levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1161 meningen)
Menstruatiepijn (209 meningen)
Plaatsen spiraal (86 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

31-07-2019 | Vrouw | 45
levonorgestrel (20)
Menstruatiepijn
Ik had erg veel last van de pil(migraine) en menstruatiepijn dus op advies van huisarts overgestapt naar Mirena spiraal. Alleen het plaatsen al was vreselijk pijnlijk. En heb sindsdien alleen maar buikpijn en misselijk. En ontzettend down. Mijn omgeving kent me zo niet. Kan om alles wel janken. Slik al 2 maanden elke dag pijnstillers. Ben er helemaal klaar mee. Maandag g[lees meer...]aat ie eruit!! Joepie!!

11-05-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
heb 3 jaar de Mirena spiraal gehad , terwijl bij intake gesprek gezegd is dat het minimaal 5 jaar werkzaam was . inbrenging niks van gemerkt , was onder verdoving , erna 1 maand zwaar gebloed , na 2 jaar kwamen er al tussentijdse bloedingen , waarvan de laatste heel heftig . toen had ik het gevoel dat mijn lichaam hem kwijt wilde , wat een pijn , leek wel of ik bevalling w[lees meer...]eeën had . hij is eruit gehaald , deed geen pijn . in die 3 jaar 8 kilo aangekomen , een "watten"hoofd , depressief , PMSklachten , onverklare pijn aan linkerzijde van mijn onderlichaam , nu de spiraal eruit is, is de pijn daar ook veel minder !! ik ben benieuwd hoe nu mijn menstruatie gaat zijn .maar in ieder geval geen Spiraal meer . ik ga voor Moeder Natuur .

17-01-2020 | Vrouw | 46
levonorgestrel (52mg)
Lang geen anticonceptie gebruikt. Nu met start nwe relatie en beginnende klachten die lijken op start overgang besloten tot Mirena. Geeft wel rust etc. maar ben vaak even 'stoned', wrs doordat ik niet gewend ben aan welke vorm van hormonen dan ook (ik ben ook veganist!). Ook voel ik in periodes een serie elektrische schokjes in mijn buik en af en toe ook in mijn benen. Gyn[lees meer...]aecoloog gevraagd of dit door de Mirena kon komen, maar kreeg een 'nee' te horen. Wel gek dat alles is ontstaan sinds ik 3 mnd geleden de Mirena heb laten plaatsen ...

26-11-2019 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
Het zetten was geen pretje, maar de 4 jaar erna waarin ik 4,5 jaar niet meer vloeide waren goddelijk! Ook verwijderen was vervelend (draadje zoek + flink ingenesteld dus poliklinisch verwijderd). Toch heb ik een nieuw spiraaltje laten zetten. Het gemak in de tussenliggende jaren is heerlijk. Ik voel wel af en toe een ongesteldheidsgevoel opkomen, met krampen en vreetbuien,[lees meer...] maar word niet meer ongesteld.

13-10-2019 | Vrouw | 46
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Binnen 3 dagen kreeg ik “weeën” en startte mijn lichaam met afstoten. ‘s Avonds met horror-bloedverlies en stolsels kwam Mirena er uit ... opengeklapt en wel. Nog drie dagen zeer zware en onhoudbare bloedingen gehad; Medicatie noodzakelijk. Veel pijn gehad en wat nu? Ook Nova-sure behandeling daarna heeft niet geholpen.

12-10-2019 | Vrouw | 46
Overgang
Last van hormonale migraine en constant bloedingen. Na het plaatsen van de Mirena heeft het circa 6 maanden geduurd voordat ik geen last meer had van krampen, bloedingen en de hoofdpijn is nu draaglijker. Na 5 jaar is er weer een nieuwe ingebracht die er inmiddels 2 jaar inzit. Zeer tevreden over het spiraal.

01-08-2021 | Vrouw | 47
Overgang
Heftige bloedingen tijdens menstruatie waren mijn klachten. Nu met mirena mijn eerste menstruatie. En ik ben nu al blij. Dit had ik veel eerder moeten laten plaatsen. Het plaatsen is in Schijndel gedaan. Dit kan ik iedereen aanraden. De eerste dag flinke krampen en wat Spotting. Na een week Spotting en wat krampen ben ik toch feminax gaan slikken. 1 tablet per dag voor ee[lees meer...]n week lang. Al vrij snel van krampen af en geen bloeding meer. Daarna nu mijn eerste menstruatie wat absoluut geen naam mag hebben. Alleen mini tampons nodig. Ideaal. Wie weet gaat heel de menstruatie ook nog stoppen. Maar als het bij dit blijft dan is het al een groot succes. Verder totaal geen last van de hormonen in het spiraaltje of van de spiraal zelf. Zelfs mijn gewicht is nu onder controle. En ik kan eindelijk weer eens afvallen. Ik heb er zelf weer grip op.

01-07-2020 | Vrouw | 47
Premenstrueel syndroom (PMS)

10-02-2020 | Vrouw | 47
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op naderende overgang. Plaatsing was erg pijnlijk. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in hele lijf, extreem moe, spierpijnen in borstkas en armen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust [lees meer...]en bezorgd om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, tintelingen in lippen en tong, dagelijks bloedverlies in wisselende mate. Klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Na ruim 3 maanden Mirena laten verwijderen. Binnen een week drastische afname van klachten, na 4 weken bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk).

21-11-2019 | Vrouw | 48
levonorgestrel
Er zijn zoveel negatieve verhalen over de Mirena spiraal.Ik heb het door een gynaecoloog laten zetten,5 en 1/2 jaar geleden.Het deed een beetje pijn inderdaad,maar eigenlijk viel het reuze mee.Daarna begon ik meteen hevig te bloeden,1 week lang heftige menstruatie gehad.Daarna 1 week niks,daarna weer 3 dagen wel,dan weer niet...Ik begon al goed zat te worden,dus na 4 maand[lees meer...]en ging ik terug na de gynaecoloog.Ik wilde het laten verwijderen.Hij heeft toen gezegd dat ik nog een maandje moest proberen , als ik dan nog bloed dan doet ie het direct,en dat ik nog een beetje geduld moet hebben.Ik heb idd nog een maand gewacht,en mijn bloedingen waren gestopt,,,,ik ben nu 5 jaar verder ,nooit meer ongesteld,nooit een druppel bloed ,geen buipijn niks.Ik kan zeggen,dat ik blij ben dat ik nog een maand geduld kon opbrengen,en ik ben er zeer tevreden met Mirena.Langzamerhand moet ik al een nieuwe hebben,maar volgens mijn gynaecoloog mag ik gerust na 7 jaar terugkomen.Dus ..iedereen die hier enge verhalen leest over verschrijkkelijke pijn bij t zetten van Mirena,doe het gerust,een bevalling doet veel meer pijn..

14-01-2020 | Vrouw | 49
Premenstrueel syndroom (PMS)
Ik heb inmiddels mijn derde mirena. Mijn pms klachten zijn duidelijk verminderd en nu kan het me helpen bij mijn overgang waar ik nog weinig last van heb. Het plaatsen is kort even pijnlijk, maar na paar uur vrolijk op de fiets. in de eerste maanden heb ik 2 a3 x migraine, daarna niet meer. ik verlies cyclisch bloed maar dat is een paar inlegkruisjes kortom heel tevred[lees meer...]en

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

06-06-2020 | Vrouw | 51
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Het inzetten was verschrikkelijk pijnelijk maar na een paar dagen was die pijn over. Zo n 9 maanden last van vloeien gehouden , steeds minder , daarna bleef het weg. De lichamelijke klachten waren enorm , veel pijn aan armen benen , een soort zenuwpijn . Moe , lusteloos , angstaanvallen, depressief . Ik had het idee mezelf niet meer te zijn . Na 1,5 jaar van proberen en o[lees meer...]ok angst van het eruit halen toch beloten tis klaar nu. De huisarts zei nog dat de klachten niet van de merena konden komen. Het eruit halen was pijnloos. Ik was meteen opgelucht , ik heb even gevloeid en 4 weken erna weer een bloedverlies daarna nog niet weer . Het is nu 8 maanden geleden dat hij verwijderd is en alle klachten zijn geleidelijk aan verdwenen. Dit middel doet echt veel meer met je lijf dan dat zij aangeven. Er moet meer geluisterd worden naar de mensen met klachten. Het heeft mij meer dan een jaar van ellende gegeven.

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.

01-03-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik heb mijn eerste Mirena spiraal laten zetten op aanraden van mijn schoonzus zodat de pilhormonen uit mijn lichaam konden verdwijnen en ik bij zwangerschap direct 'gezond'zwanger zou kunnen worden na het weghalen van de spiraal. Ik was toen ongeveer 30 jaar en had al 12 jaar de pil geslikt. Van de pil had ik geen klachten alleen teveel pigmentatie in mijn gezicht, wat me [lees meer...]wel stoorde. Ik had altijd erge menstruatiebuikpijn en dat werd door de pil stuk minder gelukkig. Het zetten van de Mirena heb ik bij de huisarts laten doen en was erg pijnlijk en heb daar nog wel maandenlang wat buikpijn van gehad (menstruatiebuikpijn gevoel). De menstruatie neemt af en bleef uiteindelijk weg, ideaal!! Op een incidentele kleine bloeding, dus erg fijn. Na verwijdering van de 1e spiraal was ik direct zwanger. Na 2 zwangerschappen besloot ik om weer 2x de Mirena te nemen en heb deze bij de gynaecoloog laten zetten, half uur vooraf sterke paramolzetpil gezet en nergens last van gehad! UIteindelijk heb ik 3x een spiraal gehad en vind de Mirena erg goed. Ik zou het alleen afraden om hem te laten zetten als je nog geen kinderen hebt gehad omdat hij dan zoveel pijnlijker is. Ik zag op tegen het weghalen en de laatste Mirena is dan ook 8 jaar blijven zitten, dit kon volgens gynaecoloog/huisarts geen kwaad en helpt tegen overgangsklachten zeiden ze. Ik heb van het weghalen niets gevoeld de laatste keer. Nu na de overgang heb ik niets meer nodig, wel zo prettig!

28-02-2020 | Vrouw | 56
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik heb een maand geleden de vijfde mirenaspiraal laten verwijderen ivm 20 jaar gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Even pijn bij het inbrengen en eruit halen en daarna geen klachten meer gehad. Nu op een leeftijd dat ik geen nieuwe meer nodig heb. Altijd heftige menstruaties gehad voor mij was mirena DE oplossing.