Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (61 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

13-12-2017 | Vrouw | 38
adalimumab (1mg/mg)
Crohn
Ik ben 38 jaar oud en heb al sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn. Na ruim 15 jaar Pentasa 500 te hebben geslikt, heb ik vorig jaar een grote terugval gehad en ruim een jaar aan Prednison gezeten. Dat hielp ook niet meer en nu 10 maanden geleden gestart met Humira. Dit was binnen een week effectief en ik voelde mij als herboren! De ontsteking is weg en ik heb geen last[lees meer...] meer van mijn Crohn. Ik raad dit meficijn zeker aan. De prikpen is even wennen en ik zag hier erg tegenop. Maar het is echt heel makkelijk en de naald zie je niet eens. Appeltje eitje! In het eerste half jaar met Humira had ik geen enkele bijwerking. Helaas heb ik daarna echt veel last gekregen van vermoeidheid. De dag NA inname ben ik zeer vermoeid en wil ik alleen maar slapen. Het voelt alsof je hoofd vol met watten zit en je oogleden zijn zwaar en vermoeid. Ook heb ik nu elke keer last van een ei en jeuk bij de plek van inname, dit gaat na 2 dagen weer weg. Al met al voor mij een zeer effectief medicijn en de vermoeidheid neem ik op de koop toe. Hebben andere nog tips om de vermoeidheid na inname te bestrijden?

13-12-2017 | Vrouw | 30
adalimumab (100mg/ml)
Ik heb al sinds mijn 12e last van keratoconus, veel complicaties gehad wat resulteerde in het kwijt raken van mijn linkeroog. Na veel onderzoeken kwamen de artsen er achter dat ik keratoconus heb icm een auto imummziekte. Na all die jaren proefkonijn zijn geweest en volgepropt te zijn met tig verschillende medicaties, kwam er eindelijk de oplossing infliximab (remicade) ge[lees meer...]en bijwerkingen alleen de dag zelf van het infuus erg moe en soms koorts. Zeer tevreden al daar over, want ik kan weer alles, terwijl ik hiervoor thuis zat en amper iets kon. Nu ik ga reizen (want ik word jammer genoeg wel blind uiteindelijk) ben ik overgestapt naar Humira, geen nare bijwerkingen alleen een jeukende ei op de plaats van injectie die na een paar dagen weer verdwijnt. Het bevalt me prima zo. Soms wel beetje moe, maar denk dat het ook is omdat ik gewoon al ziek ben. Dat houd me niet tegen ik ga gewoon door. En daarnaast 3x per weer wat cardio op de sportschool helpt ook enorm met fit blijven en de moeheid grotendeels weg te houden. Je bent veel vatbaarder om ziek te worden, gelukkig (ff afkloppen) nu bijna niet ziek geweest. Ik wil niks anders meer, na zoveel jaar ellende geniet ik weer van alles!

04-12-2017 | Man | 30
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik ben 30 jaar en gebruik al sinds mijn 18e Humira. Voordat ik dit medicijn gebruikte had ik erg veel last van mijn ziekte en moest ik zelfs stoppen met voetballen. Ik had veel slechte dagen er tussen waarbij lopen moeizaam ging en ik vaker dacht om binnen afzienbare tijd in een rolstoel terecht te komen, totdat ik met Humira in aanraking kwam. Dit medicijn hee[lees meer...]ft er bijna voor gezorgd dat ik vaak niet eens merk dat ik de ziekte van Bechterew heb en ik gewoon weer alles kan doen wat ik wil. Voor mij is dit medicijn tot nu toe iets waarvoor ik elke dag dankbaar ben. Echter loop ik nu sinds een kleine 2 maanden in het ziekenhuis omdat mijn bezinking veel te hoog blijft (± 90) met daarbij enkele andere klachten. Na diverse bloedafnames, PET/CT scan, bezoeken internist, is men er nog steeds niet achter waarom de BSE zo hoog blijft. Zelf ga je natuurlijk ook googlen en zo kwam ik diverse keren tegen dat na lange tijd gebruik van Humira, de infectieziekte tuberculose kan gaan opspelen of men hier vatbaarder voor wordt. Op dit moment word ik hier dan ook op getest, omdat mijn klachten nagenoeg allemaal overeenkomen met deze ziekte. Mijn vraag is hier mensen zijn die na (langdurig) gebruik van Humira, ook TBC hebben gekregen en zo ja, hoe is men hier achter gekomen? Bedankt. S.

22-11-2017 | Man | 25
Artritis psoriatica
Hoi Allemaal, Mijn naam is Ferdy en heb reuma vanaf mijn 19 jaar. Ik gebruik al 5 jaar het medicijn Humira en wil hier voor het eerst iets over schrijven omdat het niet niks is wat we spuiten en ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. Toen de reumataloog er 6 jaar geleden achter kwam dat ik de aandoening artritis psoriatica had kreeg ik medicijnen voor de pijn. Ik k[lees meer...]on op dit moment niet meer voetballen zoveel pijn had ik. Vooral in mijn teen. Het leek alsof die gebroken was zoveel pijn. Hiervoor kreeg ik toen het medicijn MTX Methotrexaat. Ik moest deze elke week slikken. 8 pillen op een dag. Hier werd ik erg ziek van en helaas ging de pijn bij mij niet weg. Hierna kreeg ik een biological voorgeschreven. Ik had op dat moment geen idee wat het was. Het medicijn heette: Humira. Na een paar maanden voelde ik al verbetering. De reuma vertrok uit mijn lichaam waardoor ik alles weer kon doen. Het was voor mij letterlijk een wonderwindel. Nu mijn vriendin zwanger wil worden ben ik 4 maanden geleden gestopt met Humira op advies van de reumatoloog. De klachten zijn nu weer aan het terug komen. Pijn in mijn rug en in mijn voeten ook door het slechte weer natuurlijk wat er weer aan zit te komen. Straks als mijn vriendin zwanger is zal ik weer gaan spuiten. Ik ben benieuwd of iemand van jullie ook op jonge leeftijd is begonnen met Humira? Ik ben nu 25 jaar en moet als het goed is nog heel mijn leven Humira moeten blijven gebruiken. Zou dit echt geen kwaad kunnen voor de toekomst en eventueel kans op andere ziekten? Ik hoor graag jullie ervaringen hierover, Alvast bedankt, Mochten er vragen zijn van jullie aan mij over mijn ervaringen met reuma en het middel Humira mag dat natuurlijk ook. Groeten,

16-11-2017 | Man | 69
Artritis psoriatica
Dankzij de Humira ben ik al enkele jaren schoon en heb geen of nauwelijks gewrichtspijn. De bijwerking van misselijk zijn, neem ik op de koop toe en ik houd rekening met de dagen dat ik er last van heb en kook dan niet, kookluchten verdraag ik drie dagen niet en eet dan brood of crackers. Als extra vermeld ik hier dat ik sinds januari 2017 ook Repatha injecteer om de 14 da[lees meer...]gen en dit kan de misselijkheid versterken, er is niets bekend over de samenwerking van deze twee medicijnen.

10-11-2017 | Vrouw | 30
Ziekte van Crohn
Ik had heel veel last van mijn Crohn: ontzettend veel toiletbezoeken, DIRECT naar de wc moeten, ik viel veel af. Snel nadat ik Humira ging gebruiken (binnen 3 maanden, de gebruikelijke inwerktijd) ging het veel beter. Ik heb weer meer energie, ik hoef minder vaak naar het toilet. Ik kan echt zeggen dat ik door Humira mijn leven weer terug heb. Ik gebruik de prikpennen [lees meer...]die, sinds de formule is aangepast, geen pijn doen. De injectienaalden vind ik wel een beetje eng, die hoef ik niet!

23-10-2017 | Man | 60
adalimumab (40)
Ziekte van Crohn
Na bijna 10 jaar azathioprine (immuran) overgestapt op adalimumab (Humira) omdat de negatieve waardes van de T-cellen te hoog werden. Gebruik Humira gaat goed, geen pijn, wel ontstekingen inclusief vernauwingen, last van diverse bijwerkingen: slijmvliezen geirriteerd, loopneus en bloedingen, niet te onderdrukken emotionele buien, dagelijkse vermoeidheid. Opgezwollen buik n[lees meer...]a voeding inname.

02-10-2017 | Vrouw | 43
adalimumab (0,4)
Artritis psoriatica
Helaas nu accuut moeten stoppen met humira. Het werkt goed voor de artritis maar psoriasis bleef helaas. Ontstekingswaarden na 4 jaar gebruik zeer goed. Helaas na de laatste twee keer spuiten hartklachten, torenhoge bloeddruk, hoge suiker. Ook nog nooit zo zwaar geweest als met humira en ondanks gezonde leefstijl en zeer veel beweging geen gram eraf krijgen. Na laatste spu[lees meer...]it maand geleden op de eerste hulp beland met vreselijk snelle hartslag. Omdat dit tweede keer was binnen 24 uur na de spuit besloten te stoppen. Ook bijna elke winter ene na andere griep, longontstekingen en elk wondje infecteert, zeer erg vermoeid, door dagen slepen, nooit meer fris wakker worden, humeur veranderd.. ik herken mjzelf niet. Omdat mtx als arava ook zeer veel bijwerkingen gaven na een jaar of twee gebruik, nu na vier jaar dus humira moeten stoppen.. zonder medicatie zeer ernstige ontstekingen gehad dus het is steeds kiezen tussen twee kwaden lijkt wel. Ik lees hier ook nu veel dat sinds de dosis naar 0,4 is gegaan veel mensen bijwerkingen hebben...dus dat is wel frappant. Nu maar met groenlipmossel begonnen, men moet wat als reumapatiente. Hopelijk komt er ooit een oplossing voor deze aandoeningen... Sterkte allen.

02-09-2017 | Man | 70
Psoriasis
Hoewel het spuiten goed gaat, zal ik dit niemand aanraden. Had eerst methotrexaat in tablet vorm. Deze hielpen goed. Omdat ik ontsteking in pols kreeg ben ik metrotrexaat gaan spuiten. Kreeg toen ook uitslag. Ik moest stoppen. Psoriasis kwam in heftigheid terug. Toen moest ik spuiten met bepanten hielp niet. Toen Humira. Van het begin af aan uitslag. Volgens de dermatoloog[lees meer...] was het niet van de Humira. Maar het wordt telkens erger nadat ik gespoten heb.

30-08-2017 | Vrouw | 52
adalimumab (40mg)
Reumatoïde artritis
Heb van af mijn 18 jaar al reuma, altijd diclofenac gehad, wat wel hielp maar niet veel, in de ochtend altijd anderhalf uur stijf, maar sinds ik Humira gebruik gaat het veel beterder en ben nog maar kwartiertje stijf in de ochtend, heb ook minder ontstekingen. Ben er erg tevreden over.

14-08-2017 | Man | 80
adalimumab (40mg)
Psoriasis
De eerste 6 injecties (met pen) had ik gekregen toen er hartritmestoornissen optraden. Ik was met vakantie in het buitenland. Het was verontrustend. Na telefonisch contact met huisarts en een lokaal doktersbezoek werd besloten de behandeling te onderbreken. Weer terug thuis volgde een volledig cardiologisch onderzoek. Na overleg tussen cardioloog en dermatoloog werd bes[lees meer...]loten de behandeling met Humira voorwaardelijk door te starten. Na de 7de prik volgt een controle bij de cardioloog

18-03-2017 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Sinds 2 jaar gebruik ik humira, in het begin geen last maar sinds enkele maanden enorme last van eczeem tot wonden toe. verder jeuk over mijn hele lichaam en erg droge plekken, ook last van gezwollen jeukende ogen. Iemand hier ervaring mee?

01-03-2017 | Vrouw | 23

01-03-2017 | Man | 21
Ziekte van Crohn
2 jaar Humira gebruikt voor de ziekte van crohn. Werkte prima totdat ik ben over gegaan op inderdaad zoals ik hieronder lees de nieuwe 0,4 pennen. Sinds ik aan deze nieuwe pennen zit komt de Crohn helemaal terug.

14-02-2017 | Vrouw | 24
adalimumab (40)
Colitis ulcerosa
Humira werkt supergoed voor mijn darmen. De eerste keer injecteren vond ik doodeng, hierbij gelukkig hulp kunnen regelen via de huisarts want in het ziekenhuis hielpen zij daar niet mee. De naald op zich doet geen pijn echter de vloeistof voelt onprettig/pijnlijk. Nooit echt last gehad van bijwerkingen tot voor kort. Ik heb nu 24/7 oorsuizen (tinnitus), gewichtstoename e[lees meer...]n begin last te krijgen van mijn humeur. Ben snel geïrriteerd en reageer erg fel op bepaalde situaties bijvoorbeeld. Vooral het oorsuizen belemmerd mij enorm, slapen is lastig en ik kan er hoorndol van worden. Het is nog niet zeker of het door de Humira komt dit moet onderzoek door de kno-arts nog uitwijzen. Als het door de humira komt ben ik van plan hiermee te stoppen. Naar mijn idee zijn deze bijwerkingen begonnen sinds onlangs de samenstelling is gewijzigd.

06-02-2017 | Man | 51