mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

29-08-2021 | Man | 63
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eindelijk weer kunnen slapen zonder nachtmerries, wat een verademing! Stemming veel beter. Het is zwaar spul maar zeer effectief.

22-07-2021 | Man | 40
mirtazapine (7.5mg)
Ik neem geen 15mg, maar de helft. Had een tijd last van slapeloosheid tijdens burnout en kreeg deze voorgeschreven. Heeft me goed geholpen, want alles begint bij goed (beter) slapen! Ook prettig dat je hier niet verslaafd aan raakt zoals bij temazepam etc. Gebruik het nu nog af en toe, als ik bijvoorbeeld tijdens een periode van veel stress slecht slaap.

03-07-2021 | Vrouw | 67
mirtazapine (7,5mg)
Slapeloosheid en Tinnitus, moest ivm qt verlenging andere antidepressiva gaan slikken. De eerste paar dagen voelde ik mij een zombie, maar dat gaat over.

12-06-2021 | Man | 60
mirtazapine (15mg)
Deze tablet helpt mij enorm om rustig in en door te slapen en uitgerust weer wakker te worden.

11-01-2021 | Man | 35
Chronische depressie
Zeer tevreden over Mirtazapine 45mg, ik gebruik het i.c.m. 60mg Fluoxetine tegen ernstige therapieresistente (reviserende) depressie, en het werkt! (jaren) Ik heb al veel antidepressiva‘s geprobeerd, Citalopram, Venlafaxine, Sertraline, Clomipramine i.c.m. lithium niets hielp.. tot ik deze combinatie voorgeschreven kreeg. In het begin moet je wel even wennen aan meer slaap[lees meer...]behoefte en eetlust die voorbijgaand zijn, dit is dus niet blijvend wat sommige mensen denken als ze ermee starten. Er zal geen enkel middel zijn dat helemaal geen bijwerkingen geeft. Dit houdt me helemaal stabiel en niet meer depressief.

28-11-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg/ml)
Voorgeschreven gekregen voor slapeloosheid gecombineerd met een lichte angststoornis door die slapeloosheid. De eerste twee dagen hielp het nauwelijks. Na de eerste dagen slaap ik weer, niet als een blok, maar wel zoals ik sliep voor de slaapstoornis. Van soms een goede nacht, ben ik nu naar soms een slechte nacht gegaan. Het maakt het verschil voor mij. De angsten word[lees meer...]en gedempt en zijn er nu ook minder, stapje voor stapje. Nauwelijks bijwerkingen, soms wat suf in de ochtend, trekt snel weg. Af en toe beweegt mijn been wat in rust. Hooguit 5 x per dag. Geen hongergevoel. Ik hoop dat het zo blijft. Tot nu toe een lifesaver voor mij. Probeer het eerst rustig en geef het de tijd. Ik gun het iedereen.

28-11-2020 | Man | 42
mirtazapine (45mg)
15 jaar geleden gebruikte ik géén enkele medicatie. Tot ik slaapproblemen kreeg. Naar de huisarts, begonnen met mirtazapine 15-30 en nu 45. Ik merkte dat ik zonder deze pil ook niet meer kon slapen. Af en toe verschillende drugs genomen recreatief. Met voornamelijk XTC kwamen de problemen. In combo met mirtazapine angst/paniek aanvallen. Tegen angst bijkomend duloxetine/Cy[lees meer...]mbalta 60 Mg gekregen. In het begin werkte dit goed, tot ik er opeens enorm nerveus en zenuwachtig van werd. Volgens de dokter kon dit niet dus... Angsten bleven, ook na staken druggebruik. Heb dan nog verschillende andere soorten medicatie gekregen met gruwelijke bijwerkingen. Van escilatopram/syprilexa kreeg ik aanvallen van dystonie. Enorm ongecontroleerd schokken en beven. Echt leuk. Van bepaalde neuroleptica kreeg ik acathisie. Een constante staat van ondraaglijke rusteloosheid. Ik heb redelijk lang vast gezeten in de gevangenis, en daar kregen we géén benzo's, enkel anti-psychotica die mij geen meter verder helpt aangezien ik nooit psychotisch ben geweest. Na vrijlating gevangenis, heroïne gaan gebruiken en alcohol tegen de angsten. De mirtazapine is de enige constante al 15 jaar dus vraag ik me af of dat verantwoordelijk is voor de angst/paniek. Ik heb me 2 maanden geleden laten opnemen in de psychiatrie dubbeldiagnose. Ik krijg nu naast mirtazapine en Efexor ook 4mg Subuxone en 3 maal daags 1mg rivotril. Ik heb me nog nooit zo goed en rustig gevoeld als nu. Drang tot gebruik en alcohol is zo goed als verdwenen. Ik ben me er terdege van bewust dat rivotril verslavend is, maar de minpunten zijn voor mij van ondergeschikt belang als dat medicijn mijn levenskwaliteit sterk verbeterd. Ik reageer soms verkeerd en paradoxaal op bepaalde geneesmiddelen en het zijn altijd negatieve en slechte bijwerkingen. Kijk uit met zéér langdurig SSRI of andere antidepressiva te gebruiken. Dit verandert de hersenverbindingen en structuur, en kan permanente schade geven. Zie boven bij 'Dystonie' door escilatopram. Slechts enkelen hebben hier last van, er zijn veel mensen die goed reageren op escilatopram en er zich wel goed bij voelen. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, de ene arts zegt dit, de andere arts weer een andere diagnose, zo blijven we bezig. Ik plak enkel echt vast aan de mirtazapine! Zonder kan ik niet meer slapen, en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

13-11-2020 | Vrouw | 17
mirtazapine (15mg)
Jaa , ik ben 17 en had die medicijn genomen ... in de klas voelde ik me zo slecht... de arts schreef mij die pil om te kunnen aankomen , ik heb een beetje ondergewicht dus wou echt aan komen . Als je hem inneemt zorg dan ervoor dat je altijd eten bij je hebt waar dan ook, ik ben in de klas bijna flauw gevallen 😂 ik heb uiteindelijk 7 kg bij gekregen ...

29-09-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg)
Sinds mijn scheiding starte sliep ik tussen de 6 a 7 uur. Meestal minder. Ik barste echter van de energie en ging maar door. Soms vroeg/vraag ik me af of dit het nieuwe normaal is. Ik ben echter niet happy met mijn huis, mijn werk, mijn nieiwe relatie. Toen de laatste eindigde storten ik in. Huilbuien en paniek. Ik weet niet mee wat ik moet doen. Mirthazepine zorgde e[lees meer...]rvoor dat ik op slecht dagen 7 uur haalde tot 9 uur slaap. Ik ervaar rust in mijn hoofd en praat mezelf niet meer naar beneden. Ik zit nu op een week, maar voel me weer een beetje normaal. Nog steeds energiek, maar mijn gedachten gaan nu 50km/h ipv 120km/h

13-07-2020 | Man | 52
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ivm ernstige PTSS & slaapproblemen dit medicijn gekregen en ben er heel gelukkig mee. Bijwerkingen zijn minimaal en na jaren van geen slaap opeens wel slapen (eerste week van gebruik was ik net een zombie, maar dat wist ik dus had alles zakelijk even uitgesteld en er de tijd voor genomen, na een week ongeveer wennen was het weer te doen en de zaak weer opgestart). Stemming[lees meer...] is ook een stuk verbetert etc. Opeens ben ik weer actief en verlost van vervelende dingen uit het verleden. Nu alleen nog die 10kg extra er af zien te krijgen!

09-05-2020 | Man | 52

01-05-2020 | Vrouw | 49

23-04-2020 | Vrouw | 18

26-02-2020 | Man | 32
mirtazapine (15mg)
Ik leidde aan heftige slapeloosheid. Ik sliep maximaal 3 uur per nacht en elke nacht leken de paniek aanvallen erger te worden. Reguliere slaapmiddelen werkten niet en de slaapkwaliteit van de slaapmiddelen was nihil. Een half tabletje voor het slapen gaan en jaren lange angst en paniek voor het slapen gaan houden me niet meer uit mijn slaap. Ik durf weer naar bed te gaan [lees meer...]en ben niet meer angstig. Voor mij een live saver!

13-02-2020 | Man | 67
mirtazapine (15mg/ml)
Stress
Een half tablet mirtazpaine van 7.5 mg doet bij mij al wonderen. Ik sliep steeds enkele uren en dan kon ik niet meer slapen door nachtelijke stress en onrust, angst. Al bij een tablet mirtazapine slaap ik weer 8 uur wat me in tijden niet gebeurd is. Dit resulataat houdt aan. Ik gebruik het al jaren lang en probeer er wel eens mee te stoppen, maar dan slaap ik prompt we[lees meer...]er slecht. Mogelijk ben ik er wel afhankelijk van geworden, maar dat is dan maar zo.

17-12-2019 | Vrouw | 29
mirtazapine (7,5mg)
Na drie jaar lang ernstige slapeloosheid te hebben gehad raden mijn huisarts antidepressiva aan. Had ik dit maar eerder geweten. Ik het het gevoel mijn leven weer terug te hebben. Merk wel verschil tussen de merken, nu Sandoz en daar neem ik een half 7,5mg van voor het slapen gaan. Als ik het vergeet merk ik het meteen en kom niet in slaap. Voor dit medicijn alles geprobee[lees meer...]rd benzo's, zollidem, slaap cursus en mindfulness. Was echt ten einde raad en dit heeft weer hoop gegeven.