citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

10-08-2021 | Vrouw | 13
citalopram (10mg)
Onze dochter van 13 jaar gebruikt sinds 6 weken 10 mg citalopram, sloeg slaat goed aan voor zeker 70% echter net te weinig, nu sinds een week 15 mg. Is het nu dan ook zo dat het eerst weer wat minder gaat? Hoe lang duurt het voordat je verbetering ziet?

15-08-2021 | Man | 21
citalopram (10mg)
Na 1 dag citalopram meteen gestopt. Kreeg erg last van maag-darm klachten die ervoor zorge dat er bloed bij mijn ontlasting kwam. Ook werd ik heel erg slapeloos van dit medicijn. Op de lange termijn weet ik niet wat het doet dus daar kan ik geen mening over hebben.

23-12-2021 | Man | 28
citalopram (20mg)
Ik kreeg citalopram voorgeschreven voor angst, dwanggedachten, paniek en somberheid. Ik zit nu op 2 weken gebruik van 20mg citalopram. Bijwerkingen waren zo'n 3 uur na inname van de eerste pil gelijk intens aanwezig. Ik kreeg een onwerkelijk gevoel, chemische angst, spierspanning en misselijkheid. Veel ervaringen gelezen en tja, je moet er doorheen. De eerste 3 dagen waren[lees meer...] heftig, na een week waren de meeste bijwerkingen afgenomen. Oxazepam helpt in deze periode om er doorheen te komen. Nu 2 weken verder en kan nog niet veel zeggen over het positieve effect. Heb geen heftige paniek meer, soms nog wel angstig en somber. Wel continu oorsuizen/sneeuw in hoofd aanwezig. Ik zal over een aantal weken weer een update geven.

28-07-2021 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Ik had 4,5 jaar lang last van angst en paniekaanvallen. Het belemmerde mijn hele leven en ik durfde maar geen medicatie te slikken. Bang voor de bijwerkingen. Ik heb in overleg met psychiater 4 weken 10 mg geslikt, rustig aan gedaan met werk en daarna naar 20 mg. Ik had een wat gek koppie, sliep mega goed, moe en misselijk. Maar de angst van nog meer angsten krijgen zijn n[lees meer...]iet gekomen. 6 weken na de ophoging naar 20 mg kreeg ik stukje bij beetje mijn leven terug. Ik durfde meer, ging exposure oefeningen aan (supermarkt, autorijden naar werk toe) en merkte steeds meer succes verhalen! Ik ben het in januari gestart. Nu heb ik een nieuwe baan gevonden waar ik maandag start, huis gekocht met mijn vriend. Eindelijk doen wat ik niet durfde! Het is niet dat de pillen het werk doen, maar ze geven je het setje in de rug om exposure aan te gaan. Ik heb nog steeds angstige momenten, dat mijn lichaam reageert zoals het 4,5 jaar heeft gedaan. Zoals rommelende buik en naar de wc moeten voordat je iets gaat doen dat je spannend vind. Maar ik heb mijn leven terug! Dus twijfel je, probeer het. Overleg met huisarts/psychiater. Vraag op je werk begrip met de opbouw fase en gun jezelf ook de rust om de eerste 2 weken door te komen. Dan komt het goed! En werkt het niet, dan stop je weer. Heb wel een vraagje, hebben jullie ervaringen met alcohol en citalopram? Ik durf niet verder te gaan dan de 2 drankjes namelijk maar soms ben ik wel benieuwd hoe anderen erop reageren!

04-09-2021 | Vrouw | 30
citalopram (10mg)
2 weken geleden begonnen met 10 mg citalopram aurobindo. Bijwerkingen vielen mij erg mee vergeleken met paroxetine wat ik jaren geleden heb geprobeerd. Nu na 2 weken gaan verhogen naar 20 mg, helaas krijg ik meteen een andere fabrikant namelijk sandoz, dit ervaar ik wel als vervelend maar gelukkig geen verdere bijwerkingen ervaren tot nu toe. Ik verneem nog geen verbete[lees meer...]ring maar hopelijk komt dat snel.

14-01-2022 | Man | 35
citalopram (10mg)
Ongetwijfeld een goed medicijn, ik heb er hier veel over gelezen alvorens ik ermee begon. Maar al na 1 tablet van 10 mg kreeg ik een erectiestoornis. SSRI's staan hierom bekend, bleek later. Dat had ik dus niet gelezen, enkel veel positieve verhalen. Bent u nog jong en seksueel actief, pas dan goed op. Er zijn grote risico's. Ik kreeg ook na 1 tablet al direct een drog[lees meer...]e mond, high gevoel, tintelingen overal. Ik zal wel heel gevoelig zijn voor dit soort medicatie neem ik aan.

25-12-2021 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
In oktober uitgevallen op het werk. Te lang doorgelopen met long COVID en vanaf 18e jaar gegeneraliseerde angststoornis. (was veelal prima te handelen met paroxetine 20 mg). Voor de zomer (2021)besloten dat ik wilde afbouwen met de paroxetine. Naar 10 mg gegaan. Na de zomer wilde ik een keer een andere ssri proberen omdat ik het idee had dat ik afgevlakt raakte van Paro[lees meer...]xetine. 3,5 week terug gestart met citalopram 10 mg. Eerste week helemaal geen bijwerkingen. Tweede week hoofdpijn, misselijk, dunne ontlasting . 3 week enorm angstig. Voelt als een mega terugval. Hele dag gejaagd gevoel, warmte aanvallen, piekeren en de angst is bijna dwang geworden. (Continue hier zoeken of ik iets geruststellends kan vinden) Sinds 5 dagen opgehoogd naar 20 mg. Angst lijkt soms heel klein beetje minder, maar voel mij nu erg somber, bang; dat ik nooit meer de oude wordt. Heb mij nog nooit zo slecht gevoeld als nu. Iemand die dit herkent, door heeft gezet en gemerkt heeft dat het middel is gaan werken? Sinds 4 dagen slik ik af en toe een oxazepam. Heb niet het idee dat dit heel veel doet. Word er voornamelijk moe van. Normaliter ging ik mijn angsten vaak aan. Maar nu ik in deze overspoeling zit weet ik niet waar ik goed aan doe: rustig aan ( hopen dat het op een dag toch opklaart) of toch de angsten aangaan??

04-08-2021 | Man | 38
citalopram (10mg)
Was zeer angstig voor het moment van gebruiken. Las veel meningen over dat het misschien de angst zou vergroten in de eerste dagen. Uiteindelijk gestart met 5mg (4 dagen lang) daarna 10mg. Ben blij dat ik doorgezet heb want ik had geen klachten. De enige klacht die ik had was dat ik vermoeid was. Heb hierbij wel Oxazepram gebruikt op advies van de psycholoog en huisar[lees meer...]ts. Dus voor de mensen die net als ik bang zijn te beginnen schrijf ik dit verhaal. Ik heb dus totaal geen hinder gevonden en ben nu 5 dagen verder! Of het werkt op lange termijn weet ik nog niet maar dan meld ik het wel weer.

04-11-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Is er iemand die mij kan helpen? Ik zit nu drie weken oo 20 mg en zie weinig verbetering, is dat normaal? Op sommige momenten lijkt het zelfs erger te worden. Het bonkende gevoel in mn hart is wel iets minder, maar de onrust is daar.

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik ben sinds twee weken het ophogen van 10 mg naar 20 mg, sinds woensdag zit ik op 20 mg en vandaag gaat het zooo slecht. Ik slik al negen jaar ad, citalopram … maar ik ben zo onzeker, ik ben bang dat ik niet meer de oude zal worden. Ik moet zeker geduld hebben; wanneer merkten jullie enig effect? Ik heb echt hulp nodig, ik ben zo bang dat ik hier nooit meer uitkom! Eerd[lees meer...]er is het wel gelukt, 9 jaar geleden, dan moet het nu ook weer lukken, toch? Wie herkent dit gevoel?

16-10-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Ik heb negen jaar citalopram geslikt (paniek en angst) twee jaar geleden afgebouwd van 30, druppel voor druppel naar 10 sinds jan 2021, in juni ging het bergafwaarts. Sinds twee weken aan het ophogen naar 20 mg; sinds woensdag zit ik dus op 20 mg, maar ik voel me ontzettend slecht en bang dat dit nooit meer overgaat. Ik ben zo ontzettend bang contant onrustig en ben bang[lees meer...] dat ik nooit de oude wordt. Heb zo n behoefte aan steun van lotsgenoten; ik moet doorzetten, dat weet ik … maar god wat valt dit zwaar!! Zit nu op dag 4 van mn dosis ….

25-07-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Hallo, Ik zit in een burn-out met angststoornis. Ik gebruikte altijd al paroxetine, maar had het idee dat het niet veel voor me deed. In overleg met de huisarts besloten te switchen naar citolapram. Afbouw paroxetine en tegelijk opbouw citolapram. Ik ben gestart met 10 mg citolapram voor 2 weken en nu 10 dagen 20 mg. Nu lijkt het soms alleen maar erger te worden. Vooral[lees meer...] de angst. Ik weet dat dit in de opbouwfase kan, maar hoop dat iemand me toch even een hart onder de riem kan steken! Of dit herkent….

25-07-2021 | Vrouw | 39
citalopram (20mg)
Hallo, Ik ben aan het wisselen van antidepressiva. Ik zit in een Burnout met angstklachten en had het idee dat de paroxetine niet meer veel voor mij deed. De huisarts adviseerde om de paroxetine rustig af te bouwen en meteen de citolapram op te bouwen. Ik ben begonnen met twee weken 10 mg citolapram en sinds 11 dagen 20 mg citolapram. De klachten lijken alleen maar erg[lees meer...]er te worden. Vooral de onrust en angst vind ik verschrikkelijk. Ik weet dat dit in het begin kan toenemen, maar hoop dat iemand het hier herkent en me een hart onder de riem kan toesteken….ik heb er niets bij gekregen ter ondersteuning, omdat ik een baby’tje van 5 maanden heb en alert moet blijven.

03-09-2021 | Vrouw | 40
citalopram (15)
Sinds een jaar gestart met Citalopram. Begonnen aan een dosis van 5mg gedurende enkele weken,vervolgens naar 10 mg opgebouwd en 3 maanden aangehouden,om vervolgens nogmaals op te hogen naar 15mg. Deze dosering leek perfect aan te slaan.Helaas na 6 maand gebruik kreeg ik uit het niets een zeer zware paniekaanval,en sindsdien aanhoudende hyperventilatie. Het lijkt wel of[lees meer...] dit middel de eerste weken/maanden goed werkt,en daarna zijn werking verminderd. Heeft nog iemand hier ervaring mee? Heeft het ophogen van de dosering nog zin in zo'n geval?

14-12-2021 | Vrouw | 41
citalopram (30mg)
Vanaf 30 mg was dit middel heel effectief. De lagere doseringen hielpen een 14 dagen door de sederende bijwerking. Ik voelde bij het starten met 30 mg ook voor het eerst als bijwerking toename van angst,in tegenstelling tot de lagere doseringen.Daaraan wist ik al dat het eindelijk inwerkte op het "angstcentrum." Na 14 dagen voelde ik het geleidelijk inwerken, en na 6 w[lees meer...]eken voelde ik me echt opknappen. Ik ben zo ontzettend dankbaar dat deze medicijnen bestaan! Ik kan weer leven en genieten!

13-09-2021 | Vrouw | 43
citalopram (20mg)
Ik slik nu 6 maanden citolapram. Door een 2de burn-out kreeg ik angst, paniek en hyperventilatie aanvallen en nog veel meer lichamelijke klachten. Mijn lijf was helemaal van slag, totaal geen energie. Voor mijn burn-out had ik hier nooit last van. Maar door de angstaanvallen was het niet mogelijk om goed te herstellen. Koste heel veel energie. Na 1,5 burn-out toch gekozen[lees meer...] voor citalopram en daar ben ik nu zo blij mee. Ik begon met eerst 2 dagen 5 mg. Hier kreeg ik veel hoofdpijn van, daarna naar 10 mg, 2 weken. Deze 2 weken waren het zwaarst. Alle klachten werden versterkt, niet de hele dag, maar het kwam in golven. Deze 2 weken waren niet fijn. Ook kreeg ik kleine schokjes, wat je bij slapende kinderen wel eens ziet, als ze net in slaap vallen. Na 2 weken naar 20 mg gegaan, ik kreeg hier geen bijwerkingen van, de bijwerkingen namen zelfs af. Na 4 weken was ik al minder angstig en was het weer mogelijk om energie op te bouwen. De bijwerkingen waren ook na 4 weken over of soms nog heel even licht voelbaar. Ik voel me nu energieker en fitter, de onrust is uit mijn lijf. Uiteraard moet ik nog steeds oppassen en rustig aan doen, maar wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. De pieken van de angst zijn gedempt. Ik heb 3 verschillende merken Gehad, de verzekering kiest blijkbaar de goedkoopste uit, maar dat maakt voor de werking gelukkig niets uit. Het is precies hetzelfde pilletje. Nu geen last meer van bijwerkingen en mijn klachten zijn allemaal verdwenen of heel erg afgenomen. Ik heb steeds meer energie. Ook ben ik wat mens betreft niets veranderd, nog net zo vrolijk als altijd. Het enige wat ik af en toe nog heb zijn onrustige benen vlak voordat ik ga slapen, een aanval van 10 minuten, maar hier was ik altijd al wel gevoelig voor. Ik loop nu ook ineens veel meer omdat ik ook meer energie heb, maar mijn benen zijn dat denk ik niet meer gewend en nog gauw vermoeid. Dus ik weet ook niet of het door de medicatie komt. Overigens prima mee te leven als dit het is. Wat mij betreft blijf ik het middel altijd slikken als het zo blijft. Ik kan weer functioneren en genieten van de dag. Ik schrijf mijn ervaring, omdat ik zelf heel bang was om antidepressiva te slikken en ik toen heel veel heb gehad aan de ervaringen van anderen.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum