Kyleena

levonorgestrel

06-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Mirena laten verwijderen ivm bijwerkingen (ik ben erg gevoelig voor hormonen). Huisarts raadde de Kyleena aan: kleiner in afmeting (de Mirena voelde ik echt zitten, had vaak buikpijn) en minder hormonen. Ik keek erg op tegen het plaatsen, maar het stelde niks voor. Heb erna geen moment buikpijn gehad en pijnstilling was voor mij niet nodig. Diezelfde avond seks gehad en vo[lees meer...]elde niks van het spiraaltje. Ik ben lichter ongesteld dan zonder anticonceptie en het is inmiddels (bijna een jaar na het plaatsen) elke 5-6 weken ipv elke maand. Ik heb geen last van bijwerkingen en voel me veel beter dan toen ik nog meer hormonen binnenkreeg. Enige nadeel: de huisarts heeft het touwtje iets te kort afgeknipt waardoor het niet opkrult maar een puntje is, waardoor mijn vriend het soms voelt. Als jouw huisarts dat voorkomt is er natuurlijk niks aan de hand.
24-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

De kyleena gister en ‘so far, so good’ laten we maar zeggen. Het plaatsen deed absoluut niet pijn. Nergens last van gehad. De rest gaan we ontdekken..
22-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Heb sinds woensdag spiraal laten zetten. Het zetten deed even enkele seconden heel pijn maar is snel vergeten. 10min later bijna flauwgevallen tijdens nieuwe afspraak maken. Na een uur was ik thuis en heb ik hele avond zo n pijn gehad dat ik niet wist hoe draaien of keren. Uiteindelijk na 5u en 3 pijnstillers verder was de pijn weg. De dagen erna nog steeds men maandston[lees meer...]den en af en toe nog eens een steek in men buik of rug. Ben nog maar 4 dagen verder maar hoop dat dit snel beterd
20-12-2018

Zwangerschap

Ik heb vandaag op 20-12 het spiraaltje laten zetten . Ik las ook alle horror verhalen maar ook die waar alles goed gingen . Bij mij dus niet ! De eendenbekken plaatsen deed geen pijn maar het opmeten van de baarmoeder en het vast zetten van het spiraaltje deed zo verschrikkelijk veel pijn. Ben niet van plan dit nog eens te doen . Ik ben nu anderhalf uur verder En heb ampe[lees meer...]r buikpijn en wat bloedverlies . Wel heb ik ook moeten spugen naar het zetten .
15-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de spiraal sinds september 2018. Ik merk dat ik tijdens mijn menstruatie meer pijn heb. Ik vloei minder, maar wel een week langer. Ok ruik ik mijzelf(vagina) sinds ik de spiraal heb. Anderen ruiken het niet(ik heb het gevraagd). Het is een hele vreemde geur.
09-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik gebruik de Kyleena spiraal nu ruim een jaar. Het zetten hiervan was pijnlijk, maar dat was een heel kort moment dus voor mij zeker de komende 5 jaar waard. De rest van de dag wat kramp gehad, alsof ik erg ongesteld was. De kramp kwam in de weken er na nog weleens terug, daarna geen last meer van gehad. Ik heb nu iedere maand gedurende 3 dagen wat bloedverlies, maar stel[lees meer...]t eigenlijk niet zoveel voor. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen en eetbuien heb nu ik een spiraaltje heb ipv de pil. Mijn vriend voelde het spiraaltje of draadje in het begin wel zitten bij mij. Daar moesten we beiden aan wennen. Maar over het algemeen een positieve ervaring met het spiraaltje.
05-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Nou ik heb ook de stap gezet om met de pil te stoppen en een Kyleena spiraal daarvoor in de plaats te nemen. Pil slikte ik al sinds mijn 14de ongeveer dus heb dat zeker 9 jaar gedaan - laatste paar jaren heb ik de pil constant doorgeslikt ivm hevige hoofdpijn tijdens menstruatie. Ik wilde alleen van de hormonen af en zo kwam de Kyleena spiraal ter sprake. Veel gelezen onli[lees meer...]ne voordat ik echt de definitieve afspraak ging maken. Ik heb hem trouwens volledig gratis laten zetten bij de GGD - voor risico groepen (o.a. Meiden onder de 25 jaar) is dit allemaal(soa test, spiraal zelf en het laten zetten) gedekt. Mijn huisarts kon hem namelijk niet zetten en het laten zetten in een ziekenhuis betaalde mijn verzekering niet. Het zetten deed pijn! Niet verwacht - wel op voorbereid. Zoals ik zei: ik heb veel gelezen, maar de ervaringen die ik las hadden het over een heftige menstruatiekramp. Nou bij mij voelde het letterlijk alsof iemand m’n baarmoeder vasthield tussen 2 scherpe nagels en trok - wat ze dus ook letterlijk doen zodat je baarmoeder niet terug trekt wanneer ze de spiraal erin zetten. Dit was dus zo heavy dat ik bijna flauw viel haha! Ik werd wazig, lage bloeddruk en zo’n vissenkom situatie was er. Toen hielp de assistent me met ademhalen en toen ging het na 5 min wel weer goed. Ook wil ik erbij vermelden dat ik de pil heb doorgeslikt tot de dag dat ik de spiraal liet zetten, dit werd mij aangeraden. Dus ik was niet ongesteld tijdens het zetten - dit jan misschien de pijn verergeren? Maar daar kan ik niet over oordelen. De dag ervoor en 2 uur voor het plaatsen ibu profen genomen(volgens mij 600mg). Na het zetten had ik een zeurderige pijn, maar nog niet hevig. Ik ben gewoon gelijk door naar mijn les gegaan, dit was een les van 4 uur dus heb die gwn uitgezeten tot het eind en toen een uur naar huis gereisd met OV. Af en toe kreeg ik een hevige kramp, duurde max 10 seconden en dan was het weer weg. Volgende dag thuis gebleven omdat ik toen wel echt constant hevige krampen kreeg waarbij ik echt de hele dag op de bank heb gezeten met een warme kruik. De hevige krampen stopte 2 dagen na het zetten. Kort daarna veel bloedverlies alsof ik gewoon ongesteld was + de bijbehorende krampen maar niet super hevig etc. Nu inmiddels bijna 3 weken later en het bloeden is volledig gestopt na 2,5 week ongeveer. Heb ook al seks gehad - geen pijn en voelde ook niks (vriend ook niet). Ik wacht eigenlijk nu gewoon af op de eerstvolgende controle afspraak. Ik lees veel over gewichtstoename, vind wel dat je voorzichtig moet zijn voordat je zoiets concludeert aangezien er meer factoren bijkomen kijken dan alleen de spiraal. Ik sport 5x per week en eet bewust dus ik ben tot nu toe niks aangekomen - maar ik ga het wel in de gaten houden aangezien ik hem pas 3 weken heb ;). Verder eigenlijk alleen een opgeblazen buik/gevoel. Ik werd normaal gesproken in de ochtend altijd wakker met een platte buik en nu is dat niet zo. Maar dat is iets waar ik niet heel erg mee zit. Ik wilde deze ervaring delen omdat ik er zelf veel aan heb gehad toen ik hierover ging beslissen. Verder is het denk ik een kwestie van afwachten, het kan 3-6 maanden duren voordat je lichaam gewend is geraakt aan de spiraal dus dat ga ik nu gewoon doen.
25-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de Kyleena nu 24 weken en heb gedurende deze weken meer dagen bloed/bruin verlies gehad dan dat ik niets verloor. Ook neemt de kramp/rugpijn toe tijdens deze dagen. Momenteel “valt het mee”, 2 weken ongesteld en dan 3 weken niks (dat was echt geweldig), waarna ik nu alweer een week hevige krampen in buik en onderin mijn rug pijn en bloed/bruin verlies ervaar. Ik zit[lees meer...] echt in dubio of ik dit voort wil zetten.
20-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Mijn ervaring met de Kylena hormoonspiraal: dit is de nieuwste kleinste versie van hormoonspiraal, met minste hoeveelheid hormoon (19mg totaal, in vergelijking tot Myrena van 52mg is dit heel weinig = prettig!) Heb hem nu sinds eind augustus, dus 3 maanden, en kan nu wel zeggen dat het een enorme vooruitgang is vergeleken met de pil die ik jaren heb geslikt. Pluspunten: [lees meer...]+ mijn emoties zijn zeer stabiel. Geen gekke schommelingen meer, of opeens heel emotioneel/jaloers/bang/etc zijn. (Hier was sprake van tijdens pilgebruik). Gewoon mezelf en chill all the time. + (Al 3 maanden) niet meer ongesteld geweest. Ook niet zwanger haha, ik heb laatst nog getest voor de zekerheid. + Nauwelijks buikkrampen meer, want geen menstruatie meer. + Huid is egaler. Minder uitbarstingen van huge pukkels. De minpunten waren vooral in het begin, het laten inbrengen van de spiraal was zeer pijnlijk en naar gevoel. Deze pijn voelt als een wee zegmaar, die 3 dagen aanhoudt😂👍🏽 En ik heb 1 maand lang elke dag gebloed nadat hij was gezet. Maar daarna hield dit op. En de pijn was na 3 dagen ook zo goed als weg. Nu kan ik zeggen dat het de pijn echt waard is want heb er nu al zoveel profijt van en hoef nooit meer aan anti conceptie te denken! De spiraal haal ik eruit als ik kinderen wil. :-) hij is tot 5 jaar goed!
07-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds anderhalve maand heb ik het Kyleena spiraaltje. Toen ik hem liet zetten deed dat best wel veel pijn en ik ben er dezelfde dag nog goed ziek van geweest. Verder een paar dagen ernstige krampen wat voelde als menstruatie krampen maar dan nog ietsjes erger. Voorheen heb ik geen goeie ervaring gehad met de pil. Ik werd er depressief van en kreeg er veel puistjes door. Mi[lees meer...]jn huisarts adviseerde daarom om een spiraal met zo weinig mogelijke hormonen te nemen. Het leek wel te goed om waar te zijn. Verder heb ik sinds ik het Kyleena spiraaltje heb steeds meer lichamelijke en geestelijke klachten. Ik voelde mij de eerste twee weken goed. Ik merkte dat ik meer puistjes kreeg en een vettigere huid, maar ik dacht dat ik er even doorheen moest gaan. Sinds 4 weken zit ik niet goed in mijn vel en heb ik het gevoel alsof ik elk moment wel kan huilen. De laatste dagen is alles alleen maar erger geworden. Ik heb sinds kort ernstige slaap problemen waarvan slaapverlammingen met hallucinaties. Dood eng. Ik raad aan meisjes die graag van hun pil afwillen doordat zij niet goed tegen hormonen kunnen zeker NIET de Kyleena aan. Ik zou gaan voor een anticonceptie ZONDER hormonen.
06-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet zeggen dat ik voor de ingreep bij de gynaecoloog onwijs zenuwachtig was. Nadat ik een aantal recenties had gelezen over hoe pijnlijk zij het ervaren hadden ging ik met zwetende handen de behandelkamer in bij mijn gynaecoloog. Uiteindelijk heb ik van de verdoving in mijn baarmoedermond letterlijk niets gevoeld. Ondanks dat ik hier heel erg op gefocust was vanwege [lees meer...]mijn naaldenfobie. Het plaatsen van de Kyleena spiraal zelf viel mij ook alles mee. De baarmoeder zelf kan niet verdoofd worden waardoor je voor 5 seconden even het gevoel heb alsof er veel druk op komt te staan, maar dat is zo weer voorbij. Omdat het Kyleena spiraaltje ook relatief veel kleiner is heb ik na de plaatsing ook geen buikkrampen ervaren. Wel nog wat flink bloedverlies van de verdoving en de spiraal zelf! Naar mijn ervaring was het ondanks bij zenuwen zeker geen afrader. Laat je vooral niet beïnvloeden door alle horrorverhalen, maar probeer er (hoe moeilijk dat ook kan zijn) neutraal in te stappen!
02-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Als eerst wil ik zeggen dat ik heel onzeker over de overstap van pil naar spiraal ben geweest. Ik kreeg de Kyleena voorgesteld ivm de mindere hormonen en het kleiner formaat wat hij heeft. Het spiraal werd op mijn 3e menstruatie dag gezet. Het plaatsen heb ik ervaren als zeer pijnlijk en ik ben niet kleinzerig (maar goed, dit beleeft echt iedereen anders) . Ik diezelfd[lees meer...]e dag nog aardig wat zeurende buikpijn gehad (wat met pijnstilling onder controle te houden was) en de dagen daarna af en toe een hele lichte kramp. (Nu, 3,5 week verder): Ik merk dat ik sinds ik de Kyleena heb beter in mijn vel zit, minder moe ben en minder pieker (het valt mij nu pas op hoe heftig ik dus eigenlijk op de hormonen van de pil reageerde). Ik kan tot nu toe eigenlijk wel zeggen dat ik (nog) niets van de bijwerkingen merk. Het enige jammere (maar dat is ook bij ieder anders) is dat ik al vanaf het plaatsen non-stop aan het bloeden ben (meer dan alleen spotting). Al met al, als het bloeden snel wegtrekt, ben ik tevreden met de keuze om over te stappen naar de Kyleena!
01-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Na veel verschillende anti conceptie methodes gehad te hebben, via de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog voor het plaatsen van de Kyleena spiraal. Omdat dit spiraaltje minder hormonen zou bevatten had ik veel hoop dat ik dan eindelijk de ideale anticonceptie had gevonden. De plaatsing was oke. Het plaatsen was nis niet echt een pretje, maar zo erg horror verhalen d[lees meer...]ie ik had gelezen was het niet. Na het plaatsen bleef ik nog zeker 4 weken door menstrueren. In de loop van de maanden ging dit over naar bijna dagelijkse doorbraakb bloedingen. Ook kreeg ik in mijn gezicht last van een overmatige talgproductie met puistjes (voorheen nooit last van gehad), stemmingwisselingen, steken in mijn onderbuik. Kortom. Nu een kleine anderhalfjaar na plaatsing heb ik elke dag gehoopt dat dit wel weg zou gaan, maar ik ben er nu klaar mee. Anticonceptie heb ik nooit echt als een pretje ervaren, maar de Kyleena spat de kroon. Binnenkort ga ik retour naar de gynaecoloog, en dan laat ik hem weghalen!
28-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Plaatsing was afschuwelijk. Nog nooit zo iets ervaren. Hele dag veel last van gehad en pijn nam af in de dagen die volgden. Eerste maanden nog wel vaak krampen, maar niet of nauwelijks bloedverlies. Na 5 maanden twee keer wakker geschrokken van hele heftige pijn, zelfs naar huisartsenpost gegaan. Bleek niets aan de hand. Spiraal en baarmoeder later ook nog laten controlere[lees meer...]n middel echo, maar alles was goed. Inmiddels bij elkaar 7 maanden verder en heb nu standaard drie weken last van krampen en ben zelfs de afgelopen twee weken ongesteld geweest. Het is dan niet veel per dag, maar wel een lange tijd! Ik heb alles de de afgelopen periode bijgehouden en het komt er op neer dat ik een week nergens last van heb, geen pijn en geen menstruatie. En dan weer drie weken dagelijkse krampen. Ben er zelfs gewend aan geraakt. Maar is dit ok? Gelukkig geen last van andere bijwerkingen. In het begin wel opgemerkt dat mijn borsten kleiner werden (slikte voorheen de pil, waar ik nooit problemen mee ervoer, maar ik wilde minder hormonen), maar inmiddels is het weer zoals het was. Ook lijkt mijn buik wat meer opgezet, maar weet niet of dat werkelijk zo is of dat ik dit mij verbeeld. Om het positief af te sluiten: het feit dat ik niet meer dagelijks aan de pil moet denken en geen zorgen meer heb over de pil vergeten tijdens vakanties and so on, is heel fijn. :)
13-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Nadat ik gestopt ben met de pil wegens klachten door de hormonen, heb ik het een jaar zonder wat dan ook met hormonen erin geprobeerd. Echter, mijn menstruatiecyclus was onregelmatig, met vaker wel dan niet menstrueren. Tevens had ik enorm last van menstruatiekrampen, in zo'n mate dat ik enkele dagen niet mijn dagelijkse activiteiten kon uitvoeren. Ik heb nu sinds een maa[lees meer...]nd of 8 de Kyleena. Bewust deze spiraal in plaats van de Mirena gezien de lagere dosering hormonen. Het inbrengen was vreselijk, ik had enorme krampen. Naderhand viel het ongeveer een half uur mee, daarna startte krampen zoals ik ze nog nooit had ervaren. Huilend zat ik stil op de bank, niemand mocht me aanraken omdat ik bij elke beweging de pijn sterker voelde. Deze pijn heeft enkele dagen geduurd, waarna het iets afnam, en soms weg was. Ik heb echter nog een maand lang het merendeel van de weken zowel gevloeid als kramp gehad. Ik ben zelfs naar de huisarts gegaan (n.a.v. het advies in de bijsluiter) maar de echo liet zien dat het spiraaltje op de plek zat. Ik had gewoon pech, en moest het maar uitzitten. Na een half jaar kon ik de balans opmaken en pas dan had ik een realistisch beeld van hoe het op lange termijn zou zijn, werd me verteld. En daar zat ik, met de keuze tussen een hel met en zonder spiraal. Omdat ik wist dat mijn klachten zonder spiraal stabiel waren, heb ik 'm toch gehouden in de hoop dat de klachten met spiraal zouden verminderen. Ik ben nu driekwart jaar verder. Mijn haren zijn snel vet, ik heb last van mijn hoofdhuid, last van acne, de haartjes op mijn benen zijn van dun en blond naar stug en donker gegaan, ik heb meer haartjes op andere plekken waar eerst niet echt iets zat. Mijn stemming is niet somber zoals tijdens het slikken van de pil, maar is nu angstig. Ik ben bang voor dingen waar ik in het verleden niet van wakker lag. Na seks heb ik krampen op een heel specifieke plek rondom de spiraal. Ook bij heel veel stress voel ik daar steken, zelfs als ik niet menstrueer. Menstruatiekrampen zijn nog steeds hevig, en af en toe iets minder. Ik ben echter veel vaker ongesteld dan eerst dus dat is geen winst. Ik menstrueer zeker de helft van de maand, soms iets vaker, soms iets minder vaak. Het vloeien wisselt tijdens die keren van licht tot normaal. Kortom, ik heb geen afwezige cyclus, geen regelmatige cyclus, maar juist kortere en onregelmatige cyclus met ongeveer dezelfde menstruatieklachten plus aanvullende bijwerkingen. Oh, en ik heb flinke eetbuien het laatste half jaar, en minder controle dan daarvoor over wat ik eet. Erg vervelend, het is een wekelijkse strijd. In de eerste maanden na het zetten van de spiraal had ik overigens tevens veel maag- en darmklachten. De arts kon hier niets anders van maken dan PDS, maar het klinkt mij wat verdacht in de oren zo samen met de spiraal. Die klachten zijn nu gelukkig slechts sporadisch aanwezig. Het is natuurlijk moeilijk om 100% zeker te weten wat door de spiraal is veroorzaakt en welke klachten toevallig aanwezig zijn sinds het plaatsen. Dat weten we nooit zeker, er zijn zoveel factoren die daar een rol in kunnen hebben.. maar dit zijn mijn ervaringen tot zo ver. Ik ben blij dat ik beschermd ben tegen zwangerschappen, en weet niet hoe het zonder spiraal zou zijn gegaan, maar ben niet tevreden over de Kyleena. Het brengt me veel meer problemen dan ik anticipeerde, en behalve de anticonceptie helaas geen positieve bijwerkingen (minder pijn, minder menstrueren, regelmatige cyclus) zoals gehoopt.
06-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik kreeg het Kyleena spiraaltje na allergische reactie op oestrogenen. Deze zit nu 1jaar en 4maanden en heb alleen negatieve ervaringen. Het is mijn eerste. Het inbrengen gebeurde onder algemene narcose doordat ik chronische pijnpatiënt ben. Na het ontwaken kon ik het niet houden van de pijn! Dit ging na enkele uren beter. De weken/maanden erop bleef ik een bloeding hebben[lees meer...] en pms klachten, iets wat ik niet kende met de pil. Ik kreeg eierstokcyste kort na het plaatsen, maar verdween na enkele maanden. Nog tot op vandaag ervaar ik chroniscje buikpijn tussen 2 bloedingen. Tijdens ervaar ik geen pijn. Ik heb meer bijwerkingen ervan dan deugd.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum