Ervaringen met Spiriva

tiotropium

hoesten duizeligheid bij het opstaan duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

COPD (105 meningen)
Ademhalingsproblemen (5 meningen)

15-02-2015 | Vrouw | 50
Astma
Op zich wel tevreden, alleen vervelend dat ik in de winter bloedneuzen heb sinds ik Spiriva gebruik.

27-01-2015 | Vrouw | 57
COPD
Ik gebruik Spiriva nu twee weken. In de bijwerkingen lijst staat dat je last kan krijgen van verstopping. Helaas is dat bij mij het tegenovergestelde. Ik heb juist last van diarree. Heb het uitgetest door een paar dagen te stoppen met spiriva en toen ik weer begon was het met mijn ontlasting ook weer helemaal mis. Spiriva helpt overigens wel goed tegen het felle hoestbuie[lees meer...]n waar ik last van had.

03-12-2014 | Man | 65
COPD
Ik weet niet precies te omschrijven wat het medicijn met mijn luchtwegen doet , maar ik heb er wel baat bij , door het gebruik van dit medicijn heb ik minder aanvallen op mijn luchtwegen gehad . Ik gebruik dit middel samen met Seretide dus ik weet niet welk medicijn het beste aanslaat . Ik heb begrepen dat de meeste artsen deze middelen samen uitschrijven . In ieder geval[lees meer...] bij mij werkt het prima !

11-11-2014 | Vrouw | 43
COPD
Ik had dezelfde ervaring een jaar geleden, maar wist niet meer bij welk medicijn. Binnen 1 uur na de Spiriva gebruikt te hebben, word ik veel benauwder dan daarvoor. Dit blijft de hele dag door aanhouden, ook na het gebruik van Seretide. Pas na een paar dagen gestopt te zijn met Spiriva stopt de benauwdheid en helpt de Seretide ook weer. Wat ik wel vreemd vond, is dat i[lees meer...]k verleden jaar deze bijwerking heb doorgegeven aan de apotheek. Hun reactie was dat ik deze bijwerking niet kon hebben; volgens hen zou het liggen aan bijv. een bijkomende verkoudheid o.i.d.. Ook de huisarts gaf aan dat hij nog nooit van deze bijwerking had gehoord. Voelde me door beide niet serieus genomen.

10-11-2014 | Man | 69
COPD
Gebruik sinds 3 mnd. spiriva, heb ook een hele droge mond en schrale lippen, maar heb sindsdien veel uitslag in gezicht precies bij baardgroei. heeft iemand hier ervaring mee? gebruikte hiervoor seretide 50/500 en had nergens last van.

21-08-2014 | Vrouw | 64
COPD
Sinds 2007 gebruik ik Spiriva kreeg een droge mond vooral in de nacht. Gevolg bacterie in het kraakbeen, steeds ontstekingen waardoor tanden los gingen staan. Tandarts adviseerde alles er uit dan pas stopt de kraakbeen ontsteking. Zit nu dus met de wrange geneugten van een kunstgebit. Ook last van hartkloppingen, soort van onbestemd angst gevoel, en zomaar zweetaanval[lees meer...]len, ondanks dat ik de overgang al meer dan 10 jaar achter me heb liggen. Soms concentratie problemen lijken wel op een soort blackouts. soms denk ik dat poeder slaat op mijn hersens. Ook last van wazig zien. Om te zeggen dat Spiriva geweldig werkt zeg ik nee, vraag me wel eens af of de "verlichting"die het moet geven echt is en niet tussen de oren zit, want er zijn dagen dat ik benauwd blijf.

13-08-2014 | Vrouw | 62
COPD
Ik gebruik al een paar jaar Spiriva en sinds een klein jaar ook onbrez gekregen ( die ik niet altijd neem ) Nu lees ik hier dat er mensen flink zijn aangekomen...dus ben ik niet de enige.....mijn longinhoud was een jaar geleden 61 % met puffer....ik sport 2 x per week om de conditie te behouden...ik heb nooit slijm of ben echt benauwd....ik merk het wel als ik loop en met [lees meer...]iemand praat. Misschien zijn er meer klachten maar vanwege fibromyalgie en aanverwanten weet ik niet of er ook iets van Spiriva mee te maken heeft....OnBrez heb ik van de longarts gekregen, volgens mij kreeg ik daar krampen ook van in mijn linkerarm, kan toeval zijn, kom ik alleen achter als ik het weer ga gebruiken. Onbrez is moeilijk te behappen...zelfs de fabrikant gebeld om te vragen waarom iedereen zo stikkend moet hoesten op het moment van inhaleren...hij had er nog nooit van gehoord...tuurlijk niet. Verpakking is schitterend maar als je dit soort problemen tegen komt?? Nu doe ik eerst een heel klein beetje, dan hoest ik...en dan de rest en dat gaat goed. Dat prikkelen op de tong hoort erbij en dan goed spoelen wat eigenlijk niet echt hoeft bij de Spiriva maar toch doe. Ik ga nu eens stoppen met dit spul, om te kijken of ik ook ga afvallen...want zo zwaar ben ik nog nooit geweest !! Fijne dag iedereen !!

20-07-2014 | Vrouw | 55
COPD
Opzich helpt de spiriva geweldig. Had altijd het gevoel dat ik iets moest weg hoesten wat hoog in de borst zat! Was ook moeilijk uit te leggen aan vorige huisarts! Maar ik heb vreselijke zweetbuien, vooral overdag en dat komt steeds uit het niets! En heus niet alleen nu met dit warme weer maar zelfs in de winter! Zit ook wel in de overgang maar dat zat ik al voordat ik [lees meer...]begon en mijn ervaring is dat een opvlieger heel iets anders is! Ben inderdaad ook 4 kilo zwaarder geworden maar , ondanks de zweetbuien, voel ik me voor de rest stukken beter!

05-07-2014 | Man | 69
tiotropium (2,5ug/do)
COPD
heb hier geen last van iets ook geen droge mond neem het ook 's morgens in en heb het flesje geen capsules. alleen wel als je je iets stoot bloeduitstortingen.

13-05-2014 | Man | 67
tiotropium (18ug)
COPD
Spiriva helpt beter als Ventolin en maar 1 keer daags gebruiken. ik heb alleen een verschrikkelijke droge mond in de nacht, steeds drinken. hoop dat er een ander medicijn is zonder deze bijwerking.

31-01-2014 | Vrouw | 71
tiotropium (2,5ug/do)
COPD
Als mogelijke bijwerking staat in de bijsluiter dat er oogafwijkingen kunnen voorkomen. Na enige tijd verminderd zicht werd bij mij geconstateerd dat mijn netvlies losliet. Ablatio Retinea. Ben met spoed geopereerd maar waarschijnlijk al te lang ermee doorgelopen. De kans dat ik mijn gewone gezichtsveld weer terug krijg is zelfs na de operatie minimaal. Ben bang of wee[lees meer...]t haast zeker dat het met het gebruik van Spiriva te maken heeft. Al met al oppassen geblazen! Krijgt u verminderd zicht of een zwarte vlek in het oog DIREKT laten nakijken door de oogarts. Desnoods naar de Spoedeisende Hulp in een ziekenhuis gaan.

21-12-2013 | Vrouw | 64
Astma
hierbij zijn voor mij geen bijwerkingen, dus het is voor mijn kwaal bestemd

13-12-2013 | Vrouw | 59
COPD
Gebruikte altijd symbicort 400 . Was soms niet voldoende bij verkoudheid, luchtvervuiling enzo. Bij blaastest was het resultaat COPD. Wist dit natuurlijk allang, mijn hele familie Is en was hier mee behept en ook eraan gestorven. Kreeg toen spiriva. Wat heb ik me beroerd gevoeld, dacht eerst dat het een griep was of zoiets. Totaal duizelig en helemaal van de kaart.Mijn b[lees meer...]enauwdheid nam alleen maar toe.Ook hoofdpijn, waar ik gelukkig anders nooit last van heb besloten toch maar 2 dagen geen spiriva meer te gebruiken, maar mijn vertrouwde puf.. symbicort..De verschijnselen waren na 2 dagen helemaal weg. Wist toen dat het van de spririva moest komen

05-12-2013 | Vrouw | 59
COPD
Heb 2 weken spiriva gebruikt. Voorheen symbicort. Huisarts dacht dat, dat beter was. Na blaastest was het duidelijk, wat ik allang wist COPD. Mijn hele familie is hier aan gestorven, dus waarom ik niet? Ben zo beroerd geweest, dacht eerst dat het een griep was ofzo In het begin met de spiriva, dacht ik .effe wennen. Werd hoe langer hoe benauwder, helemaal dizzy, wist [lees meer...]niet eens meer waar ik alles moest laten als ik het afwasmachine had uitgeruimd enzo. Toen besloten om effe geen spiriva meer te gebruiken, want ik moest gaan werken.Had 2 weken vrij gehad ivm overuren ben verpleegkundige na een dag waren waren alle rare verschijnselen weg, was ik weer gewoon mezelf Natuurlijk heeft niet iedereen hier last van, mijn broer gebruikt het , mijn schoonbroer, en die hebben geen klachten. Misschien heeft iemand met mijn verhaal iets aan Nu gewoon weer symbicort dus

20-09-2013 | Vrouw | 60
COPD
Meteen na de eerste dag gebruik verbetering geconstateerd. Niet meer benauwd en geen hoesten meer. Voorheen gebruikte ik Sereride wat erg duur is en waar ik minder effect van ondervond dan nu met Spiriva. Gevraagd aan de huisarts voor een goedkopere vervanging en hij stelde Spririva voor, een groot succes. Niet 1x bijwerkingen ervan ondervonden, alleen maar voordelen.

06-08-2013 | Man | 70
Vervelende heesheid als bijwerking