Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

28-10-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
Na hartproblemen en nadien hartritmestoornissen, altijd marcoumar ingenomen, ook na een ablatie. Elke 3 weken bloedafname voor controle. Bij controle bij de cardioloog aug 16 Pradaxa 150mg/2 pd voorgeschreven gekregen. Sindsdien altijd vermoeid, slaaploosheid, kortademig en soms piepende ademhaling. Levenskwaliteit flink pak achteruit gegaan. Augustus 17 terug op controle [lees meer...]waar ik deze punten aanhaalde. Volgens de cardioloog was pradaxa de vooruitgang en HET medicament! Op het einde van zijn relaas zei hij dan dat ik terug marcoumar mocht innemen als ik wou...Ik had een wrang gevoel als ik er buiten kwam. Binnen 2 weken afspraak met huisarts en ga ik terug overschakelen op marcoumar (zonder bijwerkingen) liever elke 3 weken, bloedafname als zo verder te moeten doen.

18-10-2017 | Vrouw | 61
Atriumfibrilleren
Ik kreeg last van boezemfibrilleren en moest op aanraden cardioloog aan de pradaxa. Maar nu ik het hier allemaal zo lees, vraag ik mij af of dit wel het juiste medicijn is. Ben erg moe, ook kortademig. Ben erg angstig voor dit middel.

04-06-2017 | Vrouw | 69
Preventie van nabloeding
Knie operatie, ik durf het niet meer in te nemen, ga gezond het ziekenhuis uit een dag eerder en een dag later lag ik er weer in, dat moet toch niet de bedoeling zijn.

22-05-2017 | Vrouw | 52
Trombose
Overgestapt van acenacoumarol naar pradaxa om niet meer afhankelijk te zijn van de trombosedienst. Dat is heel fijn, ook geen beinvloeding meer van INR door hetgene wat je eet. Geen periodes van onwel voelen meer omdat de INR te laag is, wat een groot onzeker gevoel opleverde. Helaas wel wat last van kleine spiertrillingen in onderooglid en kuit, soms ook bovenbeen.

03-05-2017 | Vrouw | 60
Hartritmestoornissen
In 2016 1/2 jr geslikt zonder bijwerkingen. Na opnieuw gaan gebruiken blijkbaar een allergie voor ontwikkeld. Uitslag zonder jeuk en benauwdheid/kortademigheid gekregen.

20-04-2017 | Vrouw | 63
Aangeboren hartafwijking
Moest bijna elke week bloedprikken en dat is gelukkig nu niet meer nodig.👍

22-03-2017 | Vrouw | 75
dabigatran etexilaat (110mg)
Hartritmestoornissen
Ik heb hartfalen, pas de derde ICD gekregen. Ook FH, meerdere malen gedotterd. vier jaar geleden een hartinfarct gehad. Ben nog heel actief, reis veel! Sinds het gebruik van Pradaxa ben ik snel moe en kortademig. weet niet zeker of het van de Pradaxa komt. Nog geen contact gehad met de cardioloog, kijk het nog even aan.

01-03-2017 | Vrouw | 66
Atriumfibrilleren
Enkele uren atriumfibrilleren gehad, gelukkig goed gereageerd op infuus met medicatie. Toen kreeg ik een recept voor Pradaxa mee, omdat ik bij de risicogroep zou behoren. Veel bijwerkingen, heb dit gemeld bij Lareb. Heb geen vertrouwen in dit medicijn, bijv. 1 op de 100 mensen krijgen een hersenbloeding. Ook zijn er mensen aan overleden.

11-02-2017 | Vrouw | 71
Hartritmestoornissen
Voorgeschreven door specialist ivm met hartritmestoornissen. Voel me lusteloos en heb weinig energie om iets te ondernemen. Heb ook last van oorsuizen, weet niet of dit komt door gebruik Pradaxa.

11-01-2017 | Vrouw | 29
Trombose
Erfelijke stollingsafwijking meerdere malen oppervlakkige trombose gehad maar ook een keer ernstige diepe veneuze trombose.. vanaf mei 2016 aan de pradaxa 2 keer daags 150mg in het begin even last gehad van maagzuur en lichte vermoeidheid.. ik voel me echt weer de oude hoef niet wekelijks mijn bloed te laten controleren echt heerlijk

18-12-2016 | Vrouw | 43
Hartfalen
Door een virus in mijn hart heb ik hartfalen (idiopatische myocarditisch) gekregen en hierdoor weer vele longembolien. Ik gebruikte in eerste instantie acecounemarol maar door een schommelende IRN waarde heb ik gevraagd om Pradaxa te mogen proberen zodat ik niet wekelijks naar de trombosedienst hoef. Ik ben zeer tevreden en ik heb gelukkig geen last van bijwerkingen.

28-08-2016 | Vrouw | 70
Hartritmestoornis
Tijdens hartritmestoornissen stuwing naar hoofd en een seconde afwezig.sinds inname pradaxa niet meer voorgekomen,die angst is nu weg,en bijwerkingen zijn niet lastig.

24-07-2016 | Vrouw | 59
dabigatran etexilaat (110mg)
Longembolie
Ik heb een active colitis ulcerosa. En een dubbele longembolie met de acenocoumarol was mijn INR waarde erg onregelmatig, dus heb ik van de arts pradaxa voorgeschreven gekregen. Helaas na twee capsules werden mijn darmen heel erg onrustig en gingen weer erger ontsteken, tevens werd ik erg duizelig en ging mijn hartslag naar 140. Dus naar de huisartsenpost geweest op zaterd[lees meer...]agavond en moest er mee stoppen. En voor de bloedverdunner maar inohep spuiten nemen en maandag gaan overleggen met eigenlijk artsen

24-05-2016 | Vrouw | 72
Beroerte
Ik werd er erg moe van, maar de maagpijn was het ergste, niet te harden.

07-04-2016 | Vrouw | 61
Hartritmestoornis
Ik kreeg dit maart 2015 nav atriumfibrilleren, het zou goed zijn want je hoeft geen controle bij de trombosedienst etc.. maar ik heb er af en toe wel problemen mee, omdat je rare dingen leest over hersen -en maagbloedingen en mensen die hier dus aan overleden zijn.

22-12-2015 | Vrouw | 58
Hartfalen
Sinds ik Dabigatran gebruik heb ik slapeloze nachten. Ben moe als ik naar bed ga maar kan de slaap niet vatten. Daardoor overdag een wrak. Af en toe gebruik ik slaapmiddelen om in slaap te komen maar dat is niet goed dus dat doe ik liever niet. Heb de cardioloog gebeld of ik weer terug mag naar de trombosedienst. Wacht op antwoord.