Ervaringen met Candesartan

candesartan

griepachtige symptomen chronische hoest (langer dan 8 weken) met normale thoraxfoto droge hoest nachtmerries spierpijn Misselijk verstoorde slaap vermoeidheid Jeuk over het hele lichaam Verkouden

Hoge bloeddruk (30 meningen)
Hartfalen (4 meningen)

Door coronapatiënten te behandelen met Valsartan worden mogelijk veel ic-opnames en sterfgevallen bespaard.

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten belandt vocht vanuit de bloedvaten in de longen, wat de kans om het virus te overleven ernstig verkleint. Valsartan - een vaak voorgeschreven geneesmiddel tegen hoge bloeddruk dat al sinds 1996 op de markt is - gaat deze vochtophopingen tegen. Mocht Valsartan werken dan zou dat een enorme opsteker zijn in de strijd tegen corona. Om hier achter te komen worden komende maanden driehonderdvijfentwintig coronapatiënten behandeld met het medicijn,

nog eens driehonderdvijfentwintig patiënten ontvangen een placebo. ,,Er zijn al experimentele onderzoeken waaruit blijkt dat het zou kunnen werken. Zo’n robuuste studie is de enige manier om ook echt aan te tonen of het werkt’’, betoogt de cardioloog.

artikel uit Algemeen Dagblad (20-04-2020)

23-01-2019 | Man | 72
Hartritmestoornis
kan er nog niets over zeggen want ik ben vandaag begonnen!

17-12-2018 | Vrouw | 64

16-12-2018 | Vrouw | 15

18-06-2018 | Man | 60
Hoge bloeddruk
Heb het middel de afgelopen jaren van verschillende merken gebruikt. Ook in combinatie met hydrochloorthiazide. Aanvankelijk had ik alleen direct last van kortademigheid en benauwdheid ,slecht in slaap kunnen vallen en haaruitval. In de loop der tijd ontwikkelden zich ernstige gewrichtspijnen, vooral in de voeten. Ook kreeg ik opeens veel pijn in mijn bovenbenen en de laat[lees meer...]ste tijd veel last van koude handen en voeten. ( Nooit gehad) Door dit alles vaak gestopt en ook andere medicijnen tegen hoge bloeddruk geprobeerd. Naarmate ik dit middel langer gebruik, nemen vooral de gewrichtsklachten en pijn alleen maar toe. Lopen is inmiddels bijna onmogelijk geworden en de pijn in voeten en benen is er constant, ook in rust, ook tijdens het slapen. Daarom moet ik steeds een tijd ermee stoppen, wat slecht is voor de bloeddruk. Op dag 2 begint steevast mijn haar af te breken en uit te vallen. Mijn kapper informeerde al bezorgd of ik misschien zelf mijn haar had proberen te knippen! Alle klachten nemen snel af als ik stop en het haar groeit dan weer aan. Vanwege de pijn in voeten bij het lopen, heb ik geprobeerd het middel 'savonds in te nemen, maar dan volgt slapeloosheid. Daarnaast was er geen verschil. De bloeddruk is wel enigszins gedaald, maar niet heel veel. Niettemin kan ik niet zonder, omdat de druk anders te hoog wordt. Na het tig keer weer geprobeerd te hebben binnenkort terug naar de cardioloog vanwege alle bijwerkingen en waarschijnlijk inmiddels ook een slechte bloedsomloop. Hopelijk is er een beter middel met minder invalidiserende bijwerkingen. De kortademigheid, benauwdheid, haaruitval, slecht slapen beginnen meteen. De gewrichtspijnen ( schouderkoppen, handen en vooral voeten) gaan sluipend en geleidelijk. Bij heropstarten na stoppen is de pijn binnen 1 dag op het oude niveau terug. Vanwege het sluipende karakter leg je het verband met dit medicijn niet zo snel. Wie eraan begint, goed opletten dus. Leuker kan ik het niet maken.

24-06-2017 | Man | 61
Hoge bloeddruk
Na in name hoge lichaamstemperatuur, heftig transpiratievocht over geheel lichaam, waardoor ik sneller verkouden word.

09-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Na jaren Triptanen te hebben gebruikt heb ik zelf besloten, ook met het oog op hoog risico van patiënten met migraine met aura op hersen-/hartinfarct, over te stappen op profylactische medicatie. Ik heb 2/3 aanvallen per maand. Ik sport vrij veel en was in de veronderstelling dat Candesartan beter bij dit profiel zou passen, dan bijv. Propranolol omdat Candesartan geen bèt[lees meer...]ablokker is (zie wetenschappelijke studie waarbij Candesartan met Propranolol wordt vergeleken (Stovner et al. 2014)). Helaas moet ik vanwege de bijwerkingen (misselijk, moe, duizelig) stoppen met Candesartan na een maand (in overleg met apotheker en neuroloog). Sporten lukt ook niet meer echt. Na stukje te hebben hard gelopen/gezwommen te hebben ben ik echt buiten adem. Heel erg vervelend. Ik ben bang dat dit met bètablokkers niet anders zal zijn... Het is echt een afweging die mensen met migraine moeten maken, wel hoofdpijn en niets meer kunnen doen, minder hoofdpijn, maar wel last van bijwerkingen, etc... Hetzelfde geldt voor de Triptanen. Fromirex werkte bij mij redelijk goed, maar op een gegeven moment niet meer. Overgestapt op Relpax (eletriptan) maar deze medicatie werkte helemaal niet. Vervolgens toch weer Fromirex geprobeerd en deze werkte toch wel weer. Echter vanwege de schadelijkheid van migraine met aura (zie wetenschappelijke artikelen, even googlen) toch voor preventieve medicatie gekozen. Na een maand Candesartan (8 mg) gebruik 2x aanvallen met aura, waarvan de eerste aanval verder niet heeft doorgezet, de tweede helaas wel. Echter door alle misselijkheid kon ik hierbij niet ook nog een triptaan innemen... Daarnaast een raar soort hoofdpijn in de eerst week van gebruik, aan de rechterzijde. Twee dagen beroerd van geweest. Daarnaast extreem misselijk en bij te weinig eten aantal keer bijna flauwgevallen. Voortdurend 'hongergevoel' welke niet overgaat bij eten. En duizelig bij opstaan. Mijn bloeddruk is al niet heel hoog en deze medicatie verlaagt het nog meer. Waarschijnlijk stap ik over op Propranolol... Ik gebruik nu nog even de halve dosering van Candesartan (4 mg) omdat ik wacht op een gesprek met mijn neuroloog. Zelfs met de halve dosering ben ik nog misselijk/extreem duizelig. Graag hoor ik je ervaring met profylactische medicatie, mocht je een goed advies voor me hebben dan verneem ik dit zeer graag!!

03-01-2017 | Vrouw | 44
candesartan (8mg)
Ik slik nu een maand Candesartan ter voorkoming van migraine (circa 2-3 aanvallen per maand). Dagelijks zeer veel last van duizeligheid, misselijkheid, moeheid en onrustig gevoel. Erg vervelend als je je de gehele dag beroerd voelt. Ook last van 'hongerklop', na eten ging dit echter niet weg. Daarnaast continu erg misselijk en duizelig (dit werd erger als ik te weinig had [lees meer...]gegeten). Mijn bloeddruk is al redelijk laag, deze medicatie verlaagt het nog meer zodat je ook sneller duizelig kunt worden (bij opstaan bijv.). Na overleg met apotheek vandaag, welke aangaf dat bijwerkingen na 2-4 weken minder moeten worden, ga ik morgen in overleg met neuroloog over op andere medicatie (wrs Propranolol). Hopelijk heb ik wat minder last van bijwerkingen van deze medicatie. Wat betreft de aanvallen; tot nu toe twee aanvallen. Bij de eerste kwam er na de aura geen hoofdpijn, dit kan effect van medicatie zijn. Tweede aanval helaas gewoon migraine. Ik hoor graag van mensen die de overstap hebben gemaakt naar Propranolol of een andere positievere ervaring hebben met een profylactica.

06-11-2016 | Man | 74
Hoge bloeddruk
In eerste instantie geen bijwerkingen, maar na ca. een maand starten de problemen zoals hier beschreven. Duizeligheid, onzeker gevoel, teveel plassen, pijn in mijn kruis, geen enkele behoefte meer aan seksueel contact met echtgenote, inkrimpen penis tot minimale lengte Na drie maanden gebruik was mijn bloeddruk niet gedaald

31-08-2023 | Vrouw | 67
Hartfalen
Acuut hartfalen gehad ( 15 jaar geleden )en bloeddruk al jaren te hoog , Ik heb jaren perindopril gehad van 4 mg en later 8 mg , kreeg een op allergie lijkende klachten en sinds een week candesatan het is nog steeds hetzelfde ,ik lees dat veel mensen dit voor migraine gebruiken maar niet over waarvoor ik het gebruik, mijn vraag is dan ook wie heeft deze klachten ook? ( er[lees meer...] is mij gezegd dat je na jaren slikken van perindopril alsnog een allergische kunt krijgen ) dus vandaar nun de candesatan

08-08-2023 | Man | 65

20-12-2022 | Vrouw | 41
candesartan (8mg)
Heb al vanaf mijn 13e migraine. Startte met 1x per week. Bouwde op tot 3 x per maand tot de eerste zwangerschap. Tijdens zwangerschap 1 aanval gehad en daarna geen last meer gehad, ook niet tijdens borstvoedingperiode. Na het stoppen met de borstvoeding van nummer 3 kreeg ik zeer veel aanvallen. Had 2 a 3 aanvallen per week, Sumatriptan werkte niet meer, waardoor ik enorm[lees meer...] in de knoei kwam met werk en gezin. Candesartan maakte aan die hoeveelheid aanvallen gelijk een eind. Na 1 week gebruik merkte ik dat de Sumatriptan weer werkte. Ik heb daarna een tijdje 1 a 2 aanvallen per maand gehad, waarbij ik terug kon vallen op Sumatriptan. Gelijk vanaf het begin heb ik last gehad van draaiduizelingen die niet overgingen en vermoeidheid. Ik ging eerder slapen dan mijn jongste kind. Daarvoor terug kreeg ik wel meer 'vrije tijd'. Heb Candesartan ongeveer een half jaar gebruikt. Na een half jaar kreeg ik in 3 weken tijd 5 migraine aanvallen en ook last van kramp tijdens de slaap, eerst in mijn voeten. Een week later in mijn kuiten en weer een week later rond mijn heupen. Het was ontzettend fijn even een periode te hebben in mijn leven waar migraine niet op de voorgrond stond. Helaas is dit medicijn niet echt een succes voor mij.

10-10-2022 | Vrouw | 53
candesartan (4mg)
Deze medicijnen via neuroloog voorgeschreven gekregen ivm migraine, na 5 dagen gestopt vanwege kreeg griep achtige verschijnselen ,had t erg koud sliep en had een opgejaagd gevoel met hoge hartslag. Daarbij was ik erg misselijk. Ga nu hopenlijk weer terug naar oude medicijnen, amitriptiline. Misschien minder effectief in het voorkomen van migraine maar ik voelde mij v[lees meer...]erder gewoon 10x beter.

30-06-2022 | Vrouw | 69
candesartan (10mg)
Hartfalen
Gebruik nu al een jaar dit middel en was opgebouwd naar 10mg per dag. Ik voelde me geregeld erg naar, en had soms het gevoel mijn ene been niet voor het andere te krijgen en mijn armen waren zo zwaar alsof er lood in zat. Ik wijtte dat aan mijn kwaal. En moest elke dag even een middagrust nemen. (Astma/copd en hartfalen.) Tot ik op een dag opeens veel beter en fitter voeld[lees meer...]e. Ik vroeg me af hoe dat zo ineens kwam en herinnerde me dat ik die ochtend die candasartan was vergeten in te nemen. Na een paar keer te hebben getest of dat klopte, kwam ik tot de conclusie dat het door die candasartan kwam.

29-06-2022 | Vrouw | 45
candesartan (4mg)
Slecht voelen, erge nekpijn, zweten, koude handen en voeten, rugpijn, stijf, loopneus, griepachtig na inname van helftje van 4 mg! ik ben overgevoelig voor van alles en nog wat. Geen aanrader voor mij

30-10-2020 | Vrouw | 45
candesartan (4mg)
Ik kreeg het tegen migraine, maar ik vind het middel erger dan de kwaal

02-10-2019 | Man | 68
candesartan (16mg)
Ik gebruik Candasartan wegens hoge bloeddruk meer dan 20 jaar. Omdat mijn bloeddruk ca. 5 jaar geleden boven de 140/90 kwam is de dosering in overleg met mijn huisarts verhoogd van 8 naar 16mg per etmaal. Omdat het geringe effect ten gevolge van mijn voortschrijdende leeftijd (68jr) onvoldoende werd en mijn bloeddruk nu gemiddeld 98/145 is in overleg met mijn huisarts de d[lees meer...]osering verhoogd naar 32mg per etmaal. Het effect daarvan is na 7 dagen echter nihil. Ik ga over een week in overleg met mijn huisarts kijken naar een effectiever medicijn.