaar mee .. Dat ik besloot de gok te wagen .. Heb zelfs overwogen om de binnen boel eruit te laten halen .. Kon niet meer normaal functioneren .. HA adviseerde de Mirena .. Maar zelf wil ik geen gerommel aan de onderkant .. Dus vroeg ik een consult bij de gynaecoloog. Zij adviseerde om de Implanon eens te proberen .. Geen eisprong en ze zei dat het de pms klachten aanpakte .. Tijdens mijn ongesteld ben ik gegaan want dan ben je gelijk veilig .. Het inbrengen stelt niks voor en ik stond ook zo weer buiten .. Nog 2 weekjes een lichte spotten gehad .. Daarna niet meer ongesteld geweest .. Mijn zware pms klachten zijn verdwenen .. Ik weet werkelijk niet wat mij overkwam .. Wat een opluchting .. Heel veel spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb .. Ik ben een ander mens .. Bijwerkingen heb ik nauwelijks gehad ..

18-01-2018 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Per ongeluk zijn er twee implanons geplaatst. De volgende dag is 1 van de 2 verwijdert. Binnen een week begonnen de bijwerkingen en viel ik vrij snel in een depressie. Na een maand gepaard met hevige paniekaanvallen en de drang om zelfmoord te plegen. Vanwege de lichamelijke en psychische veranderingen vrij snel besloten de overblijvende implanon te verwijderen. Een paar m[lees meer...]aanden hormoonloos en nog steeds moeite met psychische klachten, in december opnieuw gestart met de pil en de klachten nemen nu ook af. Sinds mijn 12de aan de pil geweest, dus nooit echt een eigen hormoonbalans gehad.

15-01-2018 | Vrouw | 17
Afslanken - overgewicht
ik heb de implanon 2 van de 3 jaar gehad i.v.m extreme bijwerkingen. sinds de dag dat ik de implanon heb laten zetten ben ik extreem onregelmatig ongesteld. de eerste 3 maanden ben ik aan een stuk ongesteld geweest. daarna was het 3 weken lang ongesteld dan weer maar 2 weken soms zelfs maar 1 week. het klopte helemaal niet. daarbij ben ik ook nog eens ongeveer 20 kg aangek[lees meer...]omen. eerst woog ik altijd rond de 54 kg en nu iets van 77 kg. donderdag gaat de mijne eruit en ga ik over op de pil pleister. en ik heb al verhalen rondom gehoord van andere meiden dat ze al van de dag dat de implanon eruit was er meteen een aantal kilo's vanaf gingen. dus ik sta erop te wachten. ik raad jullie de implanon niet aan, maar het blijft natuurlijk jullie eigen keuze.

14-01-2018 | Vrouw | 15
etonogestrel (68mg)
Ik ben nog best jong (15) maar misschien ligt het daar aan hoor. Maar ik wordt dus niet meer ongesteld.. of eigenlijk krijg ik de krampen nog wel maar ik bloed niet meer. Nou las ik dat veel vrouwen helemaal niet meer ongesteld werden. Nu vondt ik het toch wel raar dat ik nog wel de 'echte' menstruatie krampen kreeg.. na het plaatsen van de inplanon heb ik wijnig veranderi[lees meer...]ngen gehad. Vooral was ik de eerste maand heel moe na het einde van de dag en snel geïriteerd en chagerijnig. Nu (3 maanden later) heb ik alleen nog last van het snelle iriteren aan mensen. Maar verder niks eigenlijk. Het werkt wel prima naar wens ;p ik zou het zeker aanraden! Maar niet schrikken als je niet meer ongesteld wordt, dat deed ik namelijk wel. Ik met mn domme kop dacht natuurlijk dat ik zwanger was. Maar voor de rest wel erg blij mee!

02-01-2018 | Vrouw | 39
etonogestrel (68mg)
Overgestapt van de pil naar Implanon omdat ik iedere maand in de stopweek migraine had. Daartussen in vaak hoofdpijn en duizeligheid. Nu 4 mnd al geen migraine en geen hoofdpijn gehad! Ben zo blij! Alleen de eerste week na het zetten ongesteld geweest en verder niet meer. Enige bijwerking is dat het rond het staafje jeukt en ik soms uitslag heb. Maar als dat het ergste is [lees meer...]...

02-01-2018 | Vrouw | 17
Bloedarmoede
Mijn ervaring met de implanon: De dokter raadde me dit aan voor mijn regels wat te verminderen aangezien ik veel bloedarmoede had/heb. Begin mei geplaatst en had er 1 maand geen last van. Geen maandstonden, geen bijwerkingen... begin juni kreeg ik mijn maandstonden terug en dacht dat dit misschien normaal kon zijn, maar de bloeding was evenveel als voor de implanon, w[lees meer...]at niet de bedoeling was. Ik heb sindsdien een halfjaar mijn maandstonden elke dag aan een stuk gehad. De ene dag wat feller als de andere, maar dit was ongelofelijk vervelend. Ik ben na 3 maanden van mijn bloedingen naar de huisarts gegaan die me vertelde dat het normaal was om de eerste 3 maanden bloedingen te hebben. We zijn meer als een halfjaar verder en heb er nog steeds last van. Buiten bloedingen heb ik extreem last gehad van gedragsveranderingen. Mijn vrienden, familie etc herkende me niet meer omdat ik een heel ander persoon werd, en niet positief bedoelt. Ben vrijwel zeker dat dit ook te maken heeft met de implanon. Ten slofte krijg je er nog eens een mooi(!) litteken bovenop! Geen goede ervaring dus, en ik raad het zeker niet aan want je weet niet hoe je lichaam hierop zal reageren. Morgen ben ik er eindelijk van verlost, dan kan mijn jaar wat mooier beginnen.

27-12-2017 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
Ik ben overgestapt naar de Implanon omdat ik niet tegen de pil kon. Ik werd telkens misselijk en moest soms overgeven na 5 verschillende pillen hebben gebruikt werd ik het zat en ging ik over na de Implanon. Dit beviel mij de eerste maanden heel erg, ik merkte wel altijd dat ik erg veel last had van moodswings, dan ben ik blij, dan ben ik verdrietig, dan ben ik boos. Ik be[lees meer...]n soms een half jaar niet ongesteld dan opeens twee dagen en maand niet dan opeens 10 dagen wel. Het is erg afwisselend. Ik ben laatste halfjaar aangekomen maar komt eerder door mezelf omdat ik gestopt bent met hockeyen. Ik ben tevreden want ik kan de pil niet gebruiken, maar als ik de keus had koos ik wel voor de pil omdat ik meer van structuur houd. Ik heb mij nooit echt verdiept in alternatieve anticoncepties omdat mijn moeder doktersassistent is van de gynaecologe en vond dat deze anticonceptie het best bij mij past. Ik heb wel meer haaruitval. Ik ga als deze 3 jaar om zijn (zit nu 1,5) wel weer de pil proberen en anders weer terug naar de Implanon. Ik ben wel tevreden maar vind het jammer dat ik mijn gevoelens niet in bedwang kan houden en dat het erg onregelmatig is.

16-12-2017 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik had heel erg last van menstruatiepijn. Elke maand lag ik weer op de badkamervloer pijn de lijden en flauw aan het vallen. Ik kon niet tegen de pil door de bijwerkingen. Toen maar een Implanon geprobeerd. Het zit er al een half jaar in en ik ben zeer tevreden! Bijna geen bijwerken, wel iets meer last van acne, haarverlies en afscheiding. Maar dat neem ik voor lief na a[lees meer...]lle pijn die ik heb ervaren met de menstruatie. Ik ben niet meer ongesteld geworden na het plaatsten dus ook geen pijn meer ervaren, Super!

13-02-2020 | Man | 18
etonogestrel (68mg)
Bij mij zit het staafje er nu nog geen 2 maanden in en hij is kwijt. Dat lees je goed. Kwijt. Ik had gelezen dat het staafje wel eens verplaatst in geval van gewichtstoename. Ik ben 48/50 kilo en dat was ik ook toen hij werd geplaatst. Mijn huisarts was zelfs verbaasd toen ik zei dat ik het staafje niet meer voelde. Ik ben 19 jaar en het staafje kan tot 5 jaar werken. Dit [lees meer...]betekend dus dat ik tot mijn 24e kans heb onvruchtbaar te zijn. Nu is dat misschien nog geen probleem want ik denk dat ik rond mijn 25e kinderen wil. Maar stel dit gebeurt bij iemand van hogere leeftijd. Dan kan ik me voorstellen dat het een kinderwens kan verpesten. Ik weet dat dit zeldzaam is, maar ik heb nergens gelezen dat dit mogelijk was dus ik vind het toch fijn om dit ergens te melden zodat andere dames alle risico's kennen voor ze dit nemen. Daarbij had ik de eerste week een schimmelinfectie die heel minderprettig was ( deze stond wel in de bijwerkingen). En ik verlies onregelmatig bloed. Daarmee bedoel ik. De afgelopen maanden bijna elke dag een paar uurtjes heel licht ongesteld.

23-02-2018 | Man | 23
etonogestrel (68mg)
ik ben de implanon gaan gebuiken omdat ik de pil niet met regelmaat nam en hem na een tijdje steeds vergeete. na verschillende mogelijkheden onderzocht te hebben leek deze me het makkelijkste. het plaatsen was niet dat je zegt heel pijnlijk. was wel de eerste tijd wennen dat er wat in mn arm zat maar nooit storend als in pijn of iets dergelijks. gelijk vanaf het begin is [lees meer...]mijn periode totaal onregelmatig geworden en geen pijl meer op te trekken. vaak ook meer dan een week aan het vloeien. na twee keer een hormoon boost die dan weer voor een maand of twee drie hielp begon het weer van voor af aan. nu in overleg met de huisarts aan het kijken voor een alternatief. dat wat hij moet doen, zorgen dat je niet zwanger raakt doet hij voor mij. de rest ben ik niet over te spreken.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum