mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

06-02-2020 | Man | 39
mirtazapine (45mg)
Ik slik dit medicijn. Nu bijna 5 jaar. Ik kan er goed op slapen en ook ik, kan direct merken als ik een dosis heb overgeslagen. Het houdt mij stabiel en het heeft voor mij geen bijwerkingen. Ik slikte, toen ik ernstig depressief was een combinatie van Mirtazapine 45 en Zopiclon 7,5. Maar van de Zopiclon kreeg ik de volgende dag een smerige bittere smaak van in mijn mond. E[lees meer...]n was zeer duf gedurende de dag. Mirtazapine heeft dit niet. Ik wordt goed wakker en heb geen last van dufheid of sloomheid. Op mijn werk presteer ik goed en maak ik natuurlijk fouten maar dat komt door mezelf en niet door de medicatie. Wel heel belangrijk is, een goede therapeut om de depressie te behandelen. Ik heb er eindelijk na tig jaar 1 gevonden.

26-01-2020 | Man | 37
mirtazapine (15mg/ml)
Ik slik sinds januari 2014 mirtazipine 15 mg per dag de laatste 2 jaar 7.5 mg vooral voor het slapen. Ik heb mijn hele leven al in fases last van inslaap problemen. Vanaf kind zijn al. Verder kan ik goed functioneren in het leven al gebeurd dit wel met vallen en op staan. Heb regelmatig last van sombere gevoelens en Ben nogal een denker en erg prikkelgevoelig voor gel[lees meer...]uiden licht en andere kleine dingen. De slaapproblemen komen denk ik niet helemaal uit de lucht vallen. Ik vermoed dat ik ook wat kenmerken heb van add. In 2013 liepen mijn slaapproblemen volledig uit de hand. Ik viel 4 dagen per week pas om half 5 snachts in slaap. En dat terwijl ik intensief werk doe en mijn slaap heel hard nodig heb. Na een sessie met een psycholoog met mindfulness oefeningen ging het nog steeds niet beter. Om gek van te worden. Na maanden sukkelen was ik helemaal Gesloopt geestelijk en lichamelijk. Sinds ik mirtazipine slik slaap ik weer 8 uur per nacht. In het begin vooral in het weekend soms 13 uur per nacht en dan nog het idee hebben uren te kunnen slapen. Ik had een hoop in te halen. Mijn enige bijwerkingen in de eerste dagen waren blaren in me mond en verhoogde eetlust. Ik Lees ook veel negatieve reacties op dit forum, maar mij heeft dit medicijn heel erg geholpen om de structuur terug te vinden in mijn leven. Voor mij was het echt een fijn medicijn en een licht aan het einde van een hele donkere gang. Ik vind het nu wel mooi geweest en wil niet me Hele leven een medicijn te hoeven slikken dus heb besloten om proberen af te bouwen via taperingsstrips. Dit gebeurd in 28 dagen. Ik ben benieuwd wat dit met mij zal doen.

22-01-2020 | Vrouw | 25
mirtazapine (30mg)
Sinds ik een depressie heb gehad lukt het me niet meer om zelfstandig te slapen (dit komt niet door afhankelijkheid medicatie). Ik word dan na 2 a 3 uur wakker. Hartkloppingen, angstig, zweten, nervositeit, piekeren) Mirtazapine geeft me rust in mijn hoofd èn lichaam, want dat staat uiteraard met elkaar in verbinding. Ben 's nachts en overdag veel rustiger en heb veel mind[lees meer...]er negatieve gedachtes. Dit is een AD waar ik nooit nare bijwerkingen van heb ervaren, behalve een opgeblazen buik en winderigheid. Maar daar kan je pepermuntolie voor slikken (tempocol) Oh en in de eerste week was ik wel best lang duf 's ochtends maar dit werd steeds minder. Mirtazapine heeft m'n extreeme nervositeit met driekwart verminderd en slaap ik bijna nooit korter dan 6 uur! Regelmatig slaap ik dus 7 uur en soms 8. Het heeft me m'n sociale leven, werk en plezier teruggegeven, waardoor ik lekkerder in m'n vel zit en daardoor meer zelfvertrouwen voel.

21-01-2020 | Vrouw | 17
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

19-01-2020 | Man | 32
mirtazapine (30mg)
Vervelend om dit te horen. Wilt u uw ervaring delen, Laat het me weten, ik ben helaas alleen geen wonder dokter. Maar vind het vervelend om dit te lezen.

06-01-2020 | Man | 45

26-12-2019 | Vrouw | 70
mirtazapine (3mg)
Overspannen/burn-out
Ik verdraag dit geneesmiddel door hele lage dosis te nemen als drank .Dus maar 0,2 ml per keer. Alles beter dan de verslavende oxazepam.

15-11-2019 | Vrouw | 28
mirtazapine (15mg)
Slapeloosheid. Alleen eerste paar keer hielp het enigzins. Niet zo goed als zopiclon igg. Helpt wel bij doorslapen. Vind het vooral best grappig hoeveel trek ik heb om alles te eten. Eerst nacht op mirta werd ik 4x wakker en ben ik broodjes gaan zitten smeren en eten om vv weer in slaap te vallen. Slaat echt nergens op :').

03-06-2022 | Vrouw | 28
mirtazapine (15mg)
Als een gevolg van mijn burn-out en slapeloosheid heb ik mirtazapine 15mg voorgeschreven gekregen. Na een aantal dagen merkte ik dat de wervelstorm in mijn hoofd met gepieker ging liggen. Voor de slapeloosheid werkte het direct. Ik ben wel aangekomen (ong. 7 kilo in 7 maanden tijd) van deze medicatie. Ik vind het wel belangrijk om te melden dat dit geen wondermiddel is. Ja[lees meer...], het heeft geholpen op het moment toen ik het nodig had maar wil je echt af van de oorzaak van een burn-out, kijk dan ook verder naar een behandeling van bijv. een psycholoog. Het minpunt vind ik dat je 13 uur na inname niet mag autorijden. Nu is dat in de eerste maanden geen ramp maar als je je leven weer wat op wilt pakken toch wel een blok aan je been (als je afhankelijk bent van een auto tenminste). Verder geen last gehad van heftige bijwerkingen.

27-04-2022 | Vrouw | 33
mirtazapine (15mg)
Na maanden slecht tot amper slaap ben ik depressief geworden en trok ik het niet meer. De huisarts heeft me Mirtazapine voorgeschreven. Ik gebruik het nu een week. De eerste keer nam ik 7,5mg. Deze dosering was echt te hoog. Ik heb 10 uur geslapen en de volgende dag was ik ontzettend suf en voelde me wappie. Nu zit ik op 3,75mg en wat een verademing. Ik slaap weer goed![lees meer...] Ik slaap snel in en word nog maar 1 keer wakker. Voorheen werd ik wel 5 tot 6 keer wakker. Ik bleef de eerste dagen nog wat last houden van slaperigheid, een suf gevoel en een droge mond, maar ben daar nu zo goed als vanaf. Ik merk sinds 2 dagen ook echt weer verbetering in mijn stemming.

12-03-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Ik ben van cymbalta overgestapt naar mirtazapine en wou dat ik dat veel eerder had gedaan! Geen nachtzweten en heftige nachtmerries meer, wat ik bij cymbalta had! Mn stemming is zoveel beter, ik slaap veel beter en heb weer zin in dingen!

11-02-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine (3,75)
Door voor de tweede keer een refluxbaby te hebben, reageerde mijn hormale lijf gestresst. Ik bleek last te hebben van een trauma dat is ontstaan in de eerste maanden na mijn bevalling van onze oudste. Bij de tweede dus gelijk flink gestresst toen ze ook relfux bleek te hebben en ben ik overspannen geraakt. Hierdoor sliep ik heel slecht tot nauwelijks. Van Temezepam werd ik[lees meer...] heel depressief, en Mirtazapine heeft me gered. Ik sliep weer! Aan het begin in de ochtend behoorlijk mat en suf, dat was voorspeld door de psychiater. Maar dat verdween na een paar dagen, ook voorspeld. En sindsdien nergens last van.. als ik echt gespannen ben, heb ik soms alsnog wat moeite met inslapen, maar dat voelt wel natuurlijk. Ook word ik gewoon wakker van onze kindjes in de nacht. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft

30-10-2021 | Vrouw | 33
mirtazapine (30mg)
Oorspronkelijk voorgeschreven voor depressie- en slaap problematiek waar het mij met 30 mg heel goed hielp (15mg werd ik onverklaarbaar agressief), en slik deze nog steeds omdat het ook goed helpt om mijn maandelijkse PMDD problemen wat dragelijker te maken. Heb wel wat gewichtstoename ervaren maar dit was niet abnormaal buiten proportie.

18-10-2021 | Vrouw | 32
mirtazapine (15mg)
Nog nooit zo goed geslapen. Geen last van bijwerkingen. Zeer tevreden.

27-09-2021 | Vrouw | 54
mirtazapine (15mg)
Ik was zeer sceptisch, al mijn hele leven in- en doorslaaproblemen, van alles geprobeerd. Dus dit kon er ook nog wel bij. Kwart pil innemen direct voor het slapen gaan. Nu slaap ik als een roos. Binnen max een half uur vertrokken. In het begin wat brak wakker worden, maar was na een week over. Innemen, slapen, uitgerust en wákker wakker worden, het bestaat dus toch!

17-09-2021 | Vrouw | 51
mirtazapine (3,5mg)
Kleine dosering helpt enorm, geen angstgevoelens en ik ervaar rust in mijn lichaam. Enige nadeel: in het begin een beetje snurken, dat is nu heel erg geworden. Verwijzing KNO arts nu.