Ervaringen met Mirena

levonorgestrel

somber voelen negatieve gedachten buikkrampen neerslachtig voelen stekend gevoel in de onderbuik bloedverlies

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1220 meningen)
Menstruatiepijn (225 meningen)
Plaatsen spiraal (96 meningen)

04-02-2023 | Vrouw | 53
Myoom
Het door een moeilijk te opereren vleesboom en de overgang, is het heftig en langdurig vloeien met het spiraaltje volledig weggebleven. De vleesboom zou ook kleiner worden, maar dat is nog niet bewezen. Voel het spiraaltje na 3 jaar nog steeds zitten, vooral bij krachtsinspanning.

08-11-2022 | Vrouw | 38
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik wil graag een positief verhaal delen over de Mirena. Een half jaar geleden heb ik mijn vorige mirena laten verwijderen (4 jaar gehad). Ik dacht er goed aan te doen zonder hormonale contraceptie te gaan leven, want we nemen in het algemeen aan dat hoe natuurlijker, hoe beter is. Ik had er hele hoge verwachtingen van. Maar, na een week of 6 zonder Mirena begon ik allerlei[lees meer...] klachten te krijgen: Gewichtstoename, extreme stuwing van de borsten, haaruitval en droge huid. Omdat ik al 3x eerder een mirena had gehad, wist ik niet dat ik me zo rot kon voelen zonder. Ik heb het tot 6 maanden later aangekeken maar de klachten bleven aanhouden en werden niet minder. Een huisarts bezoek verder viel het kwartje. Het was aannemelijk dat ik me met Mirena beter voel dan zonder, omdat de klachten die ik inmiddels had onder PMS geschaard kunnen worden. Ik vond dat eerst lastig te accepteren, want waarom zou mijn lichaam niet zonder kunstmatige hormonen kunnen? De natuur heeft het toch zo bedoeld? Mijn huisarts wees me erop dat de natuur niet heeft bedoeld dat wij inmiddels 80 of 100 jaar oud worden en dat veel moderne vrouwen pas op latere leeftijd kinderen krijgen of, zoals ik, vrijwillig kinderloos zijn. Sommige vrouwen voelen zich dus wél beter met hormonale contraceptie. Ik heb een maand geleden een nieuwe Mirena laten plaatsen. Dit keer door een gynaecoloog bij Bergman clinics. Ik zou aanraden als je de keus hebt, om dit ook te doen. Hoewel de plaatsing altijd een beetje vervelend is, was het een hele andere ervaring bij Bergman dan ik ooit bij een huisarts heb meegemaakt. Ook waren ze een stuk sneller klaar. Ik ben blij dat ik weer een Mirena heb. Na een maand voel ik me al beter dan ik het afgelopen jaar heb gedaan. Wel zal ik ervoor kiezen de Mirena al na 3 jaar te vervangen ipv 5 jaar. Ik heb nu meerdere keren gemerkt dat ik na 3 jaar Mirena, meer last krijg van pms achtige klachten. Dat wil ik de volgende keer voor zijn.

06-10-2022 | Vrouw | 20
levonorgestrel (19,5mg)
Jaren lang heb ik de pil geslikt met name omdat ik altijd al erg veel last heb gehad van acne. Toch besloot ik vorig jaar om iets anders te gaan proberen. Het mirena spiraaltje. Het zetten ging erg goed. Het was zeker wel even pijnlijk. Tip; trek losse kleding aan, neem van te voren pijnstillers en nog beter neem een dagje vrij! Ik ben na het zetten nog gaan werken en daar[lees meer...] had ik toen al snel veel spijt van. Na het zetten kwamen eerste bijwerkingen al snel. Veel stemmingswisselingen, overmatig acne (nog erger dan dat ik het ooit heb gehad), een laag libido. Ik wordt af en toe nog ongesteld maar zo goed als niet mee nu in een jaar tijd ben ik denk ik 3 keer ongesteld geweest. Na het ongesteld zijn. waren er ook een aantal bijwerkingen die telkens weer opnieuw voorkwamen. Bijvoorbeeld: hele dikke afscheiding, vaginale schimmel infectie(2x) en de 1e week na het ongesteld zijn stinken.... Toevallig heb ik deze week een afspraak om m'n spiraal weer te laten checken. Inmiddels heb ik mijn spiraal bijna een jaar, en ben er op dit moment best wel blij mee. Heb zo goed als geen last mee van acne. Alleen zijn af en toe die bijwerkingen erg vervelend.

02-10-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Op mijn 18e eerste spiraal laten plaatsen vanwege vaste relatie. Het plaatsen was niet helemaal fijn (lichtgevoel in hoofd & heftige buikkrampen). De eerste zes weken waren ook een hel (onregelmatig bloedverlies, buikkrampen, kon geen broeken dragen vanwege drukkend gevoel). Daarna zijn de klachten verdwenen en is de menstruatie weggebleven. Na 4 jaar (vanwege uitwerking v[lees meer...]an de hormoon) een nieuw spiraal laten plaatsen. Het opnieuw plaatsen van de spiraal viel dit keer erg mee; geen bloedverlies of buikkrampen gehad. De spiraal deed zijn werk: ik werd niet meer ongesteld (helemaal niet meer) en was beschermd tegen ongewenst zwangerschap. Na totaal 6 jaar een spiraal te hebben gehad, kreeg ik last van neerslachtige/depressieve gevoelens. Het voelde ook niet meer prettig om niet ongesteld te worden. Daarnaast kreeg ik ineens veel haargroei in mijn gezicht, rondom mijn tepels, buik, armen & benen. Ook kreeg ik acne in mijn gezicht & hals. Mijn schildklierwaarden zaten op het randje van “net goed”. Volgens de huisarts konden dit de bijwerkingen van de spiraal zijn, maar was de kans erg klein. Uiteindelijk toch besloten om de spiraal te verwijderen en na 3 weken voelde ik me al een stuk beter. De neerslachtigheid verdween en de haargroei & acne begon af te nemen. Hoewel de huisarts mij niet begreep, ben ik blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd door de spiraal te laten verwijderen!

14-09-2022 | Vrouw | 22
Plaatsen spiraal
Ik heb mijn spiraal laten zetten omdat ik een vaste relatie had waar ik zeker wilde zijn van zwangerschapspreventie en niet goed tegen de pil kon. Het zetten zelf was echt naar. Ik had meer medicatie gewild voor de eerste 12 uur. Daarna de eerste paar maanden constant licht gebloed, dit was niet perse vervelend. Tot 1,5 jaar last gehad van steken in m'n baarmoeder, [lees meer...]dit was wel echt naar. Gelukkig heb ik hier ondertussen geen last meer van, heel af en toe op basis van mijn cyclus. Verder geen menstruatie meer, alleen emotioneel gezien. Ik zou over een paar jaar als hij eruit moet een nieuwe overwegen, maar alleen als ik in een vaste relatie zit. Anders vind ik het de pijn niet waard!

26-08-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Gekozen voor een mirena spiraal omdat de menstruatie pijn niet meer te doen was. Het laten zetten was totaal pijnloos. Alleen de eendebek was vervelend. Ik heb wel 1 bevalling gehad. En al eens een essure sterelisatie ondergaan. En die heb ik weer laten verwijderen door de eileiders eruit te halen. Dus mijn lichaam is wel wat gewend. Misschien dat ik er daarom niks van mer[lees meer...]kte. Naproxen 500 genomen voor de tijd. En 3 uur later nog eens. Ben gewoon meteen gaan werken (huishoudelijke hulp). Krampen voel je wel, maar lang noet zo erg als mijn menstruatie pijnen.

29-05-2022 | Vrouw | 36
levonorgestrel (52mg)
1,5 jaar na m'n bevalling voor de tweede keer spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen zelf was wat gevoelig(krampen), maar goed te doen met ademhalingsoefeningen. Minimaal bloedverlies door het plaatsen zelf. Eerste 3 maanden last gehad van gevoelige onderbuik en onregelmatig (licht) bloedverlies. Nu (5 maanden na plaatsen) heb ik geen/nauwelijks menstruatie meer en geen[lees meer...] verdere klachten.

15-05-2022 | Vrouw | 21
levonorgestrel (19,5mg)
Het plaatsen viel mij heel erg mee. Ademhalingsoefeningen doen tussendoor en dan is het zo voorbij. De eerste week ging het prima, had ik nergens last van. Toen begon ik met hevig bloeden en kreeg ik hele heftige pijn. Dit hield 2 tot 3 weken aan. Nu (2 maanden na plaatsing) voel ik me top en ben ik blij met mijn keuze. Je moet er dus even doorheen, maar nu is het heerlijk[lees meer...]!

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

26-12-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel (52mg)
Ik voel het spiraaltje ook soms zitten! Vooral als ik op bed lig en van houding verander. Het is een beetje een vreemd gevoel in mijn onderbuik omdat ik het niet gewend ben. Ik zou het het liefst niet hebben maar het is niet super vervelend. Ik dacht dat dat gekke gevoel er gewoon bij hoorde maar vier vriendinnen van mij hebben daar geen last van. Nu ik het hier lees denk [lees meer...]ik dat misschien sommige mensen het wel voelen en andere niet. Verder ben ik ook nog niet ongesteld geworden sinds ik hem 4 maanden geleden heb laten zetten, heel erg fijn.

28-08-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
Ik werd depressief van de pil en ben daarom op advies van de huisarts overgestapt naar een mirena spiraal. Een hele berg klachten (waarvan ik van sommige niet eens wist dat het door de pil kwam) verdween als sneeuw voor de zon. De klachten die verdwenen waren: depressieve gevoelens, vaginale afscheiding, menstruatiepijn (ik word nu helemaal niet ongesteld), moodswings, mis[lees meer...]selijkheid, vermoeidheid en grote eetlust/vreetbuien. Klachten die ik ervoor terug heb gekregen: vet haar, puistjes (een paar, geen ernstige acne) en lage rugpijn, maar ik ben sowieso al rugpatiënt dus dat kan toeval zijn. Verder word ik dus niet meer ongesteld en hopelijk ook niet zwanger. Het grootste nadeel aan de spiraal vond ik het zetten, dat was ondanks de diclofenac erg pijnlijk.

02-08-2021 | Vrouw | 18
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 1,5 jaar geleden de spiraal laten zetten, dit viel reuze mee alleen die dag zelf wat buik krampen, na ongeveer 3/4 jaar af en toe wat bloedverlies maar dit was heel weinig, bleef de menstruatie uit! Dit is voor de rest ook gebleven. Wel merktte ik dat mijn huid een stuk onrustiger was en dit kreeg ik ook niet weg door behandeling van een schoonheidsspecialiste. Ook [lees meer...]had ik heel vaak stemmingswisselingen wat mij zelf in de weg zat. En had ik vaak last met geslachtsgemeenschap omdat het spiraaltje tegen een eierstok aan zat (zei de dokter) dit was niet fijn en na 1 jaar was dit bijna altijd van de orde. Toen besloten het spiraaltje te verwijderen

02-08-2021 | Vrouw | 17
levonorgestrel (19,5mg)
Super tevreden over de mirena spiraal. Laten zetten omdat ik van de pil af wilde. Door alle verhalen had ik me op het ergste voorbereid bij het plaatsen van de spiraal. Maar achteraf vond ik echt heel erg meevallen. Ik kan het niet beter omschrijven als een “vervelende menstruatie steek van 3 seconden”. Na 5 minuten was ik de kamer alweer uit. Nu heb ik totaal geen moodswi[lees meer...]ngs meer, mijn libido is hoger en zelfs mijn menstruatie is helemaal gestopt. Enige wat ik jammer vind is door het stoppen met de pil mijn boezem en billen wat kleiner zijn geworden. Ongeveer 5 kilo afgevallen. Als je nog twijfelt? Ik raad het je aan!

27-09-2023 | Vrouw | 32
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb 2 keer een spiraal laten zetten. Eerste keer had ik 3 maanden last van ongesteldheid en buikkrampen, die best vervelend waren. Daarna vooral kramp tijdens een soort van ovulatie en 1 keer in de maand en werd ik een beetje ongesteld. Wel 1 keer per maand buikkrampen. Bij de 2de alleen maar hoofdpijn, 5 keer per week minstens en buikpijn en ongesteld. Na 3 jaar eruit [lees meer...]gehaald en een tijdje zonder gedaan. Heerlijk gevoel. Inmiddels nu een Nuvaring, stuk beter wel.

