Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

buikkrampen somber voelen neerslachtig voelen pijn bij zitten negatieve gedachten stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies acute hoofdpijn

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1221 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

18-05-2022 | Vrouw | 28
levonorgestrel (52mg)
Verschrikkelijk dit. Plaatsen geen enkel probleem, even 1 krampje en dat was het. Na 3 kinderen waren we klaar en het klonk zo makkelijk. 3 maanden na de bevalling door de huisarts geplaatst. Toen 1 dag geen last gehad en toen begon de ellende. Krampen, enorm. En hele lichte weeën. Na een paar dagen begon ik te bloeden, dat is nog niet verminderd en hij zit er nu al 8 weke[lees meer...]n in. Ik koop me arm aan maandverband. Verder twee keer seks gehad, enorme pijn. Duurde tot de dag erna. Ook totaal geen libido en geen zin meer in. Verschrikkelijk. En die hoofdpijn, heel subtiel maar wel continu aanwezig. Na het plaatsen ging ik meteen door naar het consultatiebureau voor een meten en wegen. Nu net de volgende meting gehad twee maanden later en m'n baby is maar 150 gram aangekomen. Dat komt dus door de terugloop in productie doordat ik menstrueer. Normaal heb je daar 1 week laat van en wordt het beter, maar blijkbaar kan een baby er slecht tegen als dat al twee maanden duurt. Heeft mr veel zorgen opgeleverd, en ik heb ook het idee dat alle zorgen en angsten een stuk erger zijn geworden door het spiraal. Goed, na twee weken op en af koorts en pijn mocht ik eindelijk terug naar de huisarts waar een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Dus aan de antibiotica geweest. Voor de andere klachten zegt de huisarts dat ik moet afwachten totdat de menstruatie voorbij is om te kijken of dat verbetering geeft. Maar voor nu nog niet dus. Man man man wat een ellende. Nog een maand aankijken en dan gaat hij eruit, met de huisarts afgesproken. Verder trouwens veel krampen in m'n Lies, heb ik altijd tijdens mijn menstruatie maar nu dus al sinds de plaatsing.

23-04-2022 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
In januari besloten om over te gaan op de Mirena spiraal. Dit omdat ik erg veel pijn ervaarde voor en tijdens mijn menstruatie. Op advies van de ha overgegaan op de spiraal met het verhaal dat je er maar 15 minuten pijn van zou hebben. Het plaatsen deed 2sec pijn en daarna begon het drama. Zoveel buikpijn, rugpijn, koorts, hoofdpijn en misselijk. Ik heb twee a 3 dagen i[lees meer...]n bed gelegen van de pijn met verschillende sterkte pijnstilling. Dit ging maar niet over. Contact ha vertelde dat ik naar de gynaecoloog moest om te kijken of de spiraal juist was geplaatst dit bleek zo te zijn. Hierna kreeg ik te horen dat de spiraal er niet zomaar verwijderd mocht worden en dat ik het een half jaar tijd moest geven. Tijdens de menstruatie is mijn pijn wat ik altijd al erg had nog pijnlijker geworden. Kortom lees je goed in.

15-03-2022 | Vrouw | 34
Endometriose
Nou dacht zal ook een reactie achter laten . Ik heb een paar jaar geleden de mirena laten zetten had toen last van erge acne (roacutanne kuur gehad na uithalen mirena ) , gewrichtspijn en spierpijn. Kon amper mijn bed uit stijf en rugpijn . Ook werd ik er depressief van . Zelfs mijn man en kinderen zagen de veranderingen. Het duurde erg lang voordat ik er achter kwam da[lees meer...]t het door de mirena kwam . Na het verwijderen voelde ik me beter en deed mijn lijf het weer . Geen spier en gewrichtspijn meer en geen acne meer . Nu ivm mijn endometriose toch weer laten plaatsen als laatste redmiddel voor een operatie en wat denk je ..... alle klachten kwamen weer terug . Zo snel mogelijk weer laten verwijderen. Kies dan toch liever voor een operatie dan de hel van de mirena

14-01-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel (52mg)
Angst, ernstige vermoeidheid, haaruitval, voedsel intoleranties, maagzuur, sterk opgeblazen buik, slecht slapen, gevoel van extreme spanning door hele lijf, brain fog, wazig zien, niet kunnen focussen, vocht vasthouden, vaak terugkerende bacteriële infecties, veel afscheiding. Emotioneel een hele slechte gezondheid! Allerlei onbegrepen klachten. Ik raakte de connecti[lees meer...]e met mijzelf helemaal kwijt. Het duurde helaas jaren voor ik dit alles aan de spiraal linkte. Een uur na verwijdering van de Mirena spiraal had ik al veel minder spanning in mijn lijf. Het verschil was enorm. Ik kan mij nu letterlijk vrijer bewegen in mijn lijf. Geen continue gevoel van stress meer! Alles veranderde. Een jaar na verwijdering en ik ben nog steeds heel erg moe. Mijn lichaam zoekt nog steeds balans. Lees de bijsluiter GOED! De spiraal kan veel klachten geven. Had ik dit maar eerder geweten...

06-01-2022 | Vrouw | 32
Menstruatiepijn
Voor mij geen Mirena meer. 6 maanden na plaatsing laten verwijderen. Ik ben normaal (buiten menstruatie om nooit ziek! Ik had na plaatsing dag in dag uit hevige menstruatiepijn (hoofdpijn, krampen in onderbuik, spierpijn, lamlendig gevoel en zelfs koorts en ik bleef ontzettend ongesteld en zeer onregelmatig. Ik ben overgestapt op de prikpil! Wat een verademing!

01-01-2022 | Vrouw | 39
levonorgestrel (19,5mg)
Plaatsing was prima te doen. Na 6 maanden laten verwijderen. Reden is de invloed op het humeur; afgevlakt gevoel, snel geïrriteerd, somber. Ook veel hoofdpijn.

18-11-2021 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
verschrikkelijk, ten eerste was het inbrengen heel moeilijk. en dan begonnen al gauw de klachten. zo misselijk heel de dag door. en dikker worden vond ik ook niet bepaald leuk. ik lag haast elke avond huilend in bed omdat ik me zo beroerd voelde. ik voelde de spiraal ook zitten. het voelde zo raar in mijn onderbuik, alsof iets niet goed zat. na 6 maanden zouden de klachte[lees meer...]n verminderd moeten zijn maar dat hielp niet bij mij. dus eruit laten halen. gelijk voelde ik een opluchting

25-10-2021 | Vrouw | 29
Trombose
I.v.m. trombose in mijn arm moest ik van de pil af. Er waren weinig opties en de huisarts raadde mij de Mirena aan. Ik verwachtte weinig problemen. Het plaatsen was heftiger dan ik dacht maar na het plaatsen had ik alleen wat rugpijn, hetgeen bekend is als bijwerking. Binnen een paar dagen merkte ik dat ik onrustig werd. Ik sliep heel slecht, ging piekeren over dingen di[lees meer...]e jaren geleden gebeurd zijn en had behoorlijke moodswings. Ik had het gevoel dat ik een boksbal nodig had en voelde me gefrustreerd en emotioneel. Ik heb dit nooit eerder gehad en mijn vriend zei ook dat hij me niet meer herkende. Na een kleine 2 weken had ik het gevoel dat ik dit zo niet volhield. Ik belde mijn huisarts en die zei dat ik het 3 maanden een kans moest geven. Toen ik in huilen uitbarstte en smeekte of ze de spiraal eruit wilde halen ging ze toch akkoord. Toen het spiraaltje eruit was ging het snel beter en de klachten verdwenen weer. Later ben ik overgestapt op een koper spiraal en deze heeft niet dezelfde klachten gegeven. Ik heb hem inmiddels een half jaar. Ik ben misschien gevoeliger dan andere vrouwen, maar ik wilde mijn verhaal graag delen, mogelijk herkennen sommige vrouwen deze klachten en koppelen ze deze niet aan de hormoonpiraal. Ik heb het idee dat artsen vaak niet willen geloven dat de Mirena zulke effecten kan hebben.

05-10-2021 | Vrouw | 18
Menstruatiepijn
Verschrikkelijk. Ik snap dat het bij sommige mensen goed helpt maar bij mij absoluut niet. Het deed me zoveel pijn. Heb de spiraal 6 maand gehad om het nog wat tijd te gunnen maar heb me 6 maanden niet als mezelf gevoeld. Kots misselijk elke dag. Na het eruit halen was het zo’n opluchting! Gelijk beter

01-10-2021 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje 12 dagen gehad en werd er intens angstig en onrustig van. Het is na 12 dagen met spoed verwijderd omdat ik helemaal gek werd van de angst. Nu, 3 maanden later, nog steeds hele nare nachtelijke angstaanvallen. En overdag ook veel angst. Vóór het spiraaltje had ik ook wel psychische kwetsbaarheden, maar niets wat hier ook maar bij in de buurt komt. Ik z[lees meer...]ou er alles voor geven terug te kunnen in de tijd en het spiraaltje niet te nemen. Ben bang dat ik nooit meer normaal zal kunnen leven en heb veel suïcidegedachten. Mijn laatste hoop is gevestigd op medicijnbehandeling door de psychiater en het zoeken van een specialist die veel van vrouwelijke hormonen weet. Ik kan niet meer terug in de tijd, maar misschien kan ik anderen dit leed wel besparen. NEEM GEEN SPIRAALTJE!!! Ik weet nu ook dat heftige angst en onrust bij veel meer gebruiksters voorkomen, maar bij de meesten schijnen de angst en onrust na het verwijderen van het spiraaltje op den duur weer weg te gaan. Maar bij mij lijkt een hormonale disbalans te zijn ontstaan die maar niet herstelt en erg veel angst veroorzaakt. Echt, DOE HET NIET!!! Ik wilde dat iemand mij op tijd gewaarschuwd had. PS Als iemand dit leest die me kan helpen of weet wat voor arts me zou kunnen helpen, reageer dan alsjeblieft. Ik ben echt heel wanhopig.

21-09-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Ik was na een half jaar zwanger ondanks de mirena er in zat.

16-08-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel (19,5mg)
1.5 jaar drager geweest van een mirena spiraal. Zetten was pijnlijk, maar dat was te verwachten. Ook de weken erna veel pijn gehad en het afvies gekregen “er even doorheen te bijten”. Na ong 6 weken was het eindelijk oke. Toch kreeg ik een jaar later ernstige buikpijn; zo’n 1 a 2 keer per week aan de pijnstillers omdat het niet te harden was. Na veel onderzoek konden de ar[lees meer...]tsen geen oorzaak vinden voor de buikklachten. Toen uit wanhoop toch besloten mijn spiraa eruit te laten halen. And guess what? Nooit meer buikpijn gehad. Voor mij never nooit meer een spiraal. En mocht je een spiraal hebben en overklaarbare buikpijnklachten? Haal hem eruit. De artsen vertelde me dat het absoluut niet aan de spiraal kon liggen omdat deze goed zat. Maar je leest het; vanaf het moment dat mijn spiraa eruit is heb ik nooit meer last gehad. Vertrouw op je eigen intuitie!

12-08-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
In januari de mirena spiraal laten plaatsen. Plaatsing was heel pijnlijk, maar daar was ik ook wel op voorbereid. Waar ik niet op was voorbereid, waren zes weken vol met zeer ernstige buikkrampen. Na een aantal weken bij de gynaecoloog laten checken of hij goed zat, wat ook zo was. Ze zeiden dat het wat langer kon duren voor mijn lichaam eraan gewend was. Intussen ging ik [lees meer...]bijna iedere dag kapot van de pijn, ook met pijnstillers. Vele malen heftiger dan een normale menstruatie dus. Ik wist geen raad meer met mezelf. Na zes weken besloten om hem eruit te laten halen. Wat een opluchting. Alle pijn direct verdwenen. Voor mij nooit meer. Wees ervan bewust dat jou dit ook kan gebeuren. Denk nog een extra keer na voordat je een stuk plastic in je gezonde lichaam laat plaatsen alsjeblieft.

10-08-2021 | Vrouw | 29
Endometriose
Continu bloedverlies waardoor endometriose aangewakkerd word. Na 8 weken al niet meer uit te houden , klachten worden erger. Eruit halen gaat niet zo want draadjes zijn kwijt. Nu binnenkort onder sadatie. Nooit meer een spiraal voor mij!!!

30-07-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Door de Mirena heb ik een zware ontsteking aan mijn eileiders gekregen. Ongeveer 2 weken nadat deze is geplaatst. Ik moest met spoed geopereerd worden, was me bijna fataal geworden. Ik heb een week aan een infuus met antibiotica in het ziekenhuis gelegen. En een periode van 6 weken moeten herstellen. Uiteindelijk zijn een paar jaar later mijn eileiders verwijderd, omdat ik[lees meer...] zoveel pijn had van verklevingen in mijn eileiders. Erg drastische anticonceptie in mijn geval.

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.