levonorgestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

14-07-2019 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Zo’n half jaar geleden heb ik de Kyleena spiraal laten zetten. Ik heb enorm veel bijwerkingen: ik ben heel emotioneel geworden en moet sindsdien bijna dagelijks huilen. Daarnaast bloed ik 14 dagen aan één stuk, wat dus de helft van de tijd is... Hierdoor staat mijn seksleven met partner op een laag pitje en is de spiraal natuurlijk zéér effectief. Ik zou het niet aanraden [lees meer...]en ben aan het twijfelen om de spiraal te laten verwijderen. Het plaatsen was zeker pijnlijk, maar de vele bijwerkingen maken het een zeer negatieve ervaring...

12-07-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben een poos geleden gestopt met de pil omdat ik het idee had dat ik er last van had in de zin van moodswings en lichte depressieve klachten. Ondanks dat heb ik deze vele jaren geslikt. Toen vriendlief in beeld kwam was het wel verstandig om weer wat qua anticonceptie te gaan gebruiken. Mijn huisarts adviseerde de kyleena, laag gedoseerd en niet te vergeten. Het leek z[lees meer...]o ideaal.... Na het zetten door de huisarts had ik sowieso erg veel last van buikpijn, dat viel tegen. Ondanks dat had ik er goede hoop in dat het wel goed zou komen. De eerste maanden kon je immers klachten houden... Enorme buikpijn aanvallen bleven en dit werd ook niet minder. Menstrueren deed ik niet echt meer, soms wat spotting maar verder niets bijzonders. Als buikpijn/spotting het waren geweest was ik gezegend geweest. Ik ben vrij snel na het plaatsen van de kyleena onwijs depressief geworden met soms zelfs suicidale klachten, werk liep niet en zat zelfs op het randje van een burn out. Het ging helemaal mis! Na een poosje toch besloten dat dit wel eens door mijn spiraal kon komen en deze heb ik toen om laten wisselen voor een koperspiraal. Binnen een week merkte ik al zo een verschil, het zonnetje ging weer schijnen in mn koppie, ik kon weer genieten en zelfs de buikpijnen waren verdwenen! Koperspiraal heeft nooit problemen gegeven, geen buikpijn, geen depressiviteit, geen spotting... Voor mij nooit meer hormonen!!

01-07-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb die bijna twee jaar en heel snel gegaan ik was te krijgen van bijwerkingen. Na mijn menstruatie heb ik pijn, krampen droogte van mijn baarmoeder. Ik ben ook neerslachtig, opgeblazen, haar uitval, hartkloppingen. Ik heb een groot vermoeden dat dit toch door het spiraal komt. Ik ga die binnenkort laten verwijderen. De gynaecoloog zegt ook als ik er niet goed mee ben[lees meer...] verwijderen. Ik heb ook meer last gehad van vaginale schimmelinfecties in het begin.

01-07-2019 | Vrouw | 38
levonorgestrel (19,5mg)
Heb deze nu 2 jaar... Ik heb heel veel pijn sommige dagen naar mijn menstruatie, namelijk krampen ter hoogte van mijn baarmoeder. Ik voel me ook neerslachtig, hartkloppingen,…Vroeger had ik nooit last van mijn menstruatie, nu heb ik zeker vijf dagen erna krampen. Ik voel me ook heel snel opgejaagd en gestresseerd. Het enige wat de gynaecoloog zegt is als je er niet goed me[lees meer...]e bent dan moet je die verwijderen. Ze geloven de klachten precies ook niet.

27-06-2019 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Op mijn veertiende ben ik begonnen met de pil. Al die jaren geen problemen mee gehad tot een halfjaar geleden en ik last had van tussenbloedingen. Gynaecoloog vertelde me dat het bloedverlies kwam doordat mijn slijmvlies zo dun is geworden door het gebruik van de pil. Op advies van de Gynaecoloog ben ik gestopt met anticonceptie voor 2,5 maand zodat mijn slijmvlies weer op[lees meer...] eigen kracht 'dik' kan worden. Na 2,5 maand weer op controle geweest en mijn slijmvlies zag er weer uitstekend uit. Gynaecoloog wees me er op om de Kyleena te gebruiken i.p.v. de pil omdat dit beter schijnt te zijn voor je slijmvlies. Afgelopen dinsdag heb ik deze laten zetten en ik vond het reuze mee vallen. Tijdens het plaatsen even kort een weeïg gevoel gehad maar thats it. Ik kon dit niet pijnlijk noemen. Ik had wel een uur vtv een ibuprofen ingenomen. Een paar uur na het plaatsen van de spiraal kreeg ik last van erge krampen, maar ik heb gewoon rustig in bed gelegen met pijnstillers en aan het einde van de dag waren de krampen zo goed als verdwenen en had ik nergens meer last van. Overigens heb ik de spiraal laten plaatsen tijdens mijn menstruatie. Normaliter ben ik 5 à 6 dagen ongesteld, maar nadat de spiraal geplaatst was, was mijn menstruatie de volgende dag zo goed als over. Ik heb geen bloedverlies meer gehad. Over de bijwerkingen kan ik nog niets zeggen aangezien ik hem net heb laten plaatsen. Maar ik ben tot nu toe zeer tevreden over de Kyleena en ik raad deze iedereen aan!

22-06-2019 | Vrouw | 27
levonorgestrel (19,5mg)
Voor mijn zwangerschap had ik de mirena spiraal, heeel erg last van acne maar verder wel oke. Na mijn bevalling de kyleena laten plaatsen omdat ik ook niet meer zulk erge acne wou hebben. Nu een jaar verder merk ik steeds meer klachten. De moodswings zijn nu een week en voor mijn ongesteldheid en die zijn niet vrienselijk. Daarnaast ook nog steeds ongesteld wat ik bij de m[lees meer...]irena weer niet had. Ook kom ik steeds meer aan, in de afgelopen maand valt het zo op. Vind zo lastig wat ik nou moet gaan doen.

21-06-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb nu denk ik ca. 4 maanden de Kyleena. Na het stoppen met de pil, heb ik in eerste instantie een koperspiraal laten plaatsen. Dit viel erg tegen: 2 van de 4 weken was ik aan het bloeden/opgezwollen buik en krampen. Na het verwijderen raadde de huisarts de Kyleena aan, min hormonen en ongesteldheid. En dit klopt. Ik ben misschien 3 dagen ongesteld, eens per maand. Wel [lees meer...]heb ik meer last van puistjes gekregen. Verder niets aangekomen of afgevallen. Plaatsen was natuurlijk geen pretje, maar het was het waard. Ik ben tot nu toe tevreden.

20-06-2019 | Vrouw | 17
Zwangerschap
het zetten van de kylenaa deed heel veel pijn, ik heb zelf nog nooit kinderen gebaard maar het leek wel alsof ik door de grond ging. daarna nog 3 dagen heel veel buikkrampen gehad maar een warme kruik hielp me hier wel doorheen. ik heb zelf nog 3 maanden na het plaatsen last van spotting gehad (licht bloedverlies) en mijn menstruaties zijn wat langer en heftiger geworden n[lees meer...]aar mijn gevoel. ik ben zelf sowieso wat gevoelig voor acne maar sinds het plaatsen heel veel last gehad van puistjes tot het punt dat ik nu naar de schoonheidsspecialist ga om mijn huid te behandelen.

20-06-2019 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
3mnd na de geboorte van mijn 2e kindje laten plaatsen. Het plaatsen verliep uitstekend, voelde er helemaal niets van. Helaas begonnen smiddags de klachten; continu aanhoudende buikkrampen (soort menstruatiepijn), continu verlies druppeltjes bloed, tijdens beweging kleine steken diep in de vagina, en heftigere emotionele pieken en dalen. Had door al deze effecten ook contin[lees meer...]u het gevoel/besef dat ik iets bij me droeg dat er niet hoorde. Ik werd er meteen al stapelgek van. Ik ben geen type die dit maanden gaat aankijken, dus na een week de spiraal laten verwijderen en voelde me direct beter. Krampen/bloedingen stopten direct en voelde me mezelf weer. Jammer dat het voor mij niet werkt want in basis is het een top anticonceptie methode!

17-06-2019 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
Mijn Kyleena zit er bijna een jaar. Het plaatsen was een hel, ik heb dan wel 2 kinderen maar jeetje ik dacht dat ik door de grond ging. (Er voor een myrena gehad) Maar ik merk dat ik heel erg last van moodswings heb de week voor en de week van de ongesteldheid. Nou heb ik alwel sneller last van puistjes, dus nu word het wel versterkt. En ik krijg steeds meer last van migra[lees meer...]ine aanvallen. Eerst was het wel eens in de ongesteldheid week, daarna week van te voren al en inmiddels maakt het niet meer uit welke week het is. De ongesteldheid is er vaak iets, dat komt ook wel door omdat ik altijd extreem ongesteld ben zonder anticonceptie dat is ook 1 van de redenen dat ik hormoonsoiraal heb, daarnaast ik wil voor nu nog niet weer zwanger raken. Maar eigenlijk zou ik gewoon volledig van de hormonen af willen.

09-06-2019 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Eerste 3 maanden heel veel last van de hormonen, zeer depressief gevoel die 3 maanden. Na een jaar zelden nog menstruatie maar die is dan wel zeer pijnlijk. De pijn uit zich in buik naar heup en door naar mijn hele been. Verder geen last van andere bijwerkingen.

30-05-2019 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb sinds maart mijn spiraal laten zetten en ik ben er in het algemeen best tevreden over. Hier voorheen had ik de pil, maar hierdoor gingen mijn emoties echt alle kanten op door de hoeveelheid hormonen en ik vergat de pil ook nog weleens. Kyleena leek mij dus een perfecte oplossing vanwege de lage dosering hormonen. Nou vond ik het laten zetten van het spiraal echt v[lees meer...]erschrikkelijk. Maar, ik moet er dan ook wel bij vertellen dat ik 17 ben en ook nog nooit kinderen heb gehad. Ik vond vooral het vastpakken van de baarmoedermond echt verschrikkelijk. Maar hoe snel als die pijn kwam, zo snel was hij ook weer weg toen ze klaar waren. Ik was niet duizelig en heb lekker chill met mijn vriend die avond een film gekeken. ‘s Nachts en de volgende dag wel hevige krampen gehad. Verder heb ik aardig lang gevloeid, circa zo’n 6 weken. Nu begint mijn cyclus weer aardig normaal te raken maar ik heb wel last van spotting af en toe. Mijn emoties zijn echter weer normaal en van de draadjes heb je na 2 weken ook geen last meer.

30-05-2019 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren aan de pil geweest en wilde hier graag vanaf ivm de hoeveelheid hormonen. Twee jaar geleden een mirena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, helaas is dat niet fijn afgelopen en heb ik deze na een maand verwijdert omdat ik niets kon van de pijn. Het kon zijn dat me lichaam er niet tegen kon, of dat de huisarts hem niet goed had geplaatst.. Begin dit jaar samen met [lees meer...]de huisarts besloten om voor een Kyleena spiraal te gaan, deze zou ik echter bij de gynaecoloog laten plaatsen dit keer omdat hij dan gecheckt wordt met een echo. De spiraal is een maand geleden geplaatst, bij de Gyn- en het zetten was niet ‘fijn’ maar zo gebeurd en voelde me onwijs op mijn gemak gesteld. Sinds het zetten af en toe buikkrampjes en heel af en toe lichtjes bloedverlies, deze bijwerkingen zouden langzaam minder moeten worden. Ben tot nu toe ontzettend blij met deze spiraal. Iedere spiraal en elk lichaam is anders, laat je daarom niet afschrikken door horror verhalen maar laat je goed informeren door een huisarts en gynaecoloog!

28-05-2019 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Hallo meiden! (of jongens die nieuwschierug zijn) Even een positieve ervaring met de kyleena. Ik slikte altijd de pil. maar werd daar zo somber door. Geen seks drive en kwam er van aan. De kyleena bevat heel weinig hormonen wat mij enthousiast maakte. Ik heb hem 2 uur geleden laten zetten. Vond het heel eng door alle horror verhalen. Heb het gewoon bij de huisarts laten ze[lees meer...]tten. Eerst de eendenbek. Helemaal niet erg. toen werd er een tang op je baarmoeder mond gezet. Dat was wel een prikje maar kan het niet pijn noemen. Toen het opmeten. Nou dat had ik niet eens door! En bij het zetten van het spiraal zelf had ik een krampje als met je menstruatie, maar ook dat mag geen naam hebben en is echt niet erg. Ik was echt aan het stressen, maar girls. No worries :) Wel is elk lichaam anders en kan ik niet voor andere spreken. Maar voor mij wat het echt te doen! Nu wel nog krampjes zoals de menstruatie, maar ach 5 jaar rust heb ik ervoor over ;) Maar over bijwerkingen kan ik natuurlijk nu nog niks zeggen. houd jullie op de hoogte!

26-05-2019 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben heel tevreden over de Kyleena! Voor mijn zwangerschap heb ik de Mirena-spiraal gebruikt, maar die heb ik na 3 maanden weer laten verwijderen vanwege de bijwerkingen. Na vrijwel alles geprobeerd te hebben in de afgelopen jaren (van zware tot lichte pillen, vaginale ring of prikpil.. ://) kwam de Kyleena op de markt. Omdat deze spiraal heel weinig hormonen afgeeft e[lees meer...]n kleiner is besloot ik het te proberen. Want een spiraal is makkelijker dan de pil die je kunt vergeten of die niet goed werkt als je ziek bent. Het zetten heb ik niet gevoeld en het laten verwijderen ook niet. Met de Mirena was dat wel anders. Tijdens het gebruik heb ik mijn normale menstruatie-dagen gehad, maar veel lichter. Tijdens vrijen merk je er niks van. Eigenlijk heb ik helemaal geen klachten over de spiraal. De eerste weken wel wat buikpijn en wat hoofdpijn, maar dat is voorbij gegaan. Ik zou de spiraal echt van harte aanraden!

24-05-2019 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Om te laten weten dat het ook heel goed kan gaan, wil ik mijn positieve ervaring delen met de Kyleena spiraal. Ik heb altijd de anticonceptiepil (microgynon 20) gebruikt zonder bijwerkingen te ervaren. Omdat ik hem soms vergat, besloot ik over te gaan op een spiraal. De kleinere Kyleena met minder hormonen dan de Mirena sprak mij aan. Het plaatsen zelf (bij de huisarts) de[lees meer...]ed wel even pijn, maar gelukkig was het snel voorbij. Vooraf heb ik 1000mg paracetamol en 400mg ibuprofen ingenomen. Dezelfde dag heb ik nog baarmoederkrampen gehad (ik heb deze dag in bed gelegen), maar de volgende dag had ik nergens last van. De eerste 1-2 weken heb ik nog wat afscheiding en licht bloedverlies gehad, maar sindsdien heb ik geen menstruatie meer gehad. Ik was 1-2 weken na het plaatsen van de Kyleena zonder reden met vlagen extreem emotioneel met spontane huilbuien, maar het is moeilijk te zeggen of dit een direct verband met elkaar had. Dit heb ik daarna niet meer gehad. Sinds ik overgestapt ben van de anticonceptiepil naar een spiraal heb ik een hoger libido en kan ik meer genieten van seksuele intimiteit. Een opvallende bijkomstigheid die, naar mijn mening, veel te weinig besproken wordt. Hoewel dit aspect in eerste instantie voor mij geen reden was om de spiraal te nemen, merk ik nu pas hoeveel verandering er heeft plaats gevonden. Bij mij rest nu natuurlijk de vraag of de anticonceptiepil gedurende 8 jaar mijn libido heeft onderdrukt. Ik ben zeer tevreden met de Kyleena.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum