candesartan

Hartfalen (1 mening)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

03-07-2020 | Man | 35

05-04-2020 | Man | 67
candesartan (16mg)
Ik ben juist op zoek naar ervaring van anderen

04-12-2019 | Vrouw | 40
candesartan (8mg)
14 dagen gebruikt, waarvan 13 dagen zeer heftige migraine, na elke inname weer nieuwe aanval, ontzettend misselijk, afgemat gevoel

05-05-2019 | Vrouw | 62
candesartan (6mg)
Kreeg dit middel ipv inovan 160 mg zomaar van de apotheek en dat tesamen met het middel sinemet 125 mg daar had ik nog bij sifrol2,1 mg 1× per dag stalevo125 mg 6× per dag en 1×per dag levocetirizine 5 mg en coloecalc benferol 5600ie .een keer per week ..

23-01-2019 | Man | 72
candesartan (4mg)
Hartritmestoornis
kan er nog niets over zeggen want ik ben vandaag begonnen!

17-12-2018 | Vrouw | 64

16-12-2018 | Vrouw | 15

18-06-2018 | Man | 60
candesartan (8mg)
Heb het middel de afgelopen jaren van verschillende merken gebruikt. Ook in combinatie met hydrochloorthiazide. Aanvankelijk had ik alleen direct last van kortademigheid en benauwdheid ,slecht in slaap kunnen vallen en haaruitval. In de loop der tijd ontwikkelden zich ernstige gewrichtspijnen, vooral in de voeten. Ook kreeg ik opeens veel pijn in mijn bovenbenen en de laat[lees meer...]ste tijd veel last van koude handen en voeten. ( Nooit gehad) Door dit alles vaak gestopt en ook andere medicijnen tegen hoge bloeddruk geprobeerd. Naarmate ik dit middel langer gebruik, nemen vooral de gewrichtsklachten en pijn alleen maar toe. Lopen is inmiddels bijna onmogelijk geworden en de pijn in voeten en benen is er constant, ook in rust, ook tijdens het slapen. Daarom moet ik steeds een tijd ermee stoppen, wat slecht is voor de bloeddruk. Op dag 2 begint steevast mijn haar af te breken en uit te vallen. Mijn kapper informeerde al bezorgd of ik misschien zelf mijn haar had proberen te knippen! Alle klachten nemen snel af als ik stop en het haar groeit dan weer aan. Vanwege de pijn in voeten bij het lopen, heb ik geprobeerd het middel 'savonds in te nemen, maar dan volgt slapeloosheid. Daarnaast was er geen verschil. De bloeddruk is wel enigszins gedaald, maar niet heel veel. Niettemin kan ik niet zonder, omdat de druk anders te hoog wordt. Na het tig keer weer geprobeerd te hebben binnenkort terug naar de cardioloog vanwege alle bijwerkingen en waarschijnlijk inmiddels ook een slechte bloedsomloop. Hopelijk is er een beter middel met minder invalidiserende bijwerkingen. De kortademigheid, benauwdheid, haaruitval, slecht slapen beginnen meteen. De gewrichtspijnen ( schouderkoppen, handen en vooral voeten) gaan sluipend en geleidelijk. Bij heropstarten na stoppen is de pijn binnen 1 dag op het oude niveau terug. Vanwege het sluipende karakter leg je het verband met dit medicijn niet zo snel. Wie eraan begint, goed opletten dus. Leuker kan ik het niet maken.

24-06-2017 | Man | 61
candesartan (16mg)
Na in name hoge lichaamstemperatuur, heftig transpiratievocht over geheel lichaam, waardoor ik sneller verkouden word.

09-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Na jaren Triptanen te hebben gebruikt heb ik zelf besloten, ook met het oog op hoog risico van patiënten met migraine met aura op hersen-/hartinfarct, over te stappen op profylactische medicatie. Ik heb 2/3 aanvallen per maand. Ik sport vrij veel en was in de veronderstelling dat Candesartan beter bij dit profiel zou passen, dan bijv. Propranolol omdat Candesartan geen bèt[lees meer...]ablokker is (zie wetenschappelijke studie waarbij Candesartan met Propranolol wordt vergeleken (Stovner et al. 2014)). Helaas moet ik vanwege de bijwerkingen (misselijk, moe, duizelig) stoppen met Candesartan na een maand (in overleg met apotheker en neuroloog). Sporten lukt ook niet meer echt. Na stukje te hebben hard gelopen/gezwommen te hebben ben ik echt buiten adem. Heel erg vervelend. Ik ben bang dat dit met bètablokkers niet anders zal zijn... Het is echt een afweging die mensen met migraine moeten maken, wel hoofdpijn en niets meer kunnen doen, minder hoofdpijn, maar wel last van bijwerkingen, etc... Hetzelfde geldt voor de Triptanen. Fromirex werkte bij mij redelijk goed, maar op een gegeven moment niet meer. Overgestapt op Relpax (eletriptan) maar deze medicatie werkte helemaal niet. Vervolgens toch weer Fromirex geprobeerd en deze werkte toch wel weer. Echter vanwege de schadelijkheid van migraine met aura (zie wetenschappelijke artikelen, even googlen) toch voor preventieve medicatie gekozen. Na een maand Candesartan (8 mg) gebruik 2x aanvallen met aura, waarvan de eerste aanval verder niet heeft doorgezet, de tweede helaas wel. Echter door alle misselijkheid kon ik hierbij niet ook nog een triptaan innemen... Daarnaast een raar soort hoofdpijn in de eerst week van gebruik, aan de rechterzijde. Twee dagen beroerd van geweest. Daarnaast extreem misselijk en bij te weinig eten aantal keer bijna flauwgevallen. Voortdurend 'hongergevoel' welke niet overgaat bij eten. En duizelig bij opstaan. Mijn bloeddruk is al niet heel hoog en deze medicatie verlaagt het nog meer. Waarschijnlijk stap ik over op Propranolol... Ik gebruik nu nog even de halve dosering van Candesartan (4 mg) omdat ik wacht op een gesprek met mijn neuroloog. Zelfs met de halve dosering ben ik nog misselijk/extreem duizelig. Graag hoor ik je ervaring met profylactische medicatie, mocht je een goed advies voor me hebben dan verneem ik dit zeer graag!!

03-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Ik slik nu een maand Candesartan ter voorkoming van migraine (circa 2-3 aanvallen per maand). Dagelijks zeer veel last van duizeligheid, misselijkheid, moeheid en onrustig gevoel. Erg vervelend als je je de gehele dag beroerd voelt. Ook last van 'hongerklop', na eten ging dit echter niet weg. Daarnaast continu erg misselijk en duizelig (dit werd erger als ik te weinig had [lees meer...]gegeten). Mijn bloeddruk is al redelijk laag, deze medicatie verlaagt het nog meer zodat je ook sneller duizelig kunt worden (bij opstaan bijv.). Na overleg met apotheek vandaag, welke aangaf dat bijwerkingen na 2-4 weken minder moeten worden, ga ik morgen in overleg met neuroloog over op andere medicatie (wrs Propranolol). Hopelijk heb ik wat minder last van bijwerkingen van deze medicatie. Wat betreft de aanvallen; tot nu toe twee aanvallen. Bij de eerste kwam er na de aura geen hoofdpijn, dit kan effect van medicatie zijn. Tweede aanval helaas gewoon migraine. Ik hoor graag van mensen die de overstap hebben gemaakt naar Propranolol of een andere positievere ervaring hebben met een profylactica.

06-11-2016 | Man | 74
candesartan (8mg)
In eerste instantie geen bijwerkingen, maar na ca. een maand starten de problemen zoals hier beschreven. Duizeligheid, onzeker gevoel, teveel plassen, pijn in mijn kruis, geen enkele behoefte meer aan seksueel contact met echtgenote, inkrimpen penis tot minimale lengte Na drie maanden gebruik was mijn bloeddruk niet gedaald

16-10-2014 | Vrouw | 68
candesartan
Ik heb het medicijn drie jaar gebruikt. In het laatst jaar kreeg ik steeds meer bloeduitstortingen in mijn onderbenen. Ik zat onder de blauwrode plekken en als ik mijn been stootte liep er donker bloed uit dat niet makkelijk stolde. Het duurde even voordat ik door had dat het een bijwerking zou kunnen zijn. In overleg met de huisarts ben ik gestopt met candesartan. Na [lees meer...]twee weken kreeg ik geen nieuwe blauwe plekken meer en na vier weken zijn mijn onderbenen weer toonbaar. De bloeddruk was met en zonder medicijn hetzelfde, dus ik denk dat het ook niet meer effectief was.

02-10-2019 | Man | 68
candesartan (16mg)
Ik gebruik Candasartan wegens hoge bloeddruk meer dan 20 jaar. Omdat mijn bloeddruk ca. 5 jaar geleden boven de 140/90 kwam is de dosering in overleg met mijn huisarts verhoogd van 8 naar 16mg per etmaal. Omdat het geringe effect ten gevolge van mijn voortschrijdende leeftijd (68jr) onvoldoende werd en mijn bloeddruk nu gemiddeld 98/145 is in overleg met mijn huisarts de d[lees meer...]osering verhoogd naar 32mg per etmaal. Het effect daarvan is na 7 dagen echter nihil. Ik ga over een week in overleg met mijn huisarts kijken naar een effectiever medicijn.

11-07-2019 | Vrouw | 49
candesartan (16mg)
Ik ben begonnen met 8 mg en na een week opgebouwd naar 16 mg. Al snel nauwelijks meer migraine gehad (1 x in 24 dagen ... eerst 1 à 2 x per week) maar al snel jeukende uitslag (galbulten/netelroos). Ik had in eerste instantie niet meteen door dat het aan de Candersatan lag. Antihistamine geslikt maar na het stoppen daarvan kwam de jeuk binnen 2 dagen terug. Gestopt met Can[lees meer...]dersatan en na 2 weken jeukvrij. Toen geprovoceerd, dus weer gestart met 8 mg maar diezelfde dag nog weer vreselijke jeuk... Ik kan er helaas dus niet tegen. Maar tegen migraine hielp het prima!

01-05-2019 | Vrouw | 77
candesartan (8mg)
Een half uur na inname ´smorgens moet ik naar de w.c. Geen diarree maar gerommel in mijn buik en licht misselijk. Tot na de middag gaat dat door, dan neemt het af. Ben ook duizelig.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (543) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (498) - Antibiotica - penicillines breedspectrum