levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

07-10-2019 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
In maart 2019 heb ik de Kyleena laten plaatsen na ongeveer 7 jaar de pil te hebben geslikt. Omdat de Kyleena minder hormonen bevat en gebruiksvriendelijker was dan de pil heb ik hier voor gekozen. Nu, oktober 2019, ongeveer een half jaar later begin ik last te krijgen van vervelende bijwerkingen. Zo ben ik ineens heel paniekerig, terwijl ik een heel nuchter persoon ben, [lees meer...]heb ik plotseling hyperventilatie aanvallen, ben ik duizelig uit het niets, wordt mijn zicht slechter, heb ik de hele dag door honger en heb ik pijnlijke borsten. Ik wordt daarnaast nooit meer ongesteld en ook geen last van spatting. Ik ga de spiraal weer laten verwijderen. Ik ga toch maar weer over op de pil want ik merk dat ik mezelf niet meer ben. Bij vriendinnen is het overigens heel anders, die zweren bij de Kyleena spiraal en hebben nergens last van.

04-10-2019 | Vrouw | 35
levonorgestrel (52mg)
Nadat ik 2 jaar geen anticonceptie had gebruikt naar de huisarts gegaan voor het plaatsen van een spiraal. Omdat de huisarts niet zo geloofde in het verschil van hormonen tussen Mirena en Kyleena toch een Mirena spiraal genomen. Nou dat heb ik geweten, binnen 3 dagen wist ik me geen raad met mezelf, zat tegen het plafond van de hormonen en was compleet in de war! Omdat ik [lees meer...]vond dat ik het tóch een kans gegeven, na 3 maanden heb ik de Mirena laten wisselen voor een koperspiraal (deze wilde ik eerder niet ivm mogelijk toename bloedverlies) dat ging 1 cyclus goed, toen kreeg ik extreem veel bloedverlies. En met extreem bedoel ik écht extreem! Dus wéér terug naar de gynaecoloog en de koperspiraal laten wisselen voor een Kyleena. Die heb ik een paar maanden, geen last van hormonen en geen bloedverlies meer!! Ik ben echt super tevreden! Van het plaatsen/wisselen nooit laat gehad, was alle keren appeltje/eitje.

23-09-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Het zetten bij de huisarts stelde niks voor. De eerste weken wel last gehad van hele erge krampen en pijn in de onderrug. Het gevoel alsof je constant ongesteld bent. Nu een klein half jaar later heb ik voornamelijk last van stemmingswisselingen / depressieve gevoelens en acne en de nek en rondom mijn mond. Mijn idee is om hem nog te laten zitten tot we besluiten voor [lees meer...]ons eerste kindje te gaan. Daarna plaats ik hem niet meer terug en ga ik denk ik kiezen voor de koperspiraal. In ieder geval geen hormonen meer voor mij!

16-09-2019 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb hem nu exact 7 dagen. Wat een rollercoaster is dit! Ik had enorm veel stress voor de plaatsing (bij gynaecoloog) en deze viel voor mij enorm goed mee. Ik had tabletjes opvoorhand gekregen die ik daar beneden moest inbrengen, deze zouden de baarmoederhals moeten ontspannen. Ik weet niet of het goed hielp of ik er gewoon sowieso niets van voelde. Alleen begon toen de[lees meer...] “pret” pas. (Bij mijn maandstonden heb ik ook altijd een stevige reactie gehad van mijn hele lichaam. Voornamelijk toch van de baarmoeder die echt haar best deed om tot de laatste druppel te persen bij wijze van spreken.) Direct na het plaatsen voelde ik intense pijnen in mijn baarmoeder. Je kent ze wel, die pijnen die, hoe je ook gaat zitten of liggen, maar niet weg gaan. Die pijnen waarvan je hele lichaam verkrampt. Na iedere kramp is je lichaam dan ook op, en dan komt de volgende... Dat hield een paar uur aan en ik probeerde gewoon te slapen omdat ik merkte dat ik niet meer fatsoenlijk kon wandelen. Een paar uur laten werd ik wakker, geen pijn meer en ik voelde me uitgerust. (Jammer dat het 19u s’avonds was) verder ging alles goed. Mijn libido ging wat minder goed maar dat is sowieso bij mij niet erg stabiel. Zaterdag begon deze grap weer, alleen is hij nog niet gestopt. Weinig slaap, vette huid, krampen. Dit lijkt mij wel iets wazr de hormonen verantwoordelijk voor kunnen zijn. Ook lichte bloeding. Normaal kan ik emmers vullen en nu is het alsof er 1 druppel uitgeknepen wordt en mijn baarmoeder leeg is. Ik hoop dat de pijn afneemt. Anders zal ik hem toch laten verwijderen. Ik wacht nog een paar weken af.

27-08-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb reeds 2 jaar de Kyleena spiraal. Het plaatsen deed heel veel pijn, maar die was binnen de twee uur over. Op zich heb ik het eerste jaar niet veel last gehad van bijwerkingen (vaak pijnlijke borsten en prikkelbaar en depressief de week voor mijn regels). Het laatste jaar ben ik echter heel depressief en angstig met paniekaanvallen als gevolg. Deze gevoelens heb ik en[lees meer...]kele dagen voor en na mijn regels. Ik ga deze week nog mijn spiraal laten verwijderen.

23-08-2019 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb vroeger toen ik 14 was de Diana35 gekregen voor mijn overtollige haargroei en mijn acné. Heb deze pil zeer lang geslikt totdat het in het nieuws kwam en de “pilwereld” op z’n kop stond... Daarna heb ik de Yasmin (& de merkloze variant ervan) gekregen en na een jaar die geslikt te hebben kreeg ik last van melasma (zwangerschapsmasker). Hyperpigmentatie op mijn gezich[lees meer...]t, voorhoofd, naast mijn neus en boven mijn bovenlip. Ik heb dus gewoon en “pigmentsnor”. 🙁 Ik heb nu sinds een half jaar de kyleena omdat er gedacht werd dat het daardoor minder zou worden. Ik word helemaal stapelgek van mijn haargroei! Bizar, overbeharing ten top. Ik heb nooit meer gladde benen. Kan het 2x per dag scheren maar de haren zijn zo donker en stug dat je ze altijd ziet zitten (zwarte puntjes) en altijd voelt, een echte cactus! Mijn bikinilijn zit tot op mijn bovenbenen & mijn bovenbenen zitten nu ook vol met zwarte stugge haren 😢 terwijl dit altijd (donker)blond en zacht was. Nu is er echt geen beginnen meer aan. Scheren werkt niet best omdat ook alles ingroeit. Mega onzeker ben ik ervan. Heb een bloedonderzoek geeist bij de gynaecoloog maar daar kwam geen verhoogd testosteron uit. Volgende week kan ik mijn spiraaltje bij de huisarts laten verwijderen. Hopelijk kan ik dan weer aan de Yasmin en stopt/vermindert de haargroei weer. Heel vervelend ook dat mijn melasma ook niet wegtrekt, ik smeer factor 50 maar nog bruint het er gewoon doorheen. De gynaecoloog verwijst me teruf naar de dermatoloog (en die had me juist doorverwezen naar de gynaecoloog) iets met een kastje naar de muur?! 😔 Laseren zou dan de enige optie zijn en mijn melasma moet ik accepteren. Hoe dan? Ik ben 33...en op mijn blanke huid vallen die zwarte/donkere haren ook zo op. Zucht.... Jullie vrouwen/meiden die dit ook ervaren, Ik leef met echt jullie mee als HSP’er nog iets meer dan gemiddeld schat ik in. Persoonlijk vind ik het echt verschrikkelijk lastig om je mooi en schoon te voelen als je hiermee kampt.

