pravastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (84 meningen)
Diabetes type 2 (6 meningen)
Diabetes type 1 (5 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

12-10-2016 | Vrouw | 21
pravastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.

11-10-2016 | Man | 64

26-09-2016 | Man | 71
Hartinfarct
Na informatie van lotgenoten over pravastatinenatrium(negatieve) ben ik sinds drie dagen gestopt met dat medicijn.(tijdelijk?). Ben nu veel minder benauwd. (RED: voor een vermindering van een dosis is het altijd verstandig om dit in overleg met de behandelend arts te doen. Hij /zij kan beoordelen of het verstandig is om eventuele een andere weg in te slaan, iets vervange[lees meer...]nde te zoeken.)

21-09-2016 | Vrouw | 47
Hoog cholesterol
Na 8 jaar kreeg ik onderhuidse jeuk en tintelingen over heel mijn lichaam, verschrikkelijk, na heel veel onderzoeken en specialisten, conclusie >> Pravastatine, oplossing : ander medicijn gekregen, nu afwachten.

17-08-2016 | Man | 51

19-07-2016 | Man | 67

28-03-2016 | Vrouw | 73
pravastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Ik heb nu bijna alle statines gehad voor mijn te hoog LDL. Alle medicijnen gaven vervelende tot ernstige bijwerkingen waardoor ik niet normaal kon functioneren. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de internist, omdat zij geen raad meer wist. De internist schreef eerst Atorvastatine 10 mg voor. Na 1 week vanwege de bijwerkingen, drukgevoel in de buik, voelde het hart kl[lees meer...]oppen in de oren, vocht vasthouden, moe en spierpijn. Toen kreeg ik Ezetrol voorgeschreven. Dit medicijn heb ik 10 dagen gebruikt. Ook gestopt vanwege gewichtstoename, slechter zien, stijve handen en vingers, dode vingers, tintelingen in benen en voeten, veel hoesten. 18 maart een gesprek gehad met de internist. Er zijn nog 2 medicijnen. Om te beginnen kreeg ik Pravastatine 10 mg voorgeschreven. Dit medicijn slik ik nu 10 dagen. De bijwerkingen zijn er weer. Toch wil ik nog even volhouden omdat de specialist mij op 13 april terugbelt om te vragen hoe het gaat. Nu heb ik veel last van prikkelingen en tintelingen van de huid, overal. Veel oncontroleerbare winderigheid. Moe en slecht inslapen. Pijn in bovenbenen, heup en onderrug. Nu ik dit zo noteer weet ik nog niet zeker of ik nog doorga met slikken tot 13 april. Toen ik met de Ezetrol ben gestopt heeft het ca. 3 weken geduurd voordat alles weer normaal was.

24-03-2016 | Man | 79
Hartinfarct
Kreeg 7 jaar geleden lichte Tia en o.a. simvastatine voorgeschreven. Na 9 maanden gestopt wegens bijwerkingen. 1 jaar geleden een licht hartinfarct, waarna procollair atorvastatine 40 mg voorgeschreven. Na 4 weken geleidelijke toename dezelfde bijwerkingen. Na 4 maanden i.o.m. huisarts dosering gehalveerd en weer 4 maanden later i.o.m. huisarts gestopt waarna klachten bij[lees meer...]werkingen verdwenen. Januari '16 controle bij andere cardioloog, die pravastatine 1 daags 20 mg adviseerde. Na 1 maand weer gestopt i.o.m. cardioloog wegens weer toenemende en zelfde bijwerkingen. Conclusie: absoluut intolerant voor statines.

10-02-2016 | Man | 66
Artrose van de wervelkolom
Gebruikte eerst atorvastatine daarna overgestapt wegens spierklachten naar pravastatine, ik ben van het vagevuur in de hel beland met dit medicijn. Na anderhalve week gestopt met pravastatine, verschrikkelijke pijn in benen en hamstringblessure.

28-01-2016 | Man | 47
Hartinfarct
Heb al meerdere andere chloresterol pillen gehad. Allemaal hebben ze bijwerkingen, maar deze zijn het ergste tot nu toe.

20-12-2015 | Man | 61
Hartinfarct
Ik kreeg pravastatine, protocolair, voorgeschreven na een groot hartinfarct. Mijn cholesterol was voor het infarct laag. (gemeten door "Life Line"). Na een 10 maanden gebruik kreeg ik, na intensiefe lichamelijke inspanning, hevige spierpijn. Deze pijn was anders dan de pijn door verzuring van de spieren die ik ken na intensief sporten. In overleg met mijn cardioloog heb [lees meer...]ik de pravastatine nu al 3 weken gestopt, maar de pijn is nog niet weg. Wel is de pijn al verminderd. Binnenkort laat ik het cholesterolgehalte in mijn bloed controleren. Dan ga ik in overleg met mijn cardioloog. Ik wil weten wat mijn risico's zijn. Als het aan mij ligt ga ik dit medicijn niet weer gebruiken.

16-12-2015 | Vrouw | 51
Beroerte
Eerst simvastatine gebruikt. Toen overgegaan op pravastine. Nog steeds veel spierpijn.

13-04-2015 | Man | 63
Hoog cholesterol
Heb nu 2 weken Pravastatine geslikt. En in overleg met de huisarts doorgaan hiermee en over 3 maanden weer bloed prikken. De klachten t.o.v. Simvastatine is op dit moment +/- 20% minder, maar niet ideaal natuurlijk.

25-03-2015 | Vrouw | 57
Cholesterol
Na eerst Simvastatine gebruikt te hebben slik ik nu een week of zes pravastatine. Ik moet zeggen dat deze bijwerkingen met pravastatine tot aan nu reuze meevallen, dat was ook de reden dat ik overgestapt ben naar pravastatine. Het begon wel met spierpijn, maar dit was na 2 weken nagenoeg verdwenen, wel bleven de pijnlijke gewrichten bij belasting en soms stekende gewrich[lees meer...]ten bij ontspanning. Je leest veel negatieve meldingen met name over heftige bijwerkingen van dit medicijn, dit was voor mij de reden om toch ook eens iets positiefs te melden van pravastatine.

17-03-2015 | Man | 47

03-03-2015 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Heb al jaren zo'n pijn in mijn lijf, gewrichten, spieren, alles doet zeer. Heb artrithis psoriatica, een hoge bloeddruk en een te hoge cholesterol. Sinds een half jaar zo'n gruwelijke rugpijn dat ik door mijn reumatologe naar de orthopeed werd gestuurd, die mij foto's liet maken van rug en schouders, niet van de rug, want dat was een jaar eerder al gedaan. Uitslag: slecht[lees meer...]e nek, schouders (na operatie) ok, maar je kan mij niet aanraken zonder me pijn te doen. De orthopeed stuurde me naar een bekwaam fysiotherapeut. Vandaag na een aantal behandelingen vroeg hij of ik medicijnen gebruik, en ja, onder meer pravastatine. Hij was gelijk gealarmeerd, en zei dat al mijn narigheid daar wel 's van zou kunnen komen, en googelde het medicijn. Ben me rot geschrokken, ik gebruik het al jaren, en word steeds slechter!! Morgen ga ik de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar de internist, er moet iets veranderen, slik notabene een dubbele dosis, 80 mg per dag!! Zou door dit middel al die pijn en kramp in mijn lijf veroorzaakt worden? Ben heel benieuwd of er voor mij iets ten goede zal veranderen als ik een ander middel krijg!

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (524) - Antibiotica - penicillines breedspectrum