Ervaringen met Citalopram

citalopram

angst constipatie hoofdpijn koud zweet lichthoofdig trillingen verminderde eetlust vermoeidheid

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

29-01-2024 | Vrouw | 68
citalopram (10mg)
Ik heb dit voor angst ik word alleen maar zieker kan niks meer wie help me ik ben niet meer me zelf ik heb van de week te oxazepam in20 stuk in genomen zag het niet meer zitten nu ben ik nog ziekerwie een tip om hier uit te komen

27-01-2024 | Man | 19
citalopram (20mg)
Sinds ik begonnen ben met Citalopram 20mg van PCH had ik in het begin voordelen en merkte ik mij minder angstig etc. Ook werd ik minder depressief erdoor. Echter na verloop van de tijd kreeg ik steeds meer last van haaruitval. Hierdoor raad ik dit middel zeker niet aan. Ben er nu mee gestopt en merk al dat het beter gaat met mijn haar.

24-01-2024 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Vreselijke medicijnen niet aan beginnen!! Ik heb deze medicijnen 9 jaar moeten slikken omdat ik mijderjarig was kon ik niet zelf kiezen of ik ze wel of niet wilde slikken later (afgelopen zomer) hoorde ik en las ik ook dat je deze medicijnen niet langer dan 1 jaar mag slikken Ik ben begonnen in december 2014 en het is nu januari 2024 De paniek werd niet minder Ik ben [lees meer...]sinds augustus 2023 bezig met afbouwen dit moet allemaal zeergeleidelijk aan anders krijg je zware klachten Zelfs nu ik ze met druppels afbouw had ik nog een lange tijd Misselijkheid hoofpijn extreem duizeligheid paniekaanvallen en snachts zwetend wakkerworden met tintelingen door mijn hele lichaam Ik had minder zin om dingen te ondernemen en was minder vrolijk En de medicijnen deden niet waar ze voor dienen stress en paniek verminderen Ik zit nu nog op 2 druppels (4 mg) en hoop er in februari eindelijke vanaf te zijn nu dat ik er bijna vanaf ben heb ik amper nog paniekaanvallen en ben ik stukken vrolijker en rustiger Daarom raad ik dit medicijn echt af Niet aan beginnen

06-01-2024 | Vrouw | 56

22-12-2023 | Vrouw | 60
citalopram (10mg)
Vanaf de eerste week begon het trillen van binnen. De arts zei dat het tussen mijn oren zat en niet aan de citalopram.Ik kreeg zelfmoordgedachten. Ik kreeg slapeloosheid. Na 4 jr ploeteren besloot ik zelf af te bouwen.Ik herkende mezelf niet meer. Het afbouwen was zwaar maar ik zette door omdat mijn slaap terug kwam. Ik ben nu 3 jr van deze rotzooi af. Nooit meer voor mij.[lees meer...] Het trillen van binnen is nooit over gegaan. Ik denk dat deze rotzooi mijn neurosysteem heeft aangetast/beschadigd.

24-11-2023 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
Dag allemaal, ik ben altijd al gevoelig geweest. Emotioneel en zenuwachtig voor spannende dingen of gebeurtenissen. Maar nu begin oktober was het weer mis. Ik word wakker om 6u met Ontspoorde zenuwen, misselijk, kok halzen, koud, warm, trillen, gehele nervositeit. Heel veel huilen en soms intens hard. Het niet alleen kunnen/willen zijn. Doodmoe. Er komt niets uit mijn han[lees meer...]den tot weinig. Ik ben nu 11 kilo afgevallen. eetlust helemaal weg. en ja zinnen verzetten. alles weet ik wel maar man ik ga door een hel. voel me zo kut, ik breng de kids naar school en daarna snel naar mijn ouders. Slaap veel overdag. Probeer wel iedere dag een stukje te lopen. Met moeite eet ik wat. Alles met lange tanden! Terwijl ik voorheen genoot van alles. Ik eet al weken geen koek snoep chips. In de ochtend wat yoghurt. Later een banaan In de middag met lange tanden een broodje. Vitamine pil. En avondeten en veel water. Ik wil zo graag dat dit over gaat. Nu einde van de middag ben ik nog steeds nerveus. Ik slik Sochtends 0,5 mg lorazepam om 6uur En ‘s avonds slikte ik citalopram 10 mg (15 dagen) daarna opgehoogd naar 20 mg (die slik ik nu 22 dagen) Wanneer komt er toch eens verbetering ? (Ben bij praktijk ondersteuner , psychosomatische fysio (nu gestopt) , kinesioloog, etc etc. Ik hoop dat iemand zich hierin herkent Wat doen jullie om de dag door te komen. Ik voel me vreselijk als ik op de bank hang , maar dat wel is waar mijn lijf naar verlangt. Overdag ga ik al juist niet naar bed. Ik blijf beneden. En dan zakken geregeld m’n ogen dicht. Als ik mij Sochtends zo voel. Wil ik liggen en rusten. Ik kan dan echt niet was opvouwen of puzzelen. Ik probeer wat op m’n telefoon te lezen. Tv aan voor afleiding en geluid. En zak ik soms weg en dat geeft me dan rust over m’n hele lichaam. En word ik wakker dan gieren de zenuwen weer door m’n buik. Ik zeg dan echt alles komt goed er is niets. Kom maar op met die zenuwen voel het maar je hoeft het niet weg te drukken Zoveel mindfulness geluisterd etc etc etc. Hoop op dat iemand wil reageren. Lotgenoten dat we elkaar kunnen helpen. Of moed toe kunnen spreken.

24-03-2024 | Vrouw | 20

trillingen

Ik slik nu zo’n 2 week citalopram 10 mg. Voordat ik dit deed had ik al last van inwendige trillingen (met name in mijn hoofd.) Nu ik het ben gaan slikken heb ik af en toe het idee dat het nog erger is geworden. ik kan verder ook nergens vinden of dat echt een symptoom moet zijn van het medicijn.

12-02-2024 | Vrouw | 34
citalopram (10mg)

angst lichthoofdig koud zweet verminderde eetlust

Haii iedereen, Ik ben begonnen met medicatie ivm angst/depressie/inwendig trillen. Ik wil graag weten of er mensen zijn dezelfde klachten hebben als ik of zich hierin herkennen. Ik heb last van inwendige trillingenen (zie je niet van buiten) die zijn er continu, door mijn hele lijf. Prikkels komen harder binnen, geluiden, maar ook aanrakingen op bepaalde plekken v[lees meer...]oelen anders. Dit heb ik vooral gemerkt na de start van de Citalopram 10mg, maar ik kan niet terugvinden dat dit een bijwerking zou zijn. Ik heb ook continu wel angst, voor de dood bijvoorbeeld, maar ook; 'wat voelen we vandaag, word t erger' etc. De HA denkt echt alleen aan depressie/burn out en niks neurologisch. Over belast zenuwstelsel. Maar ik maak me er toch zorgen om. De eerste week met Citalopram was erg heftig, angsten werden versterkt en dacht echt dat het nooit meer goed zou komen. Dat lijkt nu minder, maar heb nog steeds angst. Angst voor het onbekende en de tintelingen, waarvan ik dan bang ben dat die nooit meer overgaan of dat ik een enge ziekte heb etc. Continu gefocust op wat ik voel. Is er wellicht iemand bij deze klachten bekend voorkomen? Groetjes, Thessa De eerste week van

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden (3-4 maanden) nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.

17-01-2024 | Man | 30
citalopram (20mg)
Hallo, ik flink sinds begin oktober van vorig jaar citalopram. Ik ben het begonnen met slikken vanwege ernstige angst en paniek die ik eigenlijk al jaren ervaar. Een aantal jaar geleden heb ik paroxetine gebruikt, maar daar ben ik na, ik denk, ongeveer 1 jaar snel mee gestopt. Ik ben vorig jaar weer in een dip terecht gekomen waarbij ik het allemaal niet zag zitten, geen g[lees meer...]edachtes met de doode maar meer het gevoel dat ik niet meer weet wat goed voor mij is en ik kon niet goed meer nadenken. Na het gebruik hiervan is dat iets verbeterd, maar ik merk dat ik na al die maanden nog steeds heel erg rusteloos ben en het gevoel heb dat ik in situaties met andere persoon niet mezelf ben en dit ook moeilijk word. Ook al weet ik diep van binnen hoe het zou moeten, het komt er als ware niet uit. Ik ben zo erg benieuwd of mensen zich hier in herkennen? Ik heb gesprekken met de psycholoog, maar ik ben ook juist heel hernieuwd naar mensen met dezelfde symptomen en gevoelens die hierop lijken.

12-01-2024 | Man | 37
citalopram (10mg)
Nu sinds een maand bezig met 10mg citalopram vanwege angst en paniek aanvallen die begin vorig jaar ineens vanuit het niets kwamen. Ineens heftig zweten, klamme handen tunnelzicht. Ik kreeg toen de diagnose paniek/angst van de huisarts, na nog een paar keer zo’n aanval gehad te hebben een half jaar bij een psycholoog gelopen, in het begin dacht ik dat dit genoeg was. Maar [lees meer...]dat bleek van niet, dus toch maar over op een medicijn. Last van bijwerkingen zoals in de bijsluiter heb ik niet echt, behalve het idee dat mijn tong dik is (huisarts ziet niks vreemds), ook spierpijn in de tong maar niet altijd, kramp in mn kaken, trekkende spiertjes in mijn kuiten in rust en soms een soort van vreemde duizeligheid. Ik heb een emg en mri van mijn nek bij de neuroloog gehad, hier kwam niks uit. Ik merk wel dat ik met dit medicijn rustiger ben, maar nog niet het gevoel van dat er iets lichamelijks aan de hand is van me af kan zetten

10-12-2023 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Sinds 14 dagen ben ik begonnen met citalopram 10 mg voor mijn prikkelbare darm syndroom en daarbij paniek en angst klachten. Ik ga er niet omheen draaien maar de bijwerkingen zijn een ramp geweest. Vandaag op dag 14 word ik voor het eerst wakker zonder hoofdpijn, maar nog wel heel moe. De duizelingen, oorsuizen, kaakklemmen en kotsen zijn gelukkig weg. Wel blij dat ik do[lees meer...]orgezet heb. Hopelijk begin ik vanaf nu iets te merken, want dat duurt meestal 4 weken. Voor de mensen met zenuwpijn waarbij dit niet helpt, probeer amitryptiline. Dit heb ik 3 jaar geslikt en werkte echt top voor zenuwpijn, maar daar werd ik persoonlijk heel onrustig van. Dus vandaar mijn schakel met citalopram.

08-11-2023 | Vrouw | 32
citalopram (30mg)

15-04-2024 | Vrouw | 24

constipatie vermoeidheid hoofdpijn

Hallo allemaal, Ik wil graag een positieve ervaring met jullie delen, in de hoop dat iemand die twijfelt om te starten een hart onder de riem te steken. Ik heb nu sinds eind 2019 te maken met een paniek/angststoornis (ook door trauma’s) wat ervoor heeft gezorgd met name de afgelopen 3 jaar dat ik nauwelijks uit huis kwam en me zwaar isoleerde. Op een gegeven moment durfde [lees meer...]ik niet eens meer van de parkeerplaats af en raakte ik al in paniek. Ik heb in 2021 toch een poging gedaan in overleg met de psycholoog om te starten met ‘Setraline’ maar door de angst ervoor kreeg ik al een paniekaanval op het moment dat ik de tablet moest innemen. Ik ben hier dus na twee dagen ook mee gestopt. Ik heb verschillende therapieën gehad, maar niks hielp tot ik in april 2023 bij iemand terecht kwam waar ik volledig mezelf durfde te zijn en mezelf durfde over te geven. Dit was de eerste stap naar verbetering in mijn leven met angst. Ik was er nog zeker niet en ik heb altijd gezegd, ik wil niet aan de medicatie. Ook mede door mijn ervaring in 2021, de ‘horror’verhalen die ik hier heb gelezen en de angst dat ik mezelf niet meer zou zijn en de controle zou kwijt raken over mezelf. In die tussentijd van 2021 en 2023 ben ik in een diep dal geraakt, en wist ik niet meer wat ik moest doen. Maar door de therapie is het al iets beter gegaan alleen was ik er nog niet. Ik mistte toch nog een steuntje in de rug. Ik heb na veel praten en nadenken toch besloten om weer contact op te nemen met de dokter. Haar uitgelegd dat ik ontzettend bang ben om weer wat te slikken en dat ik niet meer mezelf zou gaan zijn. Alle scenario’s gingen door mijn hoofd. Mijn dokter heeft in overleg met alle andere huisartsen ervoor gekozen om mij te laten starten met “Citalopram in druppelvorm” ivm mijn angst voor het innemen. Ze vertelde dat dit medicijn over het algemeen de minste bijwerkingen heeft. We spraken af om erg rustig te beginnen met opbouwen zodat mijn lichaam er rustig aan kon wennen en ik wat meer vertrouwen kreeg. De eerste 3 dagen heb ik 3 druppels genomen, 1 druppel staat gelijk aan 2 mg citalopram. Dus heb ik in totaal 6 mg gehad. Na die 3 dagen ben ik een druppel omhoog gegaan, 4 druppels en dat weer 3 dagen gedaan. Na die 3 dagen ben ik opgehoogd naar 5 druppels en ook dat weer 3 dagen gedaan. Inmiddels zat ik op de 10mg Citalopram en waren de twee weken allang voorbij. Ik ben echt een bangerik als het om medicatie gaat, maar met dit heb ik echt echt niet mogen klagen! Ik heb alleen vermoeidheid ervaren, en m’n darmen waren een beetje van slag (lichte verstopping). Wel hoofdpijn gehad, maar dat had ik toch al veel dus eigenlijk merkte ik bijna geen verschil! Dus deze bijwerkingen waren echt echt goed te handelen! Na de evaluatie met de dokter mocht ik ophogen naar 10 druppels. Ik heb zelf besloten om dit niet in 1x te doen. Ik heb de eerste 3 dagen 7 druppels gedaan, daarna om de 3 dagen een druppel omhoog tot ik bij de 10 was. Na 2 a 3 weken begon mijn omgeving al te merken dat ik aan het veranderen was. En zat nog niet eens op de 10 druppels! Ik ervaarde zoveel meer rust achteraf al in mijn hoofd, en ook de angst begon af te nemen. Het was er nog wel, maar het was te handelen. Ik slaap veel beter en ik voel gewoon op een positieve manier dat ik aan het veranderen ben. Ook mijn emoties worden beter gefilterd, ik kan nog zeker huilen maar ik kan daarin tegen ook beter relativeren. Ik ben hoog gevoelig dus dit is wel erg prettig in mijn geval! Toen ik over ging naar de 10 druppels heb ik bijna nergens wat van gevoeld dan alleen een hele lichte hoofdpijn af en toe en m’n darmen. Nu zit ik 5 dagen op de 10 druppels (20mg) en gaan we kijken de aankomende 2 weken hoe dit bevalt. Bijwerkingen heb ik totaal geen last meer van! Ik ben inmiddels een maand bezig, en ik kan zeggen dat ik steeds meer levenslust krijg en meer aanwezig ben en minder in m’n hoofd zit. Ik ben zelfs voor het eerst na 3 jaar kleding gaan kopen in de winkel, relaxed uit eten geweest en ook naar de sportschool geweest. Tuurlijk voel ik nog wel spanning met dit soort ondernemingen en is het niet gelijk weg, maar het is te handelen en hiermee moet ik een manier vinden om mee om te gaan! Het is gezonde spanning! Laat het maar komen denk ik nu, en door die gedachte is het zo weer weg, of ik kan het beter handelen! Therapie, medicatie en sport is voor mij de perfecte manier om aan mezelf te werken en hopelijk weer langzamerhand de maatschappij in te kunnen gaan. Ik ben nogmaals echt een grote angsthaas, maar mocht je twijfelen omdat je bang bent voor bijvoorbeeld de bijwerkingen.. probeer dit!! Citalopram in druppelvorm en bouw de druppels langzaam op! Mocht je een vraag hebben, stel ze gerust. Ik hoop hiermee echt mensen te kunnen helpen door ook de fijne ervaringen te delen. Als ik het kan.. kan jij het ook!!!

02-03-2024 | Vrouw | 65
citalopram (10mg)
Sinds een aantal jaar gebruik ik nu citalopram. Spijt dat ik er niet eerder mee ben begonnen. Moeder, zus en tantes gebruikten het al langer. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als deze laatdte jaren. Gewoon in de ochtend wakker worden zonder angst, geen slaapstoornissen meer en geen angst en paniekklachten meer. Voor mijn gevoel missen we in onze familie gewoon een sto[lees meer...]fje wat door citalopram wordt aangevuld nu. Jammer dat er zo’n taboe op ligt.

08-02-2024 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Hi mocht je dit lezen omdat je net begonnen bent met dit medicijn, raad ik je aan om te stoppen met te lezen van ervaringen. Dit deed ik ook en zo heb ik mijzelf gek/bang gemaakt omdat deze voornamelijk negatief zijn. Ik gebruik nu meer dan een half jaar citalopram voor angst en paniekaanvallen. Ik begon met 10 mg PCH. De eerste 2 weken waren ellendig. Bijwerkingen zoals m[lees meer...]isselijkheid, diarree, toegenomen angst en extreem moe. Ik heb meerdere keren gedacht om te stoppen omdat ik me verschrikkelijk voelde en doordat ik veel ervaringen heb gelezen bang was geworden dat ik bijwerkingen zou krijgen. Als je dit nu ervaart; weet dat dit weggaat en zet door! Na ongeveer 6 weken namen mijn paniekaanvallen af, ik kon weer werken en durfde naar buiten te gaan. Wel voelde ik me algemeen nog angstig/onrustig, vooral in de avond. Dit uiten zich in een innerlijk onrustig gevoel en trillen, af een toe een paniekaanval maar wel veel minder vaak. Na 3 maanden toch besloten om 20 mg te proberen, ik kreeg het merk sandoz. Ik kreeg weer last van bijwerkingen zoals trillen, misselijkheid en wat angstiger. Maar veel minder heftig dan de eerste keer. Na 3/4 weken merkte ik dat ik mij rustiger voelde en dat mijn innerlijk trillen weg was. Ik heb nu nog steeds weleens last van een lichtelijk angstig gevoel, maar dit is altijd wanneer ik alleen ben en dus de tijd heb om te piekeren/angstgedachtes te creëren, dit is een stukje om zelf aan te werken met therapie. Verder ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Naast dat mijn paniekaanvallen verdwenen zijn , merk dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen op bijvoorbeeld werk en sociale situaties. Enige bijwerkingen die ik op dit moment heb zijn nachtzweten en dat ik was intenser en vaker droom, dit ervaar ik niet als extreem vervelend. Soms als ik ontspan heb ik last van spierschok in mijn been, maar dit had ik voor het medicijn ook al in bepaalde mate.