levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

03-03-2020 | Vrouw | 21
Stemmingswisselingen
Kyleena spiraal 1,5 jaar geleden laten plaatsen omdat ik last kreeg van stemmingswisselingen door de pil. Het plaatsen zelf ging soepel, van te voren 2x paracetamol ingenomen. Het voelde even vervelend maar heb de rest van de dag, op wat enkele krampen na, nergens last van gehad. Na een halfjaar bleef mijn menstruatie volledig weg. Dit was ook het moment dat de acne in m[lees meer...]ijn gezicht begon toe te nemen. Dit is het enige nadeel wat ik heb ervaren van het Kyleena spiraaltje. Om deze reden heb ik het spiraaltje vandaag helaas ook laten verwijderen.

27-02-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb deze genomen vanwege een onregelmatige menstruatie. Nu is m'n menstruatie regelmatig maar duurt hij langer en zijn m'n klachten erger dan eerst. Kan aan mij liggen maar het maakt me letterlijk ziek.

26-02-2020 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb eind 2018 gekozen om over te gaan van de Lovette pil naar een spiraaltje met hormonen. Omdat ik geen kinderen heb gehad adviseerde mijn huisarts me de Kyleena spiraal ipv een Mirena spiraal. Afspraak gemaakt om hem te laten zetten en oké, het is zeker niet leuk en echt wel even heel pijnlijk, maar het idee dat ik er 5 jaar geen omkijken naar heb was me ook veel[lees meer...] waard. Na aantal weken moest ik een controle echo laten maken om te kijken of hij goed zat en helaas zat hij toen te laag en was hij in de baarmoederhals gezakt. Ik heb toen een nieuwe moeten laten zetten en die zit nu gelukkig helemaal goed. Dat heeft verder weinig met het medicijn zelf te maken, dat was wrs gewoon pech en komt weleens voor. Ik heb nu dus inmiddels meer dan een jaar het spiraaltje en ben er blij mee. Geen last van bijwerkingen en verder geen omkijken naar je anticonceptie. Ook mijn vriend vindt dit een prettig systeem en ben blij dat ik van het dagelijks slikken van de pil af ben. Wordt inmiddels ook (bijna) nooit meer ongesteld. Heerlijk!

24-02-2020 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Heel fijn. Zetten is even wat minder fijn maar je hebt er 5 jaar lang ‘als het goed is’ bescherming tegen zwangerschap. Eerste half jaar onregelmatig ongesteld, daarna nam het af en nu 1 jaar verder word ik niet meer ongesteld. Merk nog wel wanneer de tijd is om ongesteld te zijn. Dit merk ik aan mijn lichaam, symptomen variëren per keer. Tijdje last gehad na[lees meer...] de sex, heftige buikkrampen met spontaan bloed verlies. Even terug gegaan naar de dokter, bleek dat de draden nog te lang waren. Even bijgeknipt en verder geen last meer gehad. Erg tevreden 😁

20-02-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was echt geen pretje, maar de periode daarna absoluut wel! De scherpe pijn nam gelukkig na een paar uur af en sindsdien heb ik geen klachten of bijwerkingen gehad. Nóg een bijkomend voordeel is dat ik niet meer ongesteld word. Het is dat ik het draadje kan voelen als ik enige moeite doe, anders zou ik amper geloven dat het spiraaltje in mijn lichaam zit. Ik merk[lees meer...] er namelijk helemaal niets van. Op en top tevreden dus!

20-02-2020 | Vrouw | 22
Stemmingswisselingen
Ik wil graag even een goed verhaal vertellen over het plaatsen van de Kyleena spiraal. Op internet zul je alleen maar de negatieve horror verhalen lezen, maar er zijn natuurlijk ook zeer veel goede verhalen. Ik heb de spiraal in de tweede dag van mijn ongesteldheid laten plaatsen. Allereerst brengt de (huis)arts de eendenbek in en meet ze de baarmoeder op. De baarmoeder[lees meer...]mond wordt dan vastgepakt. Dit voelt even als een hevige kramp, maar als je rustig blijft door ademen is dit goed te verdragen. Daarna wordt de spiraal uitgepakt en geplaatst. Dit voelt ook als een hevige kramp, maar is ook goed te verdragen. Zolang je rustig blijft liggen en vertelt wat je prettig vindt is het zo gepiept! Een uur voor het plaatsen heb ik een ibuprofen 200 mg en twee paracetamollen van 500 mg(1000 mg in totaal) ingenomen. Dit werkte goed. Ik ben 22, heb verder geen kinderen dus voor een jonge vrouw is de pijn ook goed te verdragen! Ik heb de spiraal gezet, aangezien ik van andere anticonceptie erge stemmingswisselingen krijg. Ik heb de spiraal gister laten zetten, dus zal binnenkort een nieuwe review er op zetten hoe het met de stemmingswisselingen gaat.

13-02-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Begonnen met de Yasmin pil tegen acné. Van de Yasmin overgegaan naar een zwaardere pil (microgynon 50) gegaan omdat ik doorbraakbloedingen kreeg. Die pil hielp niet, dus overgegaan naar de Kyleena. Niet meer ongesteld geweest, eerste maand een hele schone huid. Maar niks bleek minder waar helaas. Nu bijna 6 maand verder, last van overbeharing, haren groeien sneller en er g[lees meer...]roeien haren op plekken waarvan ik niet wist dat het kon. Ook is mijn acné vreselijk toegenomen, vooral op de wangen/kaaklijn. Nu Differin can de dokter gekregen tegen de acné. Ik geef het nog een paar maanden de tijd, anders ga ik de Yasmin weer slikken. (Terwijl ik juist zo blij was van de hormonen af te zijn.. grr).

08-02-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Hoi hoi! Ik (40) heb maandag op de 4e dag van mijn menstruatie mij eerste (kyleena) Spiraaltje laten zetten. Ik wilde in eerste instantie een koper Spiraaltje, maar hij zei dat ze die bijna nooit meer zetten. Tevens vertelde ik dat ik vroeger echt mega bloedde, en ik wel twijfelde of dat dan weer terug kon komen. Want een pr jaar terug raadde een gynocoloog hierom[lees meer...] een sterilisatie af wat ik toen wilde. Al met al op aanraden van deze dok die er 1 x in de week is bij mijn huisararts, gekozen voor de kyleena. Door de minste hormonen erin, want daar wil ik eigenlijk van af. Het plaatsen op zich viel me mee, tuurlijk het was af en toe wel ff raar en naar/gevoelig. Oja, alleen in 't begin was 't even een dingetje omdat hij mijn baarmoedermond niet goed kon vinden. Schijnbaar ligt ook mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld. Toen hij klaar was, kwam ik omhoog En toen voelde ik me ineens ff tegen een flauwte aanhangen haha Dus hij zo, voel je je goed? Dan mag je je wel weer aankleden hoor. Ik: eh Nou ik ga nog even weer liggen hoor hihi… Uiteindelijk trok 't wel wat weg. Toen aangekleed, en nog ff bij de assistente blijven zitten met een glas water. Ik was nl zelf met de auto… Nadien heb ik eigenlijk niet echt meer gebloed (net als bij 't zetten) en nu nog steeds alleen een heel licht kleurtje heel soms in mijn witte vloed. En alleen soms een beetje 't gevoel dat er een tampon niet helemaal goed in zit. Dus ook alle klachten tot nu toe vallen mij heel erg mee! Oh, ik voel BTW geen touwtjes zitten… Ook ik heb dit de volgende dag ff gecheckt… (hoop wel dat ze er nog ergens goed zitten, maar anders zien we dat wel over 6 wk bij de controle) Ik ben dus gewoon heel blij ermee :grinning::grinning::grinning: Kortom, ik hoop dat 't de komende jaren zo goed blijft, dan zet ik er wel weer 1. En naja na die zal ik wel in de overgang komen zo 'n beetje. Liefs Karin.

05-02-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Hier een positieve review! Na jarenlang de Marvelon pil te hebben geslikt toch maar de overstap gemaakt naar de kyleena spiraal. Door alle negatieve reviews twee jaar gewacht omdat ik het niet aan durfde. Had ik het maar eerder gedaan. Mijn hormonen gingen elke keer alle kanten op door de pil en ik werd extreem vermoeid en had hoofdpijn. Precies een week geleden de kyleen[lees meer...]a laten zetten bij de huisarts. Ik ben 22 en heb geen kinderen. Normaal heb ik ontzettend veel pijn tijdens mijn ongesteldheid dus ik dacht dat het weer raak zou zijn bij het zetten van mijn spiraal. Ik heb zo weinig "pijn" ervaren vergeleken met mijn ongesteldheidskrampen. Het vastpakken en opmeten van de baarmoeder deden geen pijn. Na het uitklappen van de spiraal iets van krampen gevoeld, maar die zijn niet noemenswaardig te voelen. Mijn spiraal werd te vroeg losgelaten waardoor hij meteen verwijderd moest worden en in de middag weer opnieuw geplaatst. Hier weer hetzelfde verhaal: geen pijn. Af en toe een krampje de dagen erna maar dat was het dan ook wel. Nu per dag een druppeltje bloedverlies dus dat zal met de weken ook wel verdwijnen. Mijn soepele plaatsing van het spiraal komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het zetten zo relaxed was. Ook al ging ik met trillende handjes heen, mijn dokter stelde mij zo op mn gemak. Dus tip: laat hem plaatsen bij een dokter/gynocoloog waar je vetrouwd mee bent. En laat je niet meeslepen door alle negatieve reacties. De personen die positief zijn over de kyleena schrijven vaak geen reviews. Sinds een paar dagen heb ik minder hoofdpijn, meer energie en geen gekke hormoonschommelingen meer. Dus ik ben tevreden!

02-02-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo, Ik heb even een vraag. Ik krijg dinsdag mijn eerste spiraaltje geplaatst. De kyleena. Nu heb ik zo 'n 25 jaar de pil gebruikt. Vorige week de laatste strip gehad. Zijn er vrouwen met een gelijknamige overstap? Dan ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen qua de bijwerkingen.. Op zich ga ik dus naar beneden wbt de hormonen. Is 't dan ook z[lees meer...]o dat de bijwerkingen juist meevallen? Of door de combi met 't ontpillen et nog best kans daarop? Groetjes Karin. (ik heb geen kinderen, en vind 't dus best spannend 😎)

22-01-2020 | Vrouw | 41
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo hoe bevalt de spiraal inmiddels?

11-01-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Ik heb het Kyleena spiraal eind juli bij mijn huisarts laten plaatsen, zelf vond ik het plaatsen ontzettend meevallen, misschien een paar seconden een scherpe pijn gevoeld maar dat was alles. Na een week had ik het idee de draadjes uit mij te voelen maar na een dag was dat gevoel ook weer weg. Bij de controle, 4 weken later, heb ik dit aangegeven maar er werd mij verteld d[lees meer...]at dat vrijwel onmogelijk was want volgens de assistente zat mijn spiraal "gewoon goed". Ik merkte wel vrij snel dat mijn gezicht er wat slechter uitzag, ik kreeg meer last van puistjes en over het algemeen een onzuivere huid. Ik bleef normaal ongesteld tot november, toen ben ik 22 dagen ongesteld geweest, niet veel maar wel bloedverlies. Dit gebeurde in december weer en daarnaast had ik ook pijn in mijn onderbuik en onderrug. Nu woon ik niet meer in Nederland dus ben ik naar een gynaecoloog gegaan, zij heeft een echo gemaakt en zag direct dat het spiraal heel erg gezakt was dus is deze er direct uitgehaald.

31-12-2019 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was ontzettend pijnlijn. Als ik het terug kon draaien had ik het niet laten doen. Ik heb niet snel pijn, maar dit was echt een helse pijn. Op schaal van 1-10 was het een 20. De middag na het plaatsen heb ik op de bank gelegen met kramp om de paar minuten. De tijd tussen de pijnkrampen werd steeds langer gelukkig. De volgende dag ging het op zich wel oke en kon i[lees meer...]k gewoon aan het werk. Een paar dagen later begon de periode waarin in een aantal dagen per week echt hevige pijnkrampen kreeg. De ene keer duurde het maar kort, de andere keer een uur lang. Ik heb de spiraal nu 2 maanden, dus nog maar kort. De pijn is eigenlijk vrij ondraaglijk maar ik kijk het nog aan omdat het anders allemaal voor niks is geweest. Ook lijkt de pijn langzamerhand minder te worden en met meer tijd tussen de krampen in. In het begin had ik last van wat bloedingen, maar niet hevig. Nu heb ik al een paar weken geen bloed meer gehad en hier ben ik heel blij mee. Verder geen last van emotionele bijwerkingen.

27-12-2019 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Anderhalf jaar heb ik de Kyleena gedragen. Ik kan me goed herinneren dat het plaatsen wel oké ging; de avond en de dag erna flauwtjes met buikpijn, maar best draaglijk. Ik bleef regelmatig, en geleidelijk met steeds minder bloedverlies, ongesteld worden maandelijks, en was verder heel tevreden over Kyleena. Tot op ongeveer anderhalve maand geleden. Onverklaarbare, heftige [lees meer...]buikkrampen traden op, depressieve stemmingen (waar ik voorheen niet bekend mee was) en mijn altijd regelmatige menstruatie bleef uit. Een aantal testen later (want ja - de dokter sloot buitenbaarmoederlijke niet uit), bleek dat gelukkig niet het geval te zijn. De pijn was inmiddels ondraaglijk en ik werd misselijk. Ookal zei de HA dat mijn draadjes nog goed zaten, hebben we toch de volgende dag gelijk een inwendige echo laten maken bij de gynaecoloog. Daaruit bleek dat de Kyleena was verzakt naar mijn baarmoederhals. Hij besloot dus een beetje z'n eigen plan te trekken. Toen ik vroeg hoe dit ineens na anderhalf jaar mogelijk was, kreeg ik het antwoord: 'als je nog regelmatig menstrueert, met bijbehorende buikkrampen, kan het zijn dat de Kyleena daardoor in beweging is gekomen'. Die dag erop meteen de Kyleena laten verwijderen en, in (spoed)overleg de Mirena laten zetten. Mirena is 'wat groter, dus gaat wat meer houvast bieden in mijn baarmoeder'. Voor wie dit overweegt: Mirena zetten heb ik als een stuk pijnlijker ervaren. Injectie met diclofenac gehad, want nog een uur heeft mijn lichaam nagetrild van de adrenaline (komt vrij door de pijn). Dic. in tabletvorm meegekregen, en af en toe eentje genomen als de napijn ondraaglijk was. Het is nu drie weken verder en het gaat goed. Los van de random momenten op de dag (soms 2 dagen goed, dan 1 dag even helse pijn) waarop ik vervelende buikpijn ervaar, die uitstraalt naar mijn bovenbenen. Gisteravond misselijk ervan. Over een maand een controle echo bij de gynecoloog ingepland. Ik hoop dat mijn lichaam snel went aan de Mirena! En dat jij iets aan mijn ervaring hebt. :-)

23-12-2019 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb sinds het plaatsen van de kyleena spiraal last van extreme haaruitval, zo erg zelfs dat ik een kale plek erdoor kreeg en er toen werd gezegd dat het kwam door een ziekte. Ik had nooit last van haaruitval en weet daarom zeker dat dit komt door de spiraal. Daarnaast heb ik hele gekke krampen in mijn onderbuik en heb ik nog altijd last van spotting, vaak 2 a 3 weken la[lees meer...]ng een paar druppels. Het is vreselijk. De dokter zei dat ik het 6-12 maanden de tijd moest geven voor mijn lichaam om eraan te wennen, maar ik heb het nu al 14 maanden en het is nog steeds kut dus ik denk dat het tijd is om het eruit te halen. Als mijn haaruitval, krampen en bloedingen dan stoppen, dan weet ik zeker dat het door de spiraal kwam en dat ik vaker naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

20-12-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Inmiddels ruim een jaar het Kyleena spiraal. Plaatsen was wat vervelend maar zeker niet pijnlijk daarna een aantal uurtjes last gehad van wat krampen, maar daarna nergens meer last van. Ongesteldheid is sindsdien niet meer terug gekomen. In het begin wat last gehad van zeer gevoelige borsten maar dat is inmiddels ook verdwenen. Na verloop van tijd libido omhoog gegaan en w[lees meer...]at kilo's afgevallen (na jaren de anticonceptie pil te hebben gebruikt). Wel last van acne gekregen, wat voor mij dan ook het enigste nadeel is. Geen rede voor mij om het spiraal te laten verwijderen en zou hem zo nog een 2e keer laten plaatsen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum