Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (742 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

15-01-2024 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Deze medicatie had op mijn cholesterolgehalte geen enkele effect en de enige " optie" van de behandelende arts was keer op keer de dosis verhogen. Omdat de bijwerkingen zoveel ( negatieve) impact hadden op mijn leven ben ik op eigen initiatief overgestapt op het gebruik van rode gist en tot mijn verbazing en die van de behandelaar had dit direct een positief effect op mijn[lees meer...] cholesterolgehalte en ik ervoor geen bijwerkingen!

28-08-2023 | Vrouw | 47
Hartinfarct
Na een hartinfarct en 3 hartstilstanden een statine ( 3 verschillende) gekregen. Kon niet meer lopen van de pijn in m'n rug, benen en voeten. Ondraaglijke pijn. Na 2 Jr via de Internist Praluent voorgeschreven..een injectie. Icm Ezetimibe. Daarna nergens meer last van. Niet 1 x heeft de cardioloog dit aangekaart. Lijkt wel of ze aandelen in de statines hebben. Het [lees meer...]is echt troep dit medicijn.

11-07-2023 | Man | 59
Cholesterol
Simvastite en atovastatine gebruikt. Ging gepaard met hevige spierpijnen. Tot niet meer kunnen traplopen aan toe. Ik ben er achter dat als je 1 statine niet verdraagt dit ook dit bij alle statines zo is. In al deze middelen zit de stof Lacton. Het is een nutteloze stof voor de kwaal, maar veroorzaakt de hevige bijwerkingen. E.e.a. Is terug te vinden inde publicatie van het[lees meer...] Radboud Nijmegen uit 2015! Dit ook voorgelegd aan de huisarts. Deze was hier niet van op de hoogte. Ik ben meer en beter op mijn voeding gaan letten. Inmiddels 14 kg afgevallen. Cholesterol hiermee weer op pijl gebracht. Advies huisarts: gezonde leefstijl is beter dan medicijnen, tenzij echt nodig.

16-06-2023 | Man | 63
TIA
Mijn cholesterol is prima, maar dit voorgeschreven door arts, heel veel ongemak er door gekregen overweeg te stoppen, maakt meer kapot dan dat het helpt

10-04-2023 | Man | 75

07-04-2023 | Vrouw | 70
simvastatine (40mg)
Na een operatie wegens vaatvernauwing dit medicijn circa 5 jaar geleden voorgeschreven gekregen, samen met bloedverdunners. Sinds 4 maanden heel erge spierpijn en stekende krampen in mijn linkerbeen, waarbij ik het uit gil van de pijn. Lopen is zelfs met een stok onmogelijk. 24 uur per dag pijn. Echografie heeft een scheurtje gezien, waarna ik in het circuit van sportarts[lees meer...] en sportfysiotherapeut beland ben. Geen enkele verbetering. Ben op eigen initiatief na googlen gisteren met Simvastatine gestopt. Ben benieuwd; huisarts noch orthopeed noch sportarts heeft de link gelegd. Ik ben ten einde raad.

31-03-2023 | Man | 82
simvastatine (10mg)
In 2010 kreeg ik een hartaanval en ben naar het ziekenhuis gebracht, alwaar een cardioloog mij simvastatine voorschreef. Uw cholesterol is weliswaar niet zo hoog, maar ga het toch maar gebruiken. Wat heb ik daar een spijt van gehad, ik kan nu haast niet meer normaal lopen en ben mijn balans, evenwicht kwijt, ik val vaak en kan niet verder dan 200 meter lopen want dan ben[lees meer...] ik gewoon "OP" terwijl ik eerder gewoon mee kon in het leven, dat is nu over. Na enige jaren dit medicijn geslikt te hebben, las ik in de bijsluiter dat er ook Polyneuropatie als bijwerking zou kunnen opreden. Toen ik met een van mijn benen begon te slepen en ik een klapvoet kreeg ben ik gestopt met de inname. Bedankt cardioloog.

16-02-2023 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Gebruik dit middel nu meer dan een jaar en heeft goed effect op mijn cholestorol; is omlaag gebracht. Echter, vanmorgen na inname hevige hartkloppingen gekregen gedurende een kwartier! Gewoon , terwijl ik rustig zat aan mijn laptop, ineens! Ik las hier ook dat het middel niet geslikt hoeft te worden door mensen die boven de 70 jaar zijn, omdat er nauwelijks cholestorol [lees meer...]aangemaakt meer wordt dan. Ik overweeg dan ook te gaan stoppen hiermee. Het is vrij beangstigend om zulke hartkloppingen te hebben na inname van dit middel.

21-01-2023 | Man | 78
simvastatine (40mg)
Sinds ik het gebruikt altijd krampen in kuiten en handen krommen vingers van de krampen.

07-01-2023 | Man | 49
Hartinfarct
Heb het medicijn vier weken gebruikt en ben gestopt. De pijn werd letterlijk ondragelijk. Hoe ik ook zat, lag of bewoog het gaf ernstige steken in mijn spieren. Met name mijn onderrug en in de heup en bovenbenen. Pijn dat je het uitschreeuwt van pijn. Overleg gehad met cardioloog en die schrijft nu rosuvastatine 10mg voor. Ben hier nog niet mee begonnen omdat ik bang ben d[lees meer...]at deze pijn weer terugkomt of erger wordt. De pijn is nog niet verdwenen. Ook zijn mijn voeten zeer pijnlijk. Verdoofd en rode tenen, jeuk en pijnlijke steken in de bovenkant van de voet en de tenen.

05-12-2022 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Alle statines is alle maal niks. Alles geeft zeer veel klachten. Gewoon stoppen ermee.

19-06-2022 | Man | 65
simvastatine (60mg)
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

30-05-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Ik gebruik praluent en simvastatine maar ben er mee gestopt.Heb erge rugklachten ,pijn in lijf ,altijd die zeurderige spier en gewrichtspijn door 1 pilletje

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

21-03-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Deze nu 1 maand aan het gebruiken . Cholesterol nog hoog . En veel last van bijwerkingen . Die met de dag erger worden . Spierpijn krachtverlies veel zweten snachts . Sport 3 x p week maar mijn kracht is nog maar de helft . Vandaag naar assistente huisarts geweest en advies te stoppen ermee . Voel me net iemand van 80 terwijl ik 52 ben .