Ervaringen met Humira

adalimumab

maagpijn opgezette buik kortademigheid gewrichtspijn droge mond droge ogen blozen koortsblaasjes zweten moeite met slapen

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

28-05-2022 | Vrouw | 32
adalimumab (40mg/0,8ml)
Ziekte van Bechterew
Medicatie hielp tegen de bechterew, maar door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb het medicijn 1,5 jaar gebruikt. Eerst nog met anti allergeen tabletjes, omdat ik jeukende schijven kreeg na het prikken. Ik had achteraf toen moeten stoppen... na een tijdje kreeg ik nog meer bijwerkingen en toen kwamen we er achter dat het een allergische reactie was.

21-04-2022 | Vrouw | 48
adalimumab (40mg/0,8ml)
Reumatoïde artritis
Na een week verdween de pijn als sneeuw onder de zon. Sindsdien ( dat is nu een maand) geen enkele opvlamming gehad, terwijl ik wel intensief heb gesport. Dat kon de afgelopen jaren echt niet meer. Iig niet zonder steeds bijslikken van diclofenac en prednizon. Ik ben echt heel blij dat dit zo goed werkt. Wel slik ik nog MTX, datvmoet ook, maar ben direct met de sulfasalin[lees meer...]e gestopt. En heb dus ook geen diclofenac meer hoeven slikken. Spuiten gaat prima, heb nergens last van. En ook merk ik nog niks van een mindere weerstand. Geen idee hoe het over een half jaar zal zijn in de herst en winter, maar nu voel ik me 100% gezond en fit. Zalig!

16-01-2022 | Man | 77
Artritis psoriatica
Hymiroz is na 2 keer gestopt te zijn vanwege de bijwerkingen nu voor de derde keer door mij weer begonnen en met succes! Geen bijwerkingen meer die de benen verzwakten en geen steenpuistjes op de hand. Ik gebruik het slechts 1keer per maand op een vaste dag. Hulde voor de wetenschap!

28-10-2021 | Man | 25
Ziekte van Bechterew
Beste Lezers, Ik ben op mijn 21ste gediagnosticeerd met Bechterew, mijn kwaliteit van leven was door de pijn niet meer wat het was. De ene dag voel je je een opa en kan je bar weinig, en de ander dag zit je goed in je vel en kan je alles. Ik kreeg 2 jaar geleden Adalimumab voorgeschreven. Eenmaal per twee weken(nu drie), ik begon met Humira en nu heb ik een generiek [lees meer...]middel ter vervanging die het net zo goed doet. (Hyrimoz) Het is nu de bedoeling om gradueel af te bouwen naar eenmaal per vier weken, en kijken of de positieve aspecten alsnog behaald worden. Ik was in het begin gespannen met betrekking tot de bijwerkingen. Gelukkig heb ik daar zelf tot nu toe géén last van gehad. Het enigste wat me opvalt is wanneer ik de injectie neem, ik me niet heel fit voel(beetje grieperig) en last heb van mijn darmen. Dat duurt bij mij nooit langer dan 24uur. Dit kan voor de een erger zijn dan de ander, maar aangezien ik daarnaast bijna nooit meer last heb van mijn lijf neem ik dat voor lief. Onstekkingswaardes zijn terug naar normaal! Hopelijk helpt mijn ervaring u in uw zoektocht, Sterkte en succes!

16-06-2021 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik heb de ziekte van Bechterew met als trigger Crohn en psoriasis. Via mijn reumatoloog ben ik Humira beginnen te spuiten 1 maal in de 14 dagen. Op dit moment na anderhalf jaar gebruik is mijn Crohn verergerd. Na de inspuiting krijg ik verschrikkelijke buikkrampen en constant diarree. Ik heb gisteren mijn huisarts gebeld en gezegd dat het zo niet verder kan.[lees meer...] Ik weet niet hoe het nu verder moet maar ik wil toch even aanstippen dat voor mijn Bechterew Humira prima werkte. Ik had geen pijn meer, wel vermoeid en een paar kilootjes erbij. Ik hou jullie op de hoogte. Vind dit platform handig en interessant. Dank je.

12-06-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Na MTX met vervelende bijwerkingen en weinig effect mocht ik overgaan op Humira. Vanaf week 1 als minder gewrichtspijnen en daarna geen pijn meer gehad. Ook niet bij retorische handelingen. Mijn dosering is 40 mg per 2 weken.

26-05-2021 | Man | 29
Ziekte van Crohn
Helaas heb ik ook de ziekte van crohn, deze is in 2014 geconstateerd. Na de eerste opvlamming onder controle te hebben gekregen is er in 2020 weer een opvlamming ontstaan. Hierbij diversen medicijnen geprobeerd die helaas niet voldoende hielpen. Vorig jaar rond augustus voor het eerst adalimumab voorgeschreven. Duurde een week of 10 voor dat het werkte maar de resultaten w[lees meer...]aren goed. Ontstekingen werden steeds minder. Ik moest dit medicijn eerst elke week 1 maal spuiten en na een periode 1x in de 2 weken. Helaas in december een bacterie gekregen en in het ziekenhuis beland voor 5 dagen. Kreeg geen hap door mijn keel en was alleen maar aan de diaree. Hier begon de elende, ik was constant ziek grieperig gevoel, verkouden, ben eigenlijk vanaf december tot nu alleen maar ziek geweest. Ik lig nu in bed met een evenwichtsorgaan infectie en ben nog steeds ziek. Ben dan ook 4 weken geleden gestopt met het medicijn, volgens de artst kan het nog even duren voor dat mijn weerstand hersteld helaas. Crohn is heel erg maar ziek zijn voor meer dan 6 maanden is ook een hell. Dus nu maar weer op zoek naar een nieuw medicijn.

22-04-2021 | Vrouw | 32
adalimumab (40ml)
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden. Heb die ziekte van bechterew. Na jaren lang pijn en flinke oogontstekingen uveitis na aanleiding van de bechterew, toch maar humira gaan injecteren. Vond het nogal spannend als je de gehele bijsluiter leest. Maar nu zo blij kan alles weer zonder pijn en de oogontstekingen blijven ook uit. Naar jaren hoge ontstekingswaarde zijn ze nu ook prima.

08-04-2021 | Vrouw | 20
adalimumab (160mg)
Ziekte van Crohn
Dag allemaal Sinds 13/02 hebben ze vastgesteld dat ik de ziekte van crohn heb. Toen ben ik begonnen met azathioprine en entocort maar dit heb ik al snel moeten stoppen. De azathioprine heb ik 2 weken genomen aan een dosis van 50mg nadien heb ik 3 dagen 100mg genomen maar toen is het mis gegaan begon hevig te zweten kreeg overal uitslag ik maakte koort ben meteen moete[lees meer...]n stoppen. Nu neem ik nog entocort in maar sinds 31/04 heb ik een inspuiting gekregen van humira 160 mg. Maar sinds 06/04 ben ik hevige buikkrampen beginnen krijgen. Elke keer krijg ik krampen probeer ik naar het toilet te gaan maar dit lukt maar de krampen blijven en zijn echt extreem pijnlijk. Door deze krampen word ik echt super misselijk. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

23-02-2021 | Vrouw | 32
Artritis psoriatica
In eerste instantie alleen MTX tabletten gekregen en wat pijnstilling om de aandoening onder controle te krijgen. Dit lukte niet en na allerlei onderzoeken heb ik Amgevita injecties gekregen. Elke 14 dagen moet ik mezelf een spuit geven (in de buik of bovenbenen). Dat valt reuze mee en is echt goed te doen. Voel een heel klein prikje, maar dat mag geen naam hebben. Va[lees meer...]naf de eerste dag na de eerste spuit merkte ik al verbetering en in de maanden erna ging het nog meer vooruit. Momenteel heb ik maar heel weinig last nog van klachten die bij mijn ziekte horen, terwijl ik daarvoor amper kon lopen door de ontstekingen in mijn tenen (worsttenen door de artritis) en heel mijn hoofd open lag van de psoriasis. Ik ben heel dankbaar voor dit medicijn want dit heeft me mijn leven echt teruggegeven een veel gemakkelijker gemaakt.

05-02-2021 | Man | 59
adalimumab (40MG)
Sinds 2002 diagnose Ankylosing spondylitis. Mede door emigratie naar tropisch land tot 2017 redelijk verloop mei de medicijnen die je als eerste krijgt voorgeschreven (pijnstillers/anti ontstekings) Later in 2017 verergerde het ongemak en na vele andere middelen in Januari 2019 begonnen met 1x per 2 weken Humira injectie. Na 3 dagen was ik pijnvrij en was alle overlast i[lees meer...]n de rug en nek ook verdwenen tot nu (Feb 2021) Dit alles zonder noemenswaardige bijverschijnselen vind ik dit een wondermiddel. Enige minpuntje, hier in Costa Rica betaal ik $18.000 per jaar voor dit middel.

04-02-2021 | Man | 27
adalimumab (80mg)
Ziekte van Crohn
Ik ben sinds 2017 gediagnotiseerd met crohn na jaren van keel en oorinfecties..darminfecties en langdurig gebruik AB Begonnen met budonofalk...weinig effectief Daarna imuran -> acute nierbekkeninfectie opgelopen Daarna terug kuur entocort Juni 2019 overgang dun op dikke darm operatief weggenomen 6 maand later colonscopie ; 30 cm hogerop de wegnameplaats terug actiev[lees meer...]e crohn. Start stelara om de 8 weken. Haalde niks uit..... Augustus 2020 : start Imraldi inspuitingen Ideaal want mijn crohn ging in remissie op enkele zweertjes na. Samen met simalviaene voor PDS ideaal. Maar na een maand of 2 a 3 inspuitingen kon het niet op vd bijwerkingen. Ik werk als zelfstandig thuisverpleger en dit weegt enorm. Continue keel en oorinfecties (wat ik eigenlijk sinds de actieve crohn ook deed..dus zeer gevoelig aan). Zo erg..dat bepaalde antibiotica op duur niet meer aanslaan Enorm futloos...spierpijn....0.0 energie...pijnlijk lichaam...grieperig...en dood maar dood moe. Continu slapen. Dit altijd in de week van de inspuiting (zeker 2 a 3 dagen durend) Februari 2021: arts belist om te stoppen met imraldi Eind april afspraak en bespreken wat er nu zal worden voorgesteld als therapie. Hopelijk steekt de crohn in tussentijd weer niet op. Nu calprotectine bepalen Er wordt ook onderzocht binnenkort als er geen fout in het immuumsysteem kan zitten. Om de 5 stappen ziek zijn.....en graag de job willen volhouden. Soms zeer lastig mentaal ook.

28-01-2021 | Man | 76
Artritis psoriatica
Na metotrexaat en sulfasalazine waar ik alleen maar beroerd van werd, uiteindelijk aan de Hymiroz begonnen in feb 2020, dezelfde dag nog alle pijn weg, de ontsteking in mn enkel waar de zwelling van kwam na ongeveer 2 tot 3 weken verdwenen. Tegelijkertijd kreeg ik een gammel gevoel in mn benen na de 2e prik, 14 dagen na de 1e prik. Die bijwerking moest eerst maar eens v[lees meer...]erdwijnen alvorens ik verder ging spuiten, dat deed ik dus in samenwerking met de reumatloog en zo begon ik begin november 2020 met de 3e spuit en nu met een cyclus van om de 6 weken. Het gaat voorlopig goed, geen pijn, geen zwelling of psoriasis, dankzij HYMIROZ, de biosimerol, dus geen Humira Mensen, iedereen reageert of is anders dus blijf alert op je gevoel , het weet meer dan je denkt

24-11-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

24-08-2020 | Man | 60
adalimumab
Artritis
Het sloeg bij mij helaas onvoldoende aan

19-06-2020 | Man | 76