Ervaringen met Humira

adalimumab

blozen opgezette buik gewrichtspijn slapeloosheid maagpijn kortademigheid droge mond droge ogen moeite met slapen koortsblaasjes

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (62 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (43 meningen)

23-05-2019 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Sinds 2007 Humira gespoten wat op een gegeven moment niet meer werkte, eerst nog een paar andere middelen geprobeerd maar zonder resultaat. daar ik fulltime werk was de beslissing voor om Inflectra te gaan gebruiken niet makkelijk. Uiteindelijk toch besloten te gaan doen omdat ik niet meer functioneerde. Nu 3 keer geweest en het heeft gelukkig al effect de paar bijwerkinge[lees meer...]n die ik heb neem ik graag op de koop toe

14-03-2019 | Vrouw | 51
Ziekte van Crohn
Sinds 2016 ziekte van Crohn. Het spuiten van Humira (0,4) is geen probleem en ik vind het ook niet pijnlijk echter ik word niet vrolijk van de bijwerkingen tot op heden. Ik gebruikte al (en nog steeds) een combi van mercaptopurine en allopurinol maar deze medicijnen werken niet meer met als gevolg een ernstige ontsteking aan de dikke darm. Prednison werkt prima maar ik mag[lees meer...] dit niet voortdurend gebruiken. Dus Humira - ik heb altijd al last van spieren en gewrichten als bijwerking van de Crohn (neem dagelijks 5 mg prednison en in het verleden om de 4 maanden een steroide spuit) maar nu voel ik echt slappere spieren, minder kracht etc. Ook overal spierpijn alsof er een 'bus' over mij heengereden is. Daarnaast dus ineens galstenen die opspelen (mogelijk operatie), uitstrijkje niet goed, HPV virus steekt op (uitleg, komt door verminderde weerstand) en dus weer naar gynaecoloog eind van de maand voor mogelijke baarmoederhalskanker (of bijna) met ook waarschijnlijk operatie (conisatie). Ook bij dermatoloog ineens steeds na eten enorme uitslag en bulten (m.m in nek) en ook daar alweer medicijnen voor gekregen om allergische reacties te onderdrukken. Dit alles in 3 maanden tijd. Het kan natuurlijk ook een combi zijn met de mercaptopurine en allopurinol die ik al slikte maar in de paar jaar dat ik deze medicijnen slik heb ik deze klachten nimmer gehad. Ik denk erover om te stoppen want dit is echt niet opwekkend maar de grote vraag is wat dan?? Iemand een suggestie?

02-03-2019 | Man | 28
Ziekte van Bechterew
Niet gebruiken. Ben er maanden ziek van geweest en het hielp niets. Niet goed voor je.

20-02-2019 | Vrouw | 44
Ziekte van Bechterew
15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.

12-12-2018 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Sinds 30 jaar RA, bij opsommingen heftige ontstekingen waardoor ik echt niets meer kon, zat in een rolstoel met heel veel pijn. Het duurde even voordat het aansloeg maar het helpt perfect. Ik kan weer redelijk lopen, heb pijn waar mee te leven valt en nauwelijks last van bijwerkingen. het injecteren is heel makkelijk, na 1 lesje van de reumaverpleegkundige doe ik het gewoo[lees meer...]n zelf. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om ervoor in aanmerking te komen, zo moeten er minimaal 3 andere medicatie geprobeerd zijn die niet meer helpen. Gebruik het in combinatie met MTX , prednison en plaquenil maar ben er heel blij mee.

07-12-2018 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!

05-12-2018 | Man | 68
Crohn
Gebruik het nu drie jaar en heb er erg goede ervaring mee.

30-11-2018 | Vrouw | 56
Crohn
sinds een paar maanden bezig met humira,na enkele weken gewrichtpijnen vooral in handen knie,schouders en armen.van de week afspraak maken met internist.

25-09-2018 | Man | 48
Ziekte van Bechterew
Heb het gekregen voor mijn Bechterew en Colitis ulcerosa werkt echt perfect klinkt raar maar na 2 dagen werd het bij ij al veel beter. Heb de ziekte nu een jaar of 10 en ze zijn er ongeveer 4 jaar terug achtergekomen kom bijna niet meer lopen en opstaan . Nu kan ik bijna alles weer ben alleen soms heel moe. Maar dat is bij zaak als je het vergelijkt bij het beging kan [lees meer...]nu weer bijna alles. Bedankt Humira . P.s de beging datum van gebruik Humira weet ik niet meer dus heb maar wat ingevuld.

09-09-2018 | Man | 53
adalimumab (50mg/ml)
vandaag pijn in de hand morgen over, morgen pijn in de voet dag later over dan pijn in de kaak dag later over pijn in de knie dag later over en ga zo maar door helaas

07-08-2018 | Vrouw | 37
Ziekte van Crohn

03-05-2018 | Man | 64
Psoriasis
Heb al 30 jaar psoriasis. Van alle orale medicatie bijwerkingen gehda met blijvende schade en lab afwijkingen. Enbrel gehad elke week sub cutaan werkte goed alleen plekken op mijn handen verder schoon. Wel paar dagen last van holtes. Sind een jaar over naar humura op verzoek arts ivm prijs/therapie verhouding. Maar psoriasis neemt nu weer sterk toe in Ernst en in freque[lees meer...]ntie van plekken. Dus in Juni arts vragen weer over te gaan op Enbrel. Fumaar zuur en Neoral werkte bij mij optimal maar bloed afwijking en hoge bloedruk, dus geen optie. Ook gewicht toename .

17-04-2018 | Man | 46
Artritis psoriatica
Na heel veel zalfjes en andere medicijnen Humira voorgeschreven gekregen. Na vier weken waren alle plekken schoon. Ook mijn gewrichtspijnen, voornamelijk in de enkels, verdwenen.

22-03-2018 | Vrouw | 42
adalimumab (100mg/ml)
Artritis

20-01-2018 | Man | 65
adalimumab (100mg/ml)
Artritis psoriatica
Bij het starten van dit medicijn werden de reuma klachten redelijk minder. Echter de bijwerkingen kregen na verloop van circa 1 1/2 jaar de overhand.

15-12-2017 | Vrouw | 72
Reumatoïde artritis
vrouw 72 jaar reumatoide artritis. gebruik humira (adalimumab) sinds nov. 2009. diverse gangbare medicatie gebruikt, maar kreeg teveel bijwerkingen. nu 1x per 4 weken een injectie. dat was jaren 1x per 2 weken. in samenspraak met arts overgegaan naar 3 weken. nog wat later 1x per 4 weken. dat gaat al enkele maanden goed. ik ben er heel blij mee.