Ervaringen met Pradaxa

Atriumfibrilleren (28 meningen)
Trombose (14 meningen)
Bloedverdunning (5 meningen)
Longembolie (3 meningen)

Groot onderzoek naar connectie tussen corona en trombose

De Telegraaf - 03 mei 2020 in BINNENLAND (15-07-2020)

Slokdarmklachten bij gebruik van dabigatran etexilaat (Pradaxa)

Dabigatran etexilaat is een antistollingsmiddel uit de groep ‘direct werkende orale anticoagulantia’ (DOAC’s). Dit medicijn zorgt ervoor dat bloed minder makkelijk samenklontert, waardoor er minder kans is op ongewenste bloedstolsels. Het wordt gebruikt bij stolsels in het bloed (trombose en embolie), om trombose of een beroerte na een knie- of heupoperatie te voorkomen, of bij bepaalde hartritmestoornissen. Bij de meeste meldingen van slokdarmklachten herstelde de patiënt na het stoppen van de behandeling

Deze klachten worden mogelijk veroorzaakt door de hulpstof wijnsteenzuur. Om slokdarmontsteking te voorkomen, dien je dabigatran met veel water in te nemen en vervolgens gedurende 30 minuten rechtop te blijven staan of zitten.

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-01-2020)

25-03-2020 | Vrouw | 26
Herseninfarct
In 2010 een cva doorgemaakt gecombineerd met een ruiters embolie. Vanaf dat moment werd ik ingesteld op acenocoumarol, echter kregen ze mijn INR niet stabiel en was het risico te groot op trombose. Ik moest regelmatig weken lang trombose spuiten zetten naast de medicatie, erg vervelend.. Gezien het van kwaad naar erger liep werd ik ingesteld op fenprocoumon, wederom een mi[lees meer...]slukking met als resultaat meervoudige long embolieën in 2015. In overleg met de arts en de fabrikant (deze betaalde mijn medicatie gezien die toentertijd niet vergoed werd) ben ik gestart met Pradaxa. In een woord, geweldig! Mijn bloedwaarden zijn al jaren achtereen goed en ik kan onbezorgd mijn leven leiden. Op wat maagzuur na mag ik niet klagen mbt bijwerkingen.

08-01-2020 | Man | 84
dabigatran etexilaat (110mg)
CVA (cerebrovasculair accident)
na een hartklep geplaatst in 2010 is er gestart met boedverdunners. In 2018 een herseninfarct gehad waarna meteen begonnen is met Pradaxa. Weinig progressie wat niet in de lijn der verwachtingen stond. Nu ruim 18 maanden later nog heel vermoeid en lusteloos.Voor dat ik een cva kreeg nog volop in het leven werkte nog wandelde veel en heb in het verleden veel aan sport ge[lees meer...]daan nooit gerookt of drank gebruikt

08-10-2018 | Vrouw | 70
Herseninfarct
Ik had voorheen acenocoumarol, geen bijwerkingen en gemakkelijk in te nemen. Alleen lastig bij ingrepen vanwege INR. En hinderlijk bij schommelingen van INR.

14-09-2018 | Vrouw | 68
Beroerte
Ik heb hartritmestoornissen en kreeg 2 TIA's. Ik heb nogal wat medicijnwisselingen gehad tot ik Pradaxa kreeg. Ik ben gewaarschuwd voor de bloedingen, die erg meevallen ondanks het gebruik van 2 capsules per dag. Mijn klachten zijn niet teruggekomen sinds ik het gebruik, dus ik ben er blij mee en ik hoef niet die vervelende tromboseprikken te krijgen.

06-07-2018 | Man | 71
Beroerte
Na het slikken van Pradaxa kan ik bijna niet meer op enige afstand van het toilet. Last van huiduitslag

03-07-2018 | Vrouw | 56
Herseninfarct
Op 53 jarige leeftijd een klein herseninfarct gehad , vkf was de oorzaak. Sindsdien pradaxa. Makkelijk, geen geprik en bloedonderzoeken. Er moet 12uur tussen de inname zijn, ik neem het in om negen uur en om 21uur. Steeds op de tijd letten en zorgen dat je het bij hebt want die tijden zijn wel belangrijk. Geen last van enige bijwerkingen.

18-02-2018 | Man | 77
dabigatran etexilaat (110mg)

26-11-2017 | Man | 73
TIA
Na in 2005 een Tia te hebben gehad en ook nog een aantal de jaren daarop volgend veroorzaakt door flinke hart ritmestoornissen bleek ook de INR te laag, op initiatief van de cardioloog en neuroloog werd eerst solartol geprobeerd al gauw gevolgd door dagelijks Acenocoumarl, dit werd steeds meer tot dat bleek dat de medicatie niet meer aansloeg, de trombosedienst protesteerd[lees meer...]e wel over het stoppen maar nu heb ik geen ernstige klachten meer en dat is voor mij belangrijker.

24-05-2016 | Vrouw | 72
Beroerte
Ik werd er erg moe van, maar de maagpijn was het ergste, niet te harden.

16-05-2015 | Vrouw | 71
Beroerte
Voorgeschreven na tia's. Na een half jaar slikken, met de nodige angst voor hersenbloeding wat een hoog risico is, kreeg ik tandvleesbloedingen en bloed ophoesten. Moest onmiddellijk stoppen en nu overgegaan op Eliquis, ook een Noa, maar minder agressief. Hoop hier het beste van.

04-11-2014 | Man | 67
Herseninfarct
Heb ernstige maagklachten na inname

30-10-2014 | Vrouw | 50
Herseninfarct
Voor mijn genezingsproces is het een hele vooruitgang geweest om niet meer zeer regelmatig als patiënt met de trombosedienst hoeven te communiceren. Een ander bijkomend voordeel vind ik dat de oppervlakkige wondgenezing weer als vanouds is en niet als met acenocoumarol waarbij wondjes maar zeer langzaam genazen.