17-08-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds dat de Kyleena bij mij is geplaatst ben ik zeer veel afgevallen, ondanks dat ik goed en gezond eet. Ook heb ik erg veel last gekregen van depressie, lusteloosheid, een vette huid en dus puistjes, maar mijn huid is tegelijkertijd ook weer erg droog... Het gewichtsverlies en de depressie vallen mij wel het zwaarst en ik wil de Kyleena dus ook weer laten verwijderen[lees meer...]. Het liefst stap ik weer over op de pil, ondanks dat deze migraine bij mij veroorzaakt, dat heb ik liever eens in de zoveel tijd dan alle bijwerkingen die ik nu heb...

13-08-2019 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Na jarenlang aan de anticonceptiepil en vervolgens na mijn 2 zwangerschappen de kyleena laten plaatsen. De eerste 5 maanden wel bijna iedere dag spotting gehad en na 6 maanden was dit over. Ik heb de spiraal nu bijna een jaar en ik heb nu alleen nog bloedverlies wanneer ik eigenlijk mijn menstruatie zou hebben, het verschil is wel dat dit met een inlegkruisje op te vangen [lees meer...]is, dus nauwelijks bloedverlies voor een dag of 3 maximaal. De anticonceptiepil gaf mij toch vaak depressieve gevoelens ik merkte dit pas op toen ik een tijd stopte met de pil, hoe ik mij tijdens de pil en zonder de pil voelde was een wereld van verschill en en had totaal geen zin meer in seks met de pil (microgynon 30), nu met de spiraal voel ik mij bijna helemaal hetzelfde als de periode dat ik geen pil slikte. De zin in seks is gewoon prima en geen depressieve gevoelens.

08-08-2019 | Vrouw | 24
Vaginale schimmelinfectie
Ik heb vier maanden geleden geprobeerd om de kyleena spiraal te laten plaatsen bij de gynaecoloog. Met een flinke paniek aanval tot gevolg. Daarna in overleg de kyleena laten plaatsen onder een roesje. Ik heb 6 weken spotting gehad. Daarna geen enkele echte bloeding meer. Alleen een dag wat bloedverlies in de maand. Echt heel weinig. Ik heb de spiraal laten plaatsen omdat[lees meer...] ik elke maand last had van vaginale schimmelinfecties met het gebruik van de pil. Alleen helaas... Tot nu toe is het iedere maand raak geweest. Baal er ontzettend van. En ook is mijn huid erg veranderd. Ik heb een hele vette huid gekregen en veel acne. Ik ga in overleg met de gynaecoloog of het niet beter is om de spiraal te laten verwijderen.

04-08-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik verschillende pillen heb geprobeerd, maar hierbij toch telkens bijwerkingen ervaarde zoals ; Sombere gevoelens, buikpijn en misselijkheid ervoor gekozen om een spiraal te laten zetten. Omdat de klyena nog minder hormonen bevat, hiervoor gekozen. Het plaatsen is pijnlijk maar het zetten duurt niet lang. De gyneacoloog heeft het bij mij gezet en was binnen 5 minu[lees meer...]ten klaar. Na het zetten nog 2 dagen wat licht bloedverlies en na 3 weken ook soort ‘mini’ ongesteld, maar verder geen bloedverlies meer gehad. Top, natuurlijk. Ook zijn mijn sombere gevoelens en buikpijn verdwenen. Eigenlijk helemaal geen last van de bijwerkingen van de klyeena. Soms wat lichte onderbuikkrampen maar dat is dan ook het enige. Misschien leuk om te vertellen dat mijn libido ook omhoog is gegaan. Als je dus niet goed tegen de ‘extra’ hormonen kan is deze spiraal een goede oplossing. Bij verdere vragen kunnen deze gesteld worden!

03-08-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen van de kylena mij wel een beetje tegen viel. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet echt voorbereid was op pijn. Vooral het moment dat mijn baarmoeder mond werd 'vastgepakt' vond ik erg pijnlijk. Daar werd ik ook wat duizelig van. Verder viel het alles mee. De dag zelf had ik daarna niet veel pijn maar voelde mijn baarmoeder wel wat be[lees meer...]urs om het zo maar uit te drukken. De dagen na de plaatsing was het wat gevoelig maar zeker niet pijnlijk. Helaas had ik de pech dat na een week ik enorm veel pijn kreeg. Zowel in mijn buik als in mijn rug. Het voelde als zware menstruatie pijn. Nu ben ik vrij hard voor mijzelf en dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan. Na 3 dagen heeft mijn partner mij toch naar de dokter gestuurd. Daar kon ik 2 dagen later een echo laten maken. De spiraal zat nog op zijn plek maar mijn lijft probeerde om deze er uit te krijgen. De zo genoemde afstotingsverschijnselen blijkbaar liep ik al 3 dagen rond met lichte weeën omdat mijn lijf de spiraal er uit wilde krijgen. Op advies van de dokter heb ik een week lang een hoge dosis pijnstillers geslikt in de hoop dat mijn lichaam zou kalmeren. Gelukkig gebeurde dit ook. Hierna heb ik niks anders dan plezier gehad van mijn spiraal. Na verloop van tijd bleef mijn menstruatie helemaal weg wat ik eerlijk gezegd heerlijk vind! De reden dat ik de spiraal maar zo kort heb laten zitten is omdat we nu toch gaan proberen een kindje te krijgen! Ik zou het iedereen aanraden. En het advies mee geven. Heb je klachten ga dan meteen naar de dokter en wacht niet zoals ik 3 dagen.

31-07-2019 | Vrouw | 26
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Eergisteren heb ik onder narcose het Mirena spiraaltje laten vervangen door een Kyleena spiraal en ik moet zeggen dat ik geen pijn had toen ik wakker werd, ik voelde me heel goed en had ook nauwelijks bloedverlies. Ik hoop dat ik me zo goed blijf voelen de komende vijf jaar, ben er echt heel tevreden mee.

24-07-2019 | Vrouw | 32

23-07-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
3 maanden na bevalling van mijn 1e kindje, heb ik de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts. Zag er erg tegenop door alle enge verhalen, maar ik heb nergens last van gehad bij het plaatsen. Voorheen altijd de pil geslikt, maar toch wel vaak migraine, waardoor ik de Kyleena wilde proberen. Want een condoom is ook niet alles. Een evt bijkomend voordeel is dat de menstruaties[lees meer...] sterk verminderen of zelfs uitblijven. Helaas heb ik nu 6 weken na plaatsing nog steeds dagelijks (licht) bloed verlies, wat wel tot de nodige ergenissen leidt. Ik hoop dat dit snel voorbij is. Heb sinds de bevalling eerst wel weer genoeg bloed verloren ;]

23-07-2019 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Van alle anticoncepties die ik heb gebruikt is de Kyleena de de minst kwade van het stel, maar daar is alles mee gezegd. Ik ben niet depressief of aangekomen (de pil), heb geen pijn tijdens de sex (alle andere spiraaltjes), heb geen constante bloederige afscheiding (koperspiraaltjes T-safe en gynefix) en ik heb mijn cyclus nog (niet met de mirena). Waar ik last van heb:[lees meer...] ik zit minder in mijn lichaam en meer in mijn hoofd wat resulteert in meer piekeren en een verlaagd libido. Ook ervaar ik minder fysieke geilheid en genot (orgasme is verminderd). Daarnaast is mijn lichaamsbeharing flink toegenomen, is de huid van mijn wangen onregelmatiger en heb ik meer mee-eters. Ik kan niet wachten tot er een toegankelijke mannelijke anticonceptie op de markt komt.

18-07-2019 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb na 1,5 de spiraal laten verwijderen en ik ga terug de NuvaRing gebruiken. Bij het plaatsen en verwijderen ben ik flauwgevallen. Na het plaatsen heb ik 2 weken in bed gelegen vanwege de pijn en andere bijwerkingen. Nadien nog maanden last van gehad. Uiteindelijk waren de bloedingen gestopt en ging het een periode beter. De laatste maand had ik terug ernstige bijwerki[lees meer...]ngen, extreme baarmoeder krampen, bloedingen, flauwvallen etc. Spijtig genoeg uiteindelijk gewoon laten verwijderen.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum