Ervaringen met Kyleena

levonorgestrel

buikkrampen

20-10-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Sinds februari 2021 de kyleena spiraal laten zetten. Het zetten zelf was vreselijk pijnlijk; maar dat kwam ook omdat het mijn huisarts niet goed lukte en daarna alsnog naar het ziekenhuis moest om een echo te maken om te kijken of het goed zat. Dit bleek niet zo te zijn en moest ik wéér een afspraak bij het ziekenhuis maken om hem daar te laten zetten (+600 euro aan kosten[lees meer...] daardoor). Goed, eerste maanden zeer tevreden: ik werd niet ongesteld en ik had geen stemmingswisselingen (dit was de reden dat ik naar een spiraal was overgestapt). Sinds enkele maanden merk ik dat mijn borsten zeker een cup kleiner zijn geworden, waar ik wel van baal. Maar het allerergste is dat ik zoveel puistjes op mn kin heb gekregen... Ik kan smeren wat ik wil en ze blijven maar komen, terwijl ik van mezelf een super gave huid heb en dit altijd heb gehad. Ook merk ik dat ik weer heel snel kan huilen om de kleinste dingen. Al met al, de eerste maanden zeer tevreden maar ik heb nu besloten om hem eruit te halen en toch weer over te gaan op de pil.. Ik word gewoon zo onzeker van al die pukkels waarvan ik zeker weet dat ze door die spiraal komen.

10-10-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na een zeer vermoeiende zoektocht naar de juiste anticonceptie, liet ik in februari 2021 een spiraal plaatsen. Initieel was ik hier zeer tevreden van. Geen last bij de plaatsing. Af en toe wat buikkrampen in de dagen en weken nadien. Maar na 3-4 maanden kreeg ik enorm last van acné in mijn aangezicht en rug. Hiervoor heb ik verschillende pillen, de ring en een tijdje niets[lees meer...] gebruikt, en ik heb nog nooit zo’n erge acné ondervonden op mijn wangen, kin en rug. Erg pijnlijk en geeft een enorme deuk in het zelfvertrouwen. Nu terug gestart met een minipil die zou inwerken op de acné maar na de eerste maand is er slechts een lichte verbetering te zien...

23-09-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsing was onprettig maar heel kort. Daarna heb ik last gehad van wat schommelende emoties omdat mijn lichaam nogal moest wennen. De eerste maanden nog wel wat spotting gehad maar na 3 maanden werd ik nauwelijks meer ongesteld. Ideaal dus. Geen menstruatie en minder Hormonen in je lijf dan met de pil of myrena. Je hoeft nooit ergens aan te denken. Zeker een aanrader wat[lees meer...] mij betreft.

12-09-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Omdat ik naar mijn 2e zwangerschap dwars door de pil zwanger ben geraakt besloten een spiraal te nemen. Ik zag er erg tegenop om hem te plaatsen maar hier totaal geen last van gehad. Na mijn zwangerschap had ik wel iets last van haaruitval, ook omdat ik 2 zwangerschappen dicht op elkaar heb gehad. Al snel kreeg ik forse kale plekken en ben ik 1.5 maand ongesteld geweest. B[lees meer...]esloten om hem te verwijderen. Zijn er meer vrouwen die last hebben van haaruitval en wanneer groeide het haar terug ?

25-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik continu van de pil last kreeg van vaginale infecties overgestapt op dit spiraaltje. Het zetten deed pijn en de maanden erna ook. Maar het zit er nu 1,5 jaar in en ben hardstikke tevreden. Geen last meer van vaginanale schimmels of dat ik dik word. Ik kan eindelijk mijn gewicht onder controle houden en voel mij een stuk beter. Wel word ik iedere maand onge[lees meer...]steld en dit duurt ongeveer 10 dagen. Maar het is erg licht.

02-08-2021 | Vrouw | 33
Menstruatiepijn
Ik las hier vooraf naast de positieve ervaringen ook een hoop negatieve. Voor mij (33 jaar en geen kinderen) was de kylena een enorm positieve ervaring op alle fronten. Ik heb (net als 1 op de 5 vrouwen) PCOS. Daarnaast verklevingen in mijn buik en rond mijn eierstokken. Ik had altijd enorm last van mijn menstruaties: mijn stemming schommelde erg gedurende 3 van de 5 w[lees meer...]eken, de bloeding duurde minimaal een week en ik was er zeker twee dagen echt beroerd van. Toen ik cups ging gebruiken kwam ik erachter dat ik dubbel zoveel bloed verloor dan wat normaal al als zwaar bloedverlies gezien wordt. Eerder had ik verschillende pillen en de nuvaring geprobeerd maar bij alles had ik teveel last van bijwerkingen. Daarom koos ik voor de Kylena. Het plaatsen was tijdens mijn menstruatie. Dat schijnt fijner te zijn omdat je baarmoedermond dan weker is en iets open staat. Ik liet t door een gespecialiseerde verloskundige doen omdat dat door de zorgverzekeraar vergoed wordt (gaat niet van je eigen risico) en omdat die er net wat meer ervaring mee hebben dan huisartsen. Ik had een naproxen en twee paracetamol gehad. Tuurlijk voel je wel dat er iets gebeurt maar ik vond het de moeite niet. Het zal vast verschillen per vrouw maar zoals het bij mij ging is het echt niets om tegenop te zien. Voor mij was een nadeel dat ik de eerste twee maanden elke twee weken ongesteld was. In het begin ook even heftig als anders, maar! Daarna werd t minder heftig en duurde het veel minder lang. De draadjes krulden na een paar weken netjes om dus waren tijdens het vrijen niet meer voelbaar voor mijn vriend. Ik had verder helemaal geen bijwerkingen dus ik was super blij! 1 waarschuwing, het gebruik van cups wordt afgeraden. Hier is nog geen goed onderzoek naar gedaan maar door het vacuüm van de cup kun je het spiraaltje eruit trekken. Ook kun je per ongeluk de draadjes vast pakken bij het verwijderen van de cup. Ik dacht dat t mee zou vallen en heb toch heel bewust en heel voorzichtig de cup gebruikt. Na 5 maanden was ik het spiraaltje desondanks kwijt. Ik heb daarna een mirenaspiraaltje laten plaatsen. Dat was buiten mijn menstruatie om. Die plaatsing deed wel wat pijn. De verloskundige moet met een knijpertje je baarmoedermond vastpakken. Vorige keer voelde ik dat nauwelijks, dit keer voelde het een beetje als een steekje/ krampje maar nog steeds echt niets om je druk over te maken!

22-07-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang gebruik van Mycrogynon 50 was ik toe aan wat anders. Ik wilde niet weer aan de pil dus koos ik voor een spiraal. Op internet had ik mijn onderzoek gedaan waardoor ik op Kyleena ben uitgekomen. Het zetten was geen pretje en pijn had ik dan ook zeker. In het begin had ik meer en vaker last van ongesteldheid en steken. Na een half jaar merkte ik dat dat minder werd ma[lees meer...]ar kreeg ik meer puistjes zowel in mijn gezicht, rug en borst er voor terug. Ook dat mijn haar eerder vet wordt. Waar ik voorheen 1 a 2 keer in de week mijn haar waste is het nu om de dag of soms iedere dag geworden. De bovenkant ziet er dan vooral vet uit. Daarnaast ben ik niet altijd even scherp wat ik daarvoor niet had. Alsof je niet meteen doorhebt wat er om je heen gebeurt en je hersenen niet alles snel kunnen verwerken. Heel frustrerend. Dit heb ik eerder ergens gelezen, mevrouw had de spiraal eruit laten halen en vervolgens nergens meer last van. Nu een jaar verder ben ik toch aan het nadenken om de spiraal te laten verwijderen maar ben nog in dubio wat dan de vervanger gaat worden.

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel (19,5mg)
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

01-07-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor heen 7 jaar lang mirena gebruikt. Daarvan had ik regelmatig last van stemmingswisselingen maar was ook wel regelmatig ongesteld. Na mijn derde bevalling heb ik kyleena gekozen. Ik heb het nu al bijna meer dan 1 jaar en ik moet zeggen dat ik me toch wel veel beter voel aangezien er wat minder hormonen in ziet dan die van mireena.

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (52mg)
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.