Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

21-09-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
3 jaar geleden (sep 2019) de Kyleena laten zetten. Ik was daarvoor al een aantal jaar aan de pil maar zat daarbij niet lekker in m'n vel. Ik wilde iets anders proberen met 'minder' hormonen of een geleidelijke hormoonafgifte en kwam zo bij de Kyleena terecht. Ik vond het spannend hoe het zou uitpakken ivm de negatieve berichten hier, maar het is in alles meegevallen. Plaat[lees meer...]sing gebeurde gewoon bij de huisarts, snel klaar en de pijn viel mee. Na de tijd wat duizelig geweest en buikpijn gehad, maar dat was na een dag weer weg. De Kyleena bevalt mij super goed. Hij gaat er binnenkort uit ivm zwangerschapswens maar in de toekomst zou ik zeker weer voor de Kyleena kiezen als anticonceptie.

15-09-2022 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben overgestapt van de pil naar de kyleena, omdat ik met de pil veel last had van moodswings/ depressieve gevoelens/ niet mezelf. Met de kyleena heb ik van geen van die bijwerkingen last! Wel nog steeds last van bloedverlies. Ook in het begin veel buikpijn gehad, maar nu geen last meer van.

15-09-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
7 maanden geleden de Kyleena laten plaatsen. Dit was 3 maanden na mijn bevalling. De verloskundige zei dat dit een goede anticonceptie was voor vrouwen die borstvoeding gaven, omdat het ‘alleen lokaal hormonen afgeeft’ (inmiddels ben ik erachter dat dit de grootste onzin is). Een week later begon ik weer met werken na zwangerschapsverlof. Meteen kreeg ik dagelijks last van[lees meer...] extreme vermoeidheid en migraine (vaak zag ik ‘sterretjes’). Omdat ik dus net weer aan het werk was, dacht ik dat mijn klachten daarmee te maken hadden en vertelde ik mezelf om gewoon even door te zetten. Dit heb ik 1,5 maand volgehouden. Ik voelde mij toen zó ellendig dat ik 4,5 maanden thuis heb gezeten met ‘burnout klachten’. Had naast de eerder genoemde klachten inmiddels ook last van (sociale) angst (durfde amper de deur uit), brain fog (voelde alsof ik zweefde, niet echt deelnam aan de wereld om mij heen), misselijkheid en stemmingswisselingen. Heb mij nog nooit zo alleen en onbegrepen gevoeld. Gelukkig kon ik nog wel zorg dragen voor ons zoontje, maar dit vergde wel veel van mij en ik was helemaal opgebrand. Vorige week kwam ineens het besef dat alles wel eens door het spiraal zou kunnen komen. Heb hem nu bijna een week eruit en merkte de eerste dag een enorm opgelucht gevoel op, alsof de ‘waas’ weg was. Wel heb ik nog veel andere klachten en las ik dat het herstel een paar maanden kan duren. Het lichaam moet weer zelf hormonen gaan maken. Voor mij was en is dit nog steeds een vreselijke ervaring. Iedereen reageert natuurlijk anders en gelukkig is dit niet voor iedereen zo!

13-09-2022 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
In 1 woord: PIJN! Plaatsing van eerste keer Kyleena bij de huisarts ging goed en vrijwel geen pijn gehad (geplaatst tijdens menstruatie). Helaas zat de spiraal verkeerd en moest een nieuwe geplaatst worden maar deze keer bij de verloskundige. Wat heb ik een spijt… Wegens onregelmatige cycli geplaatst buiten mijn menstruatie. De pijn die ik heb gevoeld tijdens de behand[lees meer...]eling en de dagen daarna waren bijna ondraaglijk. Nu 1,5 week verder en heb ik inmiddels mijn menstruatie. De pijn is zo extreem intens dat ik vaak aan het huilen ben, zelfs medicatie helpt bijna niet. Ik heb ooit nierstenen gehad dus ik weet wat pijn is. Mijn pijngrens is niet snel bereikt, maar nu is die ver overschreden. Spiraal blijft voorlopig nog even zitten in de hoop dat de pijn weggaat na mijn menstruatie. Mocht dit niet zo zijn gaat die er meteen uit, want dit is niet uit te houden. Tip: spiraal laten zetten tijdens menstruatie. Denk er ook goed over na als je nog geen kinderen hebt gehad (zoals ik).

09-09-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Veel verhalen die op internet belanden zijn negatief, dus wil ik nu toch ook even een tevreden gebruiker laten horen :) Ik heb de spiraal nu sinds november 2019. Het plaatsen was wel even een moment pijnlijk maar het viel me reuze mee. Vantevoren wel even een ibuprofen genomen. Enkele dagen krampen gehad maar daarna niks meer. Ik merk nu af en toe spotting voor een dag of [lees meer...]twee waarbij ik ook wat krampen ervaar, maar verder geen zeer pijnlijke menstruaties meer. Daar ben ik heel blij om. Wel merk ik af en toe pijn bij vermoedelijk ovulatie. Van de pil kreeg ik psychische klachten, dat is hier niet aan de orde. Ik voel me prima, hoef er nooit aan te denken en het bevalt gewoon goed!

08-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Dames, ik heb het een jaar geprobeerd… mijn advies; doe het niet! Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als afgelopen jaar. Het plaatsen was een hel. Zeker drie maand extreme pijn in lies en onderbuik gehad. De dokter zei dat ik even moest wennen en vooral volhouden omdat het lichaam eraan moest wennen. Ik had vaak rond mijn eisprong en menstruatie extreme buikpijn, zo e[lees meer...]rg dat ik twee dagen voor pampus op de bank lag. Beenpijn en lies pijn. Extreme misselijkheid, geen eetlust, maar het aller ergste: ik voelde me absoluut niet mezelf. Ik had echt depressie klachten, zelfs naar een psycholoog geweest… ik heb hem er uit laten halen na een jaar en direct na het verwijderen heel erg opgelucht gevoel. Leeg. Geen beenpijn meer, geen opgezette buik en geen pijn in mn lies. De dokter probeerxe mij nog om te praten om het even te proberen. Godzijdank is dit ding eruit. Wat een opluchting.

30-08-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Door de vele negatieve geluiden op internet was ik huiverig om de kyleena te nemen. Uiteindelijk toch gedaan en zo tevreden, dus wil graag een positief tegengeluid laten horen! Ik heb hem laten zetten bij de huisarts en dit ging wat moeizaam omdat het haar niet helemaal lukte. Dit was dus even pijnlijk, maar niet iets waardoor ik het de volgende keer niet weer zou doen. De[lees meer...] rest van de dag hele lichte menstruatiekrampen en lichte bloedingen. Beide waren de volgende dag eigenlijk al weg. Ik ben nog 1 keer licht ongesteld geweest, verder nergens last van. Voor mij top! Ben overgestapt van de pil en hoef nergens meer aan te denken (maar was hormonen dus wel gewend en wist dat ik daar niet zoveel last van heb. Dit is wel een goede graadmeter - geen last van de pil dan waarschijnlijk ook niet van Kyleena). Echt een aanrader dus. Bij twijfel, overleg met vriendinnen etc. Want verhalen op internet vaak toch negatiever dan de meeste ervaringen!

21-08-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na 5 jaar de mirena spiraal gehad te hebben ben ik overgestapt naar de Kyleena. De reden dat ik ben overgestapt heeft te maken met dat de Kyleena minder hormonen bevat en dit mij beter leek voor mijn lichaam. Nu 9 maanden verder kan ik niet wachten om de spiraal te laten verwijderen. De lichamelijke/ en psychische klachten die ik ervaar voor en tijdens mijn ongesteldheid z[lees meer...]ijn super heftig. Het begon met buikkrampen/ rugpijn. Nu kan ik hier nog wel mee dealen maar dit werd vervolgd door enorme mood swings met mega depressieve gedachtes en een leeg gevoel. Alsof ik in een waas leefde. Daarnaast is m’n buik nog nooit zo opgeblazen geweest als nu en heb ik op de meest gekke momenten hoofdpijn. Dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn ongesteldheid die komt en gaat wanneer die er zelf zin in heeft. De onregelmatigheid van ongesteld worden geeft mij een super vervelend gevoel. Soms is het na amper 19 dagen alweer raak en kan het verschillen in duur van 6-10 dagen bloeden. Natuurlijk is ieder lichaam anders, maar ik kan in ieder geval niet wachten totdat hij eruit is en ben zeer benieuwd hoe mijn lichaam gaat reageren.

06-08-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Hi Dames, ik weet dat eigenlijk geen 1 vorm van anticonceptie ideaal is, maar na 4 jaar een kyleena spiraal te hebben gebruikt weet ik 1 ding zeker: nooit meer. Het plaatsen was geen enkel probleem. Maar, in de eerste 3 maanden kreeg ik bijna elke week bizarre buikpijn (ik had eerder nooit ergens last van). Natuurlijk met een echo gekeken of die wel goed zat, maar dat was [lees meer...]allemaal oke. Ik zal niet te lang van stof zijn, maar 4 jaar lang heb ik elke maand wel eens in onzekerheid gezeten of ik nou wel of niet zwanger zou zijn. Dit is super stressvol! Ik ben uiteindelijk 4 jaar lang onregelmatig ongesteld geweest, met vage klachten. Maar het ergste is nog wel, nu heb ik 1,5 maand mijn spiraal eruit, en ik heb geen last meer van: opgeblazen gevoel, mood swings, emotieloos en ik ben dus in 1,5 maand al zeker 7 kg kwijt door helemaal niks te doen. Ik voel me weer goed!! Ik sla mezelf voor mn kop dat ik die spiraal er niet eerder uit gehaald heb. Meiden, ik zal de kyleena hierdoor ook zeker niet aanraden. Probeer eerst eens of een koperspiraal goed voor je werkt :) want alle hormonen zijn killing.

29-07-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (52mg)
Zo blij met de Kyleena! Was een ramp voor mij met de pil ben niet goed in dat consequent innemen. En ben zo goed als van mijn menstruatie af. Ik bloed 1x per twee maanden een paar dagen een paar druppels. Is geen maandverband of tampon waard. Het zetten was even wat minder en die dag hele heftige krampen gehad waar ik mezelf doorheen moest puffen. Maar was het allemaal [lees meer...]10x waard met hoe makkelijk het nu is. Het enige nadeel is dat ik nu wel regelmatig pijnlijke borsten heb, maar daar leef ik wel mee. Mijn partner voelt het wel af en toe onder het vrijen maar heeft er geen enorme last van. Ben er blij mee en zou niet meer anders willen!

19-07-2022 | Vrouw | 32
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Ik heb op advies van de gynaecoloog de Kyleena laten plaatsen. Ik heb 2x eerder de Mirena geprobeerd en dit was het niet voor mij, dit MOEST het zijn volgens de Gynaecoloog want het bevatte weinig hormonen, dus minder bijwerkingen. Ik schrijf dese review voor vrouwen die de Mirena al hebben geprobeerd en nu over willen misschien naar de Kyleena! Doe het niet, het is al[lees meer...]lemaal onzin en de bijwerkingen zijn eindstand hetzelfde. Ik heb het 5 maanden geprobeerd. Los van de spotting dagelijks, wat overigens normaal is ben ik enorm veel haar verloren, heb nog een heel klein zielig bosje over. Mega migraine, gewoon ongesteld wat bij de mirena niet zo was, dikke pukkels op mijn rug en voorhoofd waar ik nooit last van had eerder, spierkrampen in mijn rug, overgeven en misselijkheid rondom mijn menstruatie, minder eetlust dus ik viel af en ijskoude handen en voeten. Ook had ik een griepperig gevoel vaak en een gevoel alsof ik in een waas leefde. Ik was er wel maar ik was er niet ofzo, heeeeeel vaag! Als je nog nooit eerder een spiraal hebt geprobeerd, dan kan het prima uitpakken! Wees niet bang daarvoor. Maar het verschil tussen een Mirena of een Kyleena is echt de grootste onzin. Gister dat ding eruit laten trekken (pijnloos) en voor mij voorlopig even niks. Hopelijk komt mijn haar dan ook terug. Word er doodongelukkig van.

18-07-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik slikte hiervoor ongeveer 5,5 jaar de pil maar ik had vooral in de stopweken last van migraine dus ik heb in maart dit spiraaltje laten plaatsen. Ik heb sindsdien geen migraine meer gehad, ik voel me minder moe, ik heb een veel hoger libido, ik heb een minder opgeblazen buik en ik heb geen stopweek meer waarin ik me vaak sneller verdrietig voelde. Verder ben ik helemaal [lees meer...]niet meer ongesteld geworden en heb ik geen last gehad van doorbraakbloedingen terwijl ik voor anticonceptie wel heel erg bloedde. Ik heb tot nu toe ook nog geen andere bijwerkingen, alleen sinds een paar weken best wel haaruitval maar ik weet niet of dat door het spiraaltje komt. Ik ben dus echt zeer blij met het spiraaltje en ik zou het zeker aanraden. Ik zou zelf alleen adviseren om hem in het ziekenhuis te laten plaatsen als je nog geen kinderen hebt gehad. De huisarts had bij mij veel moeite om hem te plaatsen al zit hij nu wel goed.

10-07-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 4 jaar geleden voor de Kyleena spiraal gekozen, omdat ik gek werd van de moodswings door de pil. Eerst nuvaring geprobeerd, echter toch voor spiraal gekozen. De eerste twee jaar waren prima, geen ongesteldheid, voelde me beter en geen last van acné (voorheen ook nooit gehad). Echter nadat ik een SOA heb gehad in 2020, daarvoor behandeld werd en na de controle test[lees meer...] negatief bleek te zijn kreeg ik last van en ervaar ik nog altijd de bijwerkingen zoals boven beschreven: acné, stemmingswisselingen, pijn bij vrijen, ongesteld en een zeurderig gevoel in de onderbuik met momenten. Heel fijn dat de dokter me bij de controletest ook pas zei dat ik de spiraal er beter uit had kunnen halen, omdat de bacterie zich ook rondom de spiraal kan nestelen. Dus voor de dames die dit overkomt: laat de spiraal er uit halen voordat je behandeld wordt voor een SOA!! Ik ben er nog altijd niet gerust om en heb daarom vorige week nogmaals een test laten doen, in afwachting van de uitslag.... Al met al ben ik nog in twijfel om hem er toch uit te laten halen. Met spiraal kan je niks reguleren in ongesteldheid, ben ik wekelijks down doordat ik weer nieuwe puistjes (en vaak ook onderhuidse ontstekingen) er bij krijg, ik voor mijn gevoel niks meer kan eten waar mijn huid niet meteen op reageert zoals suiker, zuivel, alcohol... GRR!

03-07-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena nu bijna 3 maanden en ik kan niet wachten tot ik hem er uit kan laten halen. Veel bloedingen, extreme krampen, pijn in de borsten, hoofdpijn, extreme vermoeidheid, depressie, extreem verlaagde libido en veel haaruitval. Ook last van brainfog/hersenmist (?) en flink wat kilo’s aangekomen. Voor de rest doet de Kyleena wel denk ik wat het moet doen, maar voo[lees meer...]r mij is het niet weggelegd.

27-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik gestopt was met de pil omdat ik zwanger wilde worden, merkte ik pas hoeveel last ik van de pil heb gehad. Ik dacht dat ik gewoon aanleg had voor negatieve gevoelens en gewoon niet hield van seks. Het is voor vrouwen immers anders dan voor mannen. Na de geboorte van mijn kinderen besloot ik daarom voor een spiraaltje te kiezen. Ik dacht minder last van de hormonen [lees meer...]te hebben als het om een kleine hoeveelheid ging die direct in de baarmoeder werden afgegeven. Ik begon weer last te krijgen van depressieve gevoelens, maar legde niet gelijk de link met het spiraaltje. Jonge kinderen zijn stressvol, mijn lichaam is allemaal veranderingen ondergaan, ik heb een vervelende baan, depressies komen voor in mijn familie, het komt door Corona, het komt door gebrek aan zonlicht, ik moet meer vitamine eten en meer sporten. Maar na 4 jaar, en een proces van eliminatie, heb ik toch het spiraaltje laten weghalen. Twee maanden pas verder, maar ik voel me goed! Die grauwe sluier is weg, ik voel me wakker! Ik heb afgewacht tot 'de bom weer viel', tot de bril weer op mijn neus zou vallen waardoor alles 'poep' lijkt. Goede periodes, slechte periodes, een cyclus die ik gewend was. Maar hij blijft weg! Wat erg dat ik me al die jaren zo naar heb gevoeld, zulke erge gedachten heb gehad, door zo iets stoms. Ik dacht echt dat het aan mij lag. Ik ben verder helemaal gezond, dus waarom zou ik last hebben van iets dat miljoenen vrouwen gebruiken! Ik wou dat meer vrouwen wisten wat een effect die hormonen op je hebben. Het heeft mij heel wat levensgeluk ontnomen. En ik denk dat er herl veel vrouwen last van hebben, zonder dat ze het weten.

25-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Wat een rot ding! Plaatsen was echt hells voor mij. Nooit zoveel pijn ervaren. Na 8 maanden dat ding in mn baarmoeder te hebben gehad bloedde ik nogsteeds dagelijks. Veel krampen ook tussendoor. Dokter wou in eerste instantie niks doen, moest het maximaal een jaar afwachten. Op en gegeven moment was ik er klaar mee en eiste ik een onderzoek en wou ik m eruit. Nu kon de dok[lees meer...]ter de touwtjes niet vinden en heeft het hoogstwaarschijnlijk een gat geboord in mijn baarmoeder. Leuk dat ik ook niet serieus genomen word door de dokter altijd. Mijn advies: begin er niet aan als je twijfelt. Ik ervaarde altijd extreme menstruaties en heb daarom voor de spiraal gekozen na advies, maar toch maar even lekker niet dus. Nu moet ik geopereerd worden, echt top. Natuurlijk voor iedereen anders, maar voor mij een dikke vette nee.