Kyleena

levonorgestrel

03-10-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben heel tevreden met het Kyleena spiraaltje. Van de huisarts kreeg ik deze aangeraden omdat het kleiner is en minder hormonen bevat dan het Mirena spiraaltje. Het inbrengen deed wat zeer, het voelde als wat hevigere menstruatie krampen. Het inbrengen was verder goed te doen en was heel snel gedaan. Die dag een paar uur een beetje last gehad van buikpijn maar tegen de a[lees meer...]vond was dat helemaal weg. Ik heb tijdens de eerste maanden na het plaatsen een onregelmatige menstruatie gehad en ik had tussendoor ook wat bloedverlies. Inmiddels (bijna een jaar verder) ben ik vrij regelmatig maar minder vaak ongesteld dan voor het gebruik van het spiraaltje en heb ik tussendoor geen bloedverlies meer. Iets meer buikkrampen dan voorheen, maar aangezien de menstruatie minder dan 3 dagen duurt (en weinig bloedverlies heeft), vind ik dit niet zo’n probleem.
01-10-2018

Plaatsen spiraal

Ik kon niet kiezen tussen een hormoonspiraaltje of een koperspiraal. Ik heb gekozen voor de Kyleena omdat in de Mirena meer hormonen zitten en in de koperspiraal helemaal geen. Het liefst ga ik voor geen hormonen, maar bij de koperspiraal wordt je hevig ongesteld en daar was ik niet zo'n fan van. Ik heb nu 2 maanden de Kyleena en (helaas) ben ik nog niet ongesteld geweest.[lees meer...] De plaatsing viel echt reuze mee. Je krijgt een eendenbek in je vagina, wat eigenlijk gewoon voelt als een penis maar je bent niet opgewonden. Als de eendenbek open gaat zet je uit natuurlijke reactie tegendruk, maar bij mij deed dit eigenlijk geen pijn. De dokter ging vervolgens mijn baarmoeder opmeten en pakte de spiraal. Toen hij ingebracht werd deed het eigenlijk geen pijn, tot de spiraal tegen de bovenkant van de baarmoeder wordt gedrukt. Dit geeft een beetje een soort kotsende buikpijn gevoel. Je kunt het ook vergelijken met ongesteldheidskramp zei de dokter, maar dit heb ik nog nooit ervaren.. Ik krijg 5 pilletjes diclofenac mee en heb deze ook wel nodig gehad. Ik heb 24 uur die 'ongesteldheidskramp' gevoeld, maar de volgende dag was dit ook zo goed als over. Ik vind dit zeker een aanrader!! Ten eerste omdat er minimaal hormonen inzitten en ze plaatselijk zijn ipv door je hele lichaam gaan en ten tweede, je bent 24uur onder de pannen en hebt er 5 jaar plezier van!!
27-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Bijna een week geleden werd de Kyleena bij mij geplaatst door de HA. Was een beetje zenuwachtig, grotendeels dankzij de horrorverhalen op het internet, maar gelukkig stelde mijn arts me op mijn gemak. Hiervoor namelijk nog nooit eerder anticonceptie gebruikt, behalve condooms. Het voorafgaande onderzoek en het inbrengen was kort gezegd geen pretje... Had rekening gehouden [lees meer...]met 't ergst, dus relatief gezien ' viel het mee', maar heb toch flink m'n kiezen op elkaar gezet. Omdat ik maandelijks op regelmatige basis (natuurlijke manier) best wel hevig menstrueer, inclusief pijnlijke buikkrampen, misselijkheid en alles erop en eraan, herkende ik de pijn tijdens en vlak na het inbrengen. Helaas werd het enkele uren erna erger en kreeg ik soortige opvliegers, die resulteerden in bijna-flauwvallen. De dag erna had ik daar 's ochtends ook nog last van, in de middag en avond enkel nog last van zeurende pijn in onderbuik. Goed: nu dus bijna een week verder en ik voel me top! Beetje stemmingswisselingen merk ik wel, hier en daar een suf gevoel en wat druppeltjes afscheiding/bloedverlies, maar mag geen naam hebben. Ben tot nu toe blij met mijn keus voor de Kyleena!
24-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Jeetje wat een horrorverhalen van het plaatsen van de Kyleena spiraal. Met klotsende oksels en hartstikke bang ging ik heen om 1 te laten plaatsen. Je voelt amper dat er wat geplaatst word. Even afwachten hoe de bijwerkingen zijn maar het plaatsen stelt echt niks voor.
22-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Op 21 augustus op aanraden van een vriendin deze spiraal laten zetten nadat ik klaar was met de pil. Ik had soms stemmingswisselingen en wilde iets met minder hormoon. De Kyleena bevat maar 19.5mg levonorgestrel en dat klonk weinig, dus ik besloot daarvoor te gaan. Inzetten was pijnlijk maar niet zo erg dat ik me ziek voelde of iets. Dagen erna krampen gehad maar volgens d[lees meer...]e verloskundige was dat normaal. Week erna kreeg ik een leeg, emotieloos gevoel vanbinnen. Ik heb dit genegeerd, met het idee dat ik er nog aan moet wennen en het wel over zou gaan. Ook kreeg ik een extreem vette huid met wat acne terwijl ik dat nooit eerder had. Vervolgens kreeg ik buikkrampen na de seks maar heb dit ook als normaal gezien, alsof t erbij hoorde. Maar 2 weken geleden begon de hel, ik had vrijwel non-stop heftige buikkrampen, voelde me van tijd tot tijd misselijk en duizelig en werd zo onwijs depressief dat ik het liefst van mijn flat af wilde springen. Iedereen in mijn omgeving maakte zich grote zorgen, want ik ben nooit ziek en heb me nog nooit zo depressief gevoeld. Tenslotte ben ik vorige week zondag hulpeloos op de huisartsenpost beland, nadat ik kapot ging van de krampen en ibuprofen en paracetamol allemaal niet hielp. Huisarts gooide t echter op een darminfectie en schreef mij macrogol voor. Mijn eigen huisarts ging mee met deze diagnose en voegde omeprazol aan de medicijnen toe. Mijn darmen en maag werden rustig maar de krampen bleven. Ik voelde die spiraal in mijn baarmoeder en wist dat het niet goed zat. Ik ben huilend de huisartsenpost binnen gelopen en daar hebben ze me uiteindelijk geholpen en de spiraal eruit gehaald. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest! Mijn buik is nog wat onrustig maar de krampen zijn verdwenen. Mijn humeur begint langzaam wat beter te worden en ik wacht nu op het moment dat mijn huid ook wat beter wordt. Wacht dus niet als je hele erge klachten hebt, want voor mijn gevoel was ik mijn leven kwijt. Gelukkig dankzij de fantastische mensen op de huisartsenpost, heb ik mijn leven weer terug! Ik ben weer begonnen met het slikken van de pil en blijf dit voorlopig nog doen. Voor mij nooit meer een spiraal!
10-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Spiraal laten plaatsen omdat ik lang beschermd wou zijn en vergat de pil regelmatig. Plaatsing was ENORM pijnlijk en heb er een week last van gehad. Bijwerkingen begonnen +-3 weken later. Begon met acne en en buikpijn. Acne ging niet weg, ondanks benzolperoxide te gebruiken wat normaal altijd helpt. Baarmoeder was enorm gevoelig, na een dag inspannen had ik enorm veel kra[lees meer...]mpen. Misschien was er iets mis, dus laten controleren maar alles was in orde. Maandje later naar de dokter geweest voor acne, maar het helpt niet. Heb ook een vette huid en droge tegelijk. Hoofdhuid net hetzelfde, haar is vettig, maar hoofdhuid zelf is droog en heb last van roos. Ben ook enorm veel bijgekomen en het is duidelijk te merken. Krijg ook plotse zweetaanvallen. Heb 9 maanden gewacht in de hoop dag de bijwerkingen gingen minderen, maar heb er te veel last van. Het enige positieve is dat het werkt en maar 1 keer om de 5 jaar geplaatst moet worden, maar daar buiten hinderen de bijwerkingen me te hard. Volgende keer gaat hij eruit.
10-09-2018

Menstruatiepijn

Inmiddels heb ik mijn spiraaltje 3 mnd. Zetten was erg pijnlijk, ondanks dat en een aantal bijwerkingen (+5kg, verminderd libido, voor alsnog dagelijks last van spotting, steken in de baarmoeder..) zou ik het zo weer doen! Wel vaak nog wat steken en krampen, rugpijn etc, maar veel minder dan voorheen. Ik kan weer functioneren tijdens mijn menstruatie!
04-09-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb sinds 4 maanden het (Kyleena) spiraaltje op aanraden van vriendinnen en de huisarts. Het plaatsen viel me heel erg mee. Het was uiteraard niet heel prettig maar ook niet heel pijnlijk. De eerste 3 weken heb ik helemaal geen bloedingen gehad maar hierna wel een paar weken wat spotting. Inmiddels heb ik na 3 maanden een regelmatig cyclus. Voorheen slikte ik altijd de [lees meer...]pil omdat ik altijd extreem veel last had van buikkrampen tijdens mijn ongesteldheid. Met het spiraaltje zijn deze buikkrampen alleen helaas eigenlijk zo goed als terug en duurt mijn ongesteldheid zo'n 1,5e week terwijl dit voorheen maximaal 5 dagen was. Ik bloed in principe niet heel veel maar het kan na een week opeens toch best wel hevig zijn. Bovendien heb ik sinds het spiraaltje meer last van acne vlak voor mijn ongesteldheid. Het fijne aan het spiraaltje vind ik wel dat ik niet meer hoef na te denken of ik mijn pil wel op tijd heb genomen en dat ik 5 jaar 'safe' ben. Ik ben in ieder geval nog niet zwanger geworden dus hij is wel effectief ;)
03-08-2018

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Door verschillende omstandigheden kon ik de pil niet meer gebruiken en moest ik een klein formaat spiraal. Het laten plaatsen van de Kyleena ging zoals verwacht, het was wel pijnlijk maar hetzelfde als bij het plaatsen van andere spiraaltjes die ik heb gehad. Sinds het gebruik van de Kyleena is mijn huid verslechterd terwijl ik zelfs in de puberteit amper last van puistje[lees meer...]s had (nu heb ik acné op mijn voorhoofd, kin, wangen en rug en moet ik hoogstwaarschijnlijk Isotretinoïne gaan gebruiken ), ben ik soms teneergeslagen, blijft mijn menstruatie uit maar heb ik wel gevoelige, pijnlijke borsten en ernstige buikpijn (waar ik naproxen voor gebruik) en ben ik aangekomen door een enorme behoefte aan suiker. Bovendien kreeg ik ook nog last van terugkerende eierstokcysten maar die verwijnen vanzelf weer. De hoeveelheid bijwerkingen valt tegen. Mij is bovendien achteraf verteld dat de hoeveelheid hormonen bijna hetzelfde is als bij de Mirena omdat de Kyleena maar 3 jaar kan blijven zitten (i.p.v. 5 jaar).
01-08-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de spiraal reeds een jaar. Het inbrengen deed enorm veel pijn, maar het is wel een gemak! De eerste drie maanden waren mijn regels vrij onregelmatig. De kleur was bruin in plaats van rood. Dit is daarna weg gegaan. Sinds ik de spiraal heb, ben ik nog gevoeliger aan depressie dan ervoor. Daarnaast heb ik meer acne. Vooral rond de mond en op mijn voorhoofd. Verder mer[lees meer...]k ik dat ik meer last heb van mijn maandstonden. Twee weken ervoor krijg ik last van gespannen borsten en ben ik prikkelbaar. Het bloedverlies valt dan weer wel mee. Na gemiddeld drie dagen zijn mijn regels over.
12-07-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds Nov 18 heb ik de Kyleena spiraal laten plaatsen. Mijn vorige spiraal had ik 3 jaar (Jaydess) en de gynaecologe beloofde mij een gelijkaardig product voor 5 jaar i.p.v. 3 jaar. Als eerste bijwerking heb ik nog maandelijks mijn maandstonden (was bij Jaydess ook zo, dus ik maak er niet zoveel van). Maar na de 1e maand had ik plots veel acne op mijn gezicht en in mijn n[lees meer...]ek. Bij controle zei de gynaecologe dat dit hoogstwaarschijnlijk zou verdwijnen. Ik hou van wat gezond eten in de week en een schrikkeldag in het weekend maar sinds de plaatsing van Kyleena heb ik dagelijks snoep/suiker nodig. In het begin dacht ik dat dit een fase was maar het gaat dus niet over en ik kan er ook gewoon niet afblijven met als gevolg dat ik wel wat aangekomen ben. Als laatste voel ik mij de laatste maanden behoorlijk neerslachtig, wat ik voorheen ook niet had. Bij mij is het duidelijk: mijn volgende afspraak gaat de spiraal eruit.
01-07-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Het inbrengen was even pijnlijk maar goed te doen, kwestie van goed blijven doorademen. Ik had van te voren 1gr parcetamol en 500mg naproxen ingenomen. Ben direct daarna gewoon weer terug naar mijn werk gegaan. Het zeurde een klein beetje maar deed geen pijn. Het spiraal zit er nu meer dan een week in, helemaal geen last gehad van bijwerkingen of pijn. Echt top dit, zou w[lees meer...]illen dat ik dit eerder had laten zetten.
25-06-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb nu ongeveer het Kyleena spiraaltje al 1,5 jaar. In het begin had ik 3 weken kleine bloedingen elke dag en daarna ging dat over naar normale maandstondencyclus. Over het algemeen ben ik heel tevreden over de Kyleena maar heb toch ook niet zo'n leuke bijwerkingen. Zoals: hevige hoofdpijn (eens in de zoveel tijd) en bacteriële vaginale infecties. Dat laatste is gewoonw[lees meer...]eg zeer vervelend aangezien ik het ongeveer eens om de 4 maanden krijg. Ervoor had ik er nooit last van. Verder (behalve tijdens mijn eisprong) heb ik niet zoveel krampen en voel ik mijn spiraal amper tot nooit. Soms vergeet ik zelfs dat ik het heb.
22-06-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Op 2 juni heb ik het laten plaatsen. Ik heb helemaal geen pijn gehad en überhaupt nauwelijks gevoeld dat het geplaatst werd. Ik was 3 maanden ervoor bevallen, dat moet ik er wel bijzeggen. Ik heb geen kramp had in de dagen er na. Wel bloed ik nu al anderhalve week iedere dag. Dit varieert van lichtroze tot echt helderrood bloed. Ik geeef tevens borstvoeding. Ik heb n[lees meer...]iet het idee dat de productie verminderd is.
14-06-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb nu 3 maanden de Kyleena spiraal, en ik ben over het algemeen best wel tevreden. Ik had nooit eerder anticonceptie gebruikt en het was dus wel even wennen aan de bijwerkingen. Het plaatsen was zo gepiept, een paar keer hoesten en je voelt er haast niks van, zo heb ik het ervaren in iedergeval. Het nadeel van de Kyleena is toch wel de intense buikpijn die ik tot nu to[lees meer...]e 4 dagen in de maand ervaar. De huisarts zegt dat dit nog wel weg kan gaan, maar tot nu toe is dat wel enorm vervelend. Voor de spiraal had ik verder nergens last van, en had deze (je kan het soort van vergelijken met lichte weeën) steken nooit eerder gevoeld. Het heeft behoorlijk wat invloed op mijn humeur, want deze steken komen om de 10 minuten, heel erg balen! Maar goed, ik hoop dat dat binnenkort voorbij is. Verder, geen last van "de welbekende" anticonceptie bijwerkingen (geen gewichtstoename, stemmingswisselingen en/of vochtvasthouden). Ik zou de Kyleena zeker aanraden voor dames die het idee van hormonen maar niks vinden, aangezien de ongesteldheid wel blijft aanhouden, en zeker in het begin een (negatieve) verandering kan geven! Tot zo ver ben ik niet in verwachting van een kindje, dus de effectiviteit zit in dit geval goed. Goodluck!
05-06-2018

Kyleena (levonorgestrel)

In oktober de kyleena laten plaatsen op de 3e dag van mijn menstruatie. Ik had me ingelezen dus ging er vanuit dat het geen pretje zou zijn. Paracetamol en naproxen vantevoren genomen; het was een vervelend gevoel maar ik vond het plaatsen wel te doen. Daarna een week of 2 wat last van buikpijn, zeurend gevoel alsof je ongesteld moet worden. Hierna van pijnklachten af en s[lees meer...]indsdien (in 8 maanden) maar 1x “echt” ongesteld geweest (3 dagen). Misschien 3x een klein beetje bloedverlies, maar het mag geen naam hebben. Ik merk wel dat mijn haar een stuk dunner is geworden sinds ik overgestapt ben op de kyleena, en op mijn lichaam heb ik meer, stuggere en donkere haren gekregen. Ook ben ik een kilo of 5 aangekomen. Daarentegen zit ik wel beter in mijn vel!

Amoxicilline (484) - Antibiotica - penicillines breedspectrum