27-09-2023 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben 23 jaar, 168 cm lang, 70 kg zwaar en ben de spiraal gaan gebruiken omdat ik het gevoel kreeg dat de combinatiepil mij neerslachtig maakte. Ik had van te voren geen ervaringen opgezocht m.b.t. de hormoonspiraal plaatsing, maar heb daar best wat spijt van. Het zetten was voor mij echt horror. De huisarts kon mijn baarmoederwand niet goed pakken waardoor ze best lang b[lees meer...]ezig was en steeds mijn baarmoederwand greep, maar weer losliet. Dit was redelijk pijnlijk, maar niks vergeleken met de daadwerkelijke plaatsing van het spiraaltje. Ik vond het zelfs zo pijnlijk dat ik bijna flauwviel. Ik heb ook geen idee hoe ik thuis ben aangekomen, maar ik heb heel de dag op de bank gelegen van de pijn. Nu kan je denken, tja die meid is gewoon vet zwak, maar ik zit onder de tattoos en heb een borstverkleining gehad, dus ik denk dat ik wel wat ervaring heb met pijn. Daarna is de pijn echter gaan zakken, en na een week was ik min of meer de oude. Toch bleef ik elke dag last houden van pijntjes, vooral wanneer ik ging sporten. Ik doe aan krachttraining (niks super zwaars ofzo, maar ga 3x in de week naar de sportschool), en ik werd bellemmerd door de spiraal. Telkens wanneer ik een gewicht op wilde tillen of mijn buikspieren wilde gebruiken, kreeg ik een enorme pijnscheut. Ook lukt hardlopen of mountainbiken niet meer door de pijn. Echo gehad en de huisarts naar laten kijken, de spiraal zat gewoon goed. Na 5 maanden besloten de spiraal eruit te laten halen (eergisteren), en ik moet zeggen dat ik blij met deze keuze ben. Het kan een placebo effect zijn, maar het voelt nu niet meer alsof er een groot ding in mijn baarmoeder zit, en ik kan weer hardlopen! Ik ga nu overstappen naar de minipil, ook maar 1 hormoon (want dat ging gewoon goed) die niet in je baarmoeder wordt afgegeven. Hopelijk gaat dat beter :)

17-05-2023 | Vrouw | 35
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb al 3 x 5 jaar een spiraal gehad, ik had me er eerder nooit zo in verdiept, en nam het advies van de huisarts en gynaecoloog zonder eigen onderzoek van harte aan, totdat ik me een poos geleden me ben gaan verdiepen en inlezen nav een podcast die ik gehoord heb betreft dit onderwerp. Ik wilde destijds een spiraal om niet (ongewenst) zwanger te worden, dus in dat op[lees meer...]zicht is het allemaal effectief geweest. Ik merk wel dat tussen de spiralen/zwangerschappen door en ik geen spiraal had. Mijn libido vele malen groter was, ik voelde me vrouwelijker, energieker en meer verbonden met mijn lichaam en ook afvallen ging me makkelijker af. Wel had ik weer meer moodswings voor een menstruatie, maargoed die horen gewoon bij het vrouw zijn, deal with it, denk ik nu ;) ik zit veel lager in mijn energie als ik een spiraal draag en kan extreme boosheid ervaren, ook lijkt mijn impuls beheersing minder aanwezig. Kortom ik heb het nu laten verwijderen om te ervaren hoe mijn lichaam dit zelf op gaat pakken. Ik merkte aan de gynaecoloog, die mij verder prima heeft geholpen dat hij mijn inzichten niet deelde en het geen slim idee vond. Hij gaf geen gehoor aan mijn argumenten en zei dat zaken zoals de eerder vernoemde mogelijke bijwerkingen eigenlijk niet mogelijk zijn. Terwijl dit toch ook zelf bij de bijwerkingen van de Mirena staan. Mijn lichaam maakte de laatste tijd protest en probeerde de spiraal na 5 jaar eruit te stoten wat enorm veel pijn deed. Mijn lichaam probeerde me dus iets te vertellen, en ik probeer hier naar te luisteren.