Kyleena

levonorgestrel

13-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

In oktober 2018 heb ik de kyleena spiraal laten zetten. Hiervoor slikte ik al 5 jaar de pil en wilde ik graag iets anders proberen na alle verhalen over dat de pil veel hormonen bevatte. Het laten plaatsen van de pil vond ik geen fijne ervaring, het deed veel pijn en heb daarna nog een week lang buikpijn gehad. Vervolgens ben ik drie weken lang ongesteld geweest. Nu heb ik[lees meer...] de spiraal 4 maanden en moet ik zeggen dat mijn menstruatie langer is geworden dan met de pil. Ik ben nu vaak langer dan een week ongesteld terwijl ik met de pil max. 5 dagen ongesteld was. Ook kreeg ik na één a twee maanden hee erg last van acne, over mijn gezicht, borst en rug. Ik vind dit super vervelend en zit nu zelfs aan een 6 week durende antibiotica kuur. Mijn huisarts gaf zelfs aan om weer de pil te proberen om te kijken of de acne dan weg gaat. Ook heb ik sinds de spiraal ineens last van hoofdroos wat ik nog nooit gehad heb ik mijn leven. Ik las dat dit ook kan komen door de hormonen. Ik ben dus over het algemeen niet tevreden met de spiraal omdat ik te veel vervelende bijwerkingen heb gekregen. Mocht de acne na een tijd niet weggaan overweeg ook zeker om weer terug te gaan naar de pil. Super jammer want had toch wel gehoopt dat de spiraal iets voor mij zou zijn ivm de gebruiksvriendelijkheid.
12-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Het zetten ging bij mij heel goed. Ik heb van te voren naproxen ingenomen en ik denk dat dit heeft geholpen. De spiraal is in het ziekenhuis gezet en het zetten was niet fijn. Je baarmoeder trekt 2x samen. Eerst bij het opmeten en dan bij het zetten. Je hebt dus 2x pijn wat lijkt op menstruatiekrampen maar dan erger. Ik vond de pijn wel te doen en het was snel voorbij gelu[lees meer...]kkig. Op de dag zelf heb ik last gehad van lichte buikpijn. De volgende dag weer naproxen ingenomen toen ik weer buikpijn voelde en verder geen last meer gehad. Heb de spiraal nu bijna een maand en tot nu toe gaat alles prima. Ik heb nu 3 dagen afscheiding van oud bloed en verder geen pijn. Ik merkte vandaag wel dat ik opeens veel pukkels in mijn nek heb gekregen die daar eerst nooit zaten dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Verder ben ik er erg tevreden over en die horror verhalen die je altijd hoor over de spiraal vallen in werkelijkheid wel mee denk ik. Het verschilt per persoon en ligt ook aan je pijngrens.
09-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Afgelopen donderdag laten plaatsen. 1uur van te voren 2 pcm en 1 brufen genomen. Plaatsten was voor mij totaal niet pijnlijk, klein beetje on gemakkelijk gevoel maar dat is denk ik normaal. Ik heb wel al 1 kindje dus misschien dat dat wel verschil maakt met vrouwen die (nog) geen kindje hebben gehad. Na het zetten 2 dagen wat bloed verloren dat is nu ook over. Hopel[lees meer...]ijk blijft het zo soepel gaan. Over 3 maanden zal ik nog eens een reactie plaatsen.
01-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Spiraaltje plaatsen was heel goed te doen. Ik voelde even 2 tellen pijn, maar het viel me echt reuze mee. )Heb nog geen kinderen) Aan te raden: een half uur van tevoren 2 paracetamol 500mg. Ik kon mij redelijk goed ontspannen tijdens de ingreep. Het hielp mij om me te focussen op iets dat ik zag in de ruimte en daar volledig mn aandacht op te richten. Het ging erg vlot, [lees meer...]ook erna enkel lichte krampjes en nu jaren beschermd👌
28-02-2019

Longembolie

Heb nu bijna een jaar de Kyleena spiraal en ik heb er gezien mijn hormonenhuishouding weinig aan. Het houdt voor mij alleen zwangerschap tegen en geeft te weinig hormoon af. Ik heb PCOS en eigenlijk heb ik meer hormonen nodig. Nu mag ik de pil niet meer gebruiken omdat ik bijna een jaar geleden een dubbele longembolie heb gehad. Daarnaast heb ik Factor V Leiden en mag ik n[lees meer...]iets anders. Ik heb inmiddels meerdere malen seks gehad en iedere keer bloed ik er zeker 3 dagen na nog. Nu ben ik zelfs gewoon vol ongesteld met acne etc. Of het nu contactbloeding is of niet..ik word er niet blij van. Ik denk er dan ook over na om hem eruit te laten halen.
27-02-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb op 25-2 mijn kyleena spiraal laten zetten. Ik was ontzettend nerveus over de verhalen die ik op internet had gelezen over het laten zetten. Alles was goed te doen, echo, onderzoek. Alleen het spiraaltje in de baarmoeder plaatsen was bij mij wel even vervelend omdat het niet lukte, maar ik dacht ik moet hier gewoon even doorheen! Ik heb hem laten zetten op mijn 4e da[lees meer...]g dat ik ongesteld was en dat was ook wel prettig. Ik ben nu 3 dagen verder en heb een heel klein beetje bloedverlies. Heb af en toe zeurende buikpijn, maar ik kan dit soort buikpijn altijd wel accepteren want ik weet gewoon waar het van komt! Ontzettend fijn dat ik nu 5 jaar niet meer aan de pil hoef te denken! En hopen dat m’n ongesteldheid weg blijft! Voor degene die er tegen opzitten om het plaatsen, gewoon ontspannen! Ook al doet het eventjes pijn, je hebt 5 jaar profijt van
26-02-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Eind juli 2018 heb ik de Kyleena spiraal laten plaatsen. Hoewel ik opzag tegen de plaatsing, viel dit goed mee. Vooraf wel Ibuprofen en Paracetamol genomen voor de zekerheid. Het meeste ongemak ervaarde ik bij het opmeten van mijn baarmoeder en niet het inbrengen van het spiraal zelf (wat snel voorbij was). Na de plaatsing had ik geen pijn, maar enkele uren later kreeg ik [lees meer...]zeurende buikpijn die in hevige wee-achtige krampen uitmondde. Dit was heel intens en voelde niet oké, maar omdat ik net een spiraal had laten plaatsen, leek deze pijn geen reden tot alarm. Maanden na de plaatsing had ik vrijwel continu en onregelmatig bloedverlies gepaard met hevige pijnsteken. Nu pas begint er langzaam terug een patroon in mijn cyclus te komen en is de pijn vrijwel verdwenen. Heel teleurstellend dat het zo lang duurt, want voor de spiraal was ik altijd heel stipt en de mogelijkheid dat mijn menstruatie zou uitblijven was een van de redenen dat ik voor een hormoonspiraal koos. Vandaag voor het eerst sinds de Kyleena bij de gynaecoloog langsgegaan (mijn vorige had geen vervolgafspraak gepland - dit was niet nodig volgens haar). Ik heb te horen gekregen dat de Kyleena eigenlijk nog te groot is voor mijn baarmoeder. De “beentjes” zitten tegen mijn baarmoederwand te schrapen waardoor er telkens een schaafwonde wordt gecreëerd en wellicht is dit de oorzaak van mijn bloedverlies en pijn. Gynae raadde aan om drie maand de pil te nemen om te zien of mijn onregelmatige bloedingen hierdoor verdwijnen. Enige andere optie is de spiraal laten verwijderen. Om ongemakken te vermijden, laat je dus best grondig checken of je baarmoeder echt niet te klein is voor de Kyleena.
19-02-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Dag allen, Ik kom net terug van het plaatsen van mijn spiraal dus ik kan enkel mijn mening geven over het plaatsen ervan. Ik had enorm veel bang na alle horror verhalen te lezen maar het valt echt goed mee!! Bij mij voelde dit eerder aan als een kramp die je ook kan voelen als je je maandstonden krijgt. Ik zou het niet omschrijven als pijn maar eerder een vervelend drukke[lees meer...]nd gevoel. Momenteel ben ik zo’n half uur thuis en heb ik het gevoel alsof ik mijn maandstonden heb, vervelend maar zeker niet ondragelijk. Ik nam 1 pijnstiller op voorhand en moet ook ibuprofen innemen tegen een eventuele ontsteking. De pijn zal zeer afhankelijk zijn van persoon tot persoon, dus laat je zeker niet afschrikken door de horror verhalen! Mijn ervaring is (tot nu toe) alvast positief!
07-02-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben er zelf super tevreden over, had hiervoor de minera en had er onwijs veel last van. Constant een opblazen en geïrriteerde buik, ook was ik elke maand ongesteld. Na een jaar heb ik hem verwijdert en de kyleena laten zetten. Het verwijderen was misschien wel het pijnlijkste, maar dat is eenmalig gelukkig. De kyleena bevalt echt super goed, in de eerste 2-3 maanden vaa[lees meer...]k wat buikpijn maar was te doen. Niet meer ongesteld, geen problemen met mijn huid of dergelijke dingen (nooit echt huidprobleem gehad). De enige manier hoe ik kan voelen waar ik in mijn cycles ben zijn mijn borsten, deze zijn gevoeliger dan normaal 1 week per maand. De Mirena was gewoon net wat te groot voor mijn baarmoeder, dus dit was een top oplossing. Voor mij was dit alleen voor zwangerschapspreventie en niet vanwege menstruatie problemen of acne. is. Ik kan hem zeker aanraden als je een lage hormoon dosis zoekt als anticonceptie. Succes!
01-02-2019

