atorvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (189 meningen)
Diabetes type 2 (8 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Atorvastatine en hoog cholesterol

(29-04-2014)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

28-08-2018 | Man | 66
Hoog cholesterol
Ruim een jaar geleden begonnen met deze tabletten van Ranbaxy. Daarvoor ook al deze geslikt maar van een andere fabrikant. Na een maand of twee begonnen mijn vingers te vervellen en daardoor had ik ook een heel branderig gevoel daarin. eerst begon mijn rechter middelvinger, daarna kwam de wijsvinger rechts erbij. iets daarna begon hetzelfde aan dezelfde vingers van mijn [lees meer...]linkerhand. Uiteindelijk na een maand of twee alle vingers behalve beide ringvingers. In september naar een dermatoloog in het Elkerliek ziekenhuis in Deurne doorverwezen door de huisarts. Na ruim 3/4 jaar daar verschillende medicaties, pillen en zalven gehad te hebben géén resultaat. Het werd alleen maar erger. Alle huidlagen van de vinger toppen tot aan het tweede kootje waren op een na allemaal weg. Af en toe zo erg dat het helemaal tot bloedens toe kapot was. Op die momenten prednisolon gekregen. Doorverwezen naar Radboud Nijmegen. 3 dermatologen kwamen alleen tot de conclusie dat het fingertip dermatitis/ eczema tyloticum was. Ook hier weer zalven, vet houden dus. Erg ongemakkelijk, geen handen te gebruiken, moest uiteraard handschoenen aan en later heb ik de vingers apart ingepakt. Je gaat natuurlijk bij jezelf na wat er veranderd is in je leven waardoor dit probleem opeens ontstaan kan zijn. Uiteindelijk bij de atorvastatine terecht gekomen. Kon niet volgens artsen Radboud. Hadden ze nog nooit van gehoord van deze bijwerking. Ik ben toch daarmee gestopt en jawel, langzaamaan ging het beter met mijn vingers. Na 6 weken (uitwerktijd) was de situatie veel verbeterd. Niet over, maar het was veel minder erg in de zin van branderig gevoel en het vervellen en niet meer tot bloedens toe open. Nu gebruik ik een zalf twee maal daags, bevat actief vitamine D3, 0,5 microgram, gedurende 8 weken. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn huid daardoor verder zal herstellen. Ook van deze zalf was geen wetenschappelijk bewijs dat die zou helpen maar uiteindelijk toch voorgeschreven gekregen. Kortom ;-), heb je ook last van onverklaarbaar vervellende vingers, denk dan ook eens aan de Ranbaxy atorvastatine. Ik slik het niet meer. Dat dit middel de trigger voor mijn problemen is geweest is mij in ieder geval duidelijk.

17-08-2018 | Man | 58
Cholesterol
Ik gebruikte het slechts enkele dagen. Kreeg gelijk last van spierpijn en daarom ben ik er ook weer mee gestopt.

01-07-2018 | Man | 67
Cholesterol
Geen bijwerkingen

07-06-2018 | Man | 63
atorvastatine (80mg)
Hartinfarct
bij dit medicijn zijn de bijwerkingen vele male heftiger dan de kwaal. verhoogt cholesterol moet je ook met een ander eetpatroon kunnen bereiken. ik ben met dit middel gestopt.

20-04-2018 | Man | 68
Hoog cholesterol
ik gebruik het in combinatie met metformine. Ik gebruik al lang medicijnen voor verhoogd cholestrol. Ik heb sinds een half jaar heftige pijnen in spieren vooral schouders en armen. Sinds kort besef ik dat ik rond die tijd een andere verpakking/fabrikant van de medicijnen heb en dat de oorzaak van de spierpijnen hier mogelijk relatie mee heeft

17-04-2018 | Man | 82
Aderverkalking
telkens krijg ik van de apotheek een ander merk. hier reageert mijn lichaam dan weer anders op. de reden van de verandering is: het oude word niet meer gemaakt. (wat mij hoogst vreemd lijkt aangezien via de internetapotheek het middel gewoon verkrijgbaar is). Waarschijnlijk is dit een goedkopere vorm van het middel en zijn de extra bestanddelen die het een pil moeten make[lees meer...]n verschillend aan de oude medicijnen.

14-04-2018 | Man | 59
Hoog cholesterol
Gestopt met simvastatine en overgestapt op atorvastatine, toen het slechte cholesterol niet meer voldoende laag was. Na start atorvastatine kwamen direct klachten: spierpijn, pijn op de borst en oorpijn. Eerst nog maanden op advies van de huisarts met een neusspray gewerkt om de oorinfectie aan te pakken, maar stoppen van atorvastatine bleek effectiever.

29-03-2018 | Man | 61
Hoog cholesterol
Steeds meer spierpijnen en zwakkere spieren. Dacht door vallen met fiets de oorzaak was van de pijn maar het wordt steeds erger.

07-03-2018 | Man | 57

27-02-2018 | Man | 68
Hartinfarct
metropolol en atorvastatine werken bij mij niet samen wordt er heel moe van ! en veel spierpijn ben met metropolol gestopt en nu is het uit te houden

09-02-2018 | Man | 75
atorvastatine (20mg)
verschillende fabrikanten geprobeerd. De meeste hebben hulpstoffen gebruikt die bijwerking veroorzaken van met name ernstige jeuk aan de benen. atorvastatine van de firma Pfyzer heeft kennelijk ander hulpstoffen, want dan zijn de bijverschijnselen niet aanwezig. Helaas mogen die dan weer niet geleverd worden van de verzekeraars. Komen niet voor in het basis pakket.

25-01-2018 | Man | 65
Hoog cholesterol
heb zeer veel statines geslikt vanaf ongeveer 4 jaar terug daarvoor vanaf 3okt 2001 [hartinfarct] nergens last van gehad slikte lipitor en simvastine geloof ik en 4 jaar terug begon het ineens ziek en spierpijn toen van alles geprobeerd maar werd overal ziek van

18-01-2018 | Man | 55
Hoog cholesterol
vergeetachtig, concentratie problemen en moe gevoel, vooral in mijn hoofd. langzaam aan ingeslopen, even gestopt om te zien of het aan het medicijn lag. na anderhalve week klacht weg, medicijnen weer ingenomen in korte tijd klachten terug. dit nogmaals herhaald voor de zekerheid, zelfde resultaat! wel resultaat op ldl, maar hdl stijgt bij dit middel ook niet.

29-12-2017 | Man | 68
Hartklachten
Slik nu paar maanden atorvastatine 40 mgr. Ivm hartklachten. Cholesterol was normaal. Puur toeval na 1 maand slikken bij GGD cholesterol niveau laten prikken. Was behoorlijk gedaald. Klachten van steeds terugkerende pijn links op de borst nu verdwenen. Ook bijzonder dat chronische ontsteking haarzakjes (folliculitis) op het achterhoofd waar ik jarenlang last van heb nu plo[lees meer...]ts is verdwenen. Tot nu toe gelukkig geen bijverschijnselen van deze statine.

14-12-2017 | Man | 67
Hartinfarct
direct na katheterisatie hart begonnen met Atorvastatine. Na kleine 2 jaar gestopt. Bijverschijnselen heel langzaam ingeslopen. Duurde even voor erkenning. Na stoppen binnen drie weken klachten weg.

12-12-2017 | Man | 77
geen bijwerkingen