levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1197 meningen)
Menstruatiepijn (219 meningen)
Plaatsen spiraal (92 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

29-10-2022 | Vrouw | 44
levonorgestrel (52mg)
In november mirena geplaatst gekregen. Direct daarna pijn in mn buik en pijn bij mn baarmoedermond. Elke x kreeg ik anti biotica voor ontsteking maar kon absoluut niet vd spiraal komen. Elke x doorbloedingen. Pijn. Niet kunnen vrijen. Uiteindelijk 5 weken geleden zelf spiraal verwijderd. En direct was de pijn over. Over gegaaan op de pil. Geen bloedingen meer niks. [lees meer...] Nooit weer! En laat je dus niet wijsmaken dat t vd spiraal niet kan komen

13-10-2022 | Vrouw | 44
Plaatsen spiraal
Het plaatsen van de Mirena (inmiddels de 3e) is met een pijnstiller een fluitje van een cent gebeurd bij de huisarts. Mirena ivm migraine 2 x 3 dagen per maand. Hormoon gerelateerd: eisprong en menstruatie. Helaas best veel afscheiding maar dit is een bekende bijwerking, maar daarbij geen bloeding meer. Nu 3 jaar later komen de de hormoon gerelateerde klachten langzaam wee[lees meer...]r terug. Zoals migraine maar ook stemmingswisselingen en opgeblazen gevoel voor menstruatie. Als dit doorzet laat ik de huisarts een nieuwe zetten. Het ongemak van plaatsen en verwijderen en de lichte krampjes in het begin wegen niet op tegen de migraine die dan weg is. Daarnaast gebruik ik nog wel op advies van de neuroloog een bèta-blokker (propanolol). Dit zou ook helpen bij de migraines. Maar mijn ervaring leert dat de combi het beste werkt voor mij.

01-10-2021 | Vrouw | 44
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraaltje 12 dagen gehad en werd er intens angstig en onrustig van. Het is na 12 dagen met spoed verwijderd omdat ik helemaal gek werd van de angst. Nu, 3 maanden later, nog steeds hele nare nachtelijke angstaanvallen. En overdag ook veel angst. Vóór het spiraaltje had ik ook wel psychische kwetsbaarheden, maar niets wat hier ook maar bij in de buurt komt. Ik z[lees meer...]ou er alles voor geven terug te kunnen in de tijd en het spiraaltje niet te nemen. Ben bang dat ik nooit meer normaal zal kunnen leven en heb veel suïcidegedachten. Mijn laatste hoop is gevestigd op medicijnbehandeling door de psychiater en het zoeken van een specialist die veel van vrouwelijke hormonen weet. Ik kan niet meer terug in de tijd, maar misschien kan ik anderen dit leed wel besparen. NEEM GEEN SPIRAALTJE!!! Ik weet nu ook dat heftige angst en onrust bij veel meer gebruiksters voorkomen, maar bij de meesten schijnen de angst en onrust na het verwijderen van het spiraaltje op den duur weer weg te gaan. Maar bij mij lijkt een hormonale disbalans te zijn ontstaan die maar niet herstelt en erg veel angst veroorzaakt. Echt, DOE HET NIET!!! Ik wilde dat iemand mij op tijd gewaarschuwd had. PS Als iemand dit leest die me kan helpen of weet wat voor arts me zou kunnen helpen, reageer dan alsjeblieft. Ik ben echt heel wanhopig.

25-02-2022 | Vrouw | 45
Plaatsen spiraal
Dit is mijn 3e mirena. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer ongesteld wordt. Ik heb wel een keer gehad dat de gynaecoloog de spiraal tijdens het verwijderen het draadje maar moeilijk kon vinden/ pakken. Toen had hij het over ok. Gelukkig lukte het. Ik vraag mij wel af of de mirena ook een positief effect heeft voor de overgang. Zullen mijn klachten dan milder zijn? Mij[lees meer...]n libido wisselt wel erg en was voor mirena hoger. Maar kan ook met leeftijd en moederschap te maken hebben.

23-12-2021 | Vrouw | 45
Menstruatiepijn
Laten plaatsen ivm extreme menstruatie pijn en bloedverlies. Daarnaast beginnende overgangsklachten. Eerste weken echt moeten doorbijten. Onregelmatig bloedverlies en veel buikpijn. Na 3 maanden zeer tevreden. Wel menstruatie maar prima te doen zonder pijnstilling. Stemming stabiel, opvliegers verdwenen.

27-11-2020 | Vrouw | 45
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb helaas geen goede ervaringen met de mirena. Omdat ik last had van hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie en in het verleden longembolie heb gehad was dit het alternatief waar de huisarts mee kwam. Gewoon zo'n ding erin en dan was ik van alle klachten af, geen bloedarmoede meer,. Etc. Zo werd hij aangeprezen. Het inbrengen ging wel goed, even pijn maar daarn[lees meer...]a prima. Al snel na de plaatsing begonnen bij mij de klachten, ik herkende mezelf niet meer, stemmingswisselingen, extreem pijnlijke borsten, opgejaagd en soms zelfs agressief gevoel, hartkloppingen als ik gewoon avonds op bed lag. Ik nam het in eerste instantie voor lief omdat ik amper nog bloedverlies had en vertelde mezelf dat ik het mezelf misschien inbeelde dat het door de mirena kwam. Ik kwam meer dan 10 kilo aan, ik lette op mijn eten maar niks hielp. Ik had last van extreem opgezette buik dat ik zelfs moeite kreeg met ademhalen. Ik had constant een wringend gevoel in mijn onderbuik. Na ongeveer 2 jaar begon de pijn heftiger te worden. In mijn onderbuik, onderrug, en constant. Ook het hevig bloedverlies kwam terug. Tijdens een hysteroscopie bleek dat de spiraal niet goed zat en helemaal naar voren was gekomen. Uiteindelijk heb ik hem onder narcose moeten laten verwijderen. De mirena spiraal bleek zich een weg te banen door mijn baarmoederwand. Nu heb ik de nova sure laten doen en ik hoop van alle ellende af te zijn en weer een beetje mezelf te voelen! Voor mij helaas geen fijne ervaring

19-07-2022 | Vrouw | 46
levonorgestrel (19,5mg)
altijd mirena gehad. Voorgaande jaren minder last gehad dan nu.. Nu voor de 5e keer op mijn 46 jarige leeftijd laten zetten en ineens heftige klachten als hyperventilatie, onrust, somber. Moeheid altijd al gehad terug kijkend op de mirena voorgaande jaren. Nu ik de mirena eruit heb laten halen ben ik minder moe en mijn psychische klachten zijn als sneeuw voor de zon verdw[lees meer...]enen. Ben weer vrolijk!

01-08-2021 | Vrouw | 47
Overgang
Heftige bloedingen tijdens menstruatie waren mijn klachten. Nu met mirena mijn eerste menstruatie. En ik ben nu al blij. Dit had ik veel eerder moeten laten plaatsen. Het plaatsen is in Schijndel gedaan. Dit kan ik iedereen aanraden. De eerste dag flinke krampen en wat Spotting. Na een week Spotting en wat krampen ben ik toch feminax gaan slikken. 1 tablet per dag voor ee[lees meer...]n week lang. Al vrij snel van krampen af en geen bloeding meer. Daarna nu mijn eerste menstruatie wat absoluut geen naam mag hebben. Alleen mini tampons nodig. Ideaal. Wie weet gaat heel de menstruatie ook nog stoppen. Maar als het bij dit blijft dan is het al een groot succes. Verder totaal geen last van de hormonen in het spiraaltje of van de spiraal zelf. Zelfs mijn gewicht is nu onder controle. En ik kan eindelijk weer eens afvallen. Ik heb er zelf weer grip op.

04-07-2022 | Vrouw | 48
levonorgestrel (52mg)
Nu al derde Mirena laten plaatsen en super tevreden. Naast alle negatieve reacties dus ook een zeer positieve. Bij eerste spiraal werd ik nog wel ongesteld, bij tweede en derde niet meer. Heel fijn. Weinig last van andere maandelijkse hormonale ongemakken. Minder stemmingswisselingen en nauwelijks/geen hoofdpijn meer. En nooit meer aan een pil hoeven denken... ook fijn!

14-06-2022 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Gestart in 2003 na geboorte van de oudste. Inbrengen was geen probleem, iets gevoelig hooguit. Menstruatiec stopte vrij snel. Na verwijdering omdat we gezinsuitbreiding wilden na 3 maanden zwanger en in 2005 nummer 2 laten zetten. Inmiddels in 2010, 2015 en 2020 laten vervangen. Ik ben nu 50 dus dit zal mijn laatste wel zijn maar al die jaren hebben we er veel gemak v[lees meer...]an gehad. Geen menstruatie, geen klachten.

21-12-2021 | Vrouw | 50
Plaatsen spiraal
Ivm trombose gevaar was anticonceptie op andere wijze uitgesloten. Enige optie was de Mirena daar deze alleen plaatselijk hormonen afgeeft. Nu inmiddels 3 x een nieuwe gehad (iedere 4/5 jaar) en bevalt uitstekend! Het inbrengen is even vervelend en de eerste dag wat menstruatie achtige krampen maar prima te doen. Zo goed als geen last meer van menstruatie! Absoluut een aan[lees meer...]rader!

13-01-2021 | Vrouw | 50
levonorgestrel (52mg)
Mijn hormoonspiraaltje is nog maar één week geleden geplaatst, dus over het eventuele wegblijven of sterk verminderen van mijn menses (wat ik ten zeerste hoop, want ik heb chronische bloedarmoede) kan ik nog niets zeggen. Waar ik vrouwen echter wel over zou willen inlichten is de plaatsing. Die is naar mijn ervaring helemaal niet erg. Ik gebruikte hiervoor al twee keer ee[lees meer...]n koperspiraaltje, dus ik heb nu een derde plaatsing en een tweede verwijdering achter de rug. Iedere keer is dat een fluitje van een cent. Héél lichtjes pijnlijk, en zeer snel voorbij. Heel lichte krampjes achteraf, een uurtje ongeveer. En ik nam nooit een pijnstiller, dus dat is dan nog terwijl je alles voelt. Ook van het de dag nadien rustig aan moeten doen, heb ik echt niets gemerkt, ik heb 's anderendaags, zonder enige klacht, zoals ik vooraf gepland had, 21 km gejogd.

08-10-2022 | Vrouw | 53
levonorgestrel (19,5mg)
Dacht dat mijn depressieve gedachten en stemmingsschommelingen een gevolg waren v mijn psychoses. Heb gedurende al die tijd medicatie hiervoor ingenomen en ermee leren leven en omgaan. Nu ben ik 53 jaar en heb ik een maand geleden mijn mirena spiraal definitief laten verwijderen omdat ik in de menopauze ben. En de dag na de verwijdering was ik herboren. Een heel ander men[lees meer...]s, opgewekt,energiek ,vrolijk. Kan t nog steeds nie vatten.

13-12-2021 | Vrouw | 53
levonorgestrel (52mg)
Ik heb de mirena nu in totaal 20 jaar gebruikt, een maal 3 jaar en 7 en 11 jaar. Na inbrengen de eerste dag wat krampen en bloedverlies. Bij de eerste Mirena had ik enkele maanden licht bloedverlies, maar was ook nog aan het Ontzwangeren. Ik vond het grootste voordeel van de Mirena dat ik geen menstruaties meer had, geen pijn en geen bloeding. Ik hen een tijdje pijn [lees meer...]met vrijen gehad door de spiraal, maar dat verdween nadar de gyneacoloog de spiraal wat verplaatste, Ik heb de spiraal laten zitten tijdens de ,menopauze omdat na 8 jaar er lichte bloedingen kwamen, met klachten van opvliegers etc. De spiraal gaf nog steeds wat hormoon af na zoveel tijd, zodat ik geen enkele heftige bloeding of zelfs nomale menstruatie meer heb gehad. Het heeft naar mijn idee de overgang veel makkelijker gemaakt.

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.

01-03-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel (52mg)
Ik heb mijn eerste Mirena spiraal laten zetten op aanraden van mijn schoonzus zodat de pilhormonen uit mijn lichaam konden verdwijnen en ik bij zwangerschap direct 'gezond'zwanger zou kunnen worden na het weghalen van de spiraal. Ik was toen ongeveer 30 jaar en had al 12 jaar de pil geslikt. Van de pil had ik geen klachten alleen teveel pigmentatie in mijn gezicht, wat me [lees meer...]wel stoorde. Ik had altijd erge menstruatiebuikpijn en dat werd door de pil stuk minder gelukkig. Het zetten van de Mirena heb ik bij de huisarts laten doen en was erg pijnlijk en heb daar nog wel maandenlang wat buikpijn van gehad (menstruatiebuikpijn gevoel). De menstruatie neemt af en bleef uiteindelijk weg, ideaal!! Op een incidentele kleine bloeding, dus erg fijn. Na verwijdering van de 1e spiraal was ik direct zwanger. Na 2 zwangerschappen besloot ik om weer 2x de Mirena te nemen en heb deze bij de gynaecoloog laten zetten, half uur vooraf sterke paramolzetpil gezet en nergens last van gehad! UIteindelijk heb ik 3x een spiraal gehad en vind de Mirena erg goed. Ik zou het alleen afraden om hem te laten zetten als je nog geen kinderen hebt gehad omdat hij dan zoveel pijnlijker is. Ik zag op tegen het weghalen en de laatste Mirena is dan ook 8 jaar blijven zitten, dit kon volgens gynaecoloog/huisarts geen kwaad en helpt tegen overgangsklachten zeiden ze. Ik heb van het weghalen niets gevoeld de laatste keer. Nu na de overgang heb ik niets meer nodig, wel zo prettig!

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum