Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

somber voelen negatieve gedachten buikkrampen neerslachtig voelen stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1220 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

30-12-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel (52mg)
Het plaatsen was geen pretje maar achteraf gezien viel het mee. Ivm veel bekkenpijn (dysfunctie van het si gewricht) en baarmoeder- en blaasverzakking was het advies van de gynaecoloog om de mirena te plaatsen. Ik heb lang nagedacht (Ruim negen maanden na de bevalling van ons tweede kindje) ivm de borstvoeding maar vooral omdat ik erg vatbaar ben voor hormonen (mentaal). D[lees meer...]it duidelijk besproken en het was kiezen tussen twee kwaden: bijwerkingen kans op depressie en migraines vs geen spiraal en heftige menstruaties met veel verzakkingsklachten en pijn. Ik heb de spiraal nu bijna 4 maanden (ivm aandringen vd gynaecoloog) en ik ga hem laten verwijderen. Verzakkingsklachten bestaan nog, migraine gaat wel enigszins beter maar ik ben erg depressief en ongeduldig, dat merkt het gezin ook. Benieuwd wat het met mijn mentale toestand doet na verwijderen. Door de Mirena ook de borstvoeding gestopt en kilo’s bijgekomen. Overigens vind ik het schandalig dat zowel huisartsen als gynaecoloog aangeeft dat het er niet van kan komen omdat de spiraal lokaal werkt?! Dat gaf mij het gevoel dat het tussen de oren zit.

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

24-10-2022 | Vrouw | 32
levonorgestrel (52mg)
Na mijn eerste zwangerschap werd deze spiraal geadviseerd. Van het plaatsen voelde ik niets meer dan een klein prikje. Dus in tegenstelling tot wat anderen ervaren, had ik alvast geluk. Wat ik ook heel vaak hoorde over het spiraaltje was 'bijna nooit ongesteld'. Heerlijk dacht ik. Helaas was dat voor mij dus geheel andersom. Elke maand werd ik weer ongesteld, in een vrij r[lees meer...]egelmatig patroon, wat zeker niet storend is. Maar de duur van elke menstruatie was wat anders. Bij elke cyclus van ongeveer 4 weken, was ik telkens gemiddeld 2,5 weken ongesteld. Zat het tegen was het 3 weken. Dus ik was meer wel ongesteld dan niet. Op die manier is het natuurlijk ook een vorm van anticonceptie als het je verhindert om geslachtsgemeenschap te hebben... Dus na 8 maanden besloot ik het te laten verwijderen. Ik heb het meer dan gehad hiermee. Naast dit vervelend probleem heb ik ook wel meer last van angst en stress en ben ik altijd heel moe. Een tiental jaar geleden heb ik eens de prikpil gehad. Daardoor was ik een maand lang ongesteld en moest een pil nemen om het te doen ophouden. De gewone pil werkte voor mij altijd het beste (oestrogeen en progestageen) . Echter omwille van de risico's op tromboses raadt de gynaecoloog dit af. Ik moet nu proberen met de minipil. Van tevoren hoop ik al niet te veel want dit is een anticonceptie die net zoals de hormoonspiraal en de prikpil, waarbij ik dus beiden dezelfde problemen ervaarde, enkel progestageen bevat. Ik word hier depressief van, dit weegt op je relatie. Je seksleven verandert al genoeg met een kindje erbij, op deze manier loopt het al helemaal spaak. Met geluk 2x seks per maand, met pech een maand helemaal niet.

26-09-2022 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Zeer depressief, na half jaar eruit gehaald en de dag erna weer ik alweer positiever

23-09-2022 | Vrouw | 34
Menstruatiepijn
Ik heb nu 2 keer een Mirena laten plaatsen en beide keer is die eruit gevallen. De eerste na 2 maanden en toen bleek ik zwanger(uitgelopen op miskraam), en de 2de nu na 3.5maand. Al die tijd dat hij erin zat heb ik meer dagen gebloed dan niet. 2.5kilo aangekomen. De eerste keer was het vooral het wennen aan de hormonen, pijn in borsten enzovoort. Nu net is de tweede eruit [lees meer...]gekomen, en ik ben er klaar mee. Ik ga geen nieuwe meer plaatsen want de bijwerkingen zijn echt niet leuk. Ben de laatste weken depressief, heb een kort lontje en totaal geen libido.

11-09-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen van de spiraal was goed te doen, daarna wel 2 dagen flinke buikkrampen gehad en 8 dagen gevloeid. Ik heb de spiraal nu één jaar, het eerste halfjaar was ik elke maand 9 - 12 dagen aan het menstrueren. De hoeveelheid is wel minder maar ik menstrueerde vóór de spiraal hooguit 4 á 5 dagen. Dat was voor mij dus echt een grote tegenvaller want ik had gehoopt dat m[lees meer...]ensturatie uitbleef, helaas. Tevens kreeg ik erg snel last van regelmatig hartkloppingen, heel veel hoofdpijn, sombere gevoelens en een kort lontje. Ik heb besloten dat de spiraal eruit gaat!

30-07-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen en blijf steeds om de week soms twee weken vloeien. Plus vaak contact bloedingen en tijdens echte menstruatie veel vocht vast houden. Ontzettend dikke buik. Laatste tijd ook veel vermoeidheid en buikpijn. Mijn man heeft zichzelf laten steriliseren en kan ik eindelijk van het spiraaltje af

25-07-2022 | Vrouw | 34
Plaatsen spiraal
Verschrikkelijke ervaring bij het plaatsen. Flauwgevallen en vervolgens een uur ofzo in het ziekenhuis gelegen omdat ik niet meer op mijn benen kon staan. Zweten, misselijk en enorm veel krampen. Ik stapte van jaren de pil Microgynon over naar spiraal ivm stemmingswisselingen. Echter na 3.5 maand de spiraal laten verwijderen omdat ik er zowel fysiek als mentaal te veel [lees meer...]last van had. Het er uithalen deed absoluut geen pijn en na 2 dagen was ik van mijn depressieve klachten en bloedverlies af. Nu even niets voor het eerst sinds mijn 15e en dat voelt goed.

25-06-2022 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Ivm overmatig en langdurig menstrueren en op aanraden van de gynaecoloog een Mirena spiraaltje laten zetten. Na het aankleden heb ik nog even een gesprek met de gynaecoloog en ik begin spontaan te zweten, het loopt met straaltjes langs mijn hoofd. Ik wordt duizelig en krijg hartkloppingen. Echt enorm schrikken. Volgens de gynaecoloog heeft een heel klein percentage vrouwen[lees meer...] zo'n heftige reactie op het spiraaltje. Het komt maar heel zelden voor, maar ik ben dus 1 van die mensen. Na 1,5 uur platliggen en wat water en paracetamol begon het wat te zakken. Ik bleef wel buikpijn houden en ik voelde me echt niet goed. Ik heb het 4 weken uitgehouden om het een kans te geven. Maar daarna heel snel eruit latenhalen. Klachten waren meteen weg. Mijn menstruatie was tijdens het spiraaltje nauwelijks minder geworden, dus heeft niets geholpen. Ik heb uiteindelijk een Novashure behandeling gehad en dat was de beste beslissing ooit. Ik ben nu nog maar max. 4 dagen per maand licht ongesteld. Dus voor mij eindelijk geen weken lang meerdere maandverbanden per keer plakken ( op het laatst zelfs incontinentie broekjes aan) en op badmatjes en zeiltjes slapen. Ben zo blij!

24-06-2022 | Vrouw | 40
Menstruatiepijn
Aangezien ik niet tegen de anticonceptiepil kan ben ik de Mirena gaan proberen . Wat een vreselijke ervaring!!! twee dagen na het plaatsen begonnen de klachten : veel hoofdpijn, buikpijn, huilen om niets En op een gegeven moment raakte ik in een zware depressie. Als je het aan de gynaecoloog of arts vertelt staan ze versteld, en eigenlijk zeggen ze dat het niet door de sp[lees meer...]iraal kan komen maar ik weet voor duizend procent zeker dat het door de Mirena spiraal komt hij is nu verwijderd en ik hoop over een paar dagen weer wat vrolijker te worden en minder hoofd en buikpijn te krijgen. Nooooit meer. Ook heb ik alle zes de weken last gehad van bloedverlies en begon er ongewenst haargroei.

20-06-2022 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap. Het plaatsen was niet prettig, erg pijnlijk. Gelukkig was dat niet van lange duur. De 1e maand na het plaatsen heb ik last gehad van abnormaal heftige krampen. Mij was echter verteld dat ik de HA niet mocht bellen, tenzij ik last had van koorts. Tijdens de checkup (na ong. een maand) zei de HA dat ik na dag twee al had moe[lees meer...]ten bellen, dan hadden ze hem eruit gehaald. Omdat de krampen minder erg werden, en een andere vorm van anticonceptie mij niet echt beter leek, heb ik hem toch laten zitten. Vòòr de Mirena was ik altijd 3/4 dagen ongesteld. Nu waren dat er 8/9. Wel had ik veel minder last van bloedverlies en rugpijn, maar de krampen waren bizar heftig en deden zich voor op de meest rare momenten van mijn cyclus. Ook kon ik het nu voelen wanneer ik aan het ovuleren was (door heftige krampen dus). Doordat ik continu last had van krampen op de meest rare momenten, was ik continu bang dat er iets mis was, of dat ik misschien weer zwanger was. Dit kostte ontzettend veel mentale energie, omdat je er toch continu in je achterhoofd mee bezig bent. Los van de lichamelijke klachten, heb ik er vooral mentaal last van gehad. Ik heb een historie met depressie, dus ik dacht er niks van toen mijn depressieve klachten terugkwamen. Wat echter wel raar was, was dat ik dit keer geen achterliggende reden kon vinden voor mijn depressieve klachten. Ik heb de Mirena 3 jaar gehad, en heb 3 jaar gedacht chronisch depressief te zijn. Nu ben ik sinds een halfjaar overgestapt op een koperspiraal, en na de 2e week dat de Mirena eruit was, waren ook alle depressieve klachten weg. Ik vind het bespottelijk dat mensen met een historie van depressie hier niet voor worden gewaarschuwd. Pluspunt: ben niet zwanger geworden, dus hij werkt I guess.

16-06-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1.5 jaar de Mirena gehad. Leek eerst allemaal goed te gaan, menstruatie is ook altijd uitgebleven dus dat was super fijn. Na verloop van tijd echt depressieve gedachten gekregen en enorme mood swings. Daarnaast kreeg ik enorm vervelend ruikende en grote hoeveelheid afscheiding, waar ik heel onzeker van werd. Ook veranderden mijn borsten enorm: het borstweefsel werd [lees meer...]keihard en spatte zowat uit m’n borsten. En daarnaast verloor ik ook nog eens mijn libido voor 100%. Ook veel zeer pijnlijke steken in baarmoeder. Al met al: de spiraal is er nu 4 maanden uit en ik voel me lichamelijk en mentaal ein-de-lijk weer mezelf. Weg met die rotzooi.

15-06-2022 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
Afschuwelijk...Plaatsen was een ramp (nog steeds soms pijn op de plek waar die boltang in de cervix zat. Vervolgens gelijk van volledig gezond naar niet in staat te werken, minstens 8-10 uur weeën per dag, niet vol te houden ondank 4 gram paracetamol per etmaal, crepeerde van de pijn, gezwollen en pijnlijke borsten, hoofdpijn. Ook korte wandeling oid lukte niet, normaal li[lees meer...]ep ik 15-21 km hard zonder probleem. Na 3 weken laten verwijderen. Dit NOOIT MEER. Mijn bevalling van 40 uur was ook een ramp maar daar kreeg ik tenminste nog een gezond kind voor terug (en ik bleek behoorlijk onvruchtbaar dus alle ellende voor niets). Ik zou graag willen weten bij hoeveel vrouwen deze dingen weer verwijderd moeten worden...daar waren geen cijfers over, alleen hoeveel werden geplaatst. Wel uiterst effectieve bescherming tegen iedere vorm van seks waardoor het vast heel goed werkt

02-06-2022 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik kreeg het mirena spiraal zo'n 20 jaar geleden toen het net nieuw was. Door het hormoon wat er in zat was mijn hele hormoonhuishouding van slag.. het kon niet door het spiraal komen werd mij door huisarts en gynaecoloog verteld. Uiteindelijk zelf fabrikant gebeld en zij gaven mij het verlossende antwoord: zsm eruit halen want het kon daar dus wel v komen! Dus voor mij [lees meer...]helemaal niets meer met hormonen.

20-05-2022 | Vrouw | 31
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen vond ik helemaal niet pijnlijk. Eigenlijk was ik zeer tevreden over mijn eerste spiraaltje. Zeer gemakkelijk, geen ongesteldheid en veilig voor 5 jaar. Ik had wel klachten zoals hoofdpijn en buikpijn. Nooit gedacht dat dit door de minera kon komen. Echter na mijn zwangerschap ( wanneer ik geen klachten meer had) kwamen deze na 1 week van het tweede spiraaltje [lees meer...]terug. Hierbij kreeg ik ook vermoeidheid en neerslachtigheid. Op drie weken tijd herkende ik mezelf niet meer. Nu pas de link gelegd met het spiraaltje. Voor mij nooit meer!

18-05-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Verschrikkelijk dit. Plaatsen geen enkel probleem, even 1 krampje en dat was het. Na 3 kinderen waren we klaar en het klonk zo makkelijk. 3 maanden na de bevalling door de huisarts geplaatst. Toen 1 dag geen last gehad en toen begon de ellende. Krampen, enorm. En hele lichte weeën. Na een paar dagen begon ik te bloeden, dat is nog niet verminderd en hij zit er nu al 8 weke[lees meer...]n in. Ik koop me arm aan maandverband. Verder twee keer seks gehad, enorme pijn. Duurde tot de dag erna. Ook totaal geen libido en geen zin meer in. Verschrikkelijk. En die hoofdpijn, heel subtiel maar wel continu aanwezig. Na het plaatsen ging ik meteen door naar het consultatiebureau voor een meten en wegen. Nu net de volgende meting gehad twee maanden later en m'n baby is maar 150 gram aangekomen. Dat komt dus door de terugloop in productie doordat ik menstrueer. Normaal heb je daar 1 week laat van en wordt het beter, maar blijkbaar kan een baby er slecht tegen als dat al twee maanden duurt. Heeft mr veel zorgen opgeleverd, en ik heb ook het idee dat alle zorgen en angsten een stuk erger zijn geworden door het spiraal. Goed, na twee weken op en af koorts en pijn mocht ik eindelijk terug naar de huisarts waar een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Dus aan de antibiotica geweest. Voor de andere klachten zegt de huisarts dat ik moet afwachten totdat de menstruatie voorbij is om te kijken of dat verbetering geeft. Maar voor nu nog niet dus. Man man man wat een ellende. Nog een maand aankijken en dan gaat hij eruit, met de huisarts afgesproken. Verder trouwens veel krampen in m'n Lies, heb ik altijd tijdens mijn menstruatie maar nu dus al sinds de plaatsing.