Ervaringen met Seretide

Salmeterol/Fluticason (39 meningen)
Bufoler (28 meningen)

07-09-2013 | Vrouw | 48
Astma
Ik kreeg deze combinatie van luchtwegverwijderaar/ontstekingsremmer omdat alleen de ontstekingsremmer (flixotide)niet meer voldoende werkte. De seretide neem ik nu in combinatie met Ventolin

31-08-2013 | Vrouw | 51
Astma
Deze puf gaat via de Aerochamber. 2 x 5 pufjes met een wachttijd tussen de pufjes door van een halve minuut. Ook bij dit medicijn heb ik last van hartkloppingen en beven/trillen. Net zoals bij Combivent, alleen bij Seretide verdwijnen de bijwerkingen sneller. Helpt overigens wel erg goed.

22-08-2013 | Vrouw | 71
Longkanker
De seretide werkte prima. Het grote probleem was dat mijn stem raar deed en weg viel. Bovendien behoorlijke slikproblemen. Door info van de apotheek is via de longarts de medicatie veranderd in serevent met alvesco. Dat ge bruik ik tot op heden naar tevredenheid.

06-08-2013 | Man | 28
salmeterol/ fluticason
In mei 2013 de diagnose gekregen van Astma, al jaren was kon ik momenten hebben waar ik kortademig was, echter nooit veel aandacht aan gegeven. In mei 2013 werden de klachten erger: pijn in de regio van de schouderbladen, onderaan in het middenrif, veel hoesten, niet genoeg adem krijgen. De huisarts schreef me tijdelijk symbiocort voor, hier had ik veel bijwerkingen va[lees meer...]n, na een histamine test kwam er de diagnose Astma (een week het medicijn niet mogen gebruiken), de specialist schreef me toen Seretide 250 voor, na enkele dagen merkte ik een flinke verbetering, rond 21/07 zat een kuur van 2 maanden erop, sinds 05/08 ben ik opnieuw begonnen met een nieuwe diskus, gezien de hinder terug kwam, het tropische weer van einde juli is de boosdoener. Zo goed als geen bijwerkingen, enkel soms kramp in m'n benen.

12-06-2013 | Vrouw | 19
Astma
het medicijn heeft mij niet geholpen.

23-03-2013 | Vrouw | 66
COPD
Hielp goed tegen ernstige luchtweginfecties met veel (ernstig geinfecteerd) slijm. Deed niets aan de kortademigheid en benauwdheid. Werd er erg hees van en mijn keel was geirriteerd met prikkelhoest. Na enkele maanden kreeg ik kramp, aanvankelijk alleen in de voeten, later overal. Ik leek ook somberder, maar dat kan ook komen omdat ik me nog steeds niet goed voelde. Ook ha[lees meer...]d ik last van andere bijwerkingen (trillende handen, hartritmestoornissen, holteonstekingen, terugkerende verkoudheden e.d.) maar daar had ik tevoren al last van. Arts heeft nu Foster aanbevolen. Net mee begonnen; smaakt wel veel viezer dan Seretide. nb. bij dosering kon ik niet invullen25/250, dus heb ik maar 250 gezet.

18-02-2013 | Vrouw | 66
COPD
Ik gebruikte 11jaar Serevent en Pulmicort en had geen last van bijwerkingen. Toen ik voor een half jaarlijkse controle naar longarts ging trof ik een vervangend arts die mij aanraadde om Seretide te gaan gebruiken. Het zou een geweldig medicijn zijn.. Met enige aarzeling ben ik Serevent gegaan gebruiken. Ik had en heb nog steeds het idee dat ik het minder benauwd heb. Maar[lees meer...]....na 2 maanden Seretide te hebben gebruikt kreeg ik pijn in de gewrichten /spieren van mijn ringvinger en pink, mijn rechter elleboog en mijn rechterknie. Vorig jaar oktober vertelde ik de longarts van mijn klachten en hij heeft besloten om de dosis van 2 keer 500 te verlagen naar 2 keer 250 . Ik gebruik nog steeds Seretide omdat ik het gevoel heb dat ik meer lucht heb maar de bijwerkingen vind ik heel erg vervelend.

31-01-2013 | Man | 71
COPD
Ik gebruik sinds 16-02-2010 Seretide-disk 50/250. Ik had de indruk dat dit medicijn zijn werk goed deed. Van de bijbewerkingen die in de bijsluiter staan had ik niet echt last; ik lette er eigenlijk niet op. Toch had ik wel klachten, maar die schreef ik niet toe aan de Seretide. Toen ben ik de bijsluiter toch maar eens zorgvuldig gaan lezen en ben op het Internet gaan sp[lees meer...]euren en ik kwam tot de conclusie dat er een redelijk aantal bijwerkingen bestonden die bij mij ook voorkwamen, maar die ik simpelweg altijd weggewimpeld had. Ik had bijvoorbeeld best wel last van krampen in mijn lijf. Als ik geeuwde schoot er een kramp in mijn nek. Als ik een beetje een apparte beweging maakte schoot het in mijn bovenlijf. En in mijn handen en voeten en benen had ik meer kramp dan vroeger. Niet dat ik het zo'n probleem vond, want ik kon het altijd wel aardig pareren. Wel had ik enorm last van slijm in mijn keel en snotteren. De hele dag door kuchen en roggelen. Ook had de laatste tijd op gezette tijden war last van mijn maag, geen pijn maar het wrong in mijn maag. Ik was al langer van plan om met mijn huisarts te gaan bespreken of ik onderhand niet met de Seretide kon/moest gaan stoppen. Met ingang van het nieuwe jaar (2013) heb ik eigenhandig besloten dat ik er mee ging stoppen. Maar ik besliste voor mijzelf dat het wellicht beter was om het langzaam aan af te bouwen. In plaats van 2x dags, 's-morgens en 's-avonds, nam ik het alleen nog maar 's-avonds in. Ik merkte al heel snel verbetering in al die klachten maar ben toch doorgegaan met min of meer systematisch/gelijdelijk aan af te bouwen. Het beviel me allemaal zo goed dat ik na ongeveer een maand besloot om ook maar eens een nacht over te slaan. Dat merkte ik wel die nacht sliep ik onrustig. Maar ik ben er wel mee doorgegaan. Inmiddels ben ik een maand bezig met het afbouwen. Er zitten nog ongeveer 15 inhaleringen in de discus. Nu sla ik soms 2 nachten over en dat bevalt me ook goed. Ik ga zo door tot de discus leeg is en dan stop ik er helemaal mee. Ik heb de indruk dat ook mijn maagstreek 's-nachts niet meer zo min of meer opgeblazen aanvoeld. Ook mijn ademhaling ervaar ik als beter. Gevoelsmatig kan is nu meer inademen resp. uitademen dan vlak voor dat ik met het afbouwen ben begonnen. En het kuchen en snotteren is zo goed als over. Ik weet natuurlijk niet hoe dit alles zich verder zal ontwikkelen, want de dokter zal het destijds toch niet voor niets hebben voorgeschreven (onderhouds dosering). Maar voor zover ik het nu kan bekijken wil ik het en hoop ik het niet niet meer te hoeven gebruiken. Let wel: dit is mijn subjectieve ervaring en het kan best zijn dat het voor anderen prima werkt.

14-01-2013 | Man | 61
Hartritmestoornissen
Na 2 dagen gebruik last van hartritmestoornissen ademhaling en benauwdheid enorm verbeterd. Maar de hartritmestoornissen baren wel zorgen. Wordt er erg angstig en depressief van. Misschien toch terug naar dokter voor een alternatief

09-12-2012 | Vrouw | 55
Astma
kreeg hiervan een schimmelinfectie in keel en mond, ook verergering van angina pectoris

06-12-2012 | Man | 52
Astma
Ik ben zeer tevreden met Seretide. Gebruik het al sinds 2004. Echter wil ik graag minderen want het is toch op basis van corticosteroïden wat o.a. botontkalking kan geven. Nog niet te spreken over de bacterie-huishouding in je darmen en sinussen die helemaal van slag kan gaan. Ik ben dus sinds 3 weken gestopt met het goedje maar kom nu nauwelijks de nacht nog door! Ik h[lees meer...]eb dus uit noodzaak maar weer genomen, maar ga binnenkort 'n lagere dosis proberen. Ik heb nu 25/250, maar wil naar 25/50 of anders hoogstens de 25/125. Ik vraag een los pufje fluticason aerosol 50 mcg er bij, zodat ik ontstekingsremmer erbij kan inhaleren mocht de Seretide dosis 25/50 te laag blijken. Althans, de 50 mcg fluticason. De hoeveelheid salmeterol (luchtwegverwijder) is altijd 25 mcg / dosis in 'n Seretide pufje. Wat betreft het geen bijwerkingen hebben: ik zorg voor gebruik dat ik echt al m'n adem eruit pers tot absoluut leeg. Vervolgens sluit ik m'n lippen en tanden om het tuitje, tong goed omlaag (anders vormt dat een blok) en inhaleer dan diep. Vervolgens neus en mond een tiental seconden dicht houden en dan door de neus uitademen. Daarna goed spoelen en gorgelen. Op deze manier komt de corticosteroïden troep echt alleen maar in je longen waar het z'n werk kan doen. Het goedje is wel vrij prijzig, zo'n 67 Euro per pufje voor 120 doses. Het is dat we zo'n goed verzekeringssyteem hebben in ons land.

19-11-2012 | Vrouw | 42
Astma
Ik neem het al ongeveer 15 jaar,heb behalve als ik mn mond niet goed spoel geen bijwerkingen.Het enige probleem dat ik heb is dat ik al jaren een laag libido heb,misschien komt dit wel doordat ik van mn 5 jaar al medicatie neem? Ik heb al verschillende medicatie gehad voor mn ziekte en tot nu toe is seretide het enige dat mn astma lang genoeg kan onderdrukken en ik minder [lees meer...]snel ziek wordt.

28-10-2012 | Vrouw | 61

21-10-2012 | Vrouw | 39
salmeterol/ fluticason
Huisarts schreef het voor omdat ik benauwd bleef na longontsteking. Vermoed bronchitis. Twee dagen na gebruik kreeg ik vreselijke maagpijn, terwijl ik al maagtabletten slik voor een middenrifbreuk. Werd net na inhalatie erg benauwd, dit zakte na een uur wel wat af. Ben uiteindelijk na 10 dagen gestopt omdat maagpijn ondraaglijk werd en benauwdheid niet overging. Gebrui[lees meer...]k nu indien nodig ventolin. Zit te wachten op afspraak longarts

01-10-2012 | Man | 57
COPD
Heb Seretide jarenlang gebruikt en zonder (eigenlijk nooit op gelet) bijwerkingen. Een keer in overleg de dosis verlaagd naar 1 x per dag maar dat ging niet echt goed. Nu dan een week niet gebruikt omdat mijn medicijn op was. En eigenlijk lijkt de astma te zijn verdwenen. Of er nu sprake is van een zichzelf verkopend middel (zoals bv een inlegkruisje) of dat ik gewoon van [lees meer...]mijn astma af ben, ik weet het niet. Ik ga het in ieder geval niet weer gebruiken. Voel me nu prima zonder.

12-09-2012 | Vrouw | 48
salmeterol/ fluticason
2 dezelfde medicatie, de een is onstressend remmend en de ander is zuurstofrijkend.