Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (85 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

03-03-2015 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Heb al jaren zo'n pijn in mijn lijf, gewrichten, spieren, alles doet zeer. Heb artrithis psoriatica, een hoge bloeddruk en een te hoge cholesterol. Sinds een half jaar zo'n gruwelijke rugpijn dat ik door mijn reumatologe naar de orthopeed werd gestuurd, die mij foto's liet maken van rug en schouders, niet van de rug, want dat was een jaar eerder al gedaan. Uitslag: slecht[lees meer...]e nek, schouders (na operatie) ok, maar je kan mij niet aanraken zonder me pijn te doen. De orthopeed stuurde me naar een bekwaam fysiotherapeut. Vandaag na een aantal behandelingen vroeg hij of ik medicijnen gebruik, en ja, onder meer pravastatine. Hij was gelijk gealarmeerd, en zei dat al mijn narigheid daar wel 's van zou kunnen komen, en googelde het medicijn. Ben me rot geschrokken, ik gebruik het al jaren, en word steeds slechter!! Morgen ga ik de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar de internist, er moet iets veranderen, slik notabene een dubbele dosis, 80 mg per dag!! Zou door dit middel al die pijn en kramp in mijn lijf veroorzaakt worden? Ben heel benieuwd of er voor mij iets ten goede zal veranderen als ik een ander middel krijg!

24-02-2015 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
ik gebruikte simvastitine voor te hoog cholesterol maar had na 2 jaar veel spierpijn, nu overgegaan op pravastatine maar nog meer spierpijn, ik heb gelezen dat de statines het enzym q 10 afbreken, heb nu q10 gekocht maar ik vraag me af hoeveel heeft een lichaam nodig per dag van het q10 want de ene verkoopt 30 mg en de ander 100 mg.

17-02-2015 | Man | 74
Hartinfarct
Omdat ik nierproblemen hebt zit er in mijn bloed te veel zuur,volgens de Nefroloog grotere kans op een hartinfarct.En vaak jicht. Gebruik daarvoor colchicine,maar samen met Pravastatine geeft dat mij ontzettend veel spierpijn en hoofdpijn. Op haar advies overgestapt naar Ezetrol 10 mg en dit geeft weer heel veel darm problemen verstopping en pijn.

02-02-2015 | Vrouw | 57
Nieraandoening
Vanaf 31 December slikte Ik simvastatine , voorgeschreven door min nefroloog. Mijn cholesterol is verhoogd, 6.4, om mijn nieren te ontlasten (deze werken nog voor 60%) heb ik deze medicijnen gekregen. Ik had gelezen wat de bijwerkingen konden zijn, maar ........dat gebeurd niet bij mij. Omdat ik ivm overgangsklachten al vrij veel last heb van spieren en gewrichten heb ik [lees meer...]de eerste signalen niet herkent. Schreef het juist aan deze klachten. Na 3 weken dacht ik, niet zeuren maar nog even doorzetten, dan gaat dit vast wel over, moet gewoon wennen. Totdat ik op dit forum terecht kwam. Wat een herkenbaarheid. Ik herkende de spierklachten, de vreselijke pijn in mijn gewrichten, de ontzettende moeheid , je opgebrand voelen, alleen maar kunnen slapen etc. Vandaag contact gehad met mijn huisarts en ga over 2 weken beginnen met pravastatine, ik moet eerst "weer clean" worden. Ik heb ook de reacties gelezen van dit medicijn, word ik ook niet vrolijk van, maar ga ermee starten. Als dit niet lukt schijnen er nog legio mogelijkheden te zijn. Naast deze gebruik ik al 5 jaar hydrochloorthiazide 12.5 Mg voor hoge bloeddruk. Deze is nu goed onder controle.

17-10-2014 | Vrouw | 44
Hoog cholesterol
Bij toeval stuitte ik op het volgende: Het blijkt dat statines de aanmaak van Q10 blokkeren. Q10 maakt ons lichaam namelijk uit dezelfde stof, als waaruit het cholesterol wordt gemaakt. En de statines zorgen ervoor dat deze stof wordt geblokkeerd. Het gevolg is dat ons lichaam niet alleen minder cholesterol kan gaan maken, maar helaas ook minder Q10. Dit zou kunnen v[lees meer...]erklaren waarom een belangrijke bijwerking van cholesterolverlagende statines zich uit in allerlei spierproblemen, zoals kramp, spierzwakte, spierpijn, moeheid. Ik heb dit overlegd met mijn huisarts en ik ben begonnen met Q10 supplement.

08-10-2014 | Man | 72
Cholesterol
In 2000, na een hartaanval begonnen met pravastatine. Heb sinds die tijd last van vermoeidheids verschijnselen, niet direct gemerkt mede door nierproblemen. in 2009 een niertransplantatie ondergaan maar eigenlijk knapte ik niet op. Nu, na steeds meer klachten o.m. neuropathie en spierpijnklachten, ben ik na schooorvoetende toestemming huisarts voor 2 maanden gestopt e[lees meer...]n half december gaan we het cholesterol gehalte bekijken en verder beslissen. Ik zal hierover verslag doen. Cees

21-09-2014 | Vrouw | 70
Diabetes type 2
heel erg moe slecht slapen hevige kramp in beide benen last van mijn tintelende voeten erge pijn in mijn botten er is ook artrose geconstateerd via foto's. Afgelopen donderdag gestopt met pravastatine op aanraden van mijn huisarts daar moet ik woensdag weer heen voor de uitslag van mijn bloed hoop dat het toch wat beter gaat en dat ik van die vermoeidheid af kom[lees meer...] ik hoop dat ik de volgende keer 'n positiever verhaal kan schrijven gr Corrie.

02-09-2014 | Man | 67
Nierinsufficiëntie
Na Crestor en Simvastatine ben ik dit medicijn gaan slikken. Wat een ramp. Ik kreeg steeds meer spierpijn. Zo erg dat ik een paar keer per nacht mijn bed uit moest. Mijn tenen stonden krom en ik kreeg het gevoel dat mijn spieren afscheurden. De druppel die bij mij de emmer deed overlopen was een geweldige rugpijn en pijn aan mijn heup. Daarvoor moest ik voor behandeld w[lees meer...]orden door een fysiotherapeut. Tijdens zijn behandeling ben ik gestopt met de pravastatine. Door deze ellende ben ik gestopt met mijn moestuin en kon ik niet meer werken. Nu een paar weken verder is alle pijn weg. Nooit meer kramp. Ik train met een personalcoache bij een fitnesscentrum. Ben weer aan het werk. En ben weer vrolijk. Ik lever wel een paar jaar in voor kwaliteit. Deze rommel slik ik nooit meer.

18-08-2014 | Vrouw | 54
Diabetes type 1
Na jaren vanwege diabetes 1 simvastatine te hebben geslikt over gegaan op Pravastatine. De klachten gingen niet over. Veel spierpijn in de benen, heupen en schouders. Nu een frozen sholder. Ben gestopt met deze schadelijke medicijnen. Hoe nu verder?

14-07-2014 | Vrouw | 44
Hoog cholesterol
Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke ervaring ik had met dit medicijn is te lang geleden.

13-04-2014 | Man | 76
Hartinfarct
Patient is eind december en begin januari 2014 gedotterd. Nu extreem droge huid. Heeft geen te hoge cholestorol gehalte. Huid is erg rimpelig overal op het lichaam, behalve gezicht. Advies: insmeren met Neutral bodylotion, olie. Zalf heeft niet geholpen. Patient is mager en is 76 jaar. Geen onderhuids vetweefsel meer. Huid schilfert overal, buik, rug, benen en armen, a[lees meer...]f. Kun je pravastatine stoppen zonder problemen, nu twee dagen gestopt en patient voelt zich al beter. Heeft honger, blijft toch lang op bed liggen. Morgen (13 -4 2014) probeer ik de cardioloog te vragen.

27-03-2014 | Man | 66
Hartfalen
Na 1 jaar simvastatine kreeg ik pijn in mijn benen. Ben hiervoor gesprek met apotheek aangegaan. Deze stelde voor om pravastatine te gebruiken. Sindsdien veel minder klachten. Slik dit naast 7 andere hartmedicijnen. Kan dus moeilijk bepalen welk medicijn bijwerkingen geeft.

02-03-2014 | Man | 50
Hoog cholesterol
Na overleg met arts ..... kan je het ook op een andere manier aanpakken?? lees artikel hieronder http://www.gezondbeterworden.nl/digitaal-tijdschrift/de-cholesterol-leugen.html

07-02-2014 | Man | 68
Aderverkalking
Winderigheid en veel rugpijn

06-02-2014 | Vrouw | 47
Diabetes type 1
Na jaren atorvastatine te hebben gebruikt ben ik overgestapt op pravastatine. Omdat dit een mildere variant statine is is de dosis wel verdubbeld. Maar mijn cholesterol is gedaald van 5,3 naar 4,8. Het LDL is zelfs van 3,5 naar 2,8 gezakt. Kortom: zeer effectief. Ik heb echter nu een beetje last van gewrichtsklachten in mijn linkerhand. Voornamelijk mijn ringvinger. Het i[lees meer...]s echter bewezen dat als je stopt met een statine en je begint later met exact hetzelfde medicijn, de gewrichtsklachten niet meer terugkeren. Dus dat is wat ik ga proberen.

27-01-2014 | Man | 58
Hoog cholesterol
pravastatine maakt me ziek , omdat ik ook met andere cholesterolverlagers spierpijnen had , schreef de specialist pravastatine 20 mg voor ... Bijwerkingen , diaree;; winderigheid ,, duizelig en misselijk, plezant is anders .