Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (61 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

17-05-2023 | Vrouw | 28
Psoriasis
Na 10/11 weken was mijn psoriasis duidelijk minder. Niet weg maar wel minder rode en schilferige plekken. Na deze periode kwam het weer terug. Nu (4 maanden na start) is het bijna volledig terug ondanks de regelmatige injecties.

29-04-2023 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Gebruik het nu 4 jaar. In het begin fantastisch. Onlangs door ziekte en operatie 3 maanden niet gespoten. Voelde zelf geen verschil. Ontstekingswaarden in bloed waren echter verhoogd. Op aanraden van reumatoloog weer gestart met spuiten. Sindsdien continu diarree.

20-03-2023 | Vrouw | 34
adalimumab (20mg/0,2ml)
Ziekte van Crohn
Ik ben 34 jaar en gebruik nu sinds 3 jaar Humira. Sinds het gebruik van deze medicatie heb ik onverklaarbare mankementen. Ongeveer om de 2 maanden heb ik ontstekingen in mijn lichaam. Oog/huid/slijmbeurs en 2 keer heftige haar uitval. Ook heb ik extreme last van mijn gewrichten en lijkt het wel alsof ik 70 jaar ben. Extreem vermoeid Ik heb nooit naast mijn crohn ziektes g[lees meer...]ehad. Ik ben van mening dat deze medicatie alles kapot maakt van binnen. Ook is er een goedkopere variant voor geschreven wat voor mij niet werkte. de substantie branden 10-20 min door in mijn vlees/huid

27-01-2023 | Man | 53
Psoriasis
Ik gebruik adalimumab al bijna 10 jaar tot tevredenheid. Eerst de originele Humira, toen Hyrimoz van Sandoz. Echter na wisseling van ziekenhuis (door verhuizing) krijg ik nu sinds 1 jaar Amgevita. En nu komt de psoriasis toch weer opzetten. Ook meer lichamelijke klachten sinds gebruik.

22-01-2023 | Man | 60
Reumatoïde artritis
Heb dit medicijn +/- 8 jaar gebruikt. In het begin om de 2weken ,maar dit werkte zo goed dat ik het uiteindelijk om de 6 weken 1 injectie toediende. Totaal geen merkbare bijwerkingen gehad. Ik kon nog alles wat ik voorheen ook deed, zoals motorcross. Maar let op! Als je de cyclus van injectie toedienen onderbreekt, kan het zijn dat dit middel hierna moeilijk of helemaal[lees meer...] niet mee werkt, zoals bij mij is gebeurd door een reumatoloog die niet luisterde wat ik te vertellen had!

21-12-2022 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
persoonlijk krijg ik vnl last van bijzonder lastige stekende pijnen verspreid en verspringend naar alle botten de eerste week na de spuit, nadien verbetert de bijwerking, maar het algehele resultaat zou beter kunnen helaas

13-12-2022 | Vrouw | 23
Psoriasis
Ik ben begonnen met amgevita injecties voor psoriasis pustulosa palmoplantaris. Ik gebruikte de injecties 1 x per 2 wkn. De eerste weken ging dit goed en verminderde de psoariasis, echter na 2 mnd kreeg ik in eerste instantie hele kleine rode bultjes op m'n armen (geen galbulten). Dit werd erger en het bereidde zich uit naar mijn gehele lichaam, met name op mijn borst, rug[lees meer...], romp en armen. Het begon erg te jeuken, waardoor er over mijn gehele lichaam wondjes kwamen. Verschillende keren naar de huisarts en dermatoloog hiervoor geweest, zij konden geen andere reden voor de uitslag en jeuk geven dan de amgevita injecties. De dermatoloog denkt dat het komt door de verminderde afweer die je van amgevita krijgt. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om op te vlammen wat anders niet was gebeurd. Zij raadde mij toen aan om 8 weken te stoppen in de hoop dat mijn huid weer rustig werd.

25-11-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Kwaliteit van leven erg toegenomen.

11-11-2022 | Vrouw | 55
Ziekte van Bechterew
Ik heb al 37 jaar de ziekte van Bechtrew. Ik had toen het begon een arts die het gelijk zag aan mijn ogen en natuurlijk in het bloed... Toen deze wegging bij het ziekenhuis waar ik werd behandeld, hebben alle artsen gezegd dat ik het niet had want ik ben niet vergroeit. In 2015 na jaren van pijn en ellende en niet meer kunnen werken, de arts weer opgezocht, de juiste medic[lees meer...]ijnen ( arcoxia) en het ging weer goed... Sinds een half jaar tast de arcoxia mijn nieren aan en ben ik sinds vorige week ( 4 nov 2022 ) begonnen aan de Humira. Ik was binnen een paar dagen van de pijn af en ik voel mij goed. Het enige wat ik nog een beetje spannend vind is dat het mn imuunsysteem verandert, mn weerstand blijft hetzefde als ieder ander, alleen als ik ziek word het snel erger kan worden. Op dit moment is iedereen om mij heen ziek en blijf ik er maar uit de buurt... Ik ben nu nog een beetje het vertrouwen in mijn lichaam kwijt omdat ik niet weet hoe die reageert. Ik ben er vrij relaxt onder en het vertrouwen komt ook wel weer terug. Ik ga ervan uit dat ik geen bijwerkingen krijg ( positief denken) en voor nu voel ik me beter dan voorheen en dat na 1 prik.

11-10-2022 | Man | 64
Reumatoïde artritis
Non Hodgkin patiënt, na meerdere chemo kuren ontstond een ernstige psoriasis en reumatoïde artritis. Methotrexaat werkte niet afdoende, in juli gestart met Hyrimoz bij de MTX. Na de 3e injectie begonnen de klachten van Herpes Zoster. Voorheen geen klachten van deze aard gehad.

19-09-2022 | Vrouw | 34
Ziekte van Crohn
Hallo, ik ben 34 jaar oud en heb, de ziekte van Crohn Ik gebruik humira 2 jaar waarvan ik nu al zeker een jaar last heb van opgezette handen en voeten polsen, knieën, ellebogen Ik kan ook bijna niet meer lopen zoveel pijn.. ik ben ervan overtuigd dat deze medicatie de oorzaak is van mijn lichamelijke klachten. Emotioneel ben ik hier echt heel erg door geraakt, het lijk[lees meer...]t wel alsof ik in een korte tijd enorm verouderd ben. Qua beweging is hier nog iemand die hier ervaring mee heeft ?

19-08-2022 | Vrouw | 26
Psoriasis
Begon met Psoriasis Gutatte, later ook Vulgaris variant erbij. Heb alles gehad; zalfjes, sprays, lichttherapie, fumaarzuur en methotrexaat. Niks werkte, tot Amgevita / Humira. Wat is dit spul geweldig!! Ik zet 1 keer in de twee weken een injectie, en op 1 klein plekje op mijn elleboog na is ALLES weg. Ik zat van top tot teen onder, en nu vrijwel helemaal schoon. Ik heb[lees meer...], in tegenstelling tot de andere medicijnen, geen enkele bijwerking ervaren. Ik vind dit spul magisch.

18-07-2022 | Vrouw | 42
Ziekte van Crohn
Ik heb Imraldi een variant van Humira. En ik ben regelmatig wat angstiger, na 8 uur geïnjecteerd last van diarree. Heb ook verwarring, weet alleen niet of het daar vandaan komt. Ook ben ik sneller oververhit. Naast de crohn gebruik ik dit ook voor artritis psoriatica. Weet niet of ik dit zal blijven gebruiken.

05-07-2022 | Man | 45
adalimumab (20mg/0,4ml)
Reumatoïde artritis
Het gebruik van Humira is voor mij ondertussen al een jaar voltooid verleden tijd, maar het leek me goed om mijn ervaringen alsnog hier te delen. Begin 2020 startte ik met Humira injectiepennen eenmaal per twee weken, nadat methotrexaat niet meer afdoende mijn Reumatoïde Artritis in bedwang hield. Al snel volgden bijwerkingen die hardnekkig waren: diverse blauwe plekken, v[lees meer...]ermoeidheid, smaakstoornis, vertraagde bloedstolling bij wondjes, overal jeuk. Daarnaast kreeg ik last van een zonneallergie, waarbij ook maar een beetje blootstelling tot lang aanhoudende pijnlijke en jeukende huidreacties leidde (waar ik nota bene voorheen wegens donker huidtype vrijwel nooit verbrandde...). Ook was ik vaker dan anders verkouden of had de griep. Tweede helft 2020 vormde zich verder een flinke reumanodule op mijn rechterelleboog, die de beweging ervan langzaam maar zeker blokkeerde. De klap op de vuurpijl moest nog komen: tegen het einde van 2020 ontstond op mijn linkerbeen een zich over de gehele lengte uitdijende pijnlijke en jeukende huidontsteking. Januari 2021 kon ik poliklinisch bij dermatologie terecht. Daar had men nog nooit een zich zo snel ontwikkelende en agressieve huidontsteking gezien. Het vermoeden bestond dat Humira de boosdoener was (wat ik zelf natuurlijk al een tijdje dacht). Stoppen met Humira was het advies, en u raadt het al: de huidontsteking, reumanodule en andere bijwerkingen verdwenen in de daaropvolgende weken. Van de zonneallergie bleef ik wel nog maanden na stoppen last houden. Een bloedonderzoek najaar 2021 wees uit dat mijn lichaam nog steeds antistoffen tegen Humira bleef aanmaken. Resumerend: eenieder reageert natuurlijk anders op medicatie, maar bezint eer ge begint met een biological...

26-06-2022 | Vrouw | 31
Psoriasis
Sinds een aantal weken gebruik ik amgevita injecties. Op de dag van injectie hevige spierpijn vooral in de onderrug. Na een aantal weken ineens enorme reactie op prikplekken. Rode opgezette pijnlijke zwellingen

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.