Menstruatiepijn

Ik heb sinds mijn 13e altijd de pil geslikt. Laatste tijd had ik veel doorbraakbloedingen, dus ik had twee jaar geleden een hogere pil aangevraagd, maar dit bleef aanhouden. Toch overwogen om de spiraal te nemen. Mijn huisarts heeft deze geplaatst (geen last van gehad). De gehele dag heb ik geen last gehad, behalve even voor het slapen gaan (paar krampjes, maar stelt niks [lees meer...]voor). Ik heb de spiraal (Kyleena) nu drie dagen en de laatste twee dagen ben ik in ieder geval niet ongesteld en heb ik geen bloedverlies. Daarnaast heb ik ook geen last van mijn buik gehad of andere bijwerkingen gehad. Ik kan tot nu toe nog niet veel zeggen over de menstruatie, maar de spiraal bevalt me tot nu toe heel goed! Ik had allemaal verhalen gelezen, maar dit bleek bij mij niet het geval te zijn. Het zetten is geen pretje, maar doet absoluut geen pijn! Ik had mijn twijfels over de spiraal, omdat ik veel negatieve dingen las. Niks van waar, nergens last van! Probeer het gewoon uit, ieder mens reageert anders, maar ik ben er in ieder geval heel erg blij mee! Ik had met de pil namelijk ook hele erge buikpijn als ik niet ongesteld was, dit is door de spiraal ook weg gegaan! Ik heb de spiraal bij de huisarts geplaats (zitten geen kosten aan verbonden). Zij deed het prima en legde alles stap voor stap uit. Fijne vrouw. Wellicht heeft het ook te maken wie het bij je zet. Zeker een aanrader.
31-01-2019

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Sinds de dag van plaatsen al ongesteld. Hevig bloedverlies, buikpijn en rugpijn. Plaatsen deed geen pijn maar een vreselijk ongemakkelijk ding. Ik denk erover dit spiraal te laten verwijderen. Spiraal geplaatst na 2 zwangerschappen, bevallen via een keizersnede.
28-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb vandaag mijn spiraal laten zetten. Ik was nogal bang voor de pijn door de horror verhalen die ik las. Echter deed het zetten totaal niet pijn. De eendebek zetten was echt niet fijn, ik kreeg daardoor ook een kleinere omdat hij niet paste. Het opmeten en het zetten van de spiraal deed totaal geen pijn, ik heb er haast niks van gevoelt. Achteraf heb ik wel echt buikkr[lees meer...]ampen gehad, maar dit voelde als een heftige ongesteldheid. Ik weet nog niet hoe mijn lichaam er verder op reageert, maar tot nu toe zijn mijn ervaringen goed! Ik zou je niet tegen laten houden door de angst voor de pijn, want dit viel bij mij dus 100% mee
15-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de Kyleena spiraal nu iets langer dan 3 maanden geleden toch maar laten zetten. Ik heb lang getwijfeld door een aantal horrorverhalen en omdat ik toch liever geen extra hormonen in mijn lichaam wilde. Laat de vele verhalen je alsjeblieft niet afschrikken en overleg met een gynaecoloog/verloskundige! Ik heb het laten zetten bij een verloskundige die dit dagelijks do[lees meer...]et, de spiraal betaalde ik zelf vanuit mijn eigen risico maar het laten zetten werd vergoed (rond de 60 euro). Het zetten viel echt heel erg mee, ik voelde even een soort van druk op mijn baarmoeder en voelde wel dat er iets gebeurde maar dat was echt zo voorbij. Daarna gewoon naar huis gelopen en af en toe voelde het even alsof ik ongesteld moest worden (krampen). Ongeveer een week last gehad van spotting. Mijn eerste menstruatie na de spiraal was wel echt veel erger dan ervoor maar de menstruaties worden wel steeds iets minder heftig. Tussen menstruaties door af en toe wat bloedverlies en hier en daar wat krampen in mijn baarmoeder. De draadjes van de spiraal kan ik niet meer vinden maar volgens de verloskundige is dit normaal en zijn ze waarschijnlijk gewoon opgekruld en kunnen ze bij het eruit halen waarschijnlijk gewoon gevonden worden. Anyways, ga gewoon af op je gevoel en laat je niet zo snel afschrikken want iedereen is anders!
13-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

VERSCHRIKKELIJK. Ik heb dat rotding 6 weken geleden laten zetten vanwege hevig bloedverlies. Het is alleen maar erger geworden en ik ben het al een maand nu. DOE DIT JEZELF NIET AAN.
09-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb het spiraaltje nu al meer dan 6 maanden. Het plaatsen valt goed mee. Achteraf wel pijnlijke krampen gehad, maar die waren na een dag over. Eerste weken en maanden af en toe wat krampen en ongemakkelijk gevoel. Beetje bloedverlies nog, maar nu helemaal geen bloedverlies meer. De menstruatie blijft uit, volgens de dokter perfect normaal en daardoor dus heel erg handig[lees meer...]. Door de pil had ik vaak hoofdpijn en was ik neerslachtig. Nu met Kyleena heb ik dat probleem niet meer. Het is echt gemakkelijk.
06-01-2019

Kyleena (levonorgestrel)

5 maanden na het zetten leek mij een goed moment om mijn ervaring te delen. Begin Augustus is mijn kyleena spiraal door de gynaecoloog gezet, was niet ongesteld. Ervoor 1 naproxen en 2 paracetamol. Zetten ging snel, makkelijk en pijnloos en de eerste dagen geen klachten, wel preventief naproxen en paracetamol genomen. Toen kreeg ik onregelmatig bloedverlies en krampen. Blo[lees meer...]eden hield enkele weken aan en stopte daarna een paar dagen. Buikpijn was vooral na seks en was heftig en erg vervelend. Na een korte bloedvrije periode begon het weer. Dat heeft zo'n vier maanden in meer en mindere mate aangehouden! Erg vervelend want je moet er constant rekening mee houden. De gyn had echter duidelijk verteld dat dit een risico was en de eerste 6 mnd veel voorkomt. Nu is zo'n 2 weken het bloeden gestopt. Gemiddeld 1 x per week nog 'last' van mijn buik, nog steeds na (waarschijnlijk iets te heftige) seks. Al met al denk ik dat de ervaring heel erg per persoon verschilt maar dat de aanhouder wint en ik hopelijk over een maand nergens meer last van heb en er dan nog enkele jaren plezier van heb.

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum