Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

21-02-2023 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
Nadat ik sterke overgangsgerelateerde klachten had, heeft de arts het Mirena spiraal geadviseerd. Na het plaatsen van de Mirena verdwenen heel veel overgangsklachten. Ow, wat was ik blij, totdat... na 3 weken ik erg benauwd werd. Liep de hele dag te puffen, te zuchten en te gapen en had nergens zin meer in. Op internet kwam ik soortgelijke verhalen tegen en heb direct de [lees meer...]arts gebeld om de Mirena te verwijderen. De arts constateerde chronische hyperventilatie en moest maar ademhalingsoefeningen gaan doen. Ik stond erop om dat ding per direct te verwijderen. Hij is er nu uit en voel me gaande weg stukken beter.

24-01-2023 | Vrouw | 36
levonorgestrel (19,5mg)
Na 3 snelle zwangerschappen achter elkaar wilde ik graag even rust voor mijn lijf. Ik heb de spiraal 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen en heb serieus 3,5 maand nonstop gebloed. Sindsdien heb ik veel negatieve gedachten en gevoelens weinig geduld, zijn mijn man en ik nog maar zelden intiem en heb ik vaak steken in mijn onderbuik. Ook heb ik een onregelmatige me[lees meer...]nstruatie waardoor ik soms de angst heb dat ik toch zwanger ben. Al met al, geen pretje en ik denk er over om het na een jaar van ellende te laten verwijderen.

13-11-2022 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Nu dik 1 maand geleden het spiraal laten plaatsen de mirena. Nu de 1e menstruatie weer met het spiraal hiervoor was ik altijd maar 4 dagen aan het menstrueren. Maar nu met het spiraal ben ik het inmiddels al een dikke week en het stopt maar niet tot grote ergernis. Hopelijk is dit de enige keer dat het zolang duurt want hier zit ik totaal niet op te wachten. Ik heb het spi[lees meer...]raal genomen omdat ik altijd enorm heftig menstrueer en van binnen al onderzoek gehad en is allemaal prima.

07-02-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
In het begin zeer tevreden over dit spiraaltje, Tot ik ineens behoorlijk veel last kreeg van puisten in mijn gezicht, in het begin was ik een klein beetje moe alleen werd dit steeds erger . Ook heb ik soms scherpe steken onder in mijn buik, Ik heb besloten om dit spiraaltje te laten verwijderen .

13-01-2022 | Vrouw | 19

23-07-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 11 maanden geleden mijn spiraal laten zetten en na lang twijfelen toch naar de huisarts geweest, mijn klachten voorgelegd en sinds vanochtend is het eruit. Afijn, ik ben 22 en heb geen kinderen. Ik nam het spiraaltje omdat ik dacht dat het het proberen waard was, ik door latex opdroog (niet leuk voor het seksleven en mn partner) en omdat ik pilmoe was. Inzet[lees meer...]ten koste behoorlijk wat moeite, bij een huisarts in opleiding gedaan (achteraf gezien, niet zo handig, omdat mijn bekken iets gekanteld liggen en ze nog niet zo veel ervarjng gehad), dat duurde 15 a 20 mij, er moest iemand worden bijgehaald (verder geen moeite mee, ben vrij gemakkelijk wat dit soort dingen betreft). Deed onwijs veel pijn, hevige krampen, toen het erin gjng en zat. Kon amper naar heus komen, ik was met de bus en een stuk lopend) dus terug strompelen met mijn hand op mn onderbuik. Veel paracetemol genomen, hielp weinig. 2 weken ongeveer gebloed en sindsdien grotendeels ellende. Niet alles, maar wel een hoop. Ik startte een nieuwe opleiding en had al genoeg stress van mezelf maar door het spiraaltje leek het me allemaal veel heftiger te raken, en ik kreeg overspanningsklachten van de combi spiraal+studie die al snel richting een burnout leken te gaan. Ik heb al diagnoses voor een dysthyme stoornis en ADD, en hoewel ik na mijn therapie veel motivatie had om mijn studie te doen (zelfs in corona tijd!) lukte er weinig. cijfers wel okay, maar een hoofd vol watten; veelal wazig, geen concentratie, ketting roken door de stress en ga zo maar door. Na 5-6 maanden had ik ook een cyste op mn eierstok gekregen. Op dat moment was ik ook erg bezig met mijn fysio, maar door de pijn lukte het een aantal weken niet. Mijn menstruatie ging ook gewoon door en waar deze op de pil 3-5 dagen duurde, leek het nu elke keer langer te duren met minimaal 5-7 dagen ongesteld, in de wenperiode kon het wel uitschieten naar 14 dagen met een paar dagen geen bloed en dan weer wel. Na een aantal maanden zo te hebben rondgelopen werd ik steeds meer gek van mezelf. Waar ik eerst zo goed mee had leren omgaan in therapie, hielp niet meer. Ook mijn vriend en moeder merkte verschillende dingen in mij op, waarvan ik zelf niet zeker weet of het nu het spiraaltje was, de stress van school of allebei. De reden waarom hij er nu dan echt is uitgehaald, is omdat ik al twee weken nergens ben met mn hoofd, als een kip zonder kop. Ik ben al niet zo handig maar nu laat ik bijna alles wel vallen, ik was futloos, moedeloos en kon nergens rusten. Ik sliep ook niet geweldig. Vanochtend er uit gehaald, ik hoop dat de waas snel optrekt. Ik ga waarschijnlijk weer terug aan de pil wanneer ik ongesteld wordt. Nu maar wachten op de crash :\ maarja, dat heb ik er zeker voor over als ik me dan weer gedeeltelijk normaal kan voelen.

27-03-2024 | Vrouw | 49
Plaatsen spiraal

bloedverlies

Hallo, ik heb ongeveer 4 weken mijn spiraaltje en ik hoop hier wat meer info te vinden, de eerste 2 weken was het bloedverlies te verdragen, maar nu de laatste paar dagen ziet mijn velletje toiletpapier heel erg rood van het bloed en heb ook een beetje stolsel s, kan iemand me helpen of dit ook normaal kan zijn, ik pieker me suf of ik nu niet te veel bloedverlies heb, miss[lees meer...]chien moet ik geduldig zijn, hoop op een antwoord

29-08-2023 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb de Mirena twee keer gehad, bij de eerste keer voor de zwangerschap bijwerkingen gekregen na 3/4 jaar plaatsing. Na zwangerschap in ongeveer 1 jaar na plaatsing hevigere bijwerkingen. De Mirena kan nooit gezond zijn voor een vrouw - de cyclus is biologhisch bepaald en door deze cyclus reinigt de vrouw haar lichaam.

27-06-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb deze klachten dus ook ervaren en gynaecoloog “geloofde” mij ook niet ben nu overgestapt naar koper spiraal dus nu even afwachten

19-01-2023 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
Na ellende met de prikpil, normale pil en nuvaring toch besloten toen ik 20 was over te gaan op de mirena spiraal door de vele hormoongerelateerde klachten van andere anti conceptie. Dit zou een van de laatste mogelijkheden zijn met een lage afgifte van hormonen. Helaas is het bijna 5 jaar lang ellende geweest. Veel stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, pijn bij[lees meer...] vrijen, MEER haargroei en een heel laag libido. Vermoedens dat de spiraal niet goed zat besloten hem eruit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen. Maar de klachten bleven helaas aanhouden. Mijn laatste optie hormoonloos zou een koper spiraal zijn en afgelopen week heb ik de hormoonspiraal laten wisselen voor de koperspiraal. Het meerdere bloedverlies en meer buikkrampen heb ik er 100% voor over, voor mij nooit meer hormonen. Als je lichaam niet heftig reageert op hormonen is het een fijne optie voor anticonceptie maar het blijft altijd belangrijk te luisteren naar je lichaam.

15-09-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (19,5mg)
2 jaar na plaatsen spiraal werd ik weer ongesteld. Een week nadat mijn ongesteldheid over was werd ik weer 'ongesteld'. Met de ongesteldheid kwamen ontzettende mood swings en vaginale infecties. Mijn dokter vertelde me in mei dat ik het nog even aan moest kijken soms ging dit vanzelf weer over. In de maanden even aankijken gingen mijn menstruaties gepaard met krampen die o[lees meer...]p weeën leken, zo pijnlijk dat ik niet meer kon lopen. Eruit met dat ding!

28-07-2022 | Vrouw | 33
levonorgestrel (52mg)
Ik koos voor de Mirena omdat ik last had van flinke menstruaties en PMS na mijn 2 zwangerschappen. Het plaatsen zelf was helemaal prima, het was niet fijn maar goed te doen. De pijn na het plaatsen viel me ook mee. Wel heb ik 6 weken lang daarna gevloeid en tot 8 weken last van spotting. Dit vond ik al vervelend omdat je continue een maandverband of inlegkruisje nodig had.[lees meer...] Na ongeveer 1 maand kreeg ik allerlei vage klachten. Hele erge paniek en hyperventilatie aanvallen, dichtgeknepen keel, jeuk aan mijn nek, voelde me naar de buitenwereld emotieloos terwijl ik van binnen op stand turbo stond. Werd snachts bezweet wakker en kon daarna de slaap niet meer vatten terwijl ik wel super moe was. Ook rare stekende hoofdpijn & geen eetlust meer. Lag ik rustig op de bank kreeg ik last van super erge hartkloppingen uit het niks. Dit alles aangegeven bij de verloskundige en zij gaf aan dat het inderdaad door de Mirena kon komen. Nu was ik hiervoor 7 jaar hormonale anticonceptie vrij dus ik wist dat ik niet mezelf was met al deze rare klachten. Meteen laten verwijderen en voor mij nooit meer hormonale anticonceptie. Liever elke maand 1 week “Debbie downer” zijn met pms klachten dan elke dag in de paniek schieten om niks. Jammer vind ik het wel want voor sommige vrouwen werkt het perfect, voor mij is het dus niks.

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

14-05-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel (19,5mg)
Dit spiraal heb ik nu bijna 3,5 jaar. Eerst was ik best tevreden, maar de bijwerkingen zijn met de tijd erger geworden. Vanaf het begin heb ik last gekregen van acne terwijl ik hier nooit zo veel last van gehad. Nu komt het vaak met vlagen en het is heel pijnlijk. Mijn huid zit nu ook vol hyperpigmentatie wat dan ook maanden lang blijft zitten. Daarnaast heb ik gemerkt dat[lees meer...] mijn haargroei donkerder en meer geworden is sinds ik de Mirena heb (ook in mijn gezicht). Daarnaast voel ik me dus al jaren niet zoals mezelf. Ik ben altijd moe en voel me erg onrustig en "meh" (gevoeliger voor stress, zenuwachtig, bijna nooit meer vrolijk, nergens echt zin in). Met de tijd heb ik steeds meer last gekregen van buikkrampen en heb ik een constante buikpijn. Mijn menstruatie was erg onregelmatig en sinds 7 maandend ook compleet verdwenen (vind ik niet perse fijn). Ook is mijn sex drive echt heel laag geworden en wanneer ik wel zin heb, dan raakt mijn lichaam vaak niet opgewonden en is het zo droog als de sahara. Daarnaast doet de seks ook best vaak pijn. Hiervoor had ik daar nooit last van en ik heb ook geen nieuwe partner. Werkt wel goed als anticonceptie, want je hebt toch geen zin meer of stopt halverwege omdat het pijn doet. De enige reden dat ik hem nog heb is omdat andere (niet) hormonale anticonceptie voor ons niet betrouwbaar genoeg is, anders had ik hem al lang laten verwijderen.

07-02-2022 | Vrouw | 19
levonorgestrel (52mg)
De mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis , verder geen last van de plaatsing gehad. Maar nu na een half jaar toch ineens extreme buikkrampen , opgezwollen/harde buik. Een pijn die ik niet kende. Onderzoeken gehad naar verschillende dingen. Toch uiteindelijk na 3 huisarts bezoeken doorgestuurd. Echo laten maken en er zat dus een cyste van 8 cm, die nu ook in he[lees meer...]t ziekenhuis eruit gehaald moet worden. Ik ben 19 jaar en het is dus abnormaal dat dat er groeide, t werd mij nou pas verteld dat dit vaak een bijwerking was van de mirena spiraal.. beetje laat

06-10-2021 | Vrouw | 19
Plaatsen spiraal
Ik heb 10 september 2020 mijn spiraal laten zetten (jaar geleden) Mijn beste vriendin had hem al een half jaar en had 0 klachten, niet ongesteld meer en geen pijn of afscheiding. Ik heb daarentegen 10 maanden lang elke dag gebloed. Zo erg dat ik elke dag een tampon in moest. Dan had ik geen vriend of iets. De huisarts zei dat het kwam omdat ik een al dunne baarmoeder wand [lees meer...]had die door de spiraal nog dunner was geworden. Ik moest aan de pil voor een maand om “hem wat aan te dikken”. Wat niet werkte. Ik werd daar weer erg depressief van en vind het jammer omdat ik ook prikangst heb en niet een staafje in mijn arm zou willen. Na 10 maanden stopte het dagelijks bloeden maar nu heb ik elke dag enorme hoeveel afscheiding en letterlijk water (geen plas) dat uit me loopt…. Waardoor ik dus alsnog elke dag een tampon in moet. Nu heb ik een vriend en ga ik oud bloed bloeden tijdens gemeenschap…. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.