mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

09-07-2021 | Vrouw | 52
mirtazapine (15mg)
Ik kreeg mirtazapine om beter te kunnen slapen en tegen dpressie / angstklachten. Kreeg 15 mg en moest een halve nemen voor het slapen. Ik neem maar een kwart en zelfs dat helpt bij mij super! Ik slaap veel beter en heb veel minder angstklachten en pieker veel minder. Ook ik ben wel al bijna 2 kleding maten aangekomen. Daar ben ik iets minder blij mee. Ga prob[lees meer...]eren door sporten het te verminderen. Want eten doe ik gewoon gezond en niet veel.

07-05-2021 | Vrouw | 68
mirtazapine (15mg)
Na maanden gesukkeld te hebben met Oxazepam en proberen te minderen van 10 - 7.5 - 5 - naar 2.5 mg. Met de laatste hoeveelheid lukte het me niet om ermee te slapen. Heel onrustige nachten met paniekaanvallen en slechts enkele uren slaap. Nu slaap ik prima met Mirtazapine sinds 2 maanden. Ook mediteer ik elke avond voor het slapengaan. Ook rond 22 uur neem ik een Valdisp[lees meer...]ert en houd me serieus aan slaap hygiëne.

28-12-2020 | Man | 51
mirtazapine (15mg)
9 jaar geleden gekregen toen ik op de PAAZ verbleef. Ik kon niet slapen en kreeg dit medicijn. 15 mg. Sliep als een roos en het medicijn heeft al die jaren goed voor mij gewerkt. Ben er wel 15 kilo door aangekomen. Dit komt deels ook dat na inname het hongergevoel heel sterk is. Geen verzadiging. Ik blijf door eten. Met huisarts overlegd dat ik wilde afbouwen. Ook omdat i[lees meer...]k zwaarder was geworden en doordat ik EMDR wilde gaan doen en dan is het wel handig dat je bij je gevoel kan. Voel mij door dit medicijn wel afgevlakt in mijn gevoel. Ik ben begonnen met afbouwen d.m.v. de Mirtazapine drank. Na wat moeilijk doen door de zorgverzekering ben ik begonnen en heb het kunnen afbouwen tot 7,5 mg. Het gekke is: ik sliep nog beter dan met 15 mg! Doordat de drank al een tijdje niet leverbaar is breek ik 1 tablet doormidden. Dat ging ook een tijdje goed maar de laatste weken slaap ik zeer slecht. Probeer soms weer met een hele tablet maar dat lukt ook niet meer. Denk dat ik maar verder ga met afbouwen. Heb wel Lorazepam en daar slaap ik heel goed op maar dat is zo verslavend. Ben wel weer ruim 10 kilo lichter gelukkig.

09-12-2020 | Man | 37
mirtazapine (15mg)
Ik val slecht in slaap i.v.m. piekeren. Ook 's nachts na bijv. toiletbezoek lastig weer in slaap kunnen komen. N.a.v. slaaponderzoek op advies van neuroloog begonnen met dagelijks gebruik Mirtazapine 7,5 mg. Werkt fantastisch. Met 7,5 mg echter erg suf. Daarom naar 3,75 mg gegaan. Nu zelfs om de dag. Werkt bij mij echt uitstekend tegen de slapeloosheid. Vervelende bijwerki[lees meer...]ng is gewichtstoename. Dit ondanks het feit dat ik niet meer ben gaan eten en dagelijks sport.

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine (30mg)
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

21-11-2020 | Man | 38
Overspannen/burn-out
Flink overspannen geworden, na 10 jaren van depressie. Ik sliep zeer slecht Ervaarde overdag veel stress in mijn lichaam. Werken ging haast niet meer. 6 week geleden begonnen, met 7.5 mg mirtazapine Dit bracht wat meer rust overdag en functioneer beter ook slaap ik beter, eerste 2week wat bijwerkingen, nu 6 week later zijn deze stukken minder geworden, alhoewel ze er [lees meer...]nog wel zijn. Maar dat is niet erg in vergelijking met de klachten die ik had. Ik ben nog niet aangekomen, misschien komt dat ook omdat ik nog werk 32u, en ben blijven sporten 3x per week. Je krijgt wel trek van deze medicatie, maar slecht of gezond snacken is en blijft toch een eigen keus. Nadelen zijn: sochens suf, lichte darmproblemen, droge mond, afvlakking van gevoel. -naast deze medicatie gebruik is al jaren citalopram 20mg, prima combi. Voor als je het flink te pakken hebt, (mijn ervaring) Hopelijk heeft iemand wat aan deze info . Keep up!

06-07-2020 | Man | 33
mirtazapine (15mg)
5 jaar lang nauwelijks kunnen slapen vanwege stres en onregelmatig werk. 5 jaar lang lopen rommelen met pammetjes enz, maar niets hielp. Omdat ik inmiddels ook wat angstklachten had ontwikkeld schreef de huisarts mij Myrtazepine voor. Dit helpt als angstonderdrukking en om te kunnen slapen. Dit bleek voor mij het enige middel wat idd helpt! Na jaren slaap ik weer fatsoenli[lees meer...]jk en kan ik normaal functioneren. Ik lees veel over aan komen, maar bij mij is het tegenovergestelde waar. Ik ben juist heel veel afgevallen, vermoedelijk mede omdat ik niet meer moe was en daardoor het sporten weer fanatiek kon oppakken. Ben de afgelopen 7 jaar nooit zo fit geweest als nu. Nadeel is dat je in de ochtend wat suf kan zijn, maar dit trekt bij mij langzaam weg. Rond 10:00 uur heb ik nergens meer last van. Ik zou het aanraden, het heeft mij enorm geholpen dat ik weer normaal kan functioneren op mijn werk en voor mijn gezin.

26-06-2020 | Vrouw | 62
mirtazapine (15mg)
Ik gebruik 1/4 van een tablet van 15 mg., dat bleek voldoende om mijn slaap dusdanig te verbeteren dat ik voldoende slaap krijg. De dufheid overdag trok na enkele weken weg. Bijwerking rusteloze benen, maar niet elke nacht, alleen af en toe. Als ik dan Ibuprofen neem (een spierontspanner/pijnstiller) gaat het wel weer. Ook ben ik in een paar jaar tijd 10 kg aangekomen. Dit[lees meer...] heb ik er af weten te krijgen door een tijd te stoppen met de Mirtazapine en niet teveel te eten. Er ging in 3 maanden tijd 5 kg af. Ging wel weer veel slechter slapen en ben na 3 maanden toch maar weer begonnen, dus eerst een paar weken 1/8 tablet en daarna 1/4 tablet van 15 mg. Goede slaap is weer terug.

18-06-2020 | Man | 58
mirtazapine (15mg)
Last van slapeloosheid gekregen door stressperiode op het werk. Daarna slecht blijven slapen door waardoor je overdag moe en lusteloos bent. Mirtazapine heeft dit deels doorbroken waardoor ik beter slaap. Het is geen wondermiddel. Je moet ook wat aan de situatie gaan doen. Een gezondere leefstijl aanmeten hoort erbij. Elke dag ontspannen door bijvoorbeeld een rondje wande[lees meer...]len of sporten. Gezonder eten en het verkrijgen van een goede darmwerking horen daar absoluut bij om je goed te voelen. Een leukere minder stressvolle baan draagt ook bij. Sociale contacten goed onderhouden. Dat alles leidt tot een gezonder en gelukkiger bestaan.

04-06-2020 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
Ivm depressie en paniekaanvallen en slecht slapen 3 maanden lang Mirtazapine 7,5mg gebruikt. In het begin reageerde ik heftig op het medicijn (14 uur lang slapen en nog wat moe zijn in de ochtend) maar na een week / 10 dagen het medicijn elke avond te hebben gebruikt, sliep ik iets minder lang (8/9 uur) en werd ik smorgens niet meer zo moe wakker. Het heeft me zeker wel ge[lees meer...]holpen in deze periode zodat ik mijn rust kon pakken en aan herstel kon werken. Ik ben er niet van aangekomen en verder eigenlijk geen bijwerkingen van gehad. Ik vind het een fijn medicijn!

07-05-2020 | Vrouw | 49
mirtazapine (7,5)
Slaap goed,daarvoor geen angst nneemu overdag angstig

24-04-2020 | Vrouw | 53
mirtazapine (7,5)
Door mijn overgang krijg ik zomaar uit het niets een heel paniekerig en opgejaagd gevoel. Er is geen enkele reden toe en komt ineens opzetten. Daardoor slaap ik ook niet meer. Ik ben begonnen met 7,5 mg en bouw dit langzaam op om zo min mogelijk bijwerkingen te krijgen. Na ongeveer 1 week worden die minder. Het slapen gaat beter maar bij langer gebruik werkt mirtazapine [lees meer...]minder goed. Na ongeveer 3 weken gebruik gaat mirtazapine werken. Ik neem 1 uur voor het slapen gaan de 7,5 mg tablet in. Ik breek 15 mg door midden. Dan heb je het minste last van de bijwerkingen.

12-02-2020 | Man | 63
mirtazapine (15mg)
werkt goed slaap als een oss op een halve 15 mg eerste dag beetje duf smorgens maar te doen kn wel auto rijden geen probleem maar kijk goed uit ivm ongeval verzekering ga over op een vierde tablet is te doen om het in 4en te delen dus 3.50 mg hoe minder hoe beter en minder bijwerking

06-02-2020 | Man | 39
mirtazapine (45mg)
Ik slik dit medicijn. Nu bijna 5 jaar. Ik kan er goed op slapen en ook ik, kan direct merken als ik een dosis heb overgeslagen. Het houdt mij stabiel en het heeft voor mij geen bijwerkingen. Ik slikte, toen ik ernstig depressief was een combinatie van Mirtazapine 45 en Zopiclon 7,5. Maar van de Zopiclon kreeg ik de volgende dag een smerige bittere smaak van in mijn mond. E[lees meer...]n was zeer duf gedurende de dag. Mirtazapine heeft dit niet. Ik wordt goed wakker en heb geen last van dufheid of sloomheid. Op mijn werk presteer ik goed en maak ik natuurlijk fouten maar dat komt door mezelf en niet door de medicatie. Wel heel belangrijk is, een goede therapeut om de depressie te behandelen. Ik heb er eindelijk na tig jaar 1 gevonden.

26-01-2020 | Man | 37
mirtazapine (15mg/ml)
Ik slik sinds januari 2014 mirtazipine 15 mg per dag de laatste 2 jaar 7.5 mg vooral voor het slapen. Ik heb mijn hele leven al in fases last van inslaap problemen. Vanaf kind zijn al. Verder kan ik goed functioneren in het leven al gebeurd dit wel met vallen en op staan. Heb regelmatig last van sombere gevoelens en Ben nogal een denker en erg prikkelgevoelig voor gel[lees meer...]uiden licht en andere kleine dingen. De slaapproblemen komen denk ik niet helemaal uit de lucht vallen. Ik vermoed dat ik ook wat kenmerken heb van add. In 2013 liepen mijn slaapproblemen volledig uit de hand. Ik viel 4 dagen per week pas om half 5 snachts in slaap. En dat terwijl ik intensief werk doe en mijn slaap heel hard nodig heb. Na een sessie met een psycholoog met mindfulness oefeningen ging het nog steeds niet beter. Om gek van te worden. Na maanden sukkelen was ik helemaal Gesloopt geestelijk en lichamelijk. Sinds ik mirtazipine slik slaap ik weer 8 uur per nacht. In het begin vooral in het weekend soms 13 uur per nacht en dan nog het idee hebben uren te kunnen slapen. Ik had een hoop in te halen. Mijn enige bijwerkingen in de eerste dagen waren blaren in me mond en verhoogde eetlust. Ik Lees ook veel negatieve reacties op dit forum, maar mij heeft dit medicijn heel erg geholpen om de structuur terug te vinden in mijn leven. Voor mij was het echt een fijn medicijn en een licht aan het einde van een hele donkere gang. Ik vind het nu wel mooi geweest en wil niet me Hele leven een medicijn te hoeven slikken dus heb besloten om proberen af te bouwen via taperingsstrips. Dit gebeurd in 28 dagen. Ik ben benieuwd wat dit met mij zal doen.

22-01-2020 | Vrouw | 25
mirtazapine (30mg)
Sinds ik een depressie heb gehad lukt het me niet meer om zelfstandig te slapen (dit komt niet door afhankelijkheid medicatie). Ik word dan na 2 a 3 uur wakker. Hartkloppingen, angstig, zweten, nervositeit, piekeren) Mirtazapine geeft me rust in mijn hoofd èn lichaam, want dat staat uiteraard met elkaar in verbinding. Ben 's nachts en overdag veel rustiger en heb veel mind[lees meer...]er negatieve gedachtes. Dit is een AD waar ik nooit nare bijwerkingen van heb ervaren, behalve een opgeblazen buik en winderigheid. Maar daar kan je pepermuntolie voor slikken (tempocol) Oh en in de eerste week was ik wel best lang duf 's ochtends maar dit werd steeds minder. Mirtazapine heeft m'n extreeme nervositeit met driekwart verminderd en slaap ik bijna nooit korter dan 6 uur! Regelmatig slaap ik dus 7 uur en soms 8. Het heeft me m'n sociale leven, werk en plezier teruggegeven, waardoor ik lekkerder in m'n vel zit en daardoor meer zelfvertrouwen voel.

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum