mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

12-05-2020 | Vrouw | 49
mirtazapine (7.5)
Ik neem prothiaden 100,quitapine 150 xr,remergon7.5.1 zolpithem en 200 sulpride. Ik slaap daardoor 6 u.ben overdag moe,suf,loom geen energie,kort van adem

23-04-2020 | Vrouw | 45
mirtazapine (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik sinds 5wk mitrazapine voor angst/paniekstoornis wordt gezegd en slaapproblemen.. heb last van geen gevoelens voor anderen niet meer kunnen genieten/lachen en etenslust is ook verdwenen van de 1 op andere dag tijdsbesef is ook ver te zoeken.. heb huilbuien omdat ik niet meer weet hoe ik hier uit kan komen Nu helpt het wel om te slapen maar voo[lees meer...]r de rest merk ik er nog weinig van dat het mijn stemming veranderd... Kan mij iemand vertellen hoe lang het duurt voordat me stemming weer terug komt??

15-02-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine (15mg)
Angst/paniekstoornis/ depressie/ 4 jaar gastritis van de angst en stress, piekeren, sociale angst. Ik heb een zeer zwaar leven gehad... misbruik, cassatie rechtbank, verworpen en onterfd door mijn eigen moeder die haar man beschermt terwijl hij 5 jaar kreeg door pedofiele, ik werd door hem misbruikt! Ze schonk laats nog een huis aan hem! Ik ben alleenstaande moeder met[lees meer...] een zoon van bijna 18. Ik heb heel hard alleen moeten vechten in verschillende fases van mijn leven, ben altijd sterk geweest tot over 3 jaar waar ik mijn echte crash heb gehad!!! Mijn moeder had mij onterfd....mijn ex was weg, ik verloor mijn job... Dit uit zich in zware paniekaanvallen= bijna doodservaringen, 42kg., geen nachtrust meer, maagbloedingen etc....zware depressie. In het begin kwam ik vlug bij met kg. Ik sliep goed. Omdat ik teveel bijkwam vanalles geprobeerd van AD maar veel bijwerkingen. Toch mirtazepine 7,5mg blijven gebruiken en dan 15 mg. Er is een soort gewenning en je lichaam stabiliseert. Ook minder benzodiazepine gebruik door mirtazepine. Ik let op mijn voeding. Mijn maag blijft gevoelig.

06-01-2020 | Man | 34
mirtazapine (30mg)
Kreeg het, naast Venlafaxine, als middel om te kunnen slapen. Op dat vlak hielp het niet, wel werd ik er suïcidaal van.

30-12-2019 | Vrouw | 46
Depressief
Hallo, wie kan mij helpen of ondersteunen.De nood is hoog bij mij. Ik gebruik nu 7,5 mg al weken om te slapen. Ik wordt op dit moment geadviseerd om 15 mg te gaan nemen voor de stemming te verbeteren. Ik ben bang voor de hele .bang dat ik me nog slechter ga voelen. Wie heeft hier ervaring mee, en wil daar met mij mee in gesprek? Het zou mij heel erg helpen. Ik slik [lees meer...]al oxazepam en xanax omdat ik overdag veel paniek heb.Wat heeft jullie er doorheen geholpen? Ik hoop op positieve reacties.Alvast heel erg bedankt

28-12-2019 | Man | 33
mirtazapine (7,5mg)
Op zich sliep ik er goed op, werd redelijk uitgerust wakker. Maar 3e week van gebruik hele dagen doodmoe in bed. Ik had al chronische vermoeidheid maar kon nog dingen. 3e week van dit middel lag ik doodop hele dagen in bed. Het ergste vind ik nog dat de arts zei dat dat niet door dit middel kwam en het maar door moest slikken. Op eigen houtje gestopt en overgegaan op ander[lees meer...]e medicatie (alprazolam) die ik nog had liggen. Na 2 weken was het flink opgeknapt. De alprazolam ben ik nu succesvol aan het afbouwen (je wordt er afhankelijk van). Ook leek de wereld wel nep te zijn (derealisatie).

08-06-2022 | Man | 65
mirtazapine (15mg)
Drie jaar lang dit middel gebruikt. Ging er goed en lang van slapen en vooral levendig dromen. Het veroorzaakte veel eetbuien waardoor mijn gewicht serieus toenam. Staat niet vermeld als bijwerking: het libido was stukken minder. Ben onlangs gestopt. Ik ben nu nider vlak, ik ben veel beter gehumeurd, eet minder (en daardoor al een paar kilo’s kwijt en mijn libido is weer[lees meer...] terug aan het komen. Er zijn allerlei rapporten waarin staat dat dit middel geen seksuele bijwerkingen heeft. Mijn ervaring is dus heel anders.

18-05-2022 | Man | 59
mirtazapine (15mg)
Een erge depressie gehad niet kunnen slapen en aleen maar piekeren Bijna doorgedraaid Mirtazapine 15 mg werd er voorgeschreven kon daarna wel weer slapen en het piekeren werd een stuk minder. Ik heb het 2.5 jaar geslikt naar een half jaar was ik er pas aangewend maar had nog wel heel veel bewerkingen Ik heb 2.5 jaar als een soort zombie rond gelopen niets kwam meer [lees meer...]binnen en ik leefde, daar was ook alles mee gezegd Sinds 3 weken in 1 keer gestopt wel in overleg met de dokter Ging wel gepaard met ontwenings verschijnselen 5 dagen niet kunnen slapen en werd hyper actief volgehouden en nu kan ik weer een beetje normaal slapen en voel mij stukken beter ik beleef alles weer een beetje. Kort samengevat Mirtazapine heeft mijn wel geholpen maar had zeer veel last van bijwerkingen Antidepressiva dat is allemaal troep .en als het niet nodig is gebruik het niet !!! En probeer een alternatief middel

15-02-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (15mg/ml)
Wat een troep zeg! 7.5 gekregen om te kunnen slapen, heb goed geslapen maar kon me bed de hele dag niet meer uit komen en voor mn dochtertje zorgen. Zo enorm suf en slap dat ik me telefoon niet eens normaal vast kon houden zonder te laten vallen. Nooit meer.

27-12-2021 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Werd voor mij voor geschreven om beter door te slapen, doet wel zijn werk maar heb wil min. 9 u slaap nodig, grote nadeel gewichtstoename , en word sneller boos

06-12-2021 | Man | 41
mirtazapine (15mg)
Sinds de zomer begonnen met mirtazapine 7,5mg, na 2 weken naar 15mg, daarna na 2 weken naar 30mg, toen een week 45mg geprobeerd maar te zwaar. Nu ondertussen afgebouwd naar 15mg en na een week gestopt. Begonnen met Citralopram 20mg, na 2 dagen acuut gestopt! Kreeg suïcidale gedachten. Terug naar 15mg mirtazapine. Nu is mijn vraag aan jullie. Ik zit helemaal vast in m[lees meer...]'n hoofd! Ik wil eruit breken! Wil eigenlijk helemaal stoppen en alleen maar oxacepam gebruiken! Wil graag mijzelf weer terug vinden. Ik ben zo anders! Ik ben zo helemaal niet! Ik heb nergens geen lol meer in, kan moeilijk stil zitten. Ben obsessief bezig met alles. Van oneindig veel wandelen tot mijzelf druk maken omdat het avond wordt! Gebruik de medicatie voor mijn angsten (straatvrees/paniek) en depressie (al jaren lang last van) Ben inmiddels 27kg kwijt! Mirtazapine helpt mij alleen met het inslapen en voel dat de angst enigszins gedempt worden maar dit is geen leven zo! De huisarts luistert niet, psychiater heeft lange wachttijden en ook de GGZ staat stil (corona) daar lange wachttijden! Wie kan advies geven?

23-11-2021 | Vrouw | 60
mirtazapine (22,50)
13-9 begonnen met 15mg had veel angsten en paniekaanvallen en dood gedachten sinds ik mirtazapine 15mg neemt is het sterk afgenomen had weer zin in het leven maar de psygiater van het te weinig moest naar 30mg nu veel klachten weer terug gekregen dood gedachten is wel met 15mg voor 80% afgenomen hoop dat dat zo blijft het vervelende is wanneer gaan de bijwerkingen weg

27-10-2021 | Vrouw | 52
mirtazapine (30mg)
Ik kreeg het door de huisarts voorgeschreven tegen angstgevoelens. Ik sliep vanaf dag één fantastisch. Wel duf wakker worden en heb veel meer slaap nodig dan normaal. Enorme drang tot eten gekregen en daarom aangekomen. Angst is verminderd en daarvoor in de plaats zijn flinke depressieve gevoelens gekomen. Daarom ga ik weer afbouwen.

09-08-2021 | Vrouw | 74
mirtazapine (15mg)
een zwaar medicijn,ben er naar van

02-08-2021 | Man | 24
Chronische depressie
Kreeg dit middel voorgeschreven eind 2015, toen ik opgenomen was in een kliniek binnen de GGZ. In deze kliniek zaten voornamelijk mensen die zwaar depressief waren, en wie risico liepen om een succesvolle zelfmoordpoging te plegen. Ik was achttien toen ik dit middel voor het eerst nam, en wat ik merkte was dat het mij vrijwel direct in slaap bracht en me hier ook moeil[lees meer...]ijk uit liet komen. Opstaan lukte veelal op zowel fysiek als mentaal slecht, maar als ik dan al op was dan kon men erop rekenen dat alleen mijn lichaam nog wakker was. Daarnaast merkte ik in de kliniek zelf niet veel van de andere bijwerkingen, deze kwamen pas tot het licht toen ik hier na twee maanden later uit kwam als toen negentienjarige man. Met het niet kunnen inslapen kreeg ik pas later in mijn leven te maken, dus de medicijnen waren toentertijd er vooral op gericht om mijn emoties in bedwang te houden. Ik heb al zover ik kan herinneren altijd emoties als heel heftig ervaren, wat tot erg impulsieve beslissingen had geleid in het verleden. Deze medicijnen waren echter geen wondermiddel - ik moest kiezen tussen twee kwaden. Waar ik aan de ene kant kon kiezen tussen dag en nacht intensief somber zijn, was aan de andere kant iemand die zo gedrogeerd was dat hij niets echt meer kon voelen, en enorm vergeetachtig was. Mijn ooit feilloze geheugen had mij verlaten, eveneens hetgeen wat mij maakte tot de persoon die ik was - mijn emoties. Na anderhalf jaar dit middel te hebben gebruikt was ik uit mezelf gestopt. Ik wilde mijn ware zelf weer zijn, ook al betekende dat lijden. Ik zou het anderen niet aanraden tenzij ze totaal geen andere opties hebben.

18-01-2021 | Vrouw | 53
mirtazapine (30mg)
Ik heb anderhalf jaar dit middel gebruikt op advies van huisarts. Het zorgde ervoor dat ik kon slapen en mijn werk kon volhouden maar ik groeide enorm en zorgde voor weinig tot geen libido. Ik vond het wel fijn dat ik toen ik aan het afbouwen was , ik dit heel gelijkmatig kon doen aangezien het ook in vloeibare vorm voorhanden is.