simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-07-2020

Hoog cholesterol (725 meningen)
Diabetes type 2 (52 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

16-05-2021 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Sinds een half jaar is mijn dosis verhoogd van 20 naar 40mg. Met klachten van zeer duizelig, hartkloppingen, steken in hartstreek en schouder-nekklachten op de hartbewaking terecht gekomen. Na lichamelijk onderzoek, is er alleen gecontateerd dat de CK waarde veel te hoog was (> 340) Advies van cardioloog was om te stoppen met de statines. Het gaat nu, na 1 week stoppen, b[lees meer...]ijna van de klachten af.

05-04-2021 | Vrouw | 80
Veel klachten zins ik dit medicijn gebruik ongeveer ruim 1 jaar

19-01-2021 | Man | 72
Cholesterol
slik dit medicin 20 jaar, na 18 jaar onderrug klachten en dus slecht lopen, nu een ander medicijn klachten weg, nu slik ik Ezettimibe teva 10 mg en 5mg Rosuvastatine teva ga ik 10mg Rosuvastatine gebruiken komen de rug klachten weer terug dus ben ik voorzichtig met medicijnen waar tatines in zitten.

23-09-2020 | Vrouw | 74
Cholesterol
Iets te hoog cholesterolgehalte toen dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf gezien , langzamerhand steeds meer last van hevige verkramping in voeten en benen. Ik ga nu stoppen met simvastatine en wil even ervaren hoe het dan met de kramp gaat.

17-07-2020 | Man | 44

02-03-2020 | Vrouw | 42
Hoog cholesterol
Van Simvastatine kreeg ik enorme spier- en gewrichtspijn. Na een paar weken kon ik de trap bijna niet meer op komen. Ik dacht eerst dat ik wel een hele slechte conditie had, maar na stoppen met Simvastatine was het over.

23-10-2019 | Man | 63
simvastatine (40mg)
Vanwege een te hoge bloeddruk moest mijn LDL van 4.3 omlaag naar 2.5. Kreeg daarvoor Simvastatine voorgeschreven. 40 Mg per dag in te nemen voor het slapen gaan. Ik kreeg daar 's nachts heftige spierkrampen van vooral in de kuiten. Overdag resulteerde dit in spierpijnen wat maar niet over ging. In overleg met de huisarts 2 weken gestopt met het slikken van Simvastatine[lees meer...]. Na die 2 weken was de spierpijn en de nachtelijke spierkrampen verdwenen . Toen Atorvastatine voorgeschreven gekregen, in een lagere dosis, 20 mg per dag. De eerste week van slikken wel nog spierpijnen gehad, die na een week verdwenen waren. Nu, na ongeveer 2 maanden Atorvastatine geslikt te hebben, geen spierpijnen meer, maar wel last van jeuk over mijn hele lichaam, beginnende bij mijn voetzolen. Dit kan een bijwerking zijn van de Atorvastatine. 15 November, na mijn vakantie, afspraak met de huisarts. Zal dit dan ter sprake brengen.

01-06-2019 | Vrouw | 81
Cholesterol
Mijn huisarts vond cholesterolverlagers nodig, de praktijkbegeleider niet. Ik ben ‘81 jaar. Van de pillen kreeg ik veel last.Simvastatine 40mg. Het geheugen werd slecht. Kon zelfs de kopjes in mijn keuken niet vinden. Ook postcode,banknummers e.d. wist ik niet. Na 2 maanden gestopt. Nu ,na 5 weken zonder de pillen) , nog steeds wat duizelig en zwak geheugen.Ook heb ik nu [lees meer...]last van droge ogen.

17-04-2019 | Man | 61
Hoog cholesterol
spierpijn zonder oorzaak, vlug moe , begint meestal al in de namiddag , veel slaap en dutjes tussendoor ben nu gepensioneerd maar zou waarschijnlijk niet meer kunnen 8h werken voelt aan alsof ik 8 uren heb gesport of keihard gewerkt , maar is niet zo neem dit nu zo een 6 tal jaar denk ik en nu weet ik voor het eerst de oorzaak van mijn klachten volgende week ga ik b[lees meer...]loed laten trekken en dan gaat de huisarts kijken voor een andere statine ? Ben wel blij dat ik oorzaak ken , had geen idee wat er met mij aan de hand was.

07-12-2018 | Man | 60
Hoog cholesterol
Ik heb vele statines wisselend en in combinatie gebruikt. Uitermate vervelende bijwerkingen. In overleg met cardioloog gestart met begeleidingsproces naar overstap op Repatha injecties.

25-11-2018 | Man | 78
Hoog cholesterol
Tot medio 2018 was bijwerking niet aanwezig. Nu de pijn dagelijks is en zitten en gaan bemoeilijkt, wil ik gaarne een advies over hoe ik van die pijn in de linkerachterbil kan worden verlost. Sommigen beweren Rode Gist Rijst, maar je mag die Simvastatine niet zo maar niet vervangen door Rode Gist rijst. Dus zit ik met een probleem. Artsen en specialisten geven geen ant[lees meer...]woord. Voorlopig ben ik deze week begonnen met het innemen van Q10, daarvan wordt gezegd dat het de bijwerkingen van Simvastatine wegneemt! Is dat wel zo?

13-05-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
SInds ik dit middel slikken moet (cholestorolgehalte te hoog) heb ik last van slapeloosheid. Elke dag om half 5 wakker worden en niet meer kunnen inslapen is funest voor mij, nu na 8 maanden elke dag! Ik ben mantelzorger voor mijn man en dit kost me mijn nachtrust dus. Het staat in de bijsluiter dat slapeloosheid voor kan komen; ik val dus in de prijzen. Wél is mijn chol[lees meer...]estorolgehalte omlaag gebracht, maar tegen welke prijs?? Ik overweeg dan ook maar te stoppen en op een andere manier mijn cholestorol naar beneden te gaan krijgen (vis, minder chips etc.)

27-11-2021 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Na 6 weken kreeg ik spierpijn, veel winden, krampaanvallen in mijn benen die extreem pijnlijk zijn, beetje misselijk en een licht gevoel in mijn hoofd. Dat laatste maakte mijn slechte evenwicht erger. Mijn cholesterol was Totaal 6.2, HDL 3.8 en LDL 4,1. Die zijn nu verlaagd en prima. Sinds een paar dagen ben ik gammel met bovenstaande klachten en voel me 90 maar ben pas [lees meer...]70. Na het lezen van meerdere ervaringen besloten er meteen mee te stoppen. Ik hoop nu dat de klachten snel verdwijnen.

14-10-2021 | Vrouw | 61
Diabetes type 2
Na langdurig gebruik kreeg ik steeds meer last van mijn onderrug en bovenbenen. 's nachts behoorlijk transpireren, bij het opstaan vrijwel niet kunnen lopen wat aanvoelde als spierzwakte; alsof mijn benen mijn lichaam niet konden dragen. Vooral tijdens mijn werk (ik werk in de thuiszorg) had ik zeer veel hinder van de pijn in onderrug en bovenbenen. In een later stadium kr[lees meer...]eeg ik ook pijn in mijn nek (heel zwaar gevoel) en bovenarmen. Algehele malaise.. soms moeilijk slapen want wakker bij het draaien.. voelde me vaak slecht en doodmoe.. geen zestiger maar een tachtiger.. Fysio gaf wel even verlichting maar niet lang. Huisarts dacht aan spierreuma maar daar waren de bloedwaardes te goed voor. Ineens was daar, eureka, het idee dat ik maar eens moest stoppen met de simvastatine omdat daar wel eens de oorzaak kan liggen! Ik hoop zó dat ik het verschil kan voelen binnen nu en zes weken! Als dat zo is dan in elk geval nooit meer simvastatine voor mij!

29-10-2020 | Vrouw | 56
simvastatine (10mg)
Cholesterol
Na de 1e 30 tabletten kwam de hoofdpijn en de misselijkheid. 2 weken gestopt om te kijken of het dan beter werd. Opnieuw begonnen na verbetering en toen begon de misselijkheid en de hoofdpijn opnieuw

20-01-2020 | Man | 73
Cholesterol
zou graag een ander medicijn voor cholesterol hebben