Ervaringen met Spiriva

tiotropium

hoesten duizeligheid bij het opstaan duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

COPD (105 meningen)
Ademhalingsproblemen (5 meningen)

28-10-2015 | Man | 74
COPD
Na jaren lang gebruik zeer tevreden.

04-10-2015 | Vrouw | 56
tiotropium (2.5)
COPD
goed medicijn voor copd, alleen jammer kleine verpakking en duur

19-09-2015 | Vrouw | 59
COPD
Ik gebruik al jaren Spiriva, met die bekende groene capsules. Op en dag merkte ik , toen ik de gebruikte capsule uit de handihaler haalde, dat er tussen de capsule ook kleine ook afgebroken stukjes capsule zaten. Volgens mij, moeten die stukjes dan ook in de longen terecht kunnen komen. Ik vroeg aan mijn specialist hierover, hij had er nog nooit over gehoord.. Toen gevra[lees meer...]agd bij de apotheek ...ook hier dezelfde reactie. Ik heb dit toen ook vermeld op een site over medicijnen en klachten die je had erover. (kaartje lag bij de apotheek). Ik gebruik nu Spiriva respimat.

28-08-2015 | Man | 70
COPD
Heb copd. Spiriva helpt goed tegen benauwdheid. Wel een zeer droge mond en keel. Dit laatste werd steeds erger. Na een paar weken werd ik 's nachts wakker van de pijn bij een poging te slikken. Mijn tong zat vast aan het verhemelte gekleefd en moest zich ahw. daarvan losscheuren. Glas water naast het bed en een aantal keren per nacht wakker van de pijn. Keel ging aan de li[lees meer...]nkerkant ook overdag pijn doen. Keel werd vurig rood alleen aan linkerzijde. Pijn bij het slikken. Gestopt met Spiriva. Na twee dagen werd het beter en na vier dagen was het verdwenen. Helaas werd mijn benauwdheid langzamerhand steeds ernstiger. Helaas was mijn huisarts met vakantie. Heb uit nood vandaag weer 1x Spiriva geïnhaleerd en mijn benauwdheid is zo goed als verdwenen. Hopelijk vinden we volgende week een oplossing.

28-07-2015 | Vrouw | 70
COPD
Omdat ik problemen kreeg met mijn ademhaling tijdens het lopen, ben ik naar de huisarts gegaan, die mij doorstuurde naar de specialist. Alvorens ik bij hem terecht kon, trainde ik mijn lopen met goed resultaat. Ik kon zonder problemen al twee kilometer lopen. Ademhalingstesten wezen uit COPD III. Het bij de test toegevoegde medicijn gaf geen beter resultaat. Alhoewel ik vo[lees meer...]nd dat ik geen pufje nodig had, kreeg ik Spiriva voorgeschreven. Spiriva werkte echter contraproductief. Niet alleen kreeg ik moeite met ademhalen tijdens het lopen, maar ook hoofdpijn. Ik ben gestopt met Spiriva.

25-07-2015 | Vrouw | 63
COPD
Word door dit middel alleen maar benauwder. Tevens veel last van hartkloppingen, te snelle hartslag, zeer droge mond, urineretentie. Kortom, een bak ellende. Gebruik nu sinds een paar dagen Formoterol Novolizer (2 dd 1 pufje) voel me zo veel beter, en.... nauwelijks nog benauwd.

27-06-2015 | Vrouw | 58
COPD
Ik gebruik het middel al een jaar of 3, had last van hartritmestoornissen en via de cardioloog bij de longarts terecht gekomen. daar heb ik de longfunctietest niet afgemaakt, ik wilde nl niet al die pufjes nemen, omdat ik bang was dat mijn hart ervan op hol zou slaan. Later via de huisarts diagnose COPD gehad, en Spiriva voorgeschreven. Droge mond, oorsuizen en diarree/obs[lees meer...]tipatie afwisselend, zure oprispingen, ben wel zeker 10 kilo zwaarder geworden! En erg moe en down laatste tijd. Ik overweeg nu om eens te stoppen met spiriva, kijken hoe ik me dan voel.

12-06-2015 | Vrouw | 62
COPD
Het eerste uur ná inhalatie ben ik zo ernstig benauwd dat ik alleen maar op een stoel kan gaan zitten wachten tot het over is. Daarna heb ik wel voor de rest van de dag genoeg lucht, maar helaas heb ik veel last van bijwerkingen. Droge mond, maagzuur, keelpijn, kriebelhoest, binnenkant van neus helemaal kapot, kapotte tong, wazig zien, gekleurde kringen zien en ernstige o[lees meer...]bstipatie. Dat laatste is niet prettig als je, zoals ik, een stomadrager bent. Wat mij verbaast, is de onverklaarbare toename in gewicht die niet in de bijsluiter wordt vermeld, maar waarover ik hier meerdere mensen hoor klagen! Voor mij is dit medicijn niet geschikt. Als laatste wil ik nog melden dat ik de verpakking van Spiriva zeer onhandig vind.

09-06-2015 | Man | 71
COPD
Kwaal wordt erger i.p.v. verbetering. Droge mond.

21-04-2015 | Man | 52
COPD
De inhalatie via poedercapsules vind ik onhandig en onprettig in vergelijking met de aerosol ('pufje') zoals bij andere inhalatiemedicatie. Ik krijg voor mijn gevoel meer poeder op mijn tong dan in mijn longen. Tijdens het inhaleren voelt het ook onaangenaam, alsof je geen lucht krijgt. Het effect vond ik ook niet om over naar huis te schrijven. Maar dat kan er dus ook aan[lees meer...] liggen dat ik het gewoon niet binnen kreeg. Gelukkig was mijn huisarts bereid om me over te zetten op salmeterol (Serevent) aerosol. Werkte voor mijn gevoel veel beter.

16-04-2015 | Vrouw | 54

08-04-2015 | Man | 74
COPD
Dit is de tweede keer,dat ik dit van de longarts kreeg voorgeschreven. Net als de vorige keer na twee dagen innemen ernstig benauwd kon geen twee stappen lopen.Was opgenomen met dubbele longontsteking kreeg hiervoor verschillende antibiotica wat altijd goed helpt.2014 ook vier keer opgenomen met longontsteking en kreeg ook Spiriva met dezelfde bijwerking. Drie weken ge[lees meer...]bruikt kon ook toen geen stap zetten van de benauwdheid. Gestopt en binnen drie dagen was de ergste benauwdheid over na overleg met de longarts gestopt.Omdat je snel doorgaat voor vervelende ouwe zeur toch maar weer gebruikt helaas met de zelfde bijwerking.

25-03-2015 | Vrouw | 56
Astma
Het vele hoesten was direct over. Ik gebruikte dit samen met Seretide, door a-typische klachten ben ik op advies longarts gestopt met Seretide en Spiriva en gebruik nu Foster.

25-03-2015 | Man | 64
Astma
spiriva werkt goed, gemakkelijk in gebruik. Tip: spoel eerst je mond (onderdrukt hoestprikkel en ook na afloop).

17-03-2015 | Man | 63
COPD
dit medicijn hielp wel maar niet zo goed als het volgende (Seebri Breezhaler).

03-03-2015 | Vrouw | 52
Astma
Ik kreeg dit middel voorgeschreven omdat ik 's nachts wakker lag van de benauwdheid en atrovent onvoldoende werkte. Ik heb astma. Dit middel liet mij eindelijk doorslapen. Ik kon eindelijk ontspannen naar bed gaan. Echter, na een week kreeg ik erg veel last van pijnlijke tanden. Ik kon geen koude vloeistoffen meer innemen, terwijl ik normaliter bijt in ijs. Een tandpasta [lees meer...]( oral B pro expert) advies van apotheek, bracht geen verlichting. Ik ben gestopt en het is nu zoeken, want van serevent krijg ik hartkloppingen en heel veel onrust.