levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

29-09-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Nadat ik op mijn 16e een Mirena spiraal liet plaatsen, omdat ik niet tegen de pil bleek te kunnen, werd ik al vrij snel niet meer ongesteld. 5 jaar later was het tijd voor vervanging en bood mijn huisarts mij de Kyleena spiraal aan. Ik ben nog nooit zwanger geweest dus dan was de Kyleena geschikter en had ook minder hormonen. Het plaatsen was niet prettig maar dubbel en dw[lees meer...]ars waard, na het zetten had ik minimaal bloedverlies voor 2 dagen daarna helemaal niks meer. Ik heb deze spiraal nu al 1,5 jaar en dus nog steeds geen bloedverlies en geen zwangerschap ;-). Verder heb ik geen last van bijwerkingen op heel soms wat steken in de onderbuik na, maar of dat nou hiervan is vind ik moeilijk te beoordelen. Al met al ben ik dik tevreden!

27-09-2020 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
In februari heb ik een Kylena spiraal laten plaatsen door mijn verloskundige. Na mijn twee zwangerschappen, was dit voor ons voorlopig de beste keuze voor anticonceptie. Ook mijn keuze in de hoop dat de menstruatie uiteindelijk uit zal blijven. Voor mijn zwangerschappen heb ik 10 jaar de anticonceptiepil geslikt. Daarna bijna 4 jaar, zonder anti conceptie vanwege kinde[lees meer...]rwens. Tussen 2 zwangerschappen door heb ik nog 1 jaartje een koperspiraal gehad, maar hierbij had ik 7 dagen een hevige menstruatie. Het plaatsen en de dagen erna heb ik geen klachten gehad, dus volledig pijnvrij. De eerste maanden verliepen mijn menstruaties normaal en voornamelijk geringe menstruatie. De laatste 3 tot 4 maanden kwamen de menstruatie om de 3 weken. Op dit moment heb ik sinds een week bruine afscheiding en het gevoel dat de menstruatie ieder moment kan beginnen, maar het zet niet door. Ook heb ik sinds 3 maanden stemmingswisselingen.

22-09-2020 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
ik was onwijs bang om een spiraal te laten zetten door alle horrorverhalen, ik zat te trillen in de stoel. De dokter legde rustig uit wat ze ging doen, wel rekening gehouden met het feit dat ik jong ben en nog nooit kinder had gehad, hierdoor zou het meer pijn kunnen gaan doen. Ik merkte er niks van, tijdens het ‘rechttrekken’ van mijn baarmoeder kreeg ik een kleine wee di[lees meer...]e 30/40 seconde duurde, van de rest heb ik niet eens iets gevoeld. met een goed en vrolijk gevoel liep ik 5 minuten later het ziekenhuis alweer uit. Dezelfde dag nog wel wat buikkrampen gehad, maar niet veel ernstiger als bij mijn reguliere ongesteldheid. Dus uit mijn ervaring komt, wat is dit een enorme aanrader!!! WOUW, 5 jaar beschermd😍

17-09-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Was top! Ik had altijd weinig klachten en werd al gauw niet meer ongesteld. Soms nog wel stemmingswisselingen, maar minder dan tijdens mijn normale cyclus. Uiteindelijk werd ik toch buitenbaarmoedelijk zwanger en moest ik met spoed geopereerd worden aan een eileider en leef ik nu met een eileider minder. Schijnbaar heel zeldzaam, maar het kan dus wel!

13-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Na zwanger te zijn geworden met het hebben van een koperspiraal zocht ik naar een andere oplossing. Ik heb vanaf mijn 14e de pil geslikt en door de jaren heen steeds een sterkere pil moeten nemen omdat ik veel tussendoor ongesteld werd en veel klachten had. Uiteindelijk ben ik op mijn 20e overgestapt naar een koperspiraal omdat ik van alle hormonen af wilde. Helaas na 1[lees meer...],5 jaar ongewenst zwanger geworden en gekozen om het te laten weg halen. Tijdens de behandeling, in goed overleg met de gynaecoloog, gekozen om een kylena spiraal te nemen. Mijn koperspiraal was verschoven waardoor de werking was afgenomen, bij een hormoonspiraal is die kans minder aanwezig. Ik moet zeggen dat ik sinds de plaatsing van mijn kylena veeeel minder klachten heb. Het plaatsen doet veel minder pijn als een koperspiraal en ik heb daarna eigenlijk maar een weekje (week 3 na het plaatsen) echt last gehad van krampen. Ik ben na 1x ongesteld te zijn in de derde week na de behandeling nu al 2 maanden niet ongesteld geweest (ook op zwangerschap getest) en heb veel minder buikpijn, hoofdpijn, acne, sombere gevoelens en onrust in mijn hoofd (wat ik had met mijn koperspiraal). De enige klachten die ik eigenlijk heb is dat ik 1x per maand 2 dagen een soort steken vanuit mijn bekken naar mijn bovenbeen heb. Dit is alleen aan de linkerkant. Vaak stoppen de steekjes na een paar uurtjes weer. Al met al ben ik heel erg tevreden!

08-09-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraaltje heeft mij ontzettend geholpen. Ik ben emotioneel stabiel geworden en mijn pms is zo goed als weg. Ook mijn migraine met aura aanvallen zijn weggebleven. Geef je lichaam even de tijd aan de hormonen te wennen. Wel wat haaruitval maar al met al ontzettend tevreden! Eindelijk rust in mijn hoofd!

27-08-2020 | Vrouw | 24
Menstruatiepijn
Overgestapt van pil naar kyleena omdat ik altijd veel last had tijdens de menstruatie. Door veel controles ivm pap etc was spiraal plaatsen niet handig, maar zodra het er allemaal weer goed uit zag heb ik hem meteen laten plaatsen. Plaatsen vond ik echt prima, ging heel snel en die “pijn” is super kort (nog niet zwanger geweest, dan is het blijkbaar nog minder gevoelig). S[lees meer...]indsdien wel wat kilo’s afgevallen en borsten zijn een stuk kleiner. Geen idee of dat er echt mee te maken heeft maar hoefde niet af te vallen dus hield me daar ook niet mee bezig. Al met al super tevreden, na het plaatsen nooit meer bloed gezien terwijl ik best heftig menstrueerde.

25-08-2020 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo! Ik ben een meid van 20 jaar oud die vorig jaar 2019 een Kylenaa spiraal heeft laten plaatsen. In het begin was deze zeer effectief. In de eerste maanden werd ik netjes na de zes weken ongesteld en daarna lekte ik bijna helemaal niet meer. Sinds begin 2020 werkte het averechts, na elke 2.5 weken werd ik ongesteld. Daarnaast kreeg ik ook vervelende bijklachten zoals; [lees meer...]heftige buikpijn, heftig bloedverlies en acne. Toch besloten met de dokter om de spiraal er uit te laten halen. Momenteel na jaren verschillende anticonceptie proberen, zeiden de doktoren dat ik beter zonder anticonceptie af ben. Kylenaa is een goede spiraal voor iemand die niet veel hormonen erbij wil hebben. Daarnaast vind ik deze niet geschikt voor meisjes en vrouwen die vaak last hebben van extreme buikpijn en/of bloedverlies.

19-08-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Na 4 jaar de prikpil te hebben gehad, 1,5 jaar niks te hebben geslikt, heb ik vervolgens de Kyleena spiraal 1,5 jaar gehad. Over het algemeen heb ik deze spiraal als TOP ervaren. Mentaal was ik dik in orde. Het plaatsen vond ik niet zo'n drama (het eruit halen overigens ook niet), maar sinds het plaatsen heb ik buikkrampen gekregen die vervolgens niet meer weg zijn gegaan.[lees meer...] Deze krampen kwamen op random moment en op een gegeven moment had ik vaker wel kramp dan niet. Ook waren de krampen na de seks erg heftig. Daardoor heb ik er helaas voor gekozen de spiraal eruit te laten halen.

11-08-2020 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Twee maanden geleden heb ik de Kyleena laten plaatsen. Tot heden ben ik er erg tevreden over. Ik deel hier graag mijn ervaring. Ik heb een medische achtergrond en hoop dat anderen er wat aan hebben. Wat mij opviel aan voorgaande reacties is dat veel mensen een grote overgang ervoeren van de pil naar de spiraal. Hierbij is het belangrijk dat bedacht wordt dat de pil je [lees meer...]hormonale schommelingen van je natuurlijke cyclus onderdrukt en dat bij de spiraal je eigen cyclus waarschijnlijk weer opgestart wordt. De spiraal voorkomt zwangerschap namelijk vooral door ondoorgankelijkheid van de baarmoedermond en de onmogelijkheid van innesteling van een eicel in de baarmoederwand. Bij je eigen natuurlijke cyclus kunnen emotionele schommelingen horen en andere lichamelijke klachten, die je niet hebt als je de pil slikt. De pil kan wel weer andere bijwerkingen hebben. Als je wilt weten hoe je je eigen cyclus ervaart, kan je ook tijdelijk stoppen met de pil, maar dit heeft natuurlijk ook weer zwangerschapsrisico's! Daarnaast is het goed om je te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ook merk ik dat vrouwen die negatieve ervaringen ergens mee hebben, dit sneller ergens zullen posten, dan vrouwen die positieve ervaringen hebben. Ten slotte is het goed om te beseffen dat hormonen op elke vrouw een ander effect hebben. Ik koos voor de Kyleena, omdat ik mijn eigen cyclus graag wilde behouden, want ik voel me levendiger met een natuurlijke cylcus en minder afgevlakt. Het plaatsen deed ik bij de huisarts. Dit was even vervelend, maar viel me erg mee. Na het plaatsen had ik sommige dagen wat zeurende pijn, maar ook dit viel mee. Mijn bloedverlies is weinig en nog wat onregelmatig. Mijn puistjes namen na het stoppen met de pil weer toe, maar zijn na het plaatsen van de Kyleena weer wat afgenomen. Ik heb de Kyleena nog maar kort, dus lange termijn effecten kan ik hier niet delen.

09-08-2020 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
De Kyleena spiraal was voor mij nogal een rollercoaster. Ik twijfelde lang over een spiraal en toen nog tussen de Mirena en Kyleena. Uiteindelijk heb ik in overleg voor de Kyleena gekozen, omdat deze kleiner is en minder hormonen heeft. De pijn van het inbrengen was echt niet prettig, maar duurde ook niet lang. Zou het niet graag nog eens willen doen ;) Kennelijk is het m[lees meer...]inder erg als je al een kind hebt gehad. Daarna begon het bloeden en de krampen. Menstruatiekrampen maar dan soort van stekender, snijdender. Ik moest dat 3 maanden aan kijken, ben wel op controle geweest. Soms bloedde ik niet op tijden van mijn menstruatie maar dan begon de ergste pijn. Dat duurde de derde maand zo lang achter elkaar dat ik maar een echo moest laten maken. Gelukkig was alles goed! Na zes maanden zou alle pijn toch sowieso weg moeten zijn dus dacht ik, ik ben nu al over de helft, even doorzetten. Snel daarna hield de pijn op! Heel af en toe een beetje bloed maar ook bijna niet meer ongesteld :) Dus als je er heel veel last van hebt, geef dan de hoop niet op! Verder trouwens wel last van acne, terwijl ik hiervoor altijd een gave huid had, dat is wel jammer. Qua mentale gezondheid kan ik niet goed zeggen of deze daar invloed op heeft, ik slik ook andere medicatie en wissel sowieso wel veel in emotie. Succes voor iedereen die dit aangaat! Toch jammer he dat de anticonceptie steeds op de vrouw aankomt, eigenlijk zijn alle opties best wel vervelend...

24-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben altijd gevoelig geweest voor hormonen. Vroeger 4 verschillende anticonceptiepillen gehad voordat ik overstapte naar de Mirena. Mirena 5 jaar gehad en zeer tevreden over geweest. Toen was het tijd om het spiraaltje te vervangen. Mijn huisarts heeft toen zonder overleg de Kyleena besteld. Hier zouden minder hormonen in zitten en hij is wat kleiner dan Mirena. Dus al[lees meer...]leen maar voordelen werd mij verteld. Dat zal dan wel goed zijn dacht ik... Nou dat heb ik geweten. Ongeveer 1 maand na het plaatste begonnen de eerste klachten. Hele heftige hartkloppingen met hyperventilatie en paniekaanvallen tot gevolg. Ik was mezelf niet meer. Werd heel somber, onzeker en vertrouwde mijn lichaam niet meer. Stemmingswisselingen, neerslachtigheid en op het randje van een depressie. De huisarts kon geen oorzaak vinden voor mijn klachten. Ik moest maar met iemand gaan praten want het klonk als psychische klachten. Na enkele maanden kon ik duidelijk een link leggen met mijn cyclus. Mijn huisarts zei dat het eigenlijk niet mogelijk was dat dit aan de Kyleena lag. Uiteindelijk toch de Kyleena weer laten verwijderen en de oude vertrouwde Mirena terug laten plaatsen. Dit is nu ongeveer 6 maanden geleden. Ik merkte direct verschil. Ik heb nog steeds last van de nasleep maar gelukkig gaat het stukken beter. Kyleena zal vast goed werken voor sommigen, maar ik zal er zeker nooit meer voor kiezen.

10-07-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Kyleena 4 maanden geleden laten plaatsen en ik ben erg tevreden. Het plaatsen was geen pretje, maar ik had het veel erger verwacht. Diezelfde dag wel heel erg last gehad van menstruatiepijn. Maar na die dag daarna was de pijn eigenlijk al over. In de afgelopen maanden zo nu en dan steken gehad (geen menstruatiepijn maar steken die ik echt 'uit de spiraal' voel k[lees meer...]omen). Maar die zijn van korte duur. Ook ongeveer 1 keer in de maand last van menstruatiekrampen. Daarnaast heb ik wel eens last van stemmingswisselingen. Soms ben ik opeens heel erg chagrijnig of down. Al met al dus paar bijwerkingen, maar niet storend. Zonder de kyleena zou ik ook last hebben van deze klachten (buikkrampen en stemmingswisselingen heb je ook tijdens een gewone menstruatie). Ik ben daarom erg tevreden, de Kyleena doet in ieder geval wat hij moet doen! Ik hoop dat ik hem over een paar maanden/jaren nog steeds zo fijn vindt.

28-06-2020 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Na nu bijna 3 jaar kyleena spiraal te hebben ben ik niet zwanger geworden. Wel wat last van bijwerkingen. Nog altijd depressiever dan voor Kyleena. Ook nog altijd onregelmatige menstruatie cyclus, soms wel maandelijks, soms drie/vier maanden niet dan een maand lang wel. Nu lijkt het weer maandelijks. Verder moe, vaak emotioneler en wat meer acne. Ook hele nare scherpe ste[lees meer...]ken gehad, een tijd lang zo nu en dan. Toen ook naar huisarts gegaan maar spiraal zat goed. Hoofdzakelijk door terugkomende/ aanhoudende depressieve stemming nog steeds momenten dat ik het er toch echt uit wil laten halen. Maar wat voor anticonceptie dan? Dus daarom toch maar wel Kyleena.

10-06-2020 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Eerst koper spiraal gehad, door onbekende klachten deze laten verwijderen. Omdat dit niet de veroorzaker was de kyleena gepakt omdat ik met koper spiraal vaak zo'n 10dg een bloeding had binnen een cyclus van 28dg, dus zo'n dikke 2wk geen bloeding en verder wel. Bij kyleena ervaar ik meer klachten aan mijn lijf. Ze zijn niet structureel, dus het komt zoals het komt en duu[lees meer...]rt zolang het duurt, maar ik voel me er lichamelijk niet prettig door. Waarom dan niet verwijderen? Het plaatsen deed ontzettend veel pijn en ik wil iets met zo min mogelijk hormonen. Een nieuwe koper spiraal betekent alweer zoveel pijn, daar kijk ik erg tegenop. Verder is er namelijk niets zonder hormonen.

09-06-2020 | Vrouw | 28
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb in oktober 2019 een kyleena spiraaltje laten zetten. Ik gebruikte al enkele jaren geen anticonceptie meer omdat de pil voor mij niet de oplossing was. De plaatsing was enorm pijnlijk. De eerste dagen na de plaatsing heb ik veel buikpijn gehad. Nadien verminderde het wel een beetje maar ik heb tot 2 maand continu steken in mijn buik gehad en zeurende pijn alsof je uw[lees meer...] eerste dag van de menstruatie hebt. Mijn regels bleven wel regelmatig maar duurde langer. Ondertussen zijn we meer dan een halfjaar verder en is de buikpijn bijna verdwenen. Ik wachtte af met hoop dat de klachten zouden verminderen maar nu is mijn menstruatie onregelmatig, ik heb ongeveer 2 weken mijn regels en dan 2 weken niet mijn regels. Sinds vandaag heb ik bloedproppen als ik naar de wc ga. Heeft iemand dit ook gehad? Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog om dit misschien er terug uit te halen want ik voel me echt niet goed. Als jullie me tips kunnen geven, dan hoor ik het graag

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum