mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

23-08-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
heb deze nieuwe medicatie gekregen van huisarts tegen slapeloosheid. dit zou een medicatie zijn zonder verslavingseffect terwijl ik niet eens verslaafd ben tegen welke medicatie op de markt. ik kan niet slapen tegen pestende buren en hun geluidsoverlast, daarom vroeg ik aan huisarts om een slaapmiddel. heb namelijk last van slapeloze nachten door buren die niet slapen en[lees meer...] expres met zware meubels bonken, gooien en etc. als ik niet slaap dan ben ik een wrak en kan door slappe kracht niet meer eten door slaapgebrek. uit nood huisarts gevraagd om slaapmiddel. ik kreeg eerst een andere rustgevende middel die alleen bij 2x per keer (2 tabletten per dag/keer) bij mij helpt. daar kreeg ik geen nare bijwerkingen van. kreeg voldoende slaap en kon de volgende dag wel functioneren. dus omdat geluidsoverlast al maanden duurt en ik die andere rustgevende medicatie paar keer kreeg, wilt huisarts mij dat spul niet meer geven wegens mogelijke verslavingsgevaar. had duidelijk bij vermeld dat ik daar geen last van heb en dit middel goed werkt en dat ik dit niet dagelijks gebruikt. bij huisarts gaat dit oor in en oor uit. er word niet geluisterd naar patiënt. dus ik zijn advies volgen met mirtazapine wegens geen verslavingsgevaar, maar nu voel ik me goed beroerd en kan niks meer. met mirtazapine kan ik ook niet goed inslapen of doorslapen, waardeloos medicijn. ben zwaar vermoeid en nogal suf de hele dag door. kan niet eens naar buiten, wankel nogal. ga dit troep niet meer gebruiken. hopelijk gaan de nare bijwerkingen voorbij.

29-01-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (45mg)
Ik gebruik dit product sinds kort als alternatief voor Zyprexa. Mijn slaap is minder goed, maar misschien is het nog wat te vroeg om te oordelen.

20-02-2022 | Vrouw | 32
mirtazapine (30mg)
Ik ben Mirtazapine gaan gebruiken wegens piekeren waardoor ik vaak tot ‘s ochtends vroeg wakker lag. Sinds ik dit gebruik is het piekeren zo goed als gestopt, en val ik snel in slaap. Mirtazapine is echt een uitkomst voor mij, ik ben mega blij dat ik geen verslavende/psychotisch opwekkende middelen hoef te gebruiken. Maar, ik betaal de prijs met mijn gewicht. Ik ben 15 kil[lees meer...]o aangekomen in 1 jaar tijd, en nu officieel obese volgende de BMI. Voor mij wel een reden om naar een alternatief te kijken.

18-10-2021 | Vrouw | 32
mirtazapine (15mg)
Nog nooit zo goed geslapen. Geen last van bijwerkingen. Zeer tevreden.

03-08-2021 | Vrouw | 32

26-02-2020 | Man | 32
mirtazapine (15mg)
Ik leidde aan heftige slapeloosheid. Ik sliep maximaal 3 uur per nacht en elke nacht leken de paniek aanvallen erger te worden. Reguliere slaapmiddelen werkten niet en de slaapkwaliteit van de slaapmiddelen was nihil. Een half tabletje voor het slapen gaan en jaren lange angst en paniek voor het slapen gaan houden me niet meer uit mijn slaap. Ik durf weer naar bed te gaan [lees meer...]en ben niet meer angstig. Voor mij een live saver!

19-01-2020 | Man | 32
mirtazapine (30mg)
Vervelend om dit te horen. Wilt u uw ervaring delen, Laat het me weten, ik ben helaas alleen geen wonder dokter. Maar vind het vervelend om dit te lezen.

27-04-2022 | Vrouw | 33
mirtazapine (15mg)
Na maanden slecht tot amper slaap ben ik depressief geworden en trok ik het niet meer. De huisarts heeft me Mirtazapine voorgeschreven. Ik gebruik het nu een week. De eerste keer nam ik 7,5mg. Deze dosering was echt te hoog. Ik heb 10 uur geslapen en de volgende dag was ik ontzettend suf en voelde me wappie. Nu zit ik op 3,75mg en wat een verademing. Ik slaap weer goed![lees meer...] Ik slaap snel in en word nog maar 1 keer wakker. Voorheen werd ik wel 5 tot 6 keer wakker. Ik bleef de eerste dagen nog wat last houden van slaperigheid, een suf gevoel en een droge mond, maar ben daar nu zo goed als vanaf. Ik merk sinds 2 dagen ook echt weer verbetering in mijn stemming.

30-10-2021 | Vrouw | 33
mirtazapine (30mg)
Oorspronkelijk voorgeschreven voor depressie- en slaap problematiek waar het mij met 30 mg heel goed hielp (15mg werd ik onverklaarbaar agressief), en slik deze nog steeds omdat het ook goed helpt om mijn maandelijkse PMDD problemen wat dragelijker te maken. Heb wel wat gewichtstoename ervaren maar dit was niet abnormaal buiten proportie.

06-07-2020 | Man | 33
mirtazapine (15mg)
5 jaar lang nauwelijks kunnen slapen vanwege stres en onregelmatig werk. 5 jaar lang lopen rommelen met pammetjes enz, maar niets hielp. Omdat ik inmiddels ook wat angstklachten had ontwikkeld schreef de huisarts mij Myrtazepine voor. Dit helpt als angstonderdrukking en om te kunnen slapen. Dit bleek voor mij het enige middel wat idd helpt! Na jaren slaap ik weer fatsoenli[lees meer...]jk en kan ik normaal functioneren. Ik lees veel over aan komen, maar bij mij is het tegenovergestelde waar. Ik ben juist heel veel afgevallen, vermoedelijk mede omdat ik niet meer moe was en daardoor het sporten weer fanatiek kon oppakken. Ben de afgelopen 7 jaar nooit zo fit geweest als nu. Nadeel is dat je in de ochtend wat suf kan zijn, maar dit trekt bij mij langzaam weg. Rond 10:00 uur heb ik nergens meer last van. Ik zou het aanraden, het heeft mij enorm geholpen dat ik weer normaal kan functioneren op mijn werk en voor mijn gezin.

28-12-2019 | Man | 33
mirtazapine (7,5mg)
Op zich sliep ik er goed op, werd redelijk uitgerust wakker. Maar 3e week van gebruik hele dagen doodmoe in bed. Ik had al chronische vermoeidheid maar kon nog dingen. 3e week van dit middel lag ik doodop hele dagen in bed. Het ergste vind ik nog dat de arts zei dat dat niet door dit middel kwam en het maar door moest slikken. Op eigen houtje gestopt en overgegaan op ander[lees meer...]e medicatie (alprazolam) die ik nog had liggen. Na 2 weken was het flink opgeknapt. De alprazolam ben ik nu succesvol aan het afbouwen (je wordt er afhankelijk van). Ook leek de wereld wel nep te zijn (derealisatie).

15-02-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (15mg/ml)
Wat een troep zeg! 7.5 gekregen om te kunnen slapen, heb goed geslapen maar kon me bed de hele dag niet meer uit komen en voor mn dochtertje zorgen. Zo enorm suf en slap dat ik me telefoon niet eens normaal vast kon houden zonder te laten vallen. Nooit meer.

11-02-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (3,75)
Door voor de tweede keer een refluxbaby te hebben, reageerde mijn hormale lijf gestresst. Ik bleek last te hebben van een trauma dat is ontstaan in de eerste maanden na mijn bevalling van onze oudste. Bij de tweede dus gelijk flink gestresst toen ze ook relfux bleek te hebben en ben ik overspannen geraakt. Hierdoor sliep ik heel slecht tot nauwelijks. Van Temezepam werd ik[lees meer...] heel depressief, en Mirtazapine heeft me gered. Ik sliep weer! Aan het begin in de ochtend behoorlijk mat en suf, dat was voorspeld door de psychiater. Maar dat verdween na een paar dagen, ook voorspeld. En sindsdien nergens last van.. als ik echt gespannen ben, heb ik soms alsnog wat moeite met inslapen, maar dat voelt wel natuurlijk. Ook word ik gewoon wakker van onze kindjes in de nacht. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft

10-09-2020 | Man | 34
mirtazapine (15mg/ml)
1e. 3weken bij werking: veel diree, spontaan hoofdpijn duizeligheid, hart klopping, moeite met ademhalen, agressie pieken geen eet lust tot exstreem veel eten veel dorst, gewicht toeneemt met 2 kg van 65 kg naar 67 in 3 weken. Veel meer roken. een totaal verlies van libido 1 orgasme per 4,5 maand zeg maar een natte droom die ik niet gedroomd heb. Geen behoefte meer hebbe[lees meer...]n aan sociaal contact. Energie hebben maar geen gevoel bij is (een schaterlach van een kind dat je vrolijk doet maken. nu iets is van kind doe normaal). Geen gevoel meer geen empathie geen gedachten. Ik ben een zombie .en mijn problemen zijn niet verholpen mijn probleem is ik heb moeite met het accepteren van mijn geaardheid en het omgaan van dicriminatie. Hier heb je een pil was een leuk gesprek lucht op he zie je volgende maand. U doc ik ben ook hoogsensitief persoon............ Je bent een depressie hier 15 mg mirtazapine sdz Na 6 maanden heb ik zelf afgebouwd met elke 2weken 10% onder pil toen ik bij 2 mg per dag was besefte ik pas dat ik binnen 20 min in slaap viel waar ik ook lag zat of stond ben zelfs 7 keer wakker worden soms met een peuk in de hand en 2 keer een brandgat in mijn broek om 5:00 in de achtertuin onderkoeld.heb in een tijd van 24 uur 14 wekkers ingeschakeld om een normale dag vulling te krijgen dat is het enige wat help als je alleen bent.

06-01-2020 | Man | 34
mirtazapine (30mg)
Kreeg het, naast Venlafaxine, als middel om te kunnen slapen. Op dat vlak hielp het niet, wel werd ik er suïcidaal van.

25-04-2021 | Vrouw | 35
mirtazapine (15mg)
Kreeg het voorgeschreven wegens levenslange slaapproblemen. Echt een wereld van verschil, voor het eerst in meer dan dertig jaar slaap ik! Ik slik 12,5 mg voor het slapengaan. Bijkomend voordeel is dat mijn depressie (ook al bijna levenslang) erdoor verdween. Slik het nu ongeveer een jaar. Nadelen: soms ineens rusteloze benen 's nachts. En ik ben inmiddels al twee kle[lees meer...]dingmaten aangekomen (zonder meer te gaan eten). Om die laatste reden probeerde ik af te bouwen, maar de depressieve klachten kwamen gelijk terug. Dit kan ontwenning geweest zijn. Ik ga wel weer proberen af te bouwen, maar als blijkt dat al mijn klachten dan weer terugkomen neem ik de gewichtstoename voor lief. Liever gelukkig en mollig dan depressief en